Wszechstronne Endurance

Goodyear wprowadza nową linię paliwooszczędnych i wszechstronnych opon Fuelmax Endurance, nadających się na autostrady i na drogi lokalne.
Są one przeznaczone na osie kierowane i napędowe.
Konstruktorzy opon Fuelmax Endurance położyli nacisk zarówno na wytrzymałość jak i efektywność paliwową. Można stwierdzić, że nowa linia przenosi efektywność paliwową znaną z eksploatacji autostradowej na drogi regionalne. Managerowie Goodyeara podkreślają znaczenie zrównoważonego rozwoju, którego wyrazem jest m.in. Europejski Zielony Ład przedstawiony przez Komisję Europejską w grudniu 2019 r. Jest coraz większa presja, aby realizować cele zrównoważonego rozwoju. Klienci końcowi również zaczynają domagać się „czystych” produktów transportowanych w najbardziej zrównoważony sposób. Trzeba to brać pod uwagę.
Poważne oszczędności
– Oferta Fuelmax Endurance jest prawdziwym przełomem w branży oponiarskiej i transportowej, ponieważ jest wydajna i wszechstronna, przy tym charakteryzuje się niską emisją spalin, doskonałym przebiegiem i trakcją – zachwala Maciej Szymański, dyrektor marketingu ds. opon użytkowych Goodyeara w Europie. – Do tej pory operatorzy transportowi często musieli wybierać pomiędzy trwałością, dużym przebiegiem a doskonałą wydajnością paliwową.
Jak wylicza dyrektor Maciej Szymański, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 2 proc., a taki efekt daje stosowanie ogumienia Fuelmax Endurance, przekłada się na oszczędność około 1 tony tego gazu i 400 l paliwa na samochód ciężarowy rocznie. Gdyby flota 100 pojazdów zmieniła opony klasy C na paliwooszczędne klasy B, takie jak Fuelmax Endurance, oznaczałoby to potencjalne, roczne oszczędności rzędu 100 ton CO2 i 40.000 l oleju napędowego. Liczby te są oparte na obliczeniach z zastosowaniem narzędzia symulacyjnego VECTO, przy przejściu z modelu Kmax Gen-2 na Fuelmax Endurance.
Sprawa technologii
Punktem wyjścia przy opracowywaniu nowej linii były technologie Goodyeara. Kilka rozwiązań warto pokrótce opisać. I tak w oponach Fuelmax S Endurance, czyli na oś kierowaną, zastosowano sprawdzoną technologię żeber IntelliMax Rib w połączeniu ze zoptymalizowanym rozmieszczeniem żeber i geometrią rowków. W efekcie usztywnienia w rowkach barkowych łączą się, gdy opona się toczy, zwiększając jej wytrzymałość i ograniczając zużycie w bardziej wymagających warunkach terenowych, gdzie jazda w trybie stop-start, uderzenia w krawężniki, częstsze skręcanie i manewrowanie oraz intensywniejsze hamowanie stawiają przed oponami dodatkowe wyzwania. Zwiększona głębokość bieżnika o 1,2 mm w rozmiarze 315/70 R22.5, w porównaniu do Fuelmax S Gen-2 zapewnia lepszą przyczepność w późniejszym okresie eksploatacji. Z kolei innowacyjna, niskoenergetyczna mieszanka bieżnika kompensuje wytwarzanie ciepła spowodowanego siłami działającymi na oponę na osi kierowanej.
Innowacyjna mieszanka, o wysokiej odporności na ścieranie znalazła się również w wariancie na oś napędową, Fuelmax D Endurance. Oprócz tego zastosowano specjalny proces utwardzania mieszanki, aby jeszcze bardziej zoptymalizować opory toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika z dużą liczbą głębokich lameli, centralnych rowków i wgryzających się krawędzi poprawia trakcję i skuteczniej odprowadza wodę.
Fuelmax D Endurance oczywiście nadaje się do bieżnikowania na gorąco, TreadMax. Zapewnia to przewoźnikowi dodatkowe przebiegi, przy zachowaniu cech nowej opony, jednocześnie obniżając koszty ogumienia nawet o 30 proc. – tak przedstawiają się wewnętrzne szacunki Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu. Życie oponiarskich produktów może wydłużyć także skorzystanie z rozwiązań Goodyeara do inteligentnego monitorowania opon, takich jak monitorowanie ciśnienia TPMS, czytnik najazdowy Drive-Over-Reader i ostatnio wprowadzony system DrivePoint. Wszystkie rozmiary z nowej linii mają system identyfikacji radiowej RFID. Etykieta RFID umieszczona wewnątrz opony umożliwia jej łatwą identyfikację oraz podłączenie do systemów zarządzania i śledzenia opon. Wszystkie rozmiary opatrzono oznaczeniem 3PMSF, co nie czyni z nich typowych zimówek, ale co oznacza, że poradzą sobie w trudnych warunkach atmosferycznych.
Sześć rozmiarów
Fuelmax S Endurance, na oś kierowaną:
315/80 R 22.5 156/150 L i 154/150 M;
HL 315/70 R 22.5 156/150 L;
385/65 R 22.5 160 K i 158 L;
385/55 R 22.5 160 K i 158 L.
Fuelmax D Endurance, na oś napędową:
315/80 R 22.5 156/150 L i 154/150 M;
315/70 R 22.5 154/148 L i 152/148 M.
T&M 10/2021
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment