uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Mercedes lipiec

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

Prilo 1170x150

loga na www miedzy banery

1980x617pix

Wszechstronne Endurance

Goodyear wprowadza nową linię paliwooszczędnych i wszechstronnych opon Fuelmax Endurance, nadających się na autostrady i na drogi lokalne.

Są one przeznaczone na osie kierowane i napędowe.

Konstruktorzy opon Fuelmax Endurance położyli nacisk zarówno na wytrzymałość jak i efektywność paliwową. Można stwierdzić, że nowa linia przenosi efektywność paliwową znaną z eksploatacji autostradowej na drogi regionalne. Managerowie Goodyeara podkreślają znaczenie zrównoważonego rozwoju, którego wyrazem jest m.in. Europejski Zielony Ład przedstawiony przez Komisję Europejską w grudniu 2019 r. Jest coraz większa presja, aby realizować cele zrównoważonego rozwoju. Klienci końcowi również zaczynają domagać się „czystych” produktów transportowanych w najbardziej zrównoważony sposób. Trzeba to brać pod uwagę.

 

Poważne oszczędności

– Oferta Fuelmax Endurance jest prawdziwym przełomem w branży oponiarskiej i transportowej, ponieważ jest wydajna i wszechstronna, przy tym charakteryzuje się niską emisją spalin, doskonałym przebiegiem i trakcją – zachwala Maciej Szymański, dyrektor marketingu ds. opon użytkowych Goodyeara w Europie. – Do tej pory operatorzy transportowi często musieli wybierać pomiędzy trwałością, dużym przebiegiem a doskonałą wydajnością paliwową.

Jak wylicza dyrektor Maciej Szymański, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 2 proc., a taki efekt daje stosowanie ogumienia Fuelmax Endurance,  przekłada się na oszczędność około 1 tony tego gazu i 400 l paliwa na samochód ciężarowy rocznie. Gdyby flota 100 pojazdów zmieniła opony klasy C na paliwooszczędne klasy B, takie jak Fuelmax Endurance, oznaczałoby to potencjalne, roczne oszczędności rzędu 100 ton CO2 i 40.000 l oleju napędowego. Liczby te są oparte na obliczeniach z zastosowaniem narzędzia symulacyjnego VECTO, przy przejściu z modelu Kmax Gen-2 na Fuelmax Endurance.

 

Sprawa technologii

Punktem wyjścia przy opracowywaniu nowej linii były technologie Goodyeara. Kilka rozwiązań warto pokrótce opisać. I tak w oponach Fuelmax S Endurance, czyli na oś kierowaną, zastosowano sprawdzoną technologię żeber IntelliMax Rib w połączeniu ze zoptymalizowanym rozmieszczeniem żeber i geometrią rowków. W efekcie usztywnienia w rowkach barkowych łączą się, gdy opona się toczy, zwiększając jej wytrzymałość i ograniczając zużycie w bardziej wymagających warunkach terenowych, gdzie jazda w trybie stop-start, uderzenia w krawężniki, częstsze skręcanie i manewrowanie oraz intensywniejsze hamowanie stawiają przed oponami dodatkowe wyzwania. Zwiększona głębokość bieżnika o 1,2 mm w rozmiarze 315/70 R22.5, w porównaniu do Fuelmax S Gen-2 zapewnia lepszą przyczepność w późniejszym okresie eksploatacji. Z kolei innowacyjna, niskoenergetyczna mieszanka bieżnika kompensuje wytwarzanie ciepła spowodowanego siłami działającymi na oponę na osi kierowanej.

Innowacyjna mieszanka, o wysokiej odporności na ścieranie znalazła się również w wariancie na oś napędową, Fuelmax D Endurance. Oprócz tego zastosowano specjalny proces utwardzania mieszanki, aby jeszcze bardziej zoptymalizować opory toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika z dużą liczbą głębokich lameli, centralnych rowków i wgryzających się krawędzi poprawia trakcję i skuteczniej odprowadza wodę.

Fuelmax D Endurance oczywiście nadaje się do bieżnikowania na gorąco, TreadMax. Zapewnia to przewoźnikowi dodatkowe przebiegi, przy zachowaniu cech nowej opony, jednocześnie obniżając koszty ogumienia nawet o 30 proc. – tak przedstawiają się wewnętrzne szacunki Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu. Życie oponiarskich produktów może wydłużyć także skorzystanie z rozwiązań Goodyeara do inteligentnego monitorowania opon, takich jak monitorowanie ciśnienia TPMS, czytnik najazdowy Drive-Over-Reader i ostatnio wprowadzony system DrivePoint. Wszystkie rozmiary z nowej linii mają system identyfikacji radiowej RFID. Etykieta RFID umieszczona wewnątrz opony umożliwia jej łatwą identyfikację oraz podłączenie do systemów zarządzania i śledzenia opon. Wszystkie rozmiary opatrzono oznaczeniem 3PMSF, co nie czyni z nich typowych zimówek, ale co oznacza, że poradzą sobie w trudnych warunkach atmosferycznych. 

 

Sześć rozmiarów

Fuelmax S Endurance, na oś kierowaną:

315/80 R 22.5 156/150 L i 154/150 M;

HL 315/70 R 22.5 156/150 L;

385/65 R 22.5 160 K i 158 L;

385/55 R 22.5 160 K i 158 L.

Fuelmax D Endurance, na oś napędową:

315/80 R 22.5 156/150 L i 154/150 M;

315/70 R 22.5 154/148 L i 152/148 M.

 

T&M 10/2021

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE