Strenx® - siła detali

Konstrukcja naczep i przyczep kłonicowych powinna umożliwiać im poruszanie się po różnych, nierzadko bardzo „trudnych” nawierzchniach.

By podołać temu wyzwaniu ważna jest odpowiednia jakość materiałów użytych do produkcji. Coraz więcej producentów stawia na stal Strenx®, znaną z trwałości i wytrzymałości, ale też pozwalającą obniżyć masę własną, a tym samym zwiększenie ładowności naczepy czy przyczepy. Stal wykorzystywana jest w pojazdach kłonicowych. 

Stal Strenx® produkowana jest w SSAB i pomaga w wytwarzaniu  mocniejszych, bezpieczniejszych i lżejszych pojazdów. Redukcja masy ma kluczowe znaczenie, gdyż każdy kilogram mniej można zamienić w większą ładowność, mniejsze zużycie paliwa i mniejsze obciążenie dla środowiska. Stal i ma równomierne własności, granicę plastyczności, wytrzymałość na rozciąganie, podatność na gięcie, udarność. Te cechy zapewniają precyzję i wydajność w obróbce warsztatowej.

Ze stali Strenx® produkowane są m.in. tak kluczowe dla funkcjonowania naczep i przyczep kłonicowych komponenty jak: belka wzdłużna (środnik i pas), belka poprzeczna podwozia, zespół sworznia królewskiego, tylne zabezpieczenie przeciwnajazdowe , paliki i łoże. W zależności od elementu, stosowana w budowie pojazdów kłonicowych stal ma różną grubość, zazwyczaj od 3 do 12 mm.   

Do elementów „kłonicówek” stosuje się głównie stal Strenx® 700 oraz Strenx® 960.  Pierwszą charakteryzuje minimalna granicy plastyczności 650-700 MPa (w zależności od grubości), Strenx® 960 gwarantuje minimalną granicę plastyczności do 960 MPa. W obu przypadkach, do typowych zastosowań należą skomplikowane konstrukcje nośne, a wśród walorów są: podatność na gięcie oraz jakość powierzchni, spawalność z wytrzymałością i udarnością w strefie wpływu ciepła, powtarzalność własności w obrębie blachy gwarantowana zawężonymi tolerancjami, wysoka udarność zapewniająca dobrą odporność na kruche pękanie.

         Stal Strenx® wykorzystują znani producenci pojazdów kłonicowych, w tym ci którzy adresują swą ofertę do firm funkcjonujących w najtrudniejszych warunkach środowiskowych. Buduje z nich np. NovosibARZ, wiodący producent naczep do drewna na Syberii (certyfikowany partner czołowych takich jak Man, Scania i Volvo). Trzy lata temu zastąpiono tam gatunek stali 10HSND, wcześniej używany do kłonic, ram i podłogi, stalą Strenx® 700.

- Dzisiaj stosujemy wysokowytrzymałą stal Strenx w ramach i kłonicach oraz w  konstrukcji podwozi dla pojazdów Man, Volvo i Scania. Głównym powodem zmiany była znaczna poprawa wytrzymałości i trwałości w porównaniu z poprzednio stosowaną stalą. Efektem jest wydłużenie czasu eksploatacji naczepy o 25 proc. Co więcej, Strenx® 700 można używać w cieńszych wymiarach w porównaniu ze stalą standardową, dzięki czemu NovosibARZ produkuje ekstra cienkie i lekkie kłonice – tłumaczy Vadim Ananchenko, prezes NovosibARZ dodając, że naczepy tej firmy pracują nierzadko w ekstremalnych warunkach, także w miejscach w których w ogóle nie ma dróg, gdzie temperatury zimą spadają do -50 st. C i gdzie konieczne jest transportowanie drewna na odległość ponad 300 km w jedną stronę.

T&M nr 2/2021

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE