Klasy lepkości oleju silnikowego

Rosnąca potrzeba obniżenia emisji spalin przez producentów samochodów oraz maszyn budowlanych spowodowała dynamiczny rozwój nowoczesnych silników, które charakteryzują się mniejszym zużyciem paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności.

 

Obniżenie emisji spalin to nie tylko kwestia sprawności silnika, ale przede wszystkim systemów oczyszczania spalin. Zastosowanie układów obróbki spalin przez producentów samochodów i maszyn, miało znaczący wpływ na technologie olejów silnikowych. Pojawiły się na rynku oleje o obniżonej zawartości SAPS (popiół siarczanowy, fosfor, siarka), które są kompatybilne z tego typu układami silnikowymi. Ponadto tendencja do zwiększania mocy silnika, podwyższona temperatura pracy oraz wykorzystanie systemów turbo doładowania stworzyły bardzo wymagające środowisko pracy dla olejów. Dlatego aby oleje mogły dobrze spełnić swoje funkcje w podwyższonych warunkach eksploatacji ich technologie również przeszły ewolucję, stając się  bardziej złożone.

Olej od zawsze był istotnym elementem eksploatacji silnika. Na przestrzeni lat sprawa eksploatacji i wymiany oleju z syntetycznego na półsyntetyczny, a później ewentualnie na olej mineralny była dosyć naturalnym procesem. Od jakiegoś czasu obserwowany jest trend związany głównie z obniżaniem klasy lepkości olejów, przejście z klas o wyższej lepkości typu 20W-50, 15W-40 (oleje mineralne) na klasy 10W-30, 10W-40 (oleje półsyntetyczne) oraz 5W-30 (oleje syntetyczne). Zastosowanie oleju o niższej lepkości przynosi wyraźne korzyści zwłaszcza w zimie. W niskich temperaturach oleje o niższych klasach lepkości potrzebują znacznie mniej czasu, aby dopłynąć do wszystkich węzłów tarcia, co korzystnie wpływa nie tylko na lepszą ochronę silnika, ale także zmniejszenie zużycia paliwa, poprzez redukcję tarcia wewnętrznego, a to przynosi wymierne korzyści ekonomiczne. Mniejsze zużycie paliwa jednocześnie przekłada się na zmniejszoną emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Oleje o niskiej lepkości muszą zapewnić trwały film smarowy również w najcięższych warunkach eksploatacji, a zatem muszą charakteryzować się wysoką odpornością na ścinanie w wysokich temperaturach oraz odznaczać się doskonałą stabilnością termooksydacyjną, a także odpornością na znaczne obciążenia mechaniczne. Do silników starszej konstrukcji, mocno wyeksploatowanych, nie zaleca się jednak stosowania olejów wysokiej jakości (syntetycznych), ponieważ ze względu na dużą zawartość środków myjąco-dyspergujących mogą prowadzić do wypłukania osadów, niekorzystnie wpływając na uszczelnienia, co w konsekwencji przyczynia się do wycieków z silnika.

Oferta ORLEN OIL obejmuje szeroką gamę wysokojakościowych olejów marki PLATINUM ULTOR w każdych warunków pracy silnika. W ofercie firmy odnajdziemy oleje o zróżnicowanym poziomie jakości począwszy od produktów mineralnych API: CG-4/CF-4 przeznaczonych do starszych typów silników, poprzez klasy API: CI-4, ACEA E7 - PLATINUM ULTOR Plus 15W-40, API: CJ-4, ACEA E9 - PLATINUM ULTOR Futuro 15W-40, aż po oleje półsyntetyczne i syntetyczne spełniające najwyższą klasę API CK-4 – PLATINUM ULTOR Complete 10W-40, PLATINUM ULTOR Optimo 10W-30, w tym także nisko-lepkie oleje syntetyczne takie jak PLATINUM ULTOR Perfect 5W-30. Oleje te są rekomendowane do silników spełniających rygorystyczne normy emisji spalin Euro V i VI. Gwarantują niezawodną pracę silnika zarówno w samochodach ciężarowych jak i ciężkim sprzęcie budowlanym. Posiadają liczne aprobaty czołowych producentów silników m.in. Volvo, Cummins, MAN, Scania, MTU oraz wiele innych, co tylko daje gwarancję ich najwyższej jakości i potwierdzenie niezawodności dla użytkowników. Więcej informacji o produktach jest dostępnych na stronie internetowej www.orlenoil.pl.

T&M nr 1/2021

Autor: Katarzyna Starzec - Kierownik Produktu, Dział Badań i Rozwoju ORLEN OIL Sp. z o.o.

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE