Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

NOWY STANDARD JAKOŚCI SPOSOBU PRZEWOZU ŁADUNKU

Zgodnie z przepisem art. 61 ust. 17 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 128) minister właściwy do spraw transportu może określić, w drodze rozporządzenia, sposób przewozu ładunku, mając na względzie sposób jego rozmieszczenia i wpływ mocowania ładunku na pojeździe oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochronę środowiska. Nadmieniony przepis został przewidziany w nowelizacji z dnia 18 sierpnia 2011 r. (Dz. U. Nr 222, poz. 1321), która weszła w życie 19 października 2012 r.

Obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają finalne prace nad projektem rozporządzenia określającego sposób przewozu ładunku, z uwzględnieniem sposobu rozmieszczenia i wpływu mocowania ładunku na pojeździe, jak również zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochronę środowiska. W procesie merytorycznego opracowania projektu aktywnie uczestniczyli eksperci Instytutu Naukowego Logistic Technologies, Stowarzyszenia na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa w Transporcie Drogowym „Akademia Mocowania” oraz Stowarzyszenia Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga”.

Rozporządzenie będzie dotyczyło przede wszystkim stosowania norm związanych z wyliczaniem sił działających podczas przewozu oraz wymagań stawianych konstrukcjom zabudowy pojazdu, punktów mocowania, jak i wytrzymałości środków mocujących stosowanych w transporcie drogowym. Ponadto omawiane rozporządzenie odnosić się będzie również do wytycznych UE oraz standardów EUMOS. Ważnym aspektem jest także określenie wytrzymałości jednostek ładunkowych, opakowań zbiorczych, przewozu w cysternach, czy tzw. przewozu luzem. Rozporządzenie to będzie ponadto w pełni zgodne z normami prawa unijnego.

Wskazany powyżej zakres przedmiotowy aktu przez wiele lat pozostawał w polskim systemie prawnym nieuregulowany. Odpowiedni dobór środka transportowego, środków mocujących oraz metody unieruchomienia ładunku staną się standardem, z którym będą musieli się zmierzyć nadawcy, spedytorzy i przewoźnicy. Biorąc pod uwagę rangę tego rozporządzenia w odniesieniu do przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym stawia ono nowy standard jakościowy usług zarówno po stronie producenta ekspediowanego towaru, nadawcy oraz spedytora, jak i przewoźnika. Rozporządzenie wejdzie w życie najprawdopodobniej w 2018 roku..

inż. Jarosław Kędzior

Wiceprezes Instytutu Naukowego Logistic Technologies Sp. z o.o.

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE