DAF XB Electric
Nowa generacja pojazdów ciężarowych DAF XB stanowi pełną gamę pojazdów dystrybucyjnych w klasie do 19 ton.
Oferta obejmuje kompleksową paletę w pełni elektrycznych pojazdów. Nowa generacja DAF XD, XF, XG i XG+ przeznaczona do transportu regionalnego, długodystansowego i zastosowań specjalistycznych wyznaczyła nowe standardy w zakresie wydajności, niskiego poziomu emisji, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy. Model XB nowej generacji stanowi najnowszy dodatek do bogatej, wielokrotnie nagradzanej gamy produktów firmy DAF.
Miejska dystrybucja bez emisji
DAF był pierwszym europejskim producentem pojazdów ciężarowych, który wprowadził wersje elektryczne. Następnie umocnił swoją pozycję pioniera w zakresie zrównoważonego rozwoju, wprowadzając nową generację pojazdów XD i XF Electric.
Obecnie DAF rozszerza swoją ofertę produktów z zerową emisją spalin o nowy model DAF XB Electric – idealne rozwiązanie do zrównoważonej dystrybucji miejskiej i regionalnej. Obok wersji 16- i 19-tonowych dostępna jest wersja 12-tonowa z 17,5-calowymi kołami i jednym stopniem wejściowym. Rozstawy osi rozpoczynają się od 4,3 metra.
Model XB Electric jest napędzany przez silniki PACCAR EX-M1 i EX-M2 z napędem bezpośrednim o mocy odpowiednio 120 kW lub 190 kW i momencie obrotowym 1000 Nm i 2000 Nm (szczytowy moment obrotowy to 2600 Nm lub 3500 Nm). Silniki można połączyć z jednym lub dwoma akumulatorami o pojemności brutto 141 kWh, 210 kWh lub 282 kWh. Maksymalna moc hamowania regeneracyjnego wynosi 120 kW w przypadku układu napędowego EX-M1 i 190 kW w przypadku układu napędowego EX-M2.
W celu zmniejszenia wpływu na środowisko i uzyskania maksymalnej trwałości firma DAF stosuje akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP – Lithium Ferro Phosphate) o wysokiej gęstości energii, które nie zawierają kobaltu i niklu. Całkowita pojemność magazynowania energii brutto wynosi od 141 kWh w przypadku najmniejszego akumulatora do 282 kWh w przypadku największej wersji. Pojazdy ciężarowe XB Electric pracują niezwykle cicho, są zeroemisyjne i zapewniają zasięg do 350 kilometrów, co w pełni wystarcza do dystrybucji miejskiej i regionalnej. Duży zasięg jest przede wszystkim zasługą wyjątkowo wydajnych układów napędowych PACCAR EX-M1 i EX-M2 – w połączeniu z inteligentnym systemem zarządzania akumulatorami DAF, który rozdziela zgromadzoną energię w możliwie najbardziej ekonomiczny sposób między układem napędowym a pozostałymi podzespołami.
Szybkie i wolne ładowanie
Szczególną zaletą nowego modelu DAF XB Electric jest Combined Charging System (do 22 kW), co oznacza, że ten pojazd ciężarowy może być ładowany z sieci elektrycznej wykorzystując gniazdo trójfazowe. Dostępne jest również szybkie ładowanie (650 V DC, 150 kW), które – w zależności od specyfikacji – umożliwia naładowanie akumulatora od 20% do 80% w zaledwie 40–70 minut.
Łatwość montażu zabudów
Dzięki modułowemu rozmieszczeniu akumulatorów w podwoziu model DAF XB Electric nowej generacji zapewnia taką samą, wiodącą w swojej klasie łatwość montażu zabudów, co wszystkie pozostałe modele w ramach nowej generacji pojazdów DAF. Pozycję akumulatorów można optymalnie dostosować do konkretnego zastosowania pojazdu.
Układ e-PTO 650 V (25 kW i 90 kW) jest dostępny jako wyposażenie opcjonalne, na przykład do zasilania elektrycznego układu chłodniczego. Eliminuje to potrzebę stosowania oddzielnego generatora.
Nowy standard bezpieczeństwa
Nowy dystrybucyjny pojazd ciężarowy DAF XB jest dostępny z szeregiem zaawansowanych układów wspomagających kierowcę, zapewniających najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu – równ
ież w wersji Electric.
Zaawansowany awaryjny układ hamulcowy (Advanced Emergency Braking System, AEBS) jest wyposażony zarówno w radar, jak i kamerę, które informują kierowców o szczególnie narażonych użytkownikach dróg znajdujących się przed pojazdem (Drive-off Assist). Układ Event Data Recorder rejestruje obrazy i dane po aktywacji ostrzeżenia dotyczącego układu hamulcowego AEBS, a DAF Turn Assist ostrzega kierowcę o obecności rowerzystów w martwych polach pojazdu. Dodatkowo nowy układ DAF Drowsiness Detection monitoruje również czujność kierowcy i ostrzega o konieczności przerwania jazdy.
Ponadto każdy pojazd XB jest wyposażony w układ Speed Limit Recognition informujący kierowcę o rzeczywistych ograniczeniach prędkości oraz pasywny układ Lane Departure Warning, który ostrzega o potencjalnie niezamierzonych zmianach pasa ruchu.
Nisko zamontowana kabina, duża przednia szyba oraz boczne okna i nisko umieszczone dolne krawędzie szyb zapewniają doskonałą widoczność bezpośrednią. Opcjonalnie dostępne jest okno krawężnikowe, które gwarantuje niezakłócony widok na innych użytkowników drogi po stronie pasażera. Smukła konstrukcja lusterek zapewnia idealne połączenie widoczności bezpośredniej i pośredniej.
Nowy standard komfortu kierowcy
Dzięki modelowi XB firma DAF ponownie potwierdza swoją znakomitą reputację producenta pojazdów ciężarowych, które są doceniane również przez kierowców.
Komfortowe kabiny Day Cab i Extended Day Cab cechują się idealnie rozmieszczonymi stopniami, szeroko otwieranymi drzwiami oraz niskim profilem, co zapewnia wyjątkową łatwość wsiadania i wysiadania oraz ergonomię. Wygodne fotele są wykończone taką samą miękką tkaniną, która jest stosowana w modelach DAF XD, XF, XG i XG⁺. To nie koniec cech wspólnych – model XB Electric również ma wykończenie wnętrza klasy premium, z uwzględnieniem kierownicy oraz efektownego 12-calowego cyfrowego wyświetlacza, który wyświetla wszystkie informacje o pojeździe w przejrzysty sposób i może zostać dostosowany do indywidualnych preferencji kierowcy.
Ponadto nowy model XB Electric gwarantuje niezwykłą satysfakcję z jazdy. Dzięki przestronnej, a jednocześnie kompaktowej konstrukcji kabiny, wyjątkowej zwrotności i małemu promieniowi skrętu popularny dystrybucyjny pojazd ciężarowy firmy DAF cechuje się niezwykłą zwinnością – co ma kluczowe znaczenie w zatłoczonych obszarach miejskich.
Model XB Electric ma wyjątkową zaletę w postaci trybu jazdy z wykorzystaniem jednego pedału. Funkcja ta, aktywowana za pomocą przycisku na kierownicy, umożliwia używanie pedału przyspieszenia zarówno do przyspieszania, jak i zwalniania, co zapewnia wyjątkowo komfortowe prowadzenie pojazdu. Dolny zakres ruchu pedału odpowiada za przyspieszanie, a górny zakres służy do hamowania regeneracyjnego.

















