loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Test Actrosa L z ProCabin

Nowy Actros L z ProCabin to najnowszy model flagowej ciężarówki Mercedes-Benz Trucks, który we wersji ShowTruck będzie mógł niebawem przetestować każdy klient w Polsce.

Zgodnie z założeniami producenta oszczędności w zużyciu paliwa dzięki nowej kabinie ProCabin mogą wynieść 3 proc. w porównaniu z poprzednią wersją pojazdu. W połączeniu zaś z nową skrzynią biegów G291-12 i oszczędnym silnikiem OM 471 trzeciej generacji wydajność na długich trasach może wzrosnąć nawet do 8 proc.

Te liczby robią wrażenie, bo dla każdej firmy transportowej zużycie paliwa to jeden z głównych kosztów działalności – mówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing Daimler Truck Polska.

W świetle wymagającej sytuacji rynkowej, zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że musimy zaoferować klientom narzędzie pracy, które umożliwi im większą efektywność biznesu. Tym właśnie narzędziem jest nowy Actros L z ProCabin – całkowicie nowa, udoskonalona pod względem aerodynamicznym kabina połączona z wydajniejszym silnikiem i skrzynią biegów. Jesteśmy więc bardzo szczęśliwi, że już pierwszy test naszego wieloletniego klienta, firmy Epo-Trans, udowodnił, że ten pojazd może być jeszcze oszczędniejszy, niż zakładaliśmy.

Firma Epo-Trans z Tych, jeden z wiodących przewoźników międzynarodowych w Polsce, prowadzi działalność od 38 lat. Jej założyciel i właściciel, Piotr Ozimek, od lat konsekwentnie stawia na najnowocześniejsze rozwiązania transportowe, pozwalające z jednej strony oszczędzać paliwo, z drugiej chronić środowisko. Od lat też jednym z filarów firmowej floty są kolejne nowe modele Actrosa. Test najnowszego Actrosa L z ProCabin przebiegał w warunkach normalnej eksploatacji, a na jednej z tras kierowcami byli właściciele firmy Epo-Trans: Piotr Ozimek wraz synem Pawłem.

Przejechaliśmy łącznie 592 km z Tych do Mikulova i z powrotem – mówi Piotr Ozimek.

Pojazd w jedną stronę obciążony był 17,8 t ładunku, a w drodze powrotnej tonaż wyniósł 22,84 t. Zużycie paliwa w tym pierwszym przypadku było o 6 litrów niższe niż wynosi w Epo-Trans norma dla Actrosa piątej generacji. W przypadku obciążenia 22,84 t było ono mniejsze o 4,79 l niż norma.

Rzeczywiste średnie zużycie paliwa w nowym Actrosie L na całej trasie wyniosło 23,31 l/100 km, co w odniesieniu do firmowej normy dla średniego tonażu 20,32 t określonej na 27,11 l/100 km oznacza redukcję o 3,8 l/100 km. – Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że nie każdy kierowca osiągnie taki wynik, jednak nawet jeśli będzie on na poziomie 2-3 litrów, to i tak oznacza to bardzo konkretne oszczędności – podkreśla właściciel Epo-Trans.

– Zmiana kabiny ma bardzo duży wpływ na aerodynamikę pojazdu, która została znacznie poprawiona w stosunku do poprzedniej wersji Actrosa.

To z kolei bezpośrednio przekłada się na niższe zużycie paliwa, a wyniki spalania z naszej trasy to potwierdzają. Do takich rezultatów przyczynił się też m.in. fakt wysokiego wykorzystania przez nas inteligentnego tempomatu Predictive Powertrain Control – na poziomie zbliżonym do 75 proc. podczas całej trasy. Ma to odzwierciedlenie w bardzo dobrych ocenach z jazdy w systemie Fleetboard: w moim przypadku było to 9,79 na 10, a Paweł uzyskał 9,76 pkt.

Warto też zauważyć poprawę działania skrzyni biegów, której praca jest w nowym Actrosie L dużo lepsza: szybsza reakcja i krótsza przerwa w dopływie mocy podczas rozpędzania się i podjazdów na wzniesienie powodują, że jazda jest bardziej płynna. Wszystkie te zmiany sprawiają, że uważam, że nowy Actros L ProCabin może istotnie poprawić ekonomię transportu, co jest kluczowym parametrem dla każdego przewoźnika.