Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Do zastosowań cywilnych i wojskowych

Siły bezpieczeństwa i wojsko – aby móc z powodzeniem wypełniać swą misję – potrzebują solidnych, niezawodnych i mało obsługowych pojazdów o wysokich osiągach.

Mercedes-Benz Special Trucks od dziesięcioleci oferuje swoim klientom pojazdy użytkowe różnych typoszeregów i konfiguracji, spełniające te wysokie wymogi zarówno w bardzo niskich temperaturach, jak i w palącym pustynnym upale.

Ze swoją aktualną gamą pojazdów dla sił zbrojnych, służb publicznych i organizacji wykonujących zadania w zakresie bezpieczeństwa producent zapoznał klientów podczas organizowanych przez siebie pokazów Defence Trucks Experience (DTE) 2023. W tak zwanej „żwirowni”, czyli na swoim terenowym poligonie doświadczalnym dla pojazdów o wysokiej dzielności terenowej, położonym w badeńskiej gminie Ötigheim, uczestnicy mogli zapoznać się z niemal 20 rozwiązaniami motoryzacyjnymi do różnych zastosowań, a wiele z nich obserwować z bliska podczas jazdy w terenie.

W centrum uwagi znalazły się typoszeregi Zetros, Arocs i Unimog, do których dołączyły dwa podwozia specjalne (FGA 14,5 i FGA 9,5) Mercedes-Benz Special Trucks oraz różne rozwiązania oferowane przez partnerów, wyposażone w podzespoły i komponenty Mercedes-Benz Trucks. Pokazy DTE 2023, trwające od 16 do 19 października były skierowane do użytkowników i nabywców z sektora obrony i bezpieczeństwa.

 

Mercedes-Benz Zetros

Zetros łączy możliwości i elastyczność specjalistycznego pojazdu najwyższej klasy z zaletami wielkoseryjnej ciężarówki – doświadczeniem konstruktorskim, serwisem i dostępnością części zamiennych. Ten pojazd z silnikiem wysuniętym przed kabinę, zaprojektowany pod kątem wysokiej wytrzymałości, łatwości w obsłudze i wysokiej dzielności terenowej, również w swej drugiej generacji jest specjalnie przystosowany do wymogów eksploatacji na obszarach o słabiej rozwiniętej infrastrukturze i niższej jakości paliwa. Z punktu widzenia kierowcy zaletą tego pojazdu podczas eksploatacji na bezdrożach są duże kąty natarcia, zejścia i rampowe, znaczna głębokość brodzenia oraz możliwość dołączania międzyosiowych i osiowych mechanizmów różnicowych. Umiejscowienie siedzeń za osią przednią zapewnia stosunkowo spokojną jazdę i umożliwia dobre opanowanie pojazdu.

Zmniejszenie dynamicznych i oscylacyjnych obciążeń załogi pojazdu na złych drogach pozwala na osiąganie wyższych prędkości, a tym samym zwiększenie wydajności transportowej przy zachowaniu podwyższonego bezpieczeństwa ładunku i załogi. Zetros dostępny jest z kabiną kierowcy typu M dla trzech osób lub z kabiną załogową dla maksymalnie siedmiu osób. Konstrukcja pojazdu z silnikiem wysuniętym przed kabinę, z pokrywą silnika otwieraną niezależnie od kabiny, umożliwia szybki dostęp do komory silnika w celu wykonania prac serwisowych bądź naprawczych. Kabina kierowcy zachowuje w ten sposób swoją funkcję przestrzeni ochronnej i miejsca przeznaczonego do korzystania z urządzeń komunikacyjnych. Niska konstrukcja kabiny umożliwia montaż wysokich zabudów specjalnych, takich jak wiertnice czy drabiny obrotowe.

Wszystkie Zetrosy napędza mocny i wytrzymały sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności skokowej 12,8 litra w klasach emisji spalin Euro III i V. Oprócz znany wariantów w konfiguracjach 4x4 i 6x6 ze stałym napędem na wszystkie koła, dostępne są także modele z konfiguracją napędu 4x2 i 6x4. Warianty układu przeniesienia napędu pozwalają na uzyskiwanie dla zestawu ciężarowego z ciągnikiem siodłowym mas całkowitych do 120 ton. Dopuszczalną masę całkowitą pojazdów trzyosiowych zwiększono do 40 ton. Zetros jest dostępny z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym.

 

Mercedes-Benz Zetros 3042 A 6x6

Oferując Zetrosa 3042 A 6x6, Mercedes-Benz Special Trucks potwierdza renomę ciężarówki Zetros jako niezwykle wytrzymałego pojazdu użytkowego, radzącego sobie z wybojami i błotnistymi dołami, wzniesieniami, zboczami, piaskiem, pyłem, upałem i zimnem. To podwozie ciężarowe napędza sześciocylindrowy silnik rzędowy Euro III OM 460 o pojemności skokowej 12,8 litra – jednostka wysokoprężna osiągająca moc 310 kW (421 KM/2100 Nm). Wysoką dynamikę jazdy zapewnia automatyczna skrzynia biegów Allison 4500 SP bez retardera. Wprowadzony w roku 2021 sześciostopniowy układ sterowania pracą skrzyni biegów z całkowicie automatycznym mechanizmem wybierania biegów w wielu sytuacjach umożliwia szybsze i łagodniejsze ruszanie oraz przyspieszanie bez przerw w przekazywaniu napędu.

Wymiary trzyosiowego Zetrosa wynoszą (dł. x szer. x wys.) 9450 x 2525 x 3220 milimetrów przy rozstawie osi 5100 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu to 30 ton (9 ton na osi przedniej i po 10,5 tony na obu osiach tylnych), a masa całkowita zestawu ciężarowego – 120 ton. W kabinie kierowcy z siedzeniem środkowym jest miejsce dla trzech osób.

W celu zapewnienia dobrej trakcji na miękkim podłożu, wyposażono Zetrosa w bezdętkowe ogumienie pojedyncze na osi przedniej i osiach tylnych (14.00 R 20 Cross Country). Podczas przepraw przez wodę pojazd oferuje zdolność brodzenia na głębokość 800 milimetrów. Sztywna skrzynia ładunkowa firmy HPC z plandeką umożliwia różnorodne zastosowania Zetrosa 3042 A 6x6, zwłaszcza do transportu materiałów i kontenerów.

 

Mercedes-Benz Zetros 2743 A 6x6

Zaprezentowany model 2743 A 6x6 dowodzi możliwości zastosowania Zetrosa jako pojazdu do tankowania. Na pokazach zaprezentowano pojazd ze zbiornikiem o pojemności 13 tysięcy litrów z wewnętrzną powłoką z żywicy epoksydowej firmy Lindner & Fischer Fahrzeugbau, przeznaczony do transportu oleju napędowego lub benzyny. W jego układzie napędowym zastosowano sześciocylindrowy silnik rzędowy Euro III OM 460 o pojemności skokowej 12,8 litra i mocy 310 kW (421 KM/2100 Nm). To podwozie ciężarowe wyposażono w skrzynię biegów Mercedes-Benz G260 z suchym sprzęgłem jednotarczowym. Opcjonalnie dostępna jest również automatyczna skrzynia biegów Allison.

Wymiary trzyosiowego Zetrosa z bezdętkowym ogumieniem pojedynczym na osi przedniej i osiach tylnych wynoszą (dł. x szer. x wys.) 9950 x 2550 x 3300 milimetrów przy rozstawie osi 5100 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu to 28 ton (7,5 tony na osi przedniej i po 10,5 tony na obu osiach tylnych). Prezentowany pojazd wyróżnia między innymi wzmocniona rama, klimatyzacja, prześwit podwozia wynoszący 400 milimetrów, zdolność brodzenia na głębokość 800 milimetrów oraz duże kąty natarcia i zejścia, wynoszące do 35 stopni i umożliwiające jazdę w stromym terenie.

 

Mercedes-Benz Zetros 1836 A 4x4

Kolejnym modelem Zetrosa jest 1836 A 4x4 z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym Euro III Mercedes-Benz OM460 o pojemności skokowej 12,8 litra i mocy 265 kW (360 KM/1800 Nm). Wymiary dwuosiowego pojazdu z kabiną kierowcy typu M wynoszą (dł. x szer. x wys.) 8300 x 2550 x 3500 milimetrów przy rozstawie osi 5100 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu Zetros 1836 A 4x4 to 20 ton (9 ton na osi przedniej i po 13,4 tony na osi tylnej).

Także ten Zetros – podobnie jak dwa inne pojazdy z silnikiem wysuniętym przed kabinę prezentowane na DTE 2023 – wyposażony jest w bezdętkowe ogumienie pojedyncze na osi przedniej i osi tylnej. Także jego głębokość brodzenia wynosi 800 milimetrów. Prezentowany pojazd wyposażono w sztywną skrzynię ładunkową firmy HPC z plandeką.

 

Typoszereg Mercedes-Benz Arocs

Dzięki dynamicznym silnikom, komponentom napędu przystosowanym do najwyższych obciążeń oraz solidnej konstrukcji układu jezdnego i zawieszenia, Mercedes-Benz Arocs jest pojazdem sprawdzającym się w bardzo wymagających zastosowaniach. Różne warianty podstawowe w połączeniu z szeregiem dostępnych elementów wyposażenia dodatkowego zwiększają użyteczność pojazdu w terenie, a także w wymagających warunkach klimatycznych i środowiskowych. Ta różnorodność, w połączeniu z dostępnymi wariantami napędu i rozmiarami kabiny, pozwala skonfigurować Arocsa pod kątem konkretnych zadań i wymagań klientów. Duża łatwość zabudowy oraz fabryczne przygotowanie ramy do różnych zastosowań umożliwiają elastyczną realizację kompletnych rozwiązań. Niskie koszty napraw i przeglądów, wysoka dostępność części zamiennych i gęsta sieć serwisów skracają czasy przestoju, a co za tym idzie zapewniają ekonomiczność eksploatacji.

Odpowiedni napęd do swoich zastosowań klienci mogą wybrać spośród czterech podstawowych silników Euro VI oraz wielu klas mocy i wariantów. Spektrum silników sięga od jednostki o pojemności skokowej 7,7 litra i mocy 175 kW (238 KM) do jednostki o pojemności skokowej 15,6 litra i mocy 460 kW (625 KM). Pozwala to także na realizację operacji w transporcie ciężkim w zestawach ciężarowych o masie całkowitej do 250 ton. Na potrzeby eksploatacji w regionach o niższych wymogach emisyjnych lub z paliwem gorszej jakości, Arocs jest również dostępny z szeregiem wytrzymałych silników spełniających normy emisji spalin Euro III, IV lub V. Oferowane są ponadto rozwiązania do eksploatacji przy użyciu paliw NATO (F34/F63).

 

Mercedes-Benz Arocs 4152 AK 8X8

Mercedes-Benz Arocs 4152 AK 8x8 jest przeznaczony głównie do transportu ciężkiego sprzętu i materiałów. Napędza go sześciocylindrowy silnik rzędowy Euro VI OM 473 o pojemności skokowej 15,6 litra, osiągający moc 380 kW (517 KM) i moment obrotowy 2600 Nm. Skrzynią biegów Mercedes-Benz G 330-12/11,63-0,77 steruje system przełączania biegów Mercedes-Benz PowerShift 3 – biegi można zmieniać zarówno w pełni automatycznie, jak i manualne.

Moment obrotowy silnika przenosi turbosprzęgło z retarderem (TRK) – układ łączący w jednym podzespole funkcje hydraulicznego sprzęgła rozruchowego oraz retardera. W operacjach transportowych z dużymi obciążeniami umożliwia on delikatne ruszanie i precyzyjne manewrowanie bez zużycia sprzęgła, z wejściowymi momentami obrotowymi nawet do 3000 Nm. Kolejną zaletą układu TRK jest bardzo wysoka moc hamowania ciągłego. Turbosprzęgło z retarderem w połączeniu z hamulcem silnikowym High Performance Engine Brake zapewnia wysokie bezpieczeństwo i umożliwia ochronę hamulca podstawowego podczas długich zjazdów ze wzniesień nawet przy bardzo wysokim tonażu.

Do jazdy po piasku lub innych miękkich podłożach wyposażono Arocsa w ogumienie pojedyncze w rozmiarze 365/80 R 20 oraz opcjonalny system regulacji ciśnienia w oponach. Wymiary Arocsa 4152 AK 8x8 wynoszą (dł. x szer. x wys.) 10 070 x 2500 x 3710 milimetrów przy rozstawie osi 5450 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita czteroosiowego pojazdu to 35 ton (2 x 7,5 tony na osiach przednich i 2 x 10 ton na osiach tylnych).

Prezentowanego Arocsa wyposażono również w kabinę kierowcy typu L ClassicSpace, żuraw Palfinger PK 21.501 SLD3 o maksymalnym momencie udźwigu 20,9 tony metrycznej oraz zakresie wychylania 400 stopni, a także w zamontowaną na ramie wciągarkę Hy K 10/BR firmy HPC.

 

Mercedes-Benz Arocs 2243 A 6x6

Na pokazach DTE 2023 można też było zobaczyć pojazd Mercedes-Benz Arocs 2243 A 6x6 w wersji trzyosiowej z ogumieniem pojedynczym. Sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny Euro VI OM 470 o pojemności skokowej 10,7 litra i mocy 315 kW (428 KM) w połączeniu z systemem Mercedes-Benz PowerShift 3 zapewnia mu wydajny napęd przy łatwej obsłudze. Codzienną pracę kierowcy ułatwiają czytelne wskaźniki oraz intuicyjne rozmieszczenie elementów obsługowych, praktycznie wykluczające błędy w obsłudze. Wymiary tego trzyosiowego pojazdu to (dł. x szer. x wys.) 8470 x 2500 x 3720 milimetrów przy rozstawie osi 4200 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 26 ton (8 na osi przedniej i po 9,5 tony na obu osiach tylnych).

Arocs z kabiną kierowcy typu L ClassicSpace wyposażony jest m.in. w odchylany luk dachowy, a jego głębokość brodzenia to 700 milimetrów. Pojazd zaprezentowano ze sztywną ramą kontenerową firmy Sonntag transport technology, wyposażoną w mocowania typu twist lock do zabezpieczania kontenerów.

 

Mercedes-Benz Arocs 1827 AK 4x4

Trójkę Arocsów pokazanych na DTE 2023 uzupełnia Mercedes-Benz Arocs 1827 AK 4x4. Wyposażono go w kompaktowy i lekki sześciocylindrowy silnik rzędowy Euro VI OM 936 o pojemności skokowej 7,7 litra. Ta wysokoprężna jednostka osiąga moc 200 kW (272 KM/1100 Nm). Wymiary dwuosiowego pojazdu z ogumieniem pojedynczym wynoszą (dł. x szer. x wys.) 6670 x 2500 x 3420 milimetrów przy rozstawie osi 3600 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu to 16,5 tony (8 ton na osi przedniej i 9 ton na osi tylnej). Podobnie jak prezentowany Mercedes-Benz Arocs 2243 A 6x6, także Arocs 1827 AK 4x4 wyposażony jest m.in. w odchylany luk dachowy oraz ma taką samą głębokość brodzenia – 700 milimetrów. Na nim także zamontowano sztywną ramę kontenerową firmy Sonntag transport technology.

 

Mercedes-Benz Unimog

Już od dziesięcioleci pojazd Unimog należy do najbardziej popularnych na świecie ciężarówek o wysokiej dzielności terenowej. Jest ceniony za swą uniwersalność i niezawodność w zastosowaniach na bezdrożach. Pojazdy z typoszeregów Unimog U 4000 i U 5000 (Euro 3/5) czy U 4023 i U 5023 (Euro 6) są przystosowane do transportu narzędzi, sprzętu, materiałów i osób w warunkach ekstremalnych. Obszary jego zastosowań to między innymi działania jednostek wojskowych i organizacji humanitarnych (NGO), zwalczanie pożarów lasów, zapobieganie skutkom klęsk żywiołowych oraz prace serwisowe i konserwacyjne w trudno dostępnych miejscach. Z punktu widzenia kierowcy i załogi zaletą tego pojazdu podczas operacji na bezdrożach są duże kąty natarcia, zejścia i rampowe oraz znaczna głębokość brodzenia. Dołączane blokady międzyosiowych i osiowych mechanizmów różnicowych utrzymują trakcję zazwyczaj także wtedy, gdy pojedyncze koła utracą przyczepność. W zależności od warunków jazdy Unimog może osiągać prędkość do 89 km/h.

We współpracy z wieloma kwalifikowanymi producentami zabudów powstają indywidualne rozwiązania systemowe. Ustandaryzowane i znormalizowane złącza umożliwiają przy tym szybką wymianę zabudów.

 

Unimog U 5023 4x4 z podwójną kabiną

Wyposażony w podwójną kabinę Unimog U 5023 4x4 umożliwia przewożenie za jednym razem zespołów czteroosobowych i ich sprzętu operacyjnego. W kabinie podwójnej można alternatywnie zamontować ławki dla łącznie siedmiu osób. Zintegrowany, wysokowydajny układ klimatyzacji zapewnia dobrą jakość powietrza w kabinie nawet przy załodze złożonej z siedmiu osób. Kabina podwójna waży tylko o 120 kilogramów więcej od kabiny standardowej, dzięki czemu wariant ten nie zmniejsza w istotnym stopniu obciążenia użytkowego pojazdu.

Unimoga U 5023 4x4 o wysokiej dzielności terenowej napędza dynamiczny silnik Euro VI OM 934 o pojemności skokowej 5,1 litra i mocy 170 kW (231 KM).

Wymiary Unimoga 5023 4x4 to (dł. x szer. x wys.) 6000 x 2345 x 2910 milimetrów przy rozstawie osi 3850 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu wynosi 13 ton (5,5 tony na osi przedniej i 7,5 tony na osi tylnej). Opcjonalna głębokość brodzenia do 1200 milimetrów oraz opcjonalny układ regulacji ciśnienia w oponach pozwalają Unimogowi na pokonywanie terenów bagnistych i piaszczystych. Zaprezentowanego Unimoga wyposażono w zabudowę firmy Eggers Fahrzeugbau z plandeką – przeznaczoną do transportu sprzętu operacyjnego.

 

Unimog U 5000 4x4

Drugim z Unimogów prezentowanych na DTE 2023 jest U 5000 4x4. Jego czterocylindrowy silnik rzędowy Euro III OM 926 LA o pojemności skokowej 4,8 litra osiąga moc 160 kW (218 KM). Wymiary pojazdu to (dł. x szer. x wys.) 5950 x 2340 x 2790 milimetrów przy rozstawie osi 3850 milimetrów. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosi 12,5 tony (5,5 tony na osi przedniej i 7,1 tony na osi tylnej). Wyposażenie wyróżniające ten pojazd obejmuje system kontroli ciśnienia w oponach, cyklonowy filtr przeciwpyłowy oraz opcjonalną możliwość brodzenia na głębokość 1200 mm. Prezentowany U 5000 4x4 wyposażony jest w zabudowę firmy EMPL z wciągarką ewakuacyjną o udźwigu ośmiu ton.

 

Podwozia specjalne Mercedes-Benz FGA

Na DTE 2023 Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentował również „podwozia do zabudów chronionych”. Na miejscu można było zobaczyć podwozia specjalne FGA 14,5 4x4 i 9,5 4x4. Już od kilku lat wielu międzynarodowych producentów pojazdów specjalnych zabudowuje swoje produkty na podwoziach pochodzących od Unimoga. Czerpią oni w ten sposób korzyści z dzielności terenowej Unimoga, szerokiego zakresu usług serwisowych i zaopatrzenia w części zamienne oraz, co nie mniej ważne, wsparcia i doradztwa zapewnianego przez inżynierów Mercedes-Benz Special Trucks.

Układ napędowy podwozia specjalnego 14,5 4x4 posiada potężny sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Euro III OM 926 LA, osiągający moc 240 kW (330 KM). W podwoziu umieszczono mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne złącza, umożliwiające realizację wielu zabudów.

Podwozie 9,5-tonowe zostało zaprojektowane ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań cywilnych i bazuje technicznie na podwoziu z typoszeregu Unimog U 4000. Wyposażono je w silnik wysokoprężny Euro III OM 924 o pojemności skokowej 4,8 litra, osiągający moc 160 kW (218 KM). Wyposażenie tego podwozia obejmuje podest zawierający złącza i elementy obsługowe niezbędne do prowadzenia pojazdu. Przygotowane złącza elektryczne i mechaniczne również tutaj umożliwiają łatwe integrowanie kabin dla załogi czy innych zabudów.

 

Rozwiązania oferowane przez firmy partnerskie Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Special Trucks dostarcza również różnorodne komponenty dla firm systemowych, umożliwiające im tworzenie własnych rozwiązań. Na pokazie DTE 2023 można było zobaczyć pojazd GTP 4×4 fińskiego producenta Sisu. Ten wielozadaniowy pojazd opancerzony wyposażono w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Euro III OM 926 sprzężony z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison. Silnik wysokoprężny OM 926 z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów zastosowano również do napędu pojazdu Enok 14.8 niemieckiego producenta Armoured Car Systems. Jest to platforma mobilna do uniwersalnych zastosowań, zbudowana na podwoziu specjalnym FGA 14.5.

Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentował też opancerzony pojazd Ibero SMV hiszpańskiego producenta TSD, w którym wykorzystano podwozie specjalne 9.5 oraz silnik wysokoprężny OM 926. Transporter opancerzony Arive francuskiej firmy Soframe oparty jest na podwoziu specjalnym 14,5. Także ten pojazd wyposażono w silnik wysokoprężny OM 926 z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison. Z firmy Soframe pochodzi też HRV 8x8 – pojazd ewakuacyjny bazujący na pojeździe Mercedes-Benz Arocs 4848 AK z silnikiem wysokoprężnym Euro III OM 460 i automatyczną skrzynią biegów Mercedes-Benz PowerShift 3.

W konstrukcji pojazdu Dingo 2 4x4 firmy Krauss-Maffei Wegmann, przedsiębiorstwa należącego do niemiecko-francuskiej grupy KNDS z sektora techniki zbrojeniowej, wykorzystano 9,5-tonowe podwozie z rodziny FGA Mercedes-Benz Special Trucks, a także silnik wysokoprężny OM 926. Opancerzony taktyczny pojazd logistyczny Derman 8x8 tureckiej firmy Koluman oparty został na Arocsie 8x8 z silnikiem wysokoprężnym OM 473 i automatyczną skrzynią biegów Mercedes-Benz PowerShift 3 wyposażoną w turbosprzęgło z retarderem. Wśród prezentowanych pojazdów jest wreszcie Unimog U 5023 4x4 z zabudową austriackiego producenta sprzętu pożarniczego Rosenbauer. Jego zbiornik wody gaśniczej ma pojemność 3000 litrów, a maksymalny wydatek wody podczas operacji gaśniczej wynosi 2400 litrów na minutę. W połączeniu z niezależnym od silnika systemem ochrony własnej, dzielnością terenową i zdolnością brodzenia, pojazd ten jest przystosowany do zwalczania trudno dostępnych źródeł ognia oraz do udziału w operacjach realizowanych podczas katastrof powodziowych.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE