uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

vdo

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Do zastosowań cywilnych i wojskowych

Siły bezpieczeństwa i wojsko – aby móc z powodzeniem wypełniać swą misję – potrzebują solidnych, niezawodnych i mało obsługowych pojazdów o wysokich osiągach.

Mercedes-Benz Special Trucks od dziesięcioleci oferuje swoim klientom pojazdy użytkowe różnych typoszeregów i konfiguracji, spełniające te wysokie wymogi zarówno w bardzo niskich temperaturach, jak i w palącym pustynnym upale.

Ze swoją aktualną gamą pojazdów dla sił zbrojnych, służb publicznych i organizacji wykonujących zadania w zakresie bezpieczeństwa producent zapoznał klientów podczas organizowanych przez siebie pokazów Defence Trucks Experience (DTE) 2023. W tak zwanej „żwirowni”, czyli na swoim terenowym poligonie doświadczalnym dla pojazdów o wysokiej dzielności terenowej, położonym w badeńskiej gminie Ötigheim, uczestnicy mogli zapoznać się z niemal 20 rozwiązaniami motoryzacyjnymi do różnych zastosowań, a wiele z nich obserwować z bliska podczas jazdy w terenie.

W centrum uwagi znalazły się typoszeregi Zetros, Arocs i Unimog, do których dołączyły dwa podwozia specjalne (FGA 14,5 i FGA 9,5) Mercedes-Benz Special Trucks oraz różne rozwiązania oferowane przez partnerów, wyposażone w podzespoły i komponenty Mercedes-Benz Trucks. Pokazy DTE 2023, trwające od 16 do 19 października były skierowane do użytkowników i nabywców z sektora obrony i bezpieczeństwa.

 

Mercedes-Benz Zetros

Zetros łączy możliwości i elastyczność specjalistycznego pojazdu najwyższej klasy z zaletami wielkoseryjnej ciężarówki – doświadczeniem konstruktorskim, serwisem i dostępnością części zamiennych. Ten pojazd z silnikiem wysuniętym przed kabinę, zaprojektowany pod kątem wysokiej wytrzymałości, łatwości w obsłudze i wysokiej dzielności terenowej, również w swej drugiej generacji jest specjalnie przystosowany do wymogów eksploatacji na obszarach o słabiej rozwiniętej infrastrukturze i niższej jakości paliwa. Z punktu widzenia kierowcy zaletą tego pojazdu podczas eksploatacji na bezdrożach są duże kąty natarcia, zejścia i rampowe, znaczna głębokość brodzenia oraz możliwość dołączania międzyosiowych i osiowych mechanizmów różnicowych. Umiejscowienie siedzeń za osią przednią zapewnia stosunkowo spokojną jazdę i umożliwia dobre opanowanie pojazdu.

Zmniejszenie dynamicznych i oscylacyjnych obciążeń załogi pojazdu na złych drogach pozwala na osiąganie wyższych prędkości, a tym samym zwiększenie wydajności transportowej przy zachowaniu podwyższonego bezpieczeństwa ładunku i załogi. Zetros dostępny jest z kabiną kierowcy typu M dla trzech osób lub z kabiną załogową dla maksymalnie siedmiu osób. Konstrukcja pojazdu z silnikiem wysuniętym przed kabinę, z pokrywą silnika otwieraną niezależnie od kabiny, umożliwia szybki dostęp do komory silnika w celu wykonania prac serwisowych bądź naprawczych. Kabina kierowcy zachowuje w ten sposób swoją funkcję przestrzeni ochronnej i miejsca przeznaczonego do korzystania z urządzeń komunikacyjnych. Niska konstrukcja kabiny umożliwia montaż wysokich zabudów specjalnych, takich jak wiertnice czy drabiny obrotowe.

Wszystkie Zetrosy napędza mocny i wytrzymały sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności skokowej 12,8 litra w klasach emisji spalin Euro III i V. Oprócz znany wariantów w konfiguracjach 4x4 i 6x6 ze stałym napędem na wszystkie koła, dostępne są także modele z konfiguracją napędu 4x2 i 6x4. Warianty układu przeniesienia napędu pozwalają na uzyskiwanie dla zestawu ciężarowego z ciągnikiem siodłowym mas całkowitych do 120 ton. Dopuszczalną masę całkowitą pojazdów trzyosiowych zwiększono do 40 ton. Zetros jest dostępny z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym.

 

Mercedes-Benz Zetros 3042 A 6x6

Oferując Zetrosa 3042 A 6x6, Mercedes-Benz Special Trucks potwierdza renomę ciężarówki Zetros jako niezwykle wytrzymałego pojazdu użytkowego, radzącego sobie z wybojami i błotnistymi dołami, wzniesieniami, zboczami, piaskiem, pyłem, upałem i zimnem. To podwozie ciężarowe napędza sześciocylindrowy silnik rzędowy Euro III OM 460 o pojemności skokowej 12,8 litra – jednostka wysokoprężna osiągająca moc 310 kW (421 KM/2100 Nm). Wysoką dynamikę jazdy zapewnia automatyczna skrzynia biegów Allison 4500 SP bez retardera. Wprowadzony w roku 2021 sześciostopniowy układ sterowania pracą skrzyni biegów z całkowicie automatycznym mechanizmem wybierania biegów w wielu sytuacjach umożliwia szybsze i łagodniejsze ruszanie oraz przyspieszanie bez przerw w przekazywaniu napędu.

Wymiary trzyosiowego Zetrosa wynoszą (dł. x szer. x wys.) 9450 x 2525 x 3220 milimetrów przy rozstawie osi 5100 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu to 30 ton (9 ton na osi przedniej i po 10,5 tony na obu osiach tylnych), a masa całkowita zestawu ciężarowego – 120 ton. W kabinie kierowcy z siedzeniem środkowym jest miejsce dla trzech osób.

W celu zapewnienia dobrej trakcji na miękkim podłożu, wyposażono Zetrosa w bezdętkowe ogumienie pojedyncze na osi przedniej i osiach tylnych (14.00 R 20 Cross Country). Podczas przepraw przez wodę pojazd oferuje zdolność brodzenia na głębokość 800 milimetrów. Sztywna skrzynia ładunkowa firmy HPC z plandeką umożliwia różnorodne zastosowania Zetrosa 3042 A 6x6, zwłaszcza do transportu materiałów i kontenerów.

 

Mercedes-Benz Zetros 2743 A 6x6

Zaprezentowany model 2743 A 6x6 dowodzi możliwości zastosowania Zetrosa jako pojazdu do tankowania. Na pokazach zaprezentowano pojazd ze zbiornikiem o pojemności 13 tysięcy litrów z wewnętrzną powłoką z żywicy epoksydowej firmy Lindner & Fischer Fahrzeugbau, przeznaczony do transportu oleju napędowego lub benzyny. W jego układzie napędowym zastosowano sześciocylindrowy silnik rzędowy Euro III OM 460 o pojemności skokowej 12,8 litra i mocy 310 kW (421 KM/2100 Nm). To podwozie ciężarowe wyposażono w skrzynię biegów Mercedes-Benz G260 z suchym sprzęgłem jednotarczowym. Opcjonalnie dostępna jest również automatyczna skrzynia biegów Allison.

Wymiary trzyosiowego Zetrosa z bezdętkowym ogumieniem pojedynczym na osi przedniej i osiach tylnych wynoszą (dł. x szer. x wys.) 9950 x 2550 x 3300 milimetrów przy rozstawie osi 5100 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu to 28 ton (7,5 tony na osi przedniej i po 10,5 tony na obu osiach tylnych). Prezentowany pojazd wyróżnia między innymi wzmocniona rama, klimatyzacja, prześwit podwozia wynoszący 400 milimetrów, zdolność brodzenia na głębokość 800 milimetrów oraz duże kąty natarcia i zejścia, wynoszące do 35 stopni i umożliwiające jazdę w stromym terenie.

 

Mercedes-Benz Zetros 1836 A 4x4

Kolejnym modelem Zetrosa jest 1836 A 4x4 z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym Euro III Mercedes-Benz OM460 o pojemności skokowej 12,8 litra i mocy 265 kW (360 KM/1800 Nm). Wymiary dwuosiowego pojazdu z kabiną kierowcy typu M wynoszą (dł. x szer. x wys.) 8300 x 2550 x 3500 milimetrów przy rozstawie osi 5100 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu Zetros 1836 A 4x4 to 20 ton (9 ton na osi przedniej i po 13,4 tony na osi tylnej).

Także ten Zetros – podobnie jak dwa inne pojazdy z silnikiem wysuniętym przed kabinę prezentowane na DTE 2023 – wyposażony jest w bezdętkowe ogumienie pojedyncze na osi przedniej i osi tylnej. Także jego głębokość brodzenia wynosi 800 milimetrów. Prezentowany pojazd wyposażono w sztywną skrzynię ładunkową firmy HPC z plandeką.

 

Typoszereg Mercedes-Benz Arocs

Dzięki dynamicznym silnikom, komponentom napędu przystosowanym do najwyższych obciążeń oraz solidnej konstrukcji układu jezdnego i zawieszenia, Mercedes-Benz Arocs jest pojazdem sprawdzającym się w bardzo wymagających zastosowaniach. Różne warianty podstawowe w połączeniu z szeregiem dostępnych elementów wyposażenia dodatkowego zwiększają użyteczność pojazdu w terenie, a także w wymagających warunkach klimatycznych i środowiskowych. Ta różnorodność, w połączeniu z dostępnymi wariantami napędu i rozmiarami kabiny, pozwala skonfigurować Arocsa pod kątem konkretnych zadań i wymagań klientów. Duża łatwość zabudowy oraz fabryczne przygotowanie ramy do różnych zastosowań umożliwiają elastyczną realizację kompletnych rozwiązań. Niskie koszty napraw i przeglądów, wysoka dostępność części zamiennych i gęsta sieć serwisów skracają czasy przestoju, a co za tym idzie zapewniają ekonomiczność eksploatacji.

Odpowiedni napęd do swoich zastosowań klienci mogą wybrać spośród czterech podstawowych silników Euro VI oraz wielu klas mocy i wariantów. Spektrum silników sięga od jednostki o pojemności skokowej 7,7 litra i mocy 175 kW (238 KM) do jednostki o pojemności skokowej 15,6 litra i mocy 460 kW (625 KM). Pozwala to także na realizację operacji w transporcie ciężkim w zestawach ciężarowych o masie całkowitej do 250 ton. Na potrzeby eksploatacji w regionach o niższych wymogach emisyjnych lub z paliwem gorszej jakości, Arocs jest również dostępny z szeregiem wytrzymałych silników spełniających normy emisji spalin Euro III, IV lub V. Oferowane są ponadto rozwiązania do eksploatacji przy użyciu paliw NATO (F34/F63).

 

Mercedes-Benz Arocs 4152 AK 8X8

Mercedes-Benz Arocs 4152 AK 8x8 jest przeznaczony głównie do transportu ciężkiego sprzętu i materiałów. Napędza go sześciocylindrowy silnik rzędowy Euro VI OM 473 o pojemności skokowej 15,6 litra, osiągający moc 380 kW (517 KM) i moment obrotowy 2600 Nm. Skrzynią biegów Mercedes-Benz G 330-12/11,63-0,77 steruje system przełączania biegów Mercedes-Benz PowerShift 3 – biegi można zmieniać zarówno w pełni automatycznie, jak i manualne.

Moment obrotowy silnika przenosi turbosprzęgło z retarderem (TRK) – układ łączący w jednym podzespole funkcje hydraulicznego sprzęgła rozruchowego oraz retardera. W operacjach transportowych z dużymi obciążeniami umożliwia on delikatne ruszanie i precyzyjne manewrowanie bez zużycia sprzęgła, z wejściowymi momentami obrotowymi nawet do 3000 Nm. Kolejną zaletą układu TRK jest bardzo wysoka moc hamowania ciągłego. Turbosprzęgło z retarderem w połączeniu z hamulcem silnikowym High Performance Engine Brake zapewnia wysokie bezpieczeństwo i umożliwia ochronę hamulca podstawowego podczas długich zjazdów ze wzniesień nawet przy bardzo wysokim tonażu.

Do jazdy po piasku lub innych miękkich podłożach wyposażono Arocsa w ogumienie pojedyncze w rozmiarze 365/80 R 20 oraz opcjonalny system regulacji ciśnienia w oponach. Wymiary Arocsa 4152 AK 8x8 wynoszą (dł. x szer. x wys.) 10 070 x 2500 x 3710 milimetrów przy rozstawie osi 5450 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita czteroosiowego pojazdu to 35 ton (2 x 7,5 tony na osiach przednich i 2 x 10 ton na osiach tylnych).

Prezentowanego Arocsa wyposażono również w kabinę kierowcy typu L ClassicSpace, żuraw Palfinger PK 21.501 SLD3 o maksymalnym momencie udźwigu 20,9 tony metrycznej oraz zakresie wychylania 400 stopni, a także w zamontowaną na ramie wciągarkę Hy K 10/BR firmy HPC.

 

Mercedes-Benz Arocs 2243 A 6x6

Na pokazach DTE 2023 można też było zobaczyć pojazd Mercedes-Benz Arocs 2243 A 6x6 w wersji trzyosiowej z ogumieniem pojedynczym. Sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny Euro VI OM 470 o pojemności skokowej 10,7 litra i mocy 315 kW (428 KM) w połączeniu z systemem Mercedes-Benz PowerShift 3 zapewnia mu wydajny napęd przy łatwej obsłudze. Codzienną pracę kierowcy ułatwiają czytelne wskaźniki oraz intuicyjne rozmieszczenie elementów obsługowych, praktycznie wykluczające błędy w obsłudze. Wymiary tego trzyosiowego pojazdu to (dł. x szer. x wys.) 8470 x 2500 x 3720 milimetrów przy rozstawie osi 4200 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 26 ton (8 na osi przedniej i po 9,5 tony na obu osiach tylnych).

Arocs z kabiną kierowcy typu L ClassicSpace wyposażony jest m.in. w odchylany luk dachowy, a jego głębokość brodzenia to 700 milimetrów. Pojazd zaprezentowano ze sztywną ramą kontenerową firmy Sonntag transport technology, wyposażoną w mocowania typu twist lock do zabezpieczania kontenerów.

 

Mercedes-Benz Arocs 1827 AK 4x4

Trójkę Arocsów pokazanych na DTE 2023 uzupełnia Mercedes-Benz Arocs 1827 AK 4x4. Wyposażono go w kompaktowy i lekki sześciocylindrowy silnik rzędowy Euro VI OM 936 o pojemności skokowej 7,7 litra. Ta wysokoprężna jednostka osiąga moc 200 kW (272 KM/1100 Nm). Wymiary dwuosiowego pojazdu z ogumieniem pojedynczym wynoszą (dł. x szer. x wys.) 6670 x 2500 x 3420 milimetrów przy rozstawie osi 3600 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu to 16,5 tony (8 ton na osi przedniej i 9 ton na osi tylnej). Podobnie jak prezentowany Mercedes-Benz Arocs 2243 A 6x6, także Arocs 1827 AK 4x4 wyposażony jest m.in. w odchylany luk dachowy oraz ma taką samą głębokość brodzenia – 700 milimetrów. Na nim także zamontowano sztywną ramę kontenerową firmy Sonntag transport technology.

 

Mercedes-Benz Unimog

Już od dziesięcioleci pojazd Unimog należy do najbardziej popularnych na świecie ciężarówek o wysokiej dzielności terenowej. Jest ceniony za swą uniwersalność i niezawodność w zastosowaniach na bezdrożach. Pojazdy z typoszeregów Unimog U 4000 i U 5000 (Euro 3/5) czy U 4023 i U 5023 (Euro 6) są przystosowane do transportu narzędzi, sprzętu, materiałów i osób w warunkach ekstremalnych. Obszary jego zastosowań to między innymi działania jednostek wojskowych i organizacji humanitarnych (NGO), zwalczanie pożarów lasów, zapobieganie skutkom klęsk żywiołowych oraz prace serwisowe i konserwacyjne w trudno dostępnych miejscach. Z punktu widzenia kierowcy i załogi zaletą tego pojazdu podczas operacji na bezdrożach są duże kąty natarcia, zejścia i rampowe oraz znaczna głębokość brodzenia. Dołączane blokady międzyosiowych i osiowych mechanizmów różnicowych utrzymują trakcję zazwyczaj także wtedy, gdy pojedyncze koła utracą przyczepność. W zależności od warunków jazdy Unimog może osiągać prędkość do 89 km/h.

We współpracy z wieloma kwalifikowanymi producentami zabudów powstają indywidualne rozwiązania systemowe. Ustandaryzowane i znormalizowane złącza umożliwiają przy tym szybką wymianę zabudów.

 

Unimog U 5023 4x4 z podwójną kabiną

Wyposażony w podwójną kabinę Unimog U 5023 4x4 umożliwia przewożenie za jednym razem zespołów czteroosobowych i ich sprzętu operacyjnego. W kabinie podwójnej można alternatywnie zamontować ławki dla łącznie siedmiu osób. Zintegrowany, wysokowydajny układ klimatyzacji zapewnia dobrą jakość powietrza w kabinie nawet przy załodze złożonej z siedmiu osób. Kabina podwójna waży tylko o 120 kilogramów więcej od kabiny standardowej, dzięki czemu wariant ten nie zmniejsza w istotnym stopniu obciążenia użytkowego pojazdu.

Unimoga U 5023 4x4 o wysokiej dzielności terenowej napędza dynamiczny silnik Euro VI OM 934 o pojemności skokowej 5,1 litra i mocy 170 kW (231 KM).

Wymiary Unimoga 5023 4x4 to (dł. x szer. x wys.) 6000 x 2345 x 2910 milimetrów przy rozstawie osi 3850 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu wynosi 13 ton (5,5 tony na osi przedniej i 7,5 tony na osi tylnej). Opcjonalna głębokość brodzenia do 1200 milimetrów oraz opcjonalny układ regulacji ciśnienia w oponach pozwalają Unimogowi na pokonywanie terenów bagnistych i piaszczystych. Zaprezentowanego Unimoga wyposażono w zabudowę firmy Eggers Fahrzeugbau z plandeką – przeznaczoną do transportu sprzętu operacyjnego.

 

Unimog U 5000 4x4

Drugim z Unimogów prezentowanych na DTE 2023 jest U 5000 4x4. Jego czterocylindrowy silnik rzędowy Euro III OM 926 LA o pojemności skokowej 4,8 litra osiąga moc 160 kW (218 KM). Wymiary pojazdu to (dł. x szer. x wys.) 5950 x 2340 x 2790 milimetrów przy rozstawie osi 3850 milimetrów. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosi 12,5 tony (5,5 tony na osi przedniej i 7,1 tony na osi tylnej). Wyposażenie wyróżniające ten pojazd obejmuje system kontroli ciśnienia w oponach, cyklonowy filtr przeciwpyłowy oraz opcjonalną możliwość brodzenia na głębokość 1200 mm. Prezentowany U 5000 4x4 wyposażony jest w zabudowę firmy EMPL z wciągarką ewakuacyjną o udźwigu ośmiu ton.

 

Podwozia specjalne Mercedes-Benz FGA

Na DTE 2023 Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentował również „podwozia do zabudów chronionych”. Na miejscu można było zobaczyć podwozia specjalne FGA 14,5 4x4 i 9,5 4x4. Już od kilku lat wielu międzynarodowych producentów pojazdów specjalnych zabudowuje swoje produkty na podwoziach pochodzących od Unimoga. Czerpią oni w ten sposób korzyści z dzielności terenowej Unimoga, szerokiego zakresu usług serwisowych i zaopatrzenia w części zamienne oraz, co nie mniej ważne, wsparcia i doradztwa zapewnianego przez inżynierów Mercedes-Benz Special Trucks.

Układ napędowy podwozia specjalnego 14,5 4x4 posiada potężny sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Euro III OM 926 LA, osiągający moc 240 kW (330 KM). W podwoziu umieszczono mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne złącza, umożliwiające realizację wielu zabudów.

Podwozie 9,5-tonowe zostało zaprojektowane ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań cywilnych i bazuje technicznie na podwoziu z typoszeregu Unimog U 4000. Wyposażono je w silnik wysokoprężny Euro III OM 924 o pojemności skokowej 4,8 litra, osiągający moc 160 kW (218 KM). Wyposażenie tego podwozia obejmuje podest zawierający złącza i elementy obsługowe niezbędne do prowadzenia pojazdu. Przygotowane złącza elektryczne i mechaniczne również tutaj umożliwiają łatwe integrowanie kabin dla załogi czy innych zabudów.

 

Rozwiązania oferowane przez firmy partnerskie Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Special Trucks dostarcza również różnorodne komponenty dla firm systemowych, umożliwiające im tworzenie własnych rozwiązań. Na pokazie DTE 2023 można było zobaczyć pojazd GTP 4×4 fińskiego producenta Sisu. Ten wielozadaniowy pojazd opancerzony wyposażono w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Euro III OM 926 sprzężony z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison. Silnik wysokoprężny OM 926 z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów zastosowano również do napędu pojazdu Enok 14.8 niemieckiego producenta Armoured Car Systems. Jest to platforma mobilna do uniwersalnych zastosowań, zbudowana na podwoziu specjalnym FGA 14.5.

Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentował też opancerzony pojazd Ibero SMV hiszpańskiego producenta TSD, w którym wykorzystano podwozie specjalne 9.5 oraz silnik wysokoprężny OM 926. Transporter opancerzony Arive francuskiej firmy Soframe oparty jest na podwoziu specjalnym 14,5. Także ten pojazd wyposażono w silnik wysokoprężny OM 926 z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison. Z firmy Soframe pochodzi też HRV 8x8 – pojazd ewakuacyjny bazujący na pojeździe Mercedes-Benz Arocs 4848 AK z silnikiem wysokoprężnym Euro III OM 460 i automatyczną skrzynią biegów Mercedes-Benz PowerShift 3.

W konstrukcji pojazdu Dingo 2 4x4 firmy Krauss-Maffei Wegmann, przedsiębiorstwa należącego do niemiecko-francuskiej grupy KNDS z sektora techniki zbrojeniowej, wykorzystano 9,5-tonowe podwozie z rodziny FGA Mercedes-Benz Special Trucks, a także silnik wysokoprężny OM 926. Opancerzony taktyczny pojazd logistyczny Derman 8x8 tureckiej firmy Koluman oparty został na Arocsie 8x8 z silnikiem wysokoprężnym OM 473 i automatyczną skrzynią biegów Mercedes-Benz PowerShift 3 wyposażoną w turbosprzęgło z retarderem. Wśród prezentowanych pojazdów jest wreszcie Unimog U 5023 4x4 z zabudową austriackiego producenta sprzętu pożarniczego Rosenbauer. Jego zbiornik wody gaśniczej ma pojemność 3000 litrów, a maksymalny wydatek wody podczas operacji gaśniczej wynosi 2400 litrów na minutę. W połączeniu z niezależnym od silnika systemem ochrony własnej, dzielnością terenową i zdolnością brodzenia, pojazd ten jest przystosowany do zwalczania trudno dostępnych źródeł ognia oraz do udziału w operacjach realizowanych podczas katastrof powodziowych.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE