uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

vdo

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Ekonomiczne eksploatowanie

Pojazdy elektryczne stanowią obecnie jeden z najgorętszych tematów, i to nie tylko w branży motoryzacyjnej.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat odnotowano znaczny wzrost tego segmentu rynku i wiele wskazuje na to, że będzie się on utrzymywał. Bezgłośne „elektryki” na naszych drogach nie są już dla nikogo zaskoczeniem, wręcz przeciwnie – z roku na rok jest ich coraz więcej. W związku z tym rosną też umiejętności kierowców, którzy coraz lepiej potrafią korzystać z zalet auta elektrycznego: płynnej jazdy i częściowego odzyskiwania energii, o czym przekonali się uczestnicy konkursu Webfleet i testu samochodów elektrycznych i hybrydowych podczas Fleet Electric Day.

 

Mistrzowie ecodrivingu - konkurs Webfleet

VI edycja konkursu i testów, w której Webfleet, cieszące się globalnym zaufaniem rozwiązanie Bridgestone do zarządzania flotą, wziął udział jako partner technologiczny, cieszyła się dużym zainteresowaniem. Podczas tego wydarzenia miała miejsce II edycja konkursu na najbardziej ekonomiczną jazdę EV. Zasady rywalizacji polegały na tym, by zasiąść za kierownicą wybranego przez siebie samochodu, przejechać wyznaczoną trasę i zużyć jak najmniej energii elektrycznej. Uczestnikom udostępniono 2 pojazdy – Volkswagena ID.5 i Peugeota e-Riftera. Podczas każdego z 39 ukończonych przejazdów konkursowych telematyka Webfleet mierzyła zużycie energii elektrycznej, czas jazdy i odzyskaną energię. Następnie, po dniu emocjonujących zmagań, podliczono wyniki i wyłoniono zwycięzców.

 

Spośród zawodników jadących samochodem Volkswagen najlepszy okazał się Daniel Wachowski, SD Wachowskis, który pokonał około 8-kilometrową trasę w 11 minut i 27 sekund, zużywając 0,8 kWh energii elektrycznej i odzyskując 0,2 kWh.

-Elektromobilność idealnie wpisuje się w zawód, który wykonuję na co dzień. Jestem instruktorem nauki i techniki jazdy oraz opiekuję się flotą pojazdów w firmie, w której pracuję. Wygranie konkursu na najbardziej ekonomiczną jazdę jest dla mnie wyróżnieniem i jednocześnie potwierdzeniem tego, że technika jazdy, którą stosuję i uczę innych jest skuteczna. Prywatnie posiadam auto hybrydowe plug in, ale docelowo będzie to auto elektryczne. Natomiast zawodowo mam do czynienia z samochodem elektrycznym i można powiedzieć, że użytkuję go codziennie. Na pewno liczba aut elektrycznych w naszej firmie sukcesywnie będzie się zwiększać. Dzisiaj na rynku jest już duża różnorodność tych aut, czego nie było jeszcze pięć lat temu, począwszy od małych miejskich samochodów po vany, a to oznacza, że każdy znajdzie coś dla siebie – mówi Pan Daniel Wachowski.

 

-Nie mam wątpliwości, że auta elektryczne przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na naszych drogach. Mimo swojej bardzo dużej dynamiki nie zachęcają do szybkiej jazdy, wręcz odwrotnie, zachęcają do spokojnej, defensywnej i ekonomicznej jazdy. W Polsce na autostradach, gdzie jest ograniczenie prędkości do 140 km/h częstym widokiem jest samochód elektryczny jadący z prędkością 120 km/h. Pojazdy elektryczne są na pewno bardziej ekonomiczne, a przede wszystkim wiele bezpieczniejsze, niemające praktycznie wpływu na czas dojazdu. Samochody elektryczne mają jeszcze jedną zaletę, tym razem w ruchu miejskim. Wykorzystując rekuperację zachęcają do zwalniania np.: przed przejściami dla pieszych, czy skrzyżowaniami. Jestem przekonany, że rynek aut elektrycznych będzie nadal bardzo dynamicznie się rozwijał, ponieważ potencjał tych aut jest ogromny – podsumowuje Pan Daniel.

Jednocześnie wśród tych, którzy zdecydowali się na Peugeot e-Rifter, pierwsze miejsce zajął Pan Piotr Basek z Portów Lotniczych. Przejechał on identyczną trasę, ale nieco innym samochodem, w czasie 12 minut i 38 sekund, zużywając 0,9 kWh energii i odzyskując jej 0,2 kWh.

-Konkurs był świetnie zorganizowany i był ciekawym sposobem sprawdzenia swoich umiejętności w ekonomicznej jeździe. W dobrej atmosferze można było konkurować z innymi uczestnikami” – mówi Pan Piotr Basek. „Kluczowa w eco-drivingu jest przewidywalność, płynność, obserwacja ruchu i cierpliwość, którą nie każdy posiada. Oczywiście samochód też jest ważny – dodaje.

 

Na polskich drogach przybywa elektryków

 Z Licznika Elektromobilności, zainicjowanego przez PSPA i PZPM, wynika, że według danych z końca sierpnia 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 48 533 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze osiem miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 15 137 sztuk, tj. o 67% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.

Jednocześnie z rosnącą flotą pojazdów elektrycznych następuje rozwój infrastruktury ładowania. Pod koniec sierpnia 2023 r. w Polsce funkcjonowały 3003 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (6006 punktów). Wśród nich 33% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W sierpniu pojawiło się 50 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (122 punktów) – informuje Licznik Elektromobilności.

 

Czym jest energooszczędna jazda?

Rozwiązaniem problemu ekonomicznej eksploatacji pojazdów elektrycznych jest tzw. ecodriving, czyli ekonomiczna jazda. Jest to zdolność do płynnej i bezpiecznej jazdy, podczas której przewidujemy zachowania pozostałych uczestników ruchu drogowego i odpowiednio dostosowujemy swoją jazdę do zmieniającej się sytuacji na drodze. Zasadniczy wpływ na zużycie energii ma sposób prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Zbyt agresywny styl jazdy przekłada się na wyższe zużycie energii. Duża prędkość jazdy, brak płynności w przyspieszaniu i hamowaniu wiążą się z wyższym oporem powietrza, co prowadzi do wyższego zużycia energii.

 

Rekuperacja energii w pojazdach elektrycznych

Urządzenia elektryczne umożliwiają odzyskiwanie energii podczas zwalniania i hamowania. Jest to popularny sposób na wydłużenie zasięgu pojazdu. Metoda zakłada przekształcanie energii kinetycznej generowanej podczas hamowania lub zwalniania pojazdu w energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze. Ten proces znany jest jako rekuperacja i pomaga zwiększyć wydajność energetyczną pojazdów elektrycznych.

 

Sposoby na zmniejszenie zużycia energii w pojeździe elektrycznym

Aby ograniczyć zużycie energii podczas jazdy, kierowca może zastosować liczne środki zaradcze. Oto kilka rozwiązań, które mogą pomóc w utrzymaniu efektywności energetycznej pojazdu, ale także obniżeniu kosztów eksploatacji pojazdu i wpłynięciu pozytywnie na środowisko:

  • Utrzymanie optymalnej prędkości jazdy na poziomie 80-100 km/h: jazda z umiarkowaną prędkością może znacznie zmniejszyć zużycie energii. Wyższa prędkość zwiększa opór powietrza i zużywa więcej energii.
  • Stosowanie ekonomicznego stylu jazdy ze stałą prędkością: płynna jazda to klucz do eco-drivingu. Należy unika
  • gwałtownych przyspieszeń i hamowań, utrzyma
  • stałą prędkość na dłuższych trasach oraz przewidywać zachowania innych uczestników ruchu.
  • Wykorzystanie rekuperacji, czyli hamowania silnikiem: elektryczne pojazdy poruszające się po mieście mają większą możliwość odzyskiwania energii przy hamowaniu, więc zużycie energii w mieście może być niższe niż na trasie. Podczas jazdy na trasie występuje znacznie miej procesów hamowania, a co za tym idzie – mniej możliwości odzyskiwania energii.
  • Energooszczędna jazda w trybie ECO lub ECO Pro: tryb ten jest funkcją dostępną w wielu pojazdach, zwłaszcza elektrycznych i hybrydowych, która umożliwiają kierowcom jeszcze bardziej efektywną i energooszczędną jazdę. Zmienia on parametry pracy pojazdu w taki sposób, aby zminimalizować zużycie energii.
  • Ograniczenie masy ładunku przewożonego pojazdem elektrycznym: unikanie przewożenia zbędnych przedmiotów lub bagażu może być skuteczne w redukcji zużycia energii.
  • Dbanie o prawidłowe ciśnienie w oponach: regularna kontrola i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach jest jednym z najważniejszych działań, które musi podejmować kierowca. Im niższe ciśnienie, tym większe opory toczenia, a zarazem podwyższone zużycie energii.
  • Dbanie o dobry stan baterii samochodowej: regularna konserwacja baterii może pomóc w utrzymaniu niższego zużycia energii oraz maksymalnej wydajności pojazdu.
  • Optymalizacja procesu ładowania: inteligentne ładowanie pozwala na bardziej efektywne i ekonomiczne korzystanie z pojazdów elektrycznych. Optymalizacja procesu ładowania ma kluczowe znaczenie dla ich wydajności i efektywności.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE