Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Wyścig pojazdów ciężarowych

Już 23-24 września francuski tor Le Mans będzie gościć przedostatnią rundę mistrzostw Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC).

Do rywalizacji staną najlepsi europejscy kierowcy ciężarówek. Ten 24-godzinny wyścig będzie ważnym sprawdzianem dla opon Goodyear, które w trudnych i zmiennych warunkach charakterystycznych dla Le Mans muszą wykazać się niezawodnością i wysokim poziomem osiągów.

Po znakomitych występach opon osobowych w czerwcowym, historycznym wyścigu z okazji 100. rocznicy Le Mans, opony Goodyeara powracają na ten legendarny tor. Oczekuje się, że widowiskowe zmagania na torze Bugatti Circuit przyciągną dziesiątki tysięcy widzów.

Wszystkie ciężarówki będą wyposażone w standardowe opony użytkowe Goodyear w rozmiarze 315/70R22.5, ale zmodyfikowane specjalnie na potrzeby tej serii. Opony przeszły rygorystyczne testy zarówno w laboratoriach Goodyeara, jak i na torach wyścigowych, dzięki czemu spełniają wymagania techniczne mistrzostw. Przed każdym wydarzeniem opony wyposażone w technologię RFID są montowane na ciężarówkach wyścigowych w specjalnie wyodrębnionej strefie serwisowej, aby zapewnić wszystkim zawodnikom równe szanse.

„Nasze zaangażowanie w zapewnianie najwyższych osiągów pozostaje niezmienne” - mówi Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie. „Jesteśmy dumni z opon, które nie tylko spełniają rygorystyczne wymagania profesjonalnych wyścigów, ale także przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Nasze opony wyścigowe do samochodów ciężarowych, podobnie jak nasze standardowe produkty drogowe, są świadectwem zaangażowania w osiągi i niezawodność w najtrudniejszych warunkach”.Goodyear FIA ETRC Le Mans 4

 

Najwyższa wydajność w wyścigach ciężarówek

W świecie wyścigów ciężarówek technologia opon ma kluczowe znaczenie dla osiągów pojazdu. Opony wyścigowe Goodyeara bazują na solidnej osnowie standardowej opony ciężarowej, ale skrupulatnie dostosowanej pod kątem zwiększonej stabilności i odporności. Najważniejsze zmiany obejmują poprawę ogólnych osiągów, zapobieganie przegrzaniu i zwiększenie sztywności ściany bocznej. Najważniejszym elementem w wyścigach ciężarówek jest jednak bieżnik opony, który zapewnia doskonałą przyczepność zarówno na mokrych, jak i suchych nawierzchniach oraz spójne osiągi w różnych warunkach pogodowych i torowych, jakie można spotkać w krajach goszczących kolejne rundy mistrzostw Goodyear FIA ETRC. Asymetryczna konstrukcja barków opony zapewnia wysoką stabilność na prostych i sterowność na zakrętach, a lamele w bieżniku w połączeniu ze specjalną mieszanką gumy zapewniają doskonałą trakcję i niezmienne właściwości opony.

Po każdym wyścigu opony są transportowane do niemieckiego zakładu Goodyear, gdzie są poddawane ocenie i - po pozytywnej weryfikacji - bieżnikowane. Dzięki temu dostają drugie życie i trafiają na rynek w formie już standardowych opon drogowych Goodyear przeznaczonych dla flot transportowych. Takie podejście wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju, do których dążą organizatorzy mistrzostw.

 

Moc samochodów wyścigowych

Ciężarówki wyścigowe w niewielkim stopniu przypominają swoje drogowe odpowiedniki i nie tylko dlatego, że poruszają się bez przyczepy i ładunku. Standardowy ciągnik drogowy, który z przyczepą i pełnym ładunkiem waży około 40 ton, ma moc silnika około 480 KM i moment obrotowy 2300 Nm, przy prędkości ograniczonej do 80-90 km/h. Z kolei ciężarówka wyścigowa, ważąca 5,5 tony, osiąga moc około 1500 KM i moment obrotowy 5000 Nm, przy czym wymaga hamulców chłodzonych wodą. Prędkość maksymalna jest co prawda ograniczona do 160 km/h, ale ciężarówki wyścigowe przyspieszają od 0 do 160 km/h w tempie zbliżonym do najnowszych samochodów sportowych.

Goodyear FIA ETRC Le Mans 2Tym, co wyróżnia Goodyear FIA ETRC na tle innych wyścigów, jest zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Od 2021 roku wszystkie ciężarówki wyścigowe wykorzystują w 100% zrównoważone paliwo, czyli biodiesel HVO100. To osiągnięcie czyni Goodyear FIA ETRC pierwszymi zawodami regulowanymi przez FIA, w których stosuje się wysokiej jakości, wolny od paliw kopalnych, olej napędowy pochodzący w całości z surowców odnawialnych. HVO, czyli hydrorafinowany olej roślinny, jest wytwarzany w procesie hydrorafinacji olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, w wyniku czego powstaje wysokiej jakości paliwo o strukturze chemicznej niemal identycznej ze zwykłym olejem napędowym. Może być on stosowany bez żadnych modyfikacji w standardowych silnikach spalinowych.

Goodyear FIA ETRC na Camions Le Mans zapowiada się jako pokaz innowacji, niezawodności i zrównoważonego rozwoju w świecie sportów motorowych. Jedną z atrakcji dla odwiedzających francuski tor w najbliższy weekend będzie mobilny show room Goodyear Drive Results, zlokalizowany na padoku toru w strefie kibica. W jednym miejscu będzie można zapoznać się nie tylko z najnowszymi oponami, ale także ze wszystkimi rozwiązaniami z zakresu mobilności, takimi jak systemy Goodyear TPMS, Goodyear CheckPoint czy Goodyear DrivePoint. Wszystkie są połączone z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane przetwarzaniem danych, odpowiadając na potrzeby wymagającego ekosystemu transportowego.

Więcej informacji na temat Goodyeara i jego zaangażowania w Goodyear FIA European Truck  Racing Championship można znaleźć na stronie https://www.goodyearfiaetrc.com/

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE