uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

vdo

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Terenowe Unimogi

Susza z podwyższonym ryzykiem pożarowym w lasach z jednej strony, niezwykle obfite opady deszczu, powodzie i podtopienia z drugiej

– pod wpływem zmian klimatycznych coraz większym wyzwaniem dla straży pożarnej i służb obrony cywilnej stają się ekstremalne warunki pogodowe. Komenda straży pożarnej w Stuttgarcie podjęła właśnie decyzję o nabyciu czterech nowych pojazdów Mercedes-Benz Unimog. Dwa wozy techniczne, U 323 RW-K (kompaktowy) i U 5023 RW-HG (o wysokiej dzielności terenowej), służą do operacji w zakresie ratownictwa technicznego, a dwa jednakowe konstrukcyjnie wozy gaśnicze Unimog U 5023 TLF-W do transportu środków gaśniczych w terenie. Cztery nowe Unimogi posiadają przystosowane do określonych zadań zabudowy strażackie typu „Varus 4x4” firmy Schlingmann, specjalizującej się w produkcji sprzętu strażackiego.

Dr Georg Belge, naczelnik komendy straży pożarnej w Stuttgarcie: „Warunki topograficzne terenu w Stuttgarcie i okolicach, obejmujące góry, doliny, trudne i strome zbocza oraz wąskie drogi dojazdowe, wymagają korzystania z wozów strażackich przeznaczonych do eksploatacji w ekstremalnych warunkach terenowych. Z tego względu kluczowym czynnikiem decydującym o zakupie była wysoka dzielność terenowa Unimoga, która umożliwi szybkie reagowanie jednostki taktycznej w obliczu katastrof naturalnych lub wypadków”.

 

Stuttgart: utworzenie jednostki taktycznej do zwalczania pożarów i usuwania skutków klęsk żywiołowych

Cztery nowe Unimogi w połączeniu z dwoma starszymi wozami gaśniczymi na bazie Unimoga U 1250 umożliwiają utworzenie specjalnej jednostki taktycznej. Jej celem jest zarówno skuteczne zwalczanie niebezpiecznych pożarów roślinności i lasów, jak i operacje usuwania skutków klęsk żywiołowych na terenach dotkniętych krytycznymi powodziami i podtopieniami. Unimogi uzupełniają się wzajemnie w sekcji strażackiej – leśne wozy gaśnicze (TLF-W) szybko dostarczają wodę, a pojazdy ratownictwa technicznego (RW) niosą odpowiednią pomoc. Unimogi jedynej tego rodzaju jednostki taktycznej w Niemczech pozostają w dyspozycji stuttgarckiej straży pożarnej – gotowe na wezwanie do działań w regionie i poza nim. Pojazdy stacjonują w remizach stuttgarckiej ochotniczej straży pożarnej w dzielnicach Uhlbach (U 323 RW-K), Degerloch (U 5023 RW-HG), Heumaden i Büsnau (dwa U 5023 TLF-W).

 

Ćwiczenia przygotowujące do działań w trudnych warunkach terenowych

Pod koniec lipca 35 strażaków ze stuttgarckiej ochotniczej straży pożarnej, pod kierunkiem komendy straży pożarnej w Stuttgarcie, ćwiczyło działania w sytuacjach alarmowych przy użyciu czterech nowych Unimogów. W tak zwanej „żwirowni”, czyli na niezwykle trudnym poligonie testowym dla pojazdów terenowych w badeńskiej gminie Ötigheim, pod okiem doświadczonych instruktorów strażacy mieli możliwość poznania i oceny zdolności terenowych Unimoga w ekstremalnych warunkach operacyjnych.

Zdolność operacyjna Unimoga – możliwość przejazdów przez błoto i wodę, pokonywania piaszczystych traktów, pni drzew, krętych zboczy i stromych ramp o nachyleniu nawet 35 stopni na terenie testowym Unimoga – spotkała się z entuzjastyczną reakcją wszystkich uczestników. „Pod względem dzielności terenowej Unimog przewyższa wszelkie oczekiwania”, stwierdził Christian Schwarze, kierownik wydziału technicznego komendy straży pożarnej w Stuttgarcie. „Zaoferowane przez producenta szkolenie terenowe w Ötigheim dało naszym kierowcom możliwość zapoznania się z obsługą pojazdów w ekstremalnych sytuacjach, a tym samym zbudowania ogromnego zaufania do zdolności operacyjnych Unimoga. To pełen sukces – na twarzach uczestników widziałem wyłącznie zadowolenie!”.

Szybki dojazd wąskimi drogami z wykorzystaniem pierwszego kompaktowego wozu ratownictwa technicznego

Wyjątkowym pojazdem jest pierwszy kompaktowy wóz ratownictwa technicznego (RW-K) oparty na modelu U 323 4x4 z napędem na wszystkie koła, należącym do typoszeregu nośników narzędzi Unimog. Został on zaprojektowany dla zastępu trzech strażaków i ma podwozie o szerokości zaledwie 2,2 metra. Umożliwia ono szybkie docieranie do wielu miejsc, ponieważ w rejonie Stuttgartu występują uprawy winorośli i obszary leśne z bardzo wąskimi i stromymi drogami. Dzięki doskonałej trakcji U 323, możliwe jest efektywne prowadzenie działań pomocowych i ratowniczych przez cały rok, także w niesprzyjających warunkach pogodowych.

Unimog U 323 RW-K ma masę całkowitą 12,7 tony, rozstaw osi 3,6 metra i jest wyposażony w blokady mechanizmów różnicowych na przedniej i tylnej osi, a jego obie osie mają konstrukcję portalową. Pojazd wyposażono w mechaniczną skrzynię biegów Automatic Shift (EAS) z grupą biegów terenowych oraz silnik osiągający moc 170 kW (231 KM). Zwiększona dopuszczalna masa przyczepy centralnoosiowej wynosi maks. 20 ton. Dwa reflektory LED na dachu kabiny, dodatkowe punktowe reflektory LED oświetlające otoczenie na przednich narożach nadwozia w połączeniu z pneumatycznym masztem oświetleniowym zapewniają dobre oświetlenie miejsca akcji. Wyposażenie pojazdu obejmuje również układ klimatyzacji, który chroni załogę przed wysoką temperaturą, a w niskich temperaturach zapobiega zaparowywaniu szyb. Jak wszystkie cztery nowe Unimogi, także U 323 posiada odbijacz gałęzi, chroniący przed uszkodzeniami, oraz wciągarkę na przodzie pojazdu. U 323 RW-K, jak każdy wóz ratownictwa technicznego, ma za zadanie przede wszystkim nieść odpowiednią pomoc.

Szkielet nadwozia wykonany jest z nierdzewnych, spawanych profili specjalnych ze stali nierdzewnej. Narzędzia i sprzęt specjalny umieszczono w oświetlanych diodami LED komorach sprzętowych, szufladach, schowkach i uchwytach. Są tu m.in. motorowe piły łańcuchowe i szablaste, szlifierki kątowe, capiny, dźwignie do ścinki, poduszki do podnoszenia, drąg, lina typu choker, nosze kubełkowe, hydrauliczny zestaw ratowniczy i ubrania ochronne załogi. W skrzyni dachowej, oprócz drabiny wielofunkcyjnej, ładowarki 230 V i akumulatorów, znalazło się również miejsce na zestaw chorągiewek i sprzęt do zgrubnego oczyszczania miejsca akcji. Elementem pożarniczego wyposażenia kompaktowego U 323 RW-K jest również przenośny, obsługiwany ręcznie chwytak mechaniczny o sile uciągu 16 kN.

 

U 5023 RW-HG – nowy wóz ratownictwa technicznego o wysokiej dzielności terenowej

Charakterystyka nowego Unimoga U 5023 RW-HG dla straży pożarnej w Stuttgarcie obejmuje wysoką dzielność terenową, masę całkowitą 14,5 tony, rozstaw osi 3,85 metra, moc silnika 170 kW/231 KM i zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów z grupą biegów terenowych, a ponadto w pełni stalową kabinę dla trzyosobowego zastępu, osie portalowe z rurą reakcyjną i stuprocentowymi blokadami mechanizmu różnicowego (osiowymi i międzyosiową) oraz zabezpieczający układ regulacji ciśnienia w układzie hamulcowym.

Konstrukcja i wyposażenie nadwozia w narzędzia oraz sprzęt ratownictwa technicznego zasadniczo odpowiadają U 323 RW-K. Jednak przenośny chwytak mechaniczny w U 5023 RW-HG ma większą siłę uciągu – 32 kN. Podobnie jak oba TLF-W, także ten pojazd jest wyposażony w układ regulacji ciśnienia w oponach. Umożliwia on łatwe dostosowywanie ciśnienia powietrza, a tym samym powierzchni przylegania opony, do jazdy po różnych rodzajach podłoża, co pozwala na efektywne poruszanie się zarówno po asfaltowych drogach dojazdowych, jak i po piaszczystych i błotnistych glebach. Dzięki zdolności brodzenia na głębokość 1,2 metra, ten pojazd ratowniczy – podobnie jak dwa TLF-W – może być wykorzystywany na obszarach objętych powodzią. Co więcej, podczas akcji ratunkowych i ewakuacyjnych wszystkie trzy U 5023 mogą przetransportować w bezpieczne miejsce nawet dziesięć osób na dachu zabudowy.

 

Nowe konstrukcje: dwa wozy gaśnicze Unimog U 5023 TLF-W.

Komenda straży pożarnej w Stuttgarcie dysponuje pierwszymi dwoma pojazdami nowego typu, które zaprojektowano specjalnie do efektywnego zwalczania pożarów roślinności i lasów, ale można je także wykorzystywać w zwalczaniu skutków katastrof wodnych.

Oba pojazdy posiadają bardzo niską zabudowę „Varus 4x4” firmy Schlingmann – zespoloną konstrukcję ze stali nierdzewnej i aluminium o bardzo nisko położonym środku ciężkości. W nią wbudowany jest zbiornik wody gaśniczej w kształcie litery „T”, o pojemności 3,2 tys. litrów. W każdej z podwójnych kabin przewidziano miejsce dla czteroosobowego zastępu gaśniczego wraz z ubraniami ochronnymi i sprzętem. W dwóch komorach bocznych i komorze tylnej mieści się sprzęt gaśniczy, przy czym można jeszcze zamontować dodatkowe skrzynie dachowe i inne miejsca na sprzęt. Koła z układem regulacji ciśnienia w oponach i obręczami z blokadą beadlock zaprojektowano z myślą o szczególnych warunkach, takich jak jazda po świeżo wypalonej roślinności.

Wydatek wody gaśniczej, podawanej z dwóch luków dachowych umieszczonych nad siedzeniami tylnymi, wynosi w trybie „pump and roll” maksymalnie dwa tysiące litrów na minutę. Rozszerzoną ochronę załogi pojazdu podczas zwalczania pożarów lasu zapewnia belkowy zraszacz przedni oraz dysze zraszające, umieszczone przed wszystkimi czterema kołami i przy odbijaczu gałęzi na kabinie. Ponadto w sytuacjach krytycznych strażacy mają tu do dyspozycji niezależny od silnika system ochrony własnej pojazdu, zasilany wodą z dwóch oddzielnych zbiorników o pojemności 230 litrów każdy. Wyposażenie gaśnicze obejmuje także wirnikową pompę gaśniczą z mechanizmem odpowietrzającym, 60-litrowy zbiornik środka pianotwórczego do zmiękczania wody (redukującego napięcie powierzchniowe wody, aby mogła lepiej wnikać w głąb gaszonego materiału) i 20 elastycznych przewodów ciśnieniowych.

Unimogi U 5023 TLF-W posiadają również układy podgrzewania zbiorników wody, kamery termowizyjne i systemy interkom, które zwykle umożliwiają bezproblemową komunikację. Przewody najistotniejsze dla funkcjonowania pojazdu są zaopatrzone w płaszcze chroniące je przed wysoką temperaturą. Lepszą widoczność po zmroku i w złych warunkach pogodowych zapewniają reflektory przednie i tylne, oświetlenie otoczenia zainstalowane w strefie dachu oraz instalacja sygnalizacji specjalnej pojazdu uprzywilejowanego – wszystkie wykonane w technice LED.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE