loga na www miedzy banery

VDO

loga na www miedzy banery

Hengst maj

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

Onturtle kwiecien

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Wido inwestuje w naczepę

Firma Wido, z siedzibą w Nijmegen, niedawno zaczęła używać 2-osiowej naczepy niskopodwoziowej Nooteboom z osiami Pendel, przeznaczonej zwłaszcza do transportu małych domów.

Ta naczepa niskopodwoziowa EURO-PX została zbudowana na zamówienie zgodnie z wymaganiami i życzeniami Henka i Jana Heijting, kierownictwa firmy Wido. Ważnymi wymaganiami były bardzo niski pokład ładunkowy i maksymalna zwrotność.

Wagony kolejowe, instalacje odpylania piasku, maszyny, kompletne instalacje… Nie można myśleć o takim pomyśle jako szalony, ponieważ Wido posiada wszelką wiedzę i sprzęt na miejscu, aby szybko i elastycznie zająć się przenoszeniem tych obiektów, wewnętrznie lub zewnętrznie. Dotyczy to również transportu bardzo popularnych obecnie malutkich domków. ¨Od ponad roku wykonujemy te domy samodzielnie z naszą firmą Perfect Wood w Ressen i robimy to na zlecenie Weijers BTS. Nasza księga zamówień na budowę tych maleńkich domków jest już pełna na następne półtora roku. Dostarczamy je co tydzień, często na kempingach lub w parkach przyrody, takich jak Veluwe¨, mówi Henk Heijting. ¨Takiego transportu nie wykona się przeciętną naczepą niskopodwoziową. Specjalnie do tego celu w Nooteboom zbudowaliśmy dla nas idealny pojazd, czyli naczepę niskopodwoziową EURO-PX.¨

Wido miał niezbędne wymagania i życzenia dotyczące tej naczepy. Heijting: „Nie chodziło tak bardzo o wagę, bo gotowe małe domki ważą średnio „tylko” cztery tony. Ich ponadnormatywność wynika głównie z wysokości. Najczęściej  mają 8 metrów długości, 3,5 metra szerokości i 4 metry wysokości, jeśli chodzi o domy podwójne. Ze zwykłą naczepą niskopodwoziową z pokładem o wysokości około 50 centymetrów nie będziesz w stanie tego zrobić ze względu na maksymalną dopuszczalną wysokość 4,25 metra w zestawie z ciężarówką. Dlatego ważne jest dla nas, aby podłoga tej naczepy nie była wyższa niż 25 centymetrów, aby móc zachować dozwoloną wysokość. Dodatkowo, aby móc przejeżdżać przez wzniesione przejazdy kolejowe i inne przeszkody na nierównym terenie, prześwit pod podłogą ładunkową naczepy niskopodwoziowej można regulować na wysokość za pomocą zawieszenia hydraulicznego typu Pendel, z maksymalnym skokiem aż 60 cm¨.

 

Koła samolotu

Jak wspomniano wcześniej, wiele małych domków stoi na kempingach lub na terenach wiejskich, gdzie manewrowanie naczepą niskopodwoziową jest utrudnione lub wręcz niemożliwe. Wido wybrało wersję z osiami Pendel, które oferują bardzo duży kąt skrętu. ¨Z kabiny, kierowca lub ewentualnie pracownik transportu, może również ręcznie sterować osiami naczepy niskopodwoziowej za pomocą bezprzewodowego pilota przy bardzo niskich prędkościach. W ten sposób można wykonywać bardzo krótkie lub wręcz pod kątem prostym skręty również na wąskich drogach. Ta 2-osiowa naczepa niskopodwoziowa jest wyposażona w osie Pendel, jak ja je nazywam kołami samolotowymi, które mają kąt skrętu około 60 stopni i dzięki temu mogą wykonywać bardzo ostre i krótkie nawroty.¨

Naczepa niskopodwoziowa wyposażona jest w odłączaną hydraulicznie łabędzią szyję z dźwigarami zewnętrznymi. Ta szyja jest wyposażona z tyłu w dodatkową skrzynię do przechowywania często używanych materiałów, takich jak pasy napinające i łańcuchy. ¨W ten sposób kierowca nie zawsze musi wspinać się na górną część naczepy do standardowej skrzyni. Mieliśmy też otwartą przestrzeń z tyłu naczepy w postaci muldy międzyosiowej, bardzo głębokiej w przypadku naczepy na osiach Pendel. Jednak nie potrzebujemy tej przestrzeni dla przedmiotów, które nią przewozimy, a pozostawienie jej otwartej oznacza przyciągnięcie większej ilości brudu. Zatem, jeśli nam to odpowiada, możemy teraz również przewozić ładunek z tyłu.¨ Sama podłoga naczepy niskopodwoziowej ma tylko 20 cm grubości, jest to tzw. superniski pokład, który dodatkowo wyposażono w lakier z warstwą antypoślizgową.

 

Scania

„Jeśli to zależałoby tylko od mojego zdania – mówi Henk Heijting – ten zakup nie zatrzyma się tylko na tej jednej naczepie niskopodwoziowej EURO-PX. Rozwijamy się znacząco i spodziewam się, że w niedalekiej przyszłości pojawi się kilka 3-osiowych pojazdów Nooteboom”. Obecnie naczepa niskopodwoziowa jest często łączona za Scanią, wyposażoną dodatkowo w żuraw załadunkowy. „To teraz nasza druga Scania” – mówi Heijting. „Właściwie to głównie interesuję się Volvo, podczas gdy mój ojciec jest prawdziwym fanem firmy DAF, ale ta Scania bardzo mi odpowiada i doskonale nadaje się do tej pracy. Nasz kierowca Sicco, który na co dzień jeździ tym zestawem, również jest z niej bardzo zadowolony¨.

 

Przedsiębiorcy

Wido składa się z dwóch firm: Wido Kraanverhuur i Wido Machineverhuizingen, które odpowiadają za około połowę obrotów firmy. Wido, z oddziałami w Nijmegen i Doetinchem, zatrudnia ponad 60 pracowników. Firma Wido została założona w 1958 roku przez Henka Doornebala, dziadka Henka i Jana Heijtingów. W 1987 roku firmę przejął jego syn Jan Heijting senior, a trzecie pokolenie prowadzi firmę już od roku. Jan jest głównie odpowiedzialny za wynajem dźwigów i dodatkowo odpowiada również za księgowość. Henk koncentruje się głównie na zakupach i projektach, które Wido podejmuje i realizuje. Obszar pracy obejmuje głównie teren Holandii i Niemiec, ale także Belgii i Francji.