Wido inwestuje w naczepę

Firma Wido, z siedzibą w Nijmegen, niedawno zaczęła używać 2-osiowej naczepy niskopodwoziowej Nooteboom z osiami Pendel, przeznaczonej zwłaszcza do transportu małych domów.

Ta naczepa niskopodwoziowa EURO-PX została zbudowana na zamówienie zgodnie z wymaganiami i życzeniami Henka i Jana Heijting, kierownictwa firmy Wido. Ważnymi wymaganiami były bardzo niski pokład ładunkowy i maksymalna zwrotność.

Wagony kolejowe, instalacje odpylania piasku, maszyny, kompletne instalacje… Nie można myśleć o takim pomyśle jako szalony, ponieważ Wido posiada wszelką wiedzę i sprzęt na miejscu, aby szybko i elastycznie zająć się przenoszeniem tych obiektów, wewnętrznie lub zewnętrznie. Dotyczy to również transportu bardzo popularnych obecnie malutkich domków. ¨Od ponad roku wykonujemy te domy samodzielnie z naszą firmą Perfect Wood w Ressen i robimy to na zlecenie Weijers BTS. Nasza księga zamówień na budowę tych maleńkich domków jest już pełna na następne półtora roku. Dostarczamy je co tydzień, często na kempingach lub w parkach przyrody, takich jak Veluwe¨, mówi Henk Heijting. ¨Takiego transportu nie wykona się przeciętną naczepą niskopodwoziową. Specjalnie do tego celu w Nooteboom zbudowaliśmy dla nas idealny pojazd, czyli naczepę niskopodwoziową EURO-PX.¨

Wido miał niezbędne wymagania i życzenia dotyczące tej naczepy. Heijting: „Nie chodziło tak bardzo o wagę, bo gotowe małe domki ważą średnio „tylko” cztery tony. Ich ponadnormatywność wynika głównie z wysokości. Najczęściej  mają 8 metrów długości, 3,5 metra szerokości i 4 metry wysokości, jeśli chodzi o domy podwójne. Ze zwykłą naczepą niskopodwoziową z pokładem o wysokości około 50 centymetrów nie będziesz w stanie tego zrobić ze względu na maksymalną dopuszczalną wysokość 4,25 metra w zestawie z ciężarówką. Dlatego ważne jest dla nas, aby podłoga tej naczepy nie była wyższa niż 25 centymetrów, aby móc zachować dozwoloną wysokość. Dodatkowo, aby móc przejeżdżać przez wzniesione przejazdy kolejowe i inne przeszkody na nierównym terenie, prześwit pod podłogą ładunkową naczepy niskopodwoziowej można regulować na wysokość za pomocą zawieszenia hydraulicznego typu Pendel, z maksymalnym skokiem aż 60 cm¨.

 

Koła samolotu

Jak wspomniano wcześniej, wiele małych domków stoi na kempingach lub na terenach wiejskich, gdzie manewrowanie naczepą niskopodwoziową jest utrudnione lub wręcz niemożliwe. Wido wybrało wersję z osiami Pendel, które oferują bardzo duży kąt skrętu. ¨Z kabiny, kierowca lub ewentualnie pracownik transportu, może również ręcznie sterować osiami naczepy niskopodwoziowej za pomocą bezprzewodowego pilota przy bardzo niskich prędkościach. W ten sposób można wykonywać bardzo krótkie lub wręcz pod kątem prostym skręty również na wąskich drogach. Ta 2-osiowa naczepa niskopodwoziowa jest wyposażona w osie Pendel, jak ja je nazywam kołami samolotowymi, które mają kąt skrętu około 60 stopni i dzięki temu mogą wykonywać bardzo ostre i krótkie nawroty.¨

Naczepa niskopodwoziowa wyposażona jest w odłączaną hydraulicznie łabędzią szyję z dźwigarami zewnętrznymi. Ta szyja jest wyposażona z tyłu w dodatkową skrzynię do przechowywania często używanych materiałów, takich jak pasy napinające i łańcuchy. ¨W ten sposób kierowca nie zawsze musi wspinać się na górną część naczepy do standardowej skrzyni. Mieliśmy też otwartą przestrzeń z tyłu naczepy w postaci muldy międzyosiowej, bardzo głębokiej w przypadku naczepy na osiach Pendel. Jednak nie potrzebujemy tej przestrzeni dla przedmiotów, które nią przewozimy, a pozostawienie jej otwartej oznacza przyciągnięcie większej ilości brudu. Zatem, jeśli nam to odpowiada, możemy teraz również przewozić ładunek z tyłu.¨ Sama podłoga naczepy niskopodwoziowej ma tylko 20 cm grubości, jest to tzw. superniski pokład, który dodatkowo wyposażono w lakier z warstwą antypoślizgową.

 

Scania

„Jeśli to zależałoby tylko od mojego zdania – mówi Henk Heijting – ten zakup nie zatrzyma się tylko na tej jednej naczepie niskopodwoziowej EURO-PX. Rozwijamy się znacząco i spodziewam się, że w niedalekiej przyszłości pojawi się kilka 3-osiowych pojazdów Nooteboom”. Obecnie naczepa niskopodwoziowa jest często łączona za Scanią, wyposażoną dodatkowo w żuraw załadunkowy. „To teraz nasza druga Scania” – mówi Heijting. „Właściwie to głównie interesuję się Volvo, podczas gdy mój ojciec jest prawdziwym fanem firmy DAF, ale ta Scania bardzo mi odpowiada i doskonale nadaje się do tej pracy. Nasz kierowca Sicco, który na co dzień jeździ tym zestawem, również jest z niej bardzo zadowolony¨.

 

Przedsiębiorcy

Wido składa się z dwóch firm: Wido Kraanverhuur i Wido Machineverhuizingen, które odpowiadają za około połowę obrotów firmy. Wido, z oddziałami w Nijmegen i Doetinchem, zatrudnia ponad 60 pracowników. Firma Wido została założona w 1958 roku przez Henka Doornebala, dziadka Henka i Jana Heijtingów. W 1987 roku firmę przejął jego syn Jan Heijting senior, a trzecie pokolenie prowadzi firmę już od roku. Jan jest głównie odpowiedzialny za wynajem dźwigów i dodatkowo odpowiada również za księgowość. Henk koncentruje się głównie na zakupach i projektach, które Wido podejmuje i realizuje. Obszar pracy obejmuje głównie teren Holandii i Niemiec, ale także Belgii i Francji.

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE