Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

K25L-do turbin i nie tylko

Transporter Industry International Group (Grupa TII) należy do najbardziej znanych producentów pojazdów specjalnych.

Składa się z marek Scheuerle, Nicolas, Kamag i TIIGER, a zatrudnia ok. 900 pracowników. Scheuerle, lider na rynku pojazdów ciężkich z hydraulicznymi osiami wahadłowymi rozszerzył właśnie serię pojazdów platformowych o K25 L.

         Podczas opracowywania modułowego pojazdu K25 L konstruktorzy Scheuerle skupili się przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa transportu ładunków z wysoko położonym środkiem ciężkości. To szczególnie istotny wymóg, zwłaszcza w odniesieniu do przyszłościowego transportu komponentów dla coraz mocniejszych turbin wiatrowych. Zwiększone wymiary takich elementów, a zwłaszcza związany z tym, relatywnie wysoko umieszczony środek ciężkości ładunku, wymagają wyjątkowo stabilnego środka transportu, o bardzo nisko położonej powierzchni ładunkowej. K25 L osiąga dobre wyniki również dzięki maksymalnej stabilności podczas transportu maszyn budowlanych.

Dodanie litery L (Low) w oznaczeniu typu wskazuje na szczególnie niską wysokość platformy wraz z zastosowaniem większych opon. Rozstaw kół K25 L wynosi 2100 mm, wraz z zewnętrzną szerokością 3000 mm to o kilkanaście procent więcej niż oferują aktualnie inni producenci. To dość unikatowe parametry w segmencie pojazdów tego rodzaju. Ze względu na relatywnie duży rozstaw kół, K25 L wydatnie zmniejsza ryzyko wypadków spowodowanych przewróceniem podczas transportu segmentów wieży wiatrowej o dużych średnicach, a tym samym znacząco zwiększa poziom bezpieczeństwa pracy.

         Producent zwraca uwagę na niewielką wysokość platformy pomimo większych opon (285/70 R 19,5). Technicznie możliwy nacisk na oś K25 L wynosi do 23 t (lub do 13,9 t przy 80 km/h). Ponadto zastosowane opony są większe i bardziej wytrzymałe. Wysoka kompensacja osi, wynosząca 680 mm sprawia, że ​​jazda po nierównych nawierzchniach jest bardzo bezpieczna. Ponadto maksymalny kąt skrętu (+/-60 st.) optymalizuje manewrowość pojazdu. Podnoszenie i opuszczanie odbywa się za pomocą PPU (Power Pack Unit). Duży moment zginający (dodatni i ujemny) zapewnia operatorowi elastyczność, co przynosi szczególne korzyści w przypadku przewozu takich produktów jak segmenty wieży, czy gondole (obudowy maszyn), które w połączeniu z wysoko położonym środkiem ciężkości cechują się dużymi obciążeniami punktowymi oraz takich, których środek ciężkości znajduje się daleko poza środkiem podparcia.

         K25 L jest rozwiązaniem wielofunkcyjnym. Gama modeli tej serii spełnia wymagania pojazdów platformowych od dwóch do sześciu osi. Pojazdy można łączyć z tzw. gęsią szyją, dyszlami, podporami obrotowymi, mostami i adapterami wieżowymi. Producent zwraca uwagę również na innowacyjną koncepcję systemu hamowania, a także zastosowanie EBS (lepsza skuteczność i krótsza droga hamowania). Dodatkowy walor, pozwalający na pracę w warunkach nocnych stanowią reflektory na każdym wózku.

 

T&M nr 7-8/2021

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE