loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Premiera autobusu na biogaz

Obecnie biogaz stosuje się w postaci sprężonej głównie w autobusach miejskich, samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych.

Dotychczas biogaz był mniej konkurencyjny w przypadku ciężkich pojazdów dalekobieżnych. W ostatnich latach opracowano technologię chłodzenia biogazu do temperatury ok. 160 stopni Celsjusza poniżej zera – wtedy dochodzi do jego skroplenia i wzrostu gęstości energetycznej. Otwiera to możliwości wykorzystania biogazu m.in. do transportu ciężkiego (zarówno lądowego, jak i morskiego).

Dostępność biogazu będzie szybko wzrastać w całej Europie – zwłaszcza dzięki podjętej przez Unię Europejską decyzji o udostępnieniu punktów tankowania wzdłuż głównych szlaków europejskiej sieci drogowej (TEN-T).

Pierwszy autobus turystyczny napędzany biogazem to prawdopodobnie najbardziej zrównoważone rozwiązanie w dziedzinie dalekobieżnych przewozów pasażerskich w dzisiejszych czasach – podkreśla Johan Ekberg, dyrektor działu obsługi klienta Scania.

Istnieje wiele korzyści z zastosowania biogazu płynnego: nie jest paliwem kopalnym, jest odnawialny, produkuje się go lokalnie, a także ogranicza emisje zanieczyszczeń. Poprzez wykorzystanie lokalnie wytwarzanego płynnego biogazu jako paliwa w pojazdach ciężarowych i autobusach operatorzy o ponad 90% redukują wpływ na klimat – zarówno swój, jak i swoich klientów. Zmniejszenie emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx) pozytywnie wpłynie na ogólną jakość powietrza. Na redukcji hałasu skorzystają nie tylko kierowcy i pasażerowie, lecz także całe społeczeństwo.

Biogaz nie tylko jest paliwem o najniższej emisji CO2, lecz także rozwiązuje lokalne problemy z odpadami. Biogaz tworzy miejsca pracy i odtwarza zawartość węgla oraz składników odżywczych w glebie. To uniwersalne narzę¬dzie gospodarki o obiegu zamkniętym – wylicza Jonas Strömberg, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Scania.

Już dziś 17% paliw w europejskiej sieci gazowej to biogaz. Udział ten szybko rośnie, aktywnie przyczyniając się do redukcji emisji CO2. W przypadku szwedzkiej sieci gazowej dla pojazdów odsetek ten wynosi aż 95%.

Biogaz będzie jednym z najważniejszych narzędzi dekarbonizacji transportu ciężarowego – zwłaszcza w przypadku przewozów długodystansowych, takich jak transport międzymiastowy i dalekobieżny. W 2025 r. połowa europejskiego parku pojazdów ciężarowych może być zasilana biogazem – prognozuje Jonas Strömberg.