loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Ciężarówki z silnikami wysokoprężnymi

W roku 1923 firma Benz & Cie. zaprezentowała pierwszą na świecie ciężarówkę z silnikiem wysokoprężnym.

Był to pojazd pięciotonowy, napędzany czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym typu OB 2 o mocy 33 kW (45 KM), osiąganej przy prędkości obrotowej 1000 obr/min. W bezpośrednim porównaniu z pojazdem benzynowym o takiej samej konstrukcji samochód ciężarowy z silnikiem wysokoprężnym szybko zachwycił swoją ekonomicznością – w stosunku do silnika Otto jednostka z zapłonem samoczynnym wykazała oszczędność kosztów paliwa na poziomie 86 procent. Prace nad nowym silnikiem do samochodów ciężarowych rozpoczęły się w roku 1922. Już we wrześniu tego roku pierwsza jednostka napędowa stanęła na hamowni. Początkowo zbudowano dziesięć silników typu OB 2.

 

Wrzesień 1923 – pierwsze jazdy próbne ciężarówki marki Benz z silnikiem wysokoprężnym w północnym Schwarzwaldzie

Pierwsza jazda próbna w trudnym pagórkowatym terenie wokół Gaggenau odbyła się 10 września 1923 r. Raport inżynierski stwierdzał: „Szczególnie zachwyca korzystne zużycie paliwa – OB 2 zasilany olejem smołowym z węgla brunatnego zużywa o ok. jedną czwartą paliwa mniej od silnika benzynowego o takiej samej mocy”. Rewelacyjnie niskie koszty paliwa wynikały z niższej ceny oleju smołowego w stosunku do benzyny. Oprócz oleju smołowego nowy silnik mógł być również „napędzany olejem gazowym, naftą, olejem teksańskim oraz żółtym lub brązowym olejem parafinowym” – jak reklamowała ten oszczędny silnik firma Benz & Cie. w 1923 r.

Jako podwozie inżynierowie Benza wybrali ciężarówkę Benz 5 K 3 o ładowności pięciu ton. W trakcie jazd próbnych silnik wysokoprężny OB 2 sprawdził się tak dobrze, że już 14 kwietnia 1923 r. zapadła decyzja o rozpoczęciu produkcji seryjnej. Silnik wysokoprężny OB 2 z komorą wstępną osiągał moc 37 kW (50 KM) przy prędkości obrotowej 1000 obr/min.

 

Październik 1923 – prezentacja ciężarówki napędzanej silnikiem wysokoprężnym z pneumatycznym wtryskiem paliwa firmy Daimler

W roku 1911 w firmie Daimler-Motoren-Gesellschaft rozpoczęto prace konstrukcyjne nad małogabarytowym silnikiem wysokoprężnym do zastosowań przemysłowych i dla rolnictwa. Podczas gdy w Benz & Cie. pracowano nad konstrukcją samochodu ciężarowego z silnikiem wysokoprężnym, w Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), w berlińskiej dzielnicy Marienfelde powstawała wysokoprężna jednostka napędowa z pneumatycznym wtryskiem paliwa o niemal takiej samej mocy – przeznaczona do zastosowania w samochodach ciężarowych. Produktem końcowym był czterocylidrowy silnik o mocy 29 kW (40 KM) przy 1000 obr/min, który dowiódł swej użyteczności podczas szeregu jazd próbnych przeprowadzonych w 1923 r. Szczególnie spektakularnym wydarzeniem był wówczas długodystansowy przejazd pomiędzy dwoma zakładami DMG – w dniach od 20 do 30 września 1923 r. samochód ciężarowy Daimler napędzany silnikiem wysokoprężnym pokonał trasę z Berlina do Stuttgartu i z powrotem. Po tych głośnych testach na ogromnych, jak na owe czasy, dystansach pierwsze wyprodukowane w Marienfelde pojazdy użytkowe z silnikiem wysokoprężnym, typ Daimler 5C, zaprezentowano już na początku października 1923 r. na berlińskiej wystawie samochodowej. Były to ciężarówka, wywrotka trójstronna i autobus.

 

Od roku 1927 w połączonej firmie Daimler-Benz AG przewagę zyskuje silnik wysokoprężny z komorą wstępną

Po połączeniu firm Benz & Cie. i DMG w 1926 r. konstrukcja silnika wysokoprężnego z pneumatycznym wtryskiem paliwa ustąpiła jednak miejsca zasadzie komory wstępnej Benza. Pierwszą wspólną konstrukcją jednostki wysokoprężnej z komorą wstępną był sześciocylindrowy silnik OM 5 z roku 1927 (moc 55 kW/75 KM, pojemność skokowa 8,6 l). Skrót OM dla silników wysokoprężnych, zachowany do dziś w nomenklaturze Mercedes-Benz, pochodzi od niemieckiego określenia „Oelmotor” – silnik olejowy.

Ciężarówkę Mercedes-Benz typu L 5 wyposażano na życzenie w nowy silnik OM 5 (51 kW/70 KM przy 1300 obr/min) lub silnik benzynowy M 36 (74 kW/100 KM przy 2000 obr/min). Ten pięciotonowy pojazd (dostępny również z niską ramą jako N 5) był jedynym modelem z silnikiem wysokoprężnym w nowej ofercie pojazdów użytkowych Mercedes-Benz zaprezentowanej w 1927 r. Zarówno modele 1,5-tonowe, jak i 3,5-tonowe oferowano początkowo wyłącznie z gaźnikowymi silnikami benzynowymi. Była to reakcja Mercedes-Benz na ówczesny ogromny sceptycyzm klientów wobec silnika wysokoprężnego.

Silnik OM 5, który wszedł do produkcji seryjnej w 1928 r., był już wyposażony w nową pompę wtryskową Boscha. Robert Bosch rozpoczął prace nad pompami wtryskowymi do silników wysokoprężnych w 1922 r. Zaprezentowana przez niego w 1927 r., systematycznie ulepszana technika wtrysku paliwa, przyczyniła się do popularyzacji napędu wysokoprężnego. Również osobiście Bosch był przekonany do silnika wysokoprężnego – w roku 1924, jako jeden z pierwszych klientów, zamówił w firmie Benz & Cie. samochód ciężarowy z silnikiem wysokoprężnym.

 

Wsparcie sprzedaży nowych ciężarówek Mercedes-Benz z silnikiem wysokoprężnym

Początkowo sprzedaż szła bardzo opornie; nową konstrukcję ciężarówki krytykowano wówczas za zbyt głośną i szorstką pracę silnika wysokoprężnego. Jednak pozytywny oddźwięk nadszedł z Anglii. W czerwcu 1928 r. do firmy British Mercedes-Benz Ltd dostarczono egzemplarz 5-tonowej ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym. Specjalistyczne czasopismo „Commercial Motors” w pięciu kolejnych numerach z uznaniem zachwalało właściwości tego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz. W rezultacie jesienią 1928 r. angielski Automobilklub Królewski przyznał firmie Daimler-Benz AG nagrodę Dewar Trophy, wręczaną corocznie za szczególne osiągnięcia w dziedzinie konstrukcji pojazdów silnikowych.

Aby rozreklamować nieznany jeszcze w wielu częściach Niemiec pięciotonowy samochód ciężarowy z silnikiem wysokoprężnym, latem 1929 r. rozpoczęto jego przejazd, prowadzący z Lipska przez wszystkie regiony Niemiec – od Morza Północnego po Alpy, od Zagłębia Ruhry aż po wschodnie Łużyce. Równolegle sprzedawców w oddziałach i przedstawicielstwach zaznajamiano z zaletami Mercedesa z silnikiem wysokoprężnym, a osobom zainteresowanym i kierowcom udostępniano ciężarówki do jazd testowych. Również prasa regionalna i specjalistyczna skorzystała z okazji, by wyczerpująco opisać nową, innowacyjną technikę napędową.