Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

20 lat minęło…

Z racji swojego pozytywnego wpływu na zużycie paliwa, osiągi pojazdu, bezpieczeństwo i komfort kierowcy, inteligentna zautomatyzowana manualna skrzynia biegów (AMT) nadal stanowi ważny kamień milowy w branży samochodów ciężarowych.

Do końca 2020 r. sprzedano na całym świecie ponad milion pojazdów ciężarowych Volvo wyposażonych w I-Shift. I chociaż mija 20 lat od wprowadzenia jej na rynek, ta przełomowa technologia układu przeniesienia napędu wciąż jest rozwijana z myślą o dalszych korzyściach.  

Gdy w 2001 r. na rynek weszła pierwsza generacja I-Shift, Volvo Trucks  potwierdziło swoje przekonanie o tym, że skrzynie biegów wykorzystujące sprzęgło cierne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla systemu automatycznej zmiany biegów. Od tego czasu na całym świecie sprzedano ponad milion samochodów ciężarowych z technologią I-Shift. Obecnie skrzynia biegów I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX. Jako system zautomatyzowany, I-Shift sprzyja ograniczaniu zużycia paliwa – i tym samym oddziaływania na środowisko naturalne – a także poprawie bezpieczeństwa i właściwości jezdnych w rezultacie zredukowanej emisji hałasu i drgań oraz mniejszego fizycznego obciążenia kierowcy.

– I-Shift była, i nadal jest, ważnym, przełomowym rozwiązaniem. Obecnie sprzedajemy I-Shift na całym świecie. W Ameryce Północnej przeszliśmy od udziałów jednocyfrowych w 2007 r. do dzisiejszych ponad 90%, jeżeli chodzi o odsetek samochodów ciężarowych Volvo wyposażonych w tę skrzynię biegów. Tak imponujący wzrost wyraźnie odzwierciedla zarówno wysoką sprawność, jak i atrakcyjność tego rozwiązania dla kierowcy – mówi Pär Bergstrand, menedżer w dziale Heavy Duty Transmission w Volvo Trucks.

Opracowana przez Volvo, skrzynia biegów I-Shift jest w pełni zestrojona z resztą samochodu ciężarowego, jako że wykorzystuje dane pochodzące zarówno z silnika, jak i innych układów pojazdu, dzięki czemu może działać w sposób najbardziej optymalny w poszczególnych zastosowaniach transportowych i konfiguracjach pojazdu.

– To właśnie to zestrojenie wyróżnia I-Shift i czyni ją tak uniwersalną. I-Shift jest udanym rezultatem wielu lat intensywnej pracy naszych utalentowanych inżynierów, wykorzystania opinii klientów przeprowadzających testy eksploatacyjne w fazie projektowej oraz dostępu Volvo Trucks do najnowszych zdobyczy techniki w ramach całej Grupy Volvo – wyjaśnia Pär Bergstrand.

Źródłem sukcesu I-Shift jest jej zdolność do współdziałania z resztą układu napędowego. Ta skrzynia biegów była dopasowywana do silnika i innych podzespołów pojazdu począwszy od fazy projektowej. Dzięki ciągłemu doskonaleniu na przestrzeni lat, I-Shift jest w stanie sprostać wymaganiom szerokiego spektrum zastosowań transportowych, nie tylko pod względem wysokich osiągów i sprawności, ale także – zapewnienia optymalnych właściwości jezdnych i komfortu.

Przez te wszystkie lata Volvo Trucks systematycznie wprowadzało nowe inteligentne funkcje, które zostały docenione przez kierowców, jak i przewoźników. Oto niektóre z nich:

 

Dwusprzęgłowa I-Shift

W 2014 r. Volvo Trucks zaprezentowało I-Shift Dual Clutch – dwusprzęgłową skrzynię biegów do pojazdu o dużej ładowności, inspirowaną technologią samochodów wyścigowych, dająca poczucie błyskawicznej zmiany biegów bez przerw w przekazywaniu mocy.

 

I-Shift z biegami pełzającymi

Kolejny istotny krok przyniósł rok 2016, tym razem w odniesieniu do ciężkich zadań transportowych, wymagających dodatkowej siły napędowej i zdolności pokonywania wzniesień. Wprowadzona wówczas na rynek I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca na poziomej drodze zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Zastosowane przełożenia biegów pełzających pozwalają na jazdę z prędkością zaledwie 0,5 km/h, co ułatwia precyzyjne manewrowanie np. na placu budowy, przy współpracy z rozściełaczem asfaltu, czy też podczas transportu dłużycy drzewnej.

 

Funkcja I-See bazująca na mapach dostępnych w chmurze

I-See to odrębna funkcja, o którą można uzupełnić  I-Shift, przeznaczona do analizowania topografii drogi, a następnie wykorzystywania tych informacji w celu wyboru biegu zapewniającego najbardziej ekonomiczną jazdę. Zaktualizowana w 2017 r., I-See ułatwia utrzymywanie stałej prędkości średniej poprzez analizę profilu drogi przed pojazdem, w oparciu o mapy przechowywane w chmurze danych, i wskazywanie I-Shift optymalnego momentu zmiany biegu, tak aby zaoszczędzić jak najwięcej energii, a więc także paliwa.

 

I-Shift z funkcją Zmiany Kierunku Jazdy

Wraz z premierą rynkową nowej gamy samochodów ciężarowych Volvo Trucks o dużej ładowności, w 2020 r., pojawiła się kolejna innowacja: I-Shift z funkcją Zmiany Kierunku Jazdy. Ta nowa funkcja pozwala na zmianę kierunku jazdy bez konieczności użycia przez kierowcę pedału hamulca. Jest szczególnie przydatna w transporcie budowlanym, leśnym i górniczym, zapewniając większą wydajność podczas powtarzalnych manewrów cofania i podjeżdżania do przodu, wykonywanych przy małej prędkości.

Samochody ciężarowe Volvo najnowszej generacji odznaczają się także jeszcze lepszą niż dotychczas ekonomiką paliwową. Na przykład nowe Volvo FH z technologią I-Save – jak dotąd najbardziej ekonomiczny długodystansowy pojazd ciężarowy – zużywa nawet do 10 procent mniej paliwa. *

To, oczywiście, nie oznacza końca wprowadzania innowacji.

– I-Shift nadal będzie doskonalona pod kątem pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, ale także odegra ważną rolę w naszej drodze w obszarze elektromobilności. Jako zaawansowana technologia automatyzacyjna, I-Shift oferuje unikatowy potencjał w kontekście opracowywania przyszłych, w pełni autonomicznych rozwiązań transportowych Volvo – konkluduje Pär Bergstrand.

*Różnica w zużyciu paliwa została obliczona poprzez porównanie kosztów oleju napędowego i AdBlue dla wersji I-Save: Volvo FH nowej generacji z silnikiem D13TC Euro 6 step D i pakietem oszczędności paliwa (transport długodystansowy), z odpowiednimi kosztami dla standardowego Volvo FH z silnikiem D13 eSCR Euro 6 step D bez pakietu oszczędności paliwa (transport długodystansowy). Rzeczywista ekonomika paliwowa zależy od wielu czynników, m.in. takich jak doświadczenie kierowcy, wykorzystanie tempomatu, specyfikacja pojazdu, stopień załadowania pojazdu, topografia drogi i warunki atmosferyczne.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE