loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

20 lat minęło…

Z racji swojego pozytywnego wpływu na zużycie paliwa, osiągi pojazdu, bezpieczeństwo i komfort kierowcy, inteligentna zautomatyzowana manualna skrzynia biegów (AMT) nadal stanowi ważny kamień milowy w branży samochodów ciężarowych.

Do końca 2020 r. sprzedano na całym świecie ponad milion pojazdów ciężarowych Volvo wyposażonych w I-Shift. I chociaż mija 20 lat od wprowadzenia jej na rynek, ta przełomowa technologia układu przeniesienia napędu wciąż jest rozwijana z myślą o dalszych korzyściach.  

Gdy w 2001 r. na rynek weszła pierwsza generacja I-Shift, Volvo Trucks  potwierdziło swoje przekonanie o tym, że skrzynie biegów wykorzystujące sprzęgło cierne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla systemu automatycznej zmiany biegów. Od tego czasu na całym świecie sprzedano ponad milion samochodów ciężarowych z technologią I-Shift. Obecnie skrzynia biegów I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX. Jako system zautomatyzowany, I-Shift sprzyja ograniczaniu zużycia paliwa – i tym samym oddziaływania na środowisko naturalne – a także poprawie bezpieczeństwa i właściwości jezdnych w rezultacie zredukowanej emisji hałasu i drgań oraz mniejszego fizycznego obciążenia kierowcy.

– I-Shift była, i nadal jest, ważnym, przełomowym rozwiązaniem. Obecnie sprzedajemy I-Shift na całym świecie. W Ameryce Północnej przeszliśmy od udziałów jednocyfrowych w 2007 r. do dzisiejszych ponad 90%, jeżeli chodzi o odsetek samochodów ciężarowych Volvo wyposażonych w tę skrzynię biegów. Tak imponujący wzrost wyraźnie odzwierciedla zarówno wysoką sprawność, jak i atrakcyjność tego rozwiązania dla kierowcy – mówi Pär Bergstrand, menedżer w dziale Heavy Duty Transmission w Volvo Trucks.

Opracowana przez Volvo, skrzynia biegów I-Shift jest w pełni zestrojona z resztą samochodu ciężarowego, jako że wykorzystuje dane pochodzące zarówno z silnika, jak i innych układów pojazdu, dzięki czemu może działać w sposób najbardziej optymalny w poszczególnych zastosowaniach transportowych i konfiguracjach pojazdu.

– To właśnie to zestrojenie wyróżnia I-Shift i czyni ją tak uniwersalną. I-Shift jest udanym rezultatem wielu lat intensywnej pracy naszych utalentowanych inżynierów, wykorzystania opinii klientów przeprowadzających testy eksploatacyjne w fazie projektowej oraz dostępu Volvo Trucks do najnowszych zdobyczy techniki w ramach całej Grupy Volvo – wyjaśnia Pär Bergstrand.

Źródłem sukcesu I-Shift jest jej zdolność do współdziałania z resztą układu napędowego. Ta skrzynia biegów była dopasowywana do silnika i innych podzespołów pojazdu począwszy od fazy projektowej. Dzięki ciągłemu doskonaleniu na przestrzeni lat, I-Shift jest w stanie sprostać wymaganiom szerokiego spektrum zastosowań transportowych, nie tylko pod względem wysokich osiągów i sprawności, ale także – zapewnienia optymalnych właściwości jezdnych i komfortu.

Przez te wszystkie lata Volvo Trucks systematycznie wprowadzało nowe inteligentne funkcje, które zostały docenione przez kierowców, jak i przewoźników. Oto niektóre z nich:

 

Dwusprzęgłowa I-Shift

W 2014 r. Volvo Trucks zaprezentowało I-Shift Dual Clutch – dwusprzęgłową skrzynię biegów do pojazdu o dużej ładowności, inspirowaną technologią samochodów wyścigowych, dająca poczucie błyskawicznej zmiany biegów bez przerw w przekazywaniu mocy.

 

I-Shift z biegami pełzającymi

Kolejny istotny krok przyniósł rok 2016, tym razem w odniesieniu do ciężkich zadań transportowych, wymagających dodatkowej siły napędowej i zdolności pokonywania wzniesień. Wprowadzona wówczas na rynek I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca na poziomej drodze zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Zastosowane przełożenia biegów pełzających pozwalają na jazdę z prędkością zaledwie 0,5 km/h, co ułatwia precyzyjne manewrowanie np. na placu budowy, przy współpracy z rozściełaczem asfaltu, czy też podczas transportu dłużycy drzewnej.

 

Funkcja I-See bazująca na mapach dostępnych w chmurze

I-See to odrębna funkcja, o którą można uzupełnić  I-Shift, przeznaczona do analizowania topografii drogi, a następnie wykorzystywania tych informacji w celu wyboru biegu zapewniającego najbardziej ekonomiczną jazdę. Zaktualizowana w 2017 r., I-See ułatwia utrzymywanie stałej prędkości średniej poprzez analizę profilu drogi przed pojazdem, w oparciu o mapy przechowywane w chmurze danych, i wskazywanie I-Shift optymalnego momentu zmiany biegu, tak aby zaoszczędzić jak najwięcej energii, a więc także paliwa.

 

I-Shift z funkcją Zmiany Kierunku Jazdy

Wraz z premierą rynkową nowej gamy samochodów ciężarowych Volvo Trucks o dużej ładowności, w 2020 r., pojawiła się kolejna innowacja: I-Shift z funkcją Zmiany Kierunku Jazdy. Ta nowa funkcja pozwala na zmianę kierunku jazdy bez konieczności użycia przez kierowcę pedału hamulca. Jest szczególnie przydatna w transporcie budowlanym, leśnym i górniczym, zapewniając większą wydajność podczas powtarzalnych manewrów cofania i podjeżdżania do przodu, wykonywanych przy małej prędkości.

Samochody ciężarowe Volvo najnowszej generacji odznaczają się także jeszcze lepszą niż dotychczas ekonomiką paliwową. Na przykład nowe Volvo FH z technologią I-Save – jak dotąd najbardziej ekonomiczny długodystansowy pojazd ciężarowy – zużywa nawet do 10 procent mniej paliwa. *

To, oczywiście, nie oznacza końca wprowadzania innowacji.

– I-Shift nadal będzie doskonalona pod kątem pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, ale także odegra ważną rolę w naszej drodze w obszarze elektromobilności. Jako zaawansowana technologia automatyzacyjna, I-Shift oferuje unikatowy potencjał w kontekście opracowywania przyszłych, w pełni autonomicznych rozwiązań transportowych Volvo – konkluduje Pär Bergstrand.

*Różnica w zużyciu paliwa została obliczona poprzez porównanie kosztów oleju napędowego i AdBlue dla wersji I-Save: Volvo FH nowej generacji z silnikiem D13TC Euro 6 step D i pakietem oszczędności paliwa (transport długodystansowy), z odpowiednimi kosztami dla standardowego Volvo FH z silnikiem D13 eSCR Euro 6 step D bez pakietu oszczędności paliwa (transport długodystansowy). Rzeczywista ekonomika paliwowa zależy od wielu czynników, m.in. takich jak doświadczenie kierowcy, wykorzystanie tempomatu, specyfikacja pojazdu, stopień załadowania pojazdu, topografia drogi i warunki atmosferyczne.