Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

tomtom

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Wozimy więcej sypkich

Rośnie sprzedaż silosów. Rośnie popyt na pojazdy zbiornikowe, tzw. silosy w Polsce.

 

Spośród  silosów leżących, największym popytem cieszą się te o pojemności od 34 do 39 m sześc.,  przeznaczone głównie do przewozu cementu, ale też wapna, gipsu czy piasku . Drugą grupę stanowią silosy podnoszone (samowyładowcze) o pojemności od 53 do 66 m3, wykorzystywane do transportu różnego rodzaju granulatów i innych produktów sypkich.

Czołowymi dostawcami takich pojazdów są marki Feldbinder Spezialfahrzeugwerke (FFB) oraz Spitzer Silo-Fahrzeugwerke GmbH. Sporo do powiedzenia na naszym rynku mają też Kässbohrer i LAG.

Silosy można pogrupować na naczepy leżące, naczepy podnoszone, zabudowy, pojazdy silosowe z możliwością załadunku próżniowego i kontenery (wraz z podwoziami przechylnymi). Najliczniejszą grupę tworzą naczepy silosowe. Dużo silosów samowyładowczych trafia do przemysłu chemicznego oraz do przewozu składników sypkich do produkcji artykułów spożywczych. Wraca popyt na silosy leżące, przeznaczone dla sektora budowlanego, w związku z inwestycjami infrastrukturalnymi, realizowanymi z dofinansowaniem unijnym. Jest zapotrzebowanie także na silosy w wersji ADR do przewozu materiałów sypkich-niebezpiecznych, m.in. do przewozu pyłu węglowego. Od ubiegłego roku takie pojazdy sprzedaje np. LAG. Pierwszy egzemplarz trafił do firmy Kop-Trans z Dębicy, ale sprzedano już kolejne.

Producenci konstruują coraz lżejsze pojazdy. Dominującym materiałem konstrukcyjnym stało się aluminium i jego stopy. Spitzer reklamujący swoje pojazdy jako najlżejsze na rynku, stosuje aluminium nie tylko do budowy zbiorników, ale też innych komponentów. Podobnie postępują pozostali producenci. Do specjalnych rozwiązań konstrukcyjnych, opatentowanych przez Spitzera, należą podłużnice ramy z profilu wyciskanego. Są też w ofercie zbiorniki stalowe. Dla przykładu, Feldbinder silosy ze zbiornikami aluminiowymi poleca do transportu takich ładunków sypkich, jak mąka, pellet drewniany czy granulat PVC. Silosy przeznaczone dla przemysłu chemicznego, petrochemicznego i produkcji żywności mają zbiorniki ze stali szlachetnej lub stopu aluminium.

Często wyposaża się takie pojazdy w urządzenia do rozgęszczania zbitego ładunku lub pneumatyczny wibrator, który uniemożliwia przyklejanie się towaru do ścian zbiornika.

Rozwój technologiczny postępuje, usprawniany jest m.in. załadunek i wyładunek silosów. Ciekawym rozwiązaniem Spitzera jest elektryczny napęd pompy hydraulicznej mechanizmu wywrotu. Dzięki zabudowanemu na naczepie agregatowi elektrohydraulicznemu nie trzeba podłączać jej do hydrauliki ciągnika, co upraszcza odbiór mocy, ułatwia zabudowę osprzętu ograniczonego do sprężarki oraz zmniejsza masę własną. Poza tym zbiornik można podnieść niemal bezgłośnie, wykorzystując tylko zasilanie z akumulatora, nie emitując przy tym spalin. W silosach tej marki standardowo montowane jest zabezpieczenie przed ruszeniem z uniesioną barierką ochronną, umieszczaną na ich wierzchołku. Barierka podnoszona jest pneumatycznie i połączona jest z hamulcem postojowym, aby kierowca nie ruszył z miejsca, dopóki jej nie złoży.

        

<śr> Feldbinder – bezpiecznie i na lata

 

Firma Feldbinder w swojej działalności kieruje się mottem: „Najlżejsze pojazdy użytkowe o możliwie największej pojemności i długim okresie eksploatacji". Producent dużą wagę przywiązuje do bezpieczeństwa wytwarzanych pojazdów - przed dostarczeniem do klienta wszystkie

zbiorniki przechodzą ciśnieniową próbę szczelności (woda pod ciśnieniem 3 bar). Naczepy tej marki z silosem poziomym produkowane są w wielu wersjach, z jedną, czterema i sześcioma komorami, o pojemności zbiorników – od 31 do 65 m sześc., naczepy z silosem uchylnym – od 38 do 91 m sześc. i nadbudowy (na podwozia ciężarówek i przyczep) –  od 22 do 31 m3 (od 1 do 5 komór).

Do najpopularniejszych pojazdów tej marki należą leżące silosy naczepowe EUT 35.3 o pojemności 35 m3, przeznaczone do przewozu ciężkich ładunków, takich jak cement, wapno, piasek, czy mączka. Standardowo mają one zbiorniki jednokomorowe (na życzenie może być kilka komór) wykonane ze stopu aluminium. Masa własna pojazdu to ok. 4.600 kg, dopuszczalna ładowność – 29.400 kg. Dobrze sprzedają się też silosy KIP 60.3, z podnoszonym zbiornikiem, które wykorzystywane są często do przewozu granulatów (np. plastik), także cukru. Jednokomorowy zbiornik aluminiowy ma pojemność 60 m3. Kompletny pojazd waży 6.700 kg i pozwala na przewiezienie do 27.300 kg ładunku.

 

Kässbohrer – tylko aluminiowe

Kässbohrer wszystkie naczepy do transportu materiałów sypkich produkuje z aluminium. W ofercie znajdują się zarówno silosy leżące, tzw. cementonaczepy o pojemności od 30 do 40 m3, jak również samowyładowcze, z podnoszonym zbiornikiem o pojemności od 40 do 90 m3.

Wprowadzona w 2012 roku nowa konstrukcja cementowozu zredukowała masę pojazdu o kolejne kilkaset kilogramów, przez co zwiększono ładowność. Zmiany kształtu stożków wyładowczych i ich armatury pozwoliły przyspieszyć proces rozładunku, a zmniejszenie wysokości całkowitej ułatwia operowanie rękawów załadowczych.

Odbiorca w każdym pojeździe znajdzie system ECAS, aluminiowe felgi Alcoa, pierwszą oś podnoszoną i urządzenia kontrolujące masę ładunku.

Popularny silos SSL35, o pojemności zbiornika 35 m3, do przewozu cementu i innych materiałów sypkich, o masie własnej ok. 4.900 kg, dysponuje  ładownością 30.600 kg (dmc - 35.500 kg). Samonośna, lekka konstrukcja jednokomorowego zbiornika z aluminium o dużej wytrzymałości, o okrągłym przekroju poprzecznym, bazuje na integralnej aluminiowej ramie. Do załadunku służą dwa włazy DN450. Do rozładunku - stożki wylotowe DN800/DN200 spawane, z tkaniną wewnątrz stożka rozluźniającą materiał.

         Silos SSK60 (60 m3), ze zbiornikiem podnoszonym, przy masie własnej ok. 6.580 kg, zapewnia ładowność 28.900 kg (dmc 35.500 kg). Osadzony jest na ramie spawanej z wytłaczanych sekcji aluminiowych. Załadunek - włazy zasypowe: 5 x DN450. Rozładunek - stożek wyładowczy DN700/200 z aluminium, system napowietrzania – Solimar.

Pojazdy wyposażane są w podest z lekkiej kratki metalowej (aluminium) i składane poręcze aluminiowe, obsługiwane z dołu.

 

LAG – po odchudzeniu

Belgijska firma LAG, od niedawna reprezentowana w Polsce przez Grupę DBK, produkuje tylko silosy podnoszone. W ostatnim czasie kiprowany silos LAG-a, ze zbiornikiem produkowanym ze stopu aluminium, został zmodernizowany w celu redukcji masy własnej. Zmniejszono jego objętość z 61 do 60 m3, zmniejszyła się również ilość studzienek z 6 na 5 (pojemność zbiornika 60 m3 oferowana jest standardowo, ale producent może dostarczyć silos o dowolnej pojemności, w zależności od zapotrzebowania nabywcy). Silos o dmc 34 t (maks. 39 t) ma ramę nośną zbiornika wykonaną z aluminium spawanego automatycznie. Na górze zbiornika znajduje się pomost obsługowy, wykonany z antypoślizgowej kratki aluminiowej. Ponadto silos został uzupełniony o wiele elementów, które są wykonane z lekkiego stopu aluminium anodowanego. W efekcie uzyskano wagę 6.240 kg (bez załadunku), niższą o 250 kg. Jest to obecnie jeden z najlżejszych silosów podnoszonych na rynku.

Piotr Bogdański, dyrektor sprzedaży marki LAG w Grupie DBK, poinformował, że ostatnio znacznie wzrosła sprzedaż silosów tej marki w Polsce i rok 2017 też zapowiada się dobrze. Dodał, że nabywcy silosów LAG nie muszą długo czekać na realizację zamówienia, ponieważ te pojazdy są dostępne w ciągłej sprzedaży Grupy DBK. Atutem jest też własny markowy serwis, którego placówki zlokalizowano w Swarzędzu i Radzionkowie.

 

Spitzer – pełna specjalizacja

Spitzer  jest ściśle wyspecjalizowanym producentem silosów, bo wytwarza wyłącznie tego typu pojazdy. Asortyment obejmuje kilkadziesiąt modeli, zarówno leżących (SF), jak i podnoszonych (SK). Jeśli chodzi o wielkości silosów, to do wyboru są wersje od 35 do nawet 89 m3 w przypadku zbiorników podnoszonych i od 25 do 63 m3 w przypadku zbiorników leżących. W ofercie są też zabudowy silosowe na samochody ciężarowe, przyczepy oraz kontenery.

Najchętniej kupowane w grupie silosów leżących są modele SF2734 oraz SF2737 przeznaczone do transportu sypkich materiałów budowlanych. Pierwszy pojazd ma zbiornik o pojemności 34 m3, jego ciężar własny to 4.250 kg, a dopuszczalna ładowność 29.750 kg. Model SF2737 ma zbiornik o pojemności 37 m3, waży 4.350 kg i można w nim przewieźć ładunek o masie do 29.650 kg. Do przewozu pasz i komponentów do produkcji artykułów spożywczych chętnie wybierany jest model SF2745 wyposażony w zbiornik o pojemności 45 m3,

dzielony na trzy komory ściankami bezciśnieniowymi. Naczepa waży 4.800 kg, dopuszczalna ładowność to 29.200 kg.

Jednym z najnowszych produktów jest naczepa ze zbiornikiem podnoszonym SK 2753 CAL, o technicznej dmc 39 ton. Naczepa o masie własnej 5,9 t ma zbiornik o pojemności około 53 m sześc. W zbiorniku zastosowano cztery otwory wsypowe. Obsługę ułatwia pomost ze składaną barierką ochronną. Otwierany, podnoszony lej spustowy wykonywany z aluminium anodowanego, uzupełnia mata spulchniająca, wyjmowana przez odkręcenie jednej śruby (rozwiązanie opatentowane).

 T&M nr 5/2017

Tekst: Antoni Goszczyński

 

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE