Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

NACZEPY NISKOPODWOZIOWE

Ładowność prawie nieskończona. Rynek naczep niskopodwoziowych w Polsce jest niewielki, ale stabilny.

 

Co roku do klientów trafia co najmniej kilkadziesiąt pojazdów, od najprostszych kosztujących od 150 tys. zł naczep do transportu zwykłych maszyn budowlanych po najbardziej skomplikowane, kosztujące kilka milionów złotych pojazdy modułowe do transportu najtrudniejszych ponadgabarytów.

Po skonfigurowaniu odpowiedniego sprzętu przewoźnik poradzi sobie z każdym trudnym ładunkiem; dużą maszyną budowlaną, rolniczą, samolotem, łopatą śmigła elektrowni wiatrowej, przęsłem mostu czy całym składem tramwajowym albo kolejową lokomotywą. Specjalistyczne pojazdy do transportu ponadgabarytów nieustannie ewoluują. Ich możliwości są zdumiewające. 

Naczepy niskopodwoziowe to sprzęt specjalistyczny. Większość nowych egzemplarzy jest szczegółowo konfigurowana pod zamówienie. Wyjątkiem są prostsze pojazdy przeznaczone dla firm budowlanych, przeznaczone do transportu najpopularniejszych maszyn i produkowane przez producentów również na niewielki stok.

Są cztery podstawowe rodzaje naczep niskopodwoziowych. Semi to najbardziej rozpowszechniona grupa, z balkonem i umieszczonym niżej, najczęściej rozsuwanym zasadniczym pokładem ładunkowym. Naczepy tiefbett charakteryzują się tym, że mają (rozsuwany) pokład ładunkowy tuż nad jezdnią, poniżej pokładu z wózkiem jezdnym, odsuniętym do tyłu. Platformy to pojazdy z całkowicie płaskim pokładem ładunkowym, platformy tele (o pojedynczym, podwójnym, potrójnym lub poczwórnym rozciągu) są przystosowane do przewożenia bardzo długich ładunków. I wreszcie ostatnia, czwarta grupa, najbardziej poruszająca wyobraźnię – pojazdy moduły. Dzięki połączeniu kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu modułów – czyli wózków o dwóch, trzech, czterech, pięciu lub sześciu niezależnie zawieszonych na goleniach liniach osiowych – można transportować ładunki ważące kilkaset a nawet kilka tysięcy ton. Niektóre z tych pojazdów (SPMT) nie potrzebują nawet ciągnika, mają własny napęd (Power Pack) pozwalający na poruszanie się z prędkością kilku kilometrów na godzinę.

Rynek specjalistycznych naczep niskopodwoziowych w Polsce jest  szacowany przez przedstawicieli branży na od kilkudziesięciu do około stu nowych pojazdów rocznie. Są to drogie pojazdy (cena jednego może przekraczać 300 tys. euro w przypadku wieloosiowej naczepy semi), po drugie, okres eksploatacji naczepy niskopodwoziowej jest znacznie dłuższy niż naczep standardowych – niskopodwoziówki są eksploatowane po kilkanaście lat.

Jak powiedział nam Krzysztof Bartosik, przedstawiciel Faymonville, obecni klienci firmy to już dojrzała grupa odbiorców o wysokich wymaganiach wobec kupowanego sprzętu. Zakupy „na szybko” zdarzają się coraz rzadziej. Zamówienia poprzedzone są dokładną analizą dostępnych wariantów naczep oraz licznymi konsultacjami. Podobnie swoich klientów ocenia Marcin Szpojankowski z Nooteboom Polska. Odbiorcami naczep tej marki według naszego rozmówcy są profesjonaliści, którzy wiedzą jak osiągać sukcesy w biznesie transportowym. Dlatego chętnie wybierają nowoczesne pojazdy, jako dające im przewagę nad konkurencją. Nabywcy preferują pojazdy fabrycznie nowe. Używane to margines. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że niskopodwoziówki to pojazdy niestandardowe, kupowane z uwzględnieniem specyfiki pracy przewozowej wykonywanej przez nabywcę. Jeżeli przewoźnik trafi z zakupem w przysłowiową dziesiątkę i naczepa będzie przynosiła oczekiwane zyski, długo nie będzie chciał się z nią rozstać.

 PODSTAWOWE TYPY NACZEP NISKOPODWOZIOWYCH

 

SEMI

Najbardziej popularne i uniwersalne naczepy semi, czyli pojazdy z tzw. balkonem i ze znajdującym się niżej właściwym pokładem ładunkowym, który znajduje się na wysokości 700-1.050 mm nad podłożem (najczęściej ok. 900 mm). Pokład ten często wyposażony jest w wysuwane poszerzenia pozwalające (po wypełnieniu ich) na zwiększenie jego gabarytów. Najczęściej z 2,54 m do 3 m, ale np. naczepę z pokładem ładunkowym o szerokości 2,75 m można poszerzyć do 3,25 m. Zdarzają się też naczepy z pokładem o szerokości 3 m i poszerzeniami do 3,5 m.    

Najpopularniejsze naczepy semi mają trzy osie z podwójnymi kołami 17,5 cala, ale są również wersje cztero-, pięcio-, sześcio-, siedmio-, ośmio-, dziewięcio-, a nawet dziesięcioosiowe. Tylko najprostsze trzyosiówki nie mają skrętnych osi, większość naczep ma osie skrętne wymuszeniowo lub, w topowych modelach, hydraulicznie. W naczepach z osiami skrętnymi z hydrauliką można sterować ich skrętem za pomocą pilota. 

Poza najprostszymi modelami, większość naczep semi ma system rozciągania pokładu. Rozciąg może być jednokrotny, dwukrotny lub trzykrotny. Naczepy rozciągane dwukrotnie i trzykrotnie wyposażone są w hydraulikę sterującą skrętem osi. Topowe modele naczep semi mają też hydraulicznie regulowaną łabędzią szyję.

W ostatnim czasie nowością w rozciąganych naczepach semi jest pokład, w którym przy rozciąganiu, za balkonem, zostaje jedna, dwie lub trzy osie, pozostałe zostają przy wózku tylnym. To sposób na zmniejszenie nacisku na siodło ciągnika. Kilka firm od niedawna proponuje też naczepy semi wyposażone w niezależne zawieszenie kół, a nawet zawieszenie na goleniach – jak w pojazdach modułowych. Naczepy semi wykorzystywane przez firmy zajmujące się budownictwem drogowym wyposażane są w zintegrowane hydrauliczne najazdy, podczas gdy semi dla przewoźników ponadgabarytów mają najazdy zakładane ręcznie, z duraluminium. Pozwala to na swobodny przewóz ładunków o długości większej niż pokład naczepy.

 

TIEFBETT

Naczepy tiefbett to pojazdy z zagłębionym właściwym pokładem ładunkowym (najczęściej na wysokości ok. 500 mm nad podłożem), czyli poniżej wysokości pokładu nad wózkiem jezdnym. Ten ostatni jest przesunięty maksymalnie do tyłu, co wymusza zastosowanie skrętnych, hydraulicznie sterowanych osi. Od niedawna, niektórzy producenci oferują tiefbetty z niezależnym zawieszeniem kół lub na osiach goleniowych. To drugie rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza w pojazdach z funkcją znacznego wydłużania – goleniowe osie o potężnym skoku zawieszenia pozwalają na podniesienie „brzucha” naczepy w sytuacji przejazdu np. przez torowisko czy pokonywania krawężników. Hydraulicznie sterowany jest również balkon, który na czas załadunku odpina się od naczepy, a np. będąca ładunkiem maszyna, wjeżdża na pokład ładunkowy z przodu. Właściwy pokład ładunkowy naczep tiefbett można wydłużyć poprzez jego rozciągnięcie lub dołożenie specjalnych elementów.

Tiefbetty wykorzystywane są do transportu ładunków, których wysokość uniemożliwia ich przewóz naczepami semi. Popularne w Europie tiefbetty mają najczęściej dwie, trzy albo cztery osie. Ze względu na stosunkowo duży ciężar naczep tiefbett oraz duży nacisk na siodło, zalecane jest sprzęganie ich z wieloosiowymi ciągnikami w konfiguracji 6x2 dla tiefbetta dwuosiowego, 6x4 dla trzyosiowego i 8x4 dla czteroosiowego.

Najmniej popularnym i dopiero zyskującym większe zainteresowanie nabywców podtypem naczep tiefbett są ciężkie tiefbetty o konstrukcji przypominającej naczepy modułowe, jak np. rodzina Variomax firmy Faymonville. Naczepy te za łabędzią szyją mają wózek podporowy o dwóch lub trzech osiach, dalej wpinane są różnego rodzaju obniżone pokłady ładunkowe (wąski pod maszyny, szeroki i pusty w środku pod zbiorniki, płaski lub super-płaski), za pokładem jest natomiast wózek tylny o czterech, pięciu lub nawet sześciu osiach. Tego typu pojazdy można też spiąć bez pokładu, tworząc naczepę semi. W odróżnieniu do „prawdziwych” modułów nie ma jednak możliwości spięcia nieograniczonej liczby wózków w linii, nie można ich też spiąć obok siebie. Ładowność ciężkich tiefbettów tego typu sięga 100 ton. Pojazdy te mają goleniowe osie. 

 

PLATFORMY

Platformy to naczepy z całkowicie płaskim pokładem ładunkowym. W zależności od konfiguracji służą to transportu ładunków podobnych do tych przewożonych na pojazdach semi, ale również nawet kilkudziesięciometrowej długości śmigieł elektrowni wiatrowych lub niskich, ale ciężkich ładunków (np. elementy balastu dźwigowego). Uniwersalne, rozciągane platformy najczęściej wyposażane są w trzy osie o podwójnym ogumieniu R 17.5, natomiast naczepy do przewozu bardzo długich lub ciężkich ładunków – w cztery lub pięć osi o podwójnym ogumieniu na felgach 22.5. W wersjach rozciąganych, zwanych tele (najczęściej kilkukrotny wyciąg), osie mają hydrauliczny mechanizm skrętu ze sterowaniem radiowym.

 

MODUŁOWE

Naczepy modułowe to najbardziej skomplikowane i najdroższe naczepy niskopodwoziowe, przeznaczone do transportu najcięższych i największych ładunków. Pojazd taki składa się z modułów, z których każdy ma najczęściej od czterech do dwunastu osi, przy czym regułą są dwie osie z podwójnym ogumieniem w linii, obok siebie. Patrząc na moduł z przodu lub z tyłu można zauważyć, że stoi on na nawierzchni na ośmiu kołach. Wszystkie osie mają sterowanie hydrauliczne i są skrętne. Możliwości łączenia modułów są praktycznie nieograniczone (można je łączyć zarówno w konfiguracji jeden za drugim, jak i jeden obok drugiego), podobnie, jak ich ładowność. W Polsce spotykane są naczepy modułowe o ok. 20 osiach. Pomiędzy wózki modułowe można zamontować np. obniżony pokład ładunkowy umożliwiający transport ciężkich i wysokich ładunków w miejscach, gdzie przewóz ładunku na zasadniczym pokładzie jest niemożliwy np. ze względu na ograniczenia infrastrukturalne (wiadukty itp.). Rynek modułów jest w Polsce wciąż w powijakach. Z tego typu pojazdów korzysta zaledwie kilka firm transportowych. Dla porównania, w Niemczech przewoźników eksploatujących moduły jest kilkudziesięciu.

 

PRZEGLĄD OFERTY PRODUCENTÓW NACZEP NISKOPODWOZIOWYCH

 

Bodex

Bodex produkuje pojazdy z trzema, czterema lub z większą liczbą osi. Są to osie SAF lub BPW, wleczone, podnoszone, skrętne/nadążne, skrętne/wymuszone ze sterowaniem radiowym VSE. Stosuje się w nich  odpinany przód, z możliwością wjazdu kombajnów i ciężkich maszyn budowlanych, rozsuwanie naczepy i poszerzanie na boki z wykorzystaniem ruchomych elementów stalowych i desek. Do wyboru są rampy najazdowe jednoczęściowe lub składane, aluminiowe lub stalowe, opuszczane/podnoszone hydraulicznie, przesuwne na boki, sterowane ręcznie dźwigniami lub bezprzewodowo. Producent wyposaża je w koła bliźniacze z niskim profilem opon i podłogi z wytrzymałych desek. Nabywcy mogą zamawiać naczepy z obniżeniami pokładu ładunkowego na koła przewożonych maszyn, z demontowanymi zakryciami. Producent proponuje też rygle do przewozu kontenerów, wielofunkcyjne uchwyty ładunkowe, kłonice do przewozu drewna, a także boczne skrzynie ładunkowe na składowanie desek, kłonic oraz wyposażenia naczepy.  Stosowane są układy oświetlenia i hamulcowe wszystkich znanych marek

 

Broshuis

 

Holenderski producent specjalizuje się przede wszystkim w produkcji naczep do przewozu maszyn i ładunków nienormatywnych. Najpopularniejsze, rozciągane naczepy semi mogą mieć od dwóch do ośmiu osi o ładowności od 8 do 12 t każda. Standardowo ostatnie osie skręcane są wymuszeniowo. Wyższej klasy rozciągane naczepy semi wyposażane są w hydraulicznie sterowane osie. Mogą ich mieć do dziesięciu - każda o ładowności od 8 do 12 ton. Dostępne są też łabędzia szyja z hydrauliką, niezależne zawieszenie osi (seria SL) oraz  rozciąg dzielący zasadniczy pokład ładunkowy na dwa wózki osiowe np. w konfiguracji 3+7. Na bazie pojazdów serii SL z niezależnym zawieszeniem powstała seria 100 ton, czyli pojazdy podobne do klasycznych wózków modułowych, z możliwością wpinania pomiędzy nie obniżonego pokładu ładunkowego, przy zachowaniu jego wysokości nad osiami zaledwie 85 cm. Seria 100 ton może pracować w konfiguracji semi lub tiefbett. W ofercie są również czterokrotnie rozciągane naczepy przeznaczone do transportu elementów elektrowni wiatrowych. Ich maksymalna długość po rozciągnięciu wynosi 70 m. Program uzupełniają jedno- do pięcioosiowych naczepy tiefbett z rozciąganiem i możliwością współpracy z wózkiem dolly.

 

Cometto

Firma oferuje naczepy do przewozu ciężkich ładunków w miejscach, gdzie przepisy ograniczają nacisk na oś. Hydraulicznie skrętne osie od dwóch do dziesięciu. Platforma stała albo z rozciągiem pojedynczym, podwójnym lub potrójnym. Platforma o szerokości  2.550, 2.750, 3.000 mm, ładowność do 140 t. Zawieszenie pneumatyczne lub hydrauliczne z równym rozkładem ciężaru na osie. Opony m.in. 245/70 R17.5 lub 205/65 R17.5. Łabędzia szyja hydrauliczna lub stała, zaprojektowana pod ciągniki 4x2, 6x2, 6x4, 8x4. Szeroki wachlarz akcesoriów: układ automatycznego smarowania, automatyczne wyrównanie osi, osie podnoszone, najazdy hydrauliczne, zdalne sterowanie, poszerzenia rampy załadowczej, motopompa.

 

Doll

Doll Fahrzeugbau AG słynie z produkcji specjalistycznych naczep do przewozu dłużycy oraz maszyn budowlanych, ładunków ciężkich i ponadgabarytów. W ofercie firmy są platformy dwu-, trzy i czteroosiowe ze stałymi lub skrętnymi osiami i pojedynczym lub bliźniaczym ogumieniem. Naczepy semi mogą mieć od dwóch do ośmiu osi. Osie mogą być skrętne, wymuszeniowo lub hydraulicznie. Producent deklaruje, że w wieloosiowych konfiguracjach ostatnia oś skręca się pod kątem 45 stopni, co zapewnia całemu składowi dużą zwrotność. Naczepy semi mogą być rozciągane, wyposażone w zagłębienia na koła dużych maszyn, także w plandekę ze stelażem. Naczepy tiefbett marki Doll mogą mieć trzy lub cztery hydraulicznie skręcane osie oraz pojedyncze, podwójne lub potrójne rozciąganie. Doll jest pierwszym producentem, który wprowadził do oferty niezależne zawieszenie osi naczep semi (nawet do 10 osi) i tiefbett. Technologia Panther obchodzi w tym roku szóste urodziny. Doll oferuje też tiefbetty z osią podporową tuż za balkonem oraz rozciąg dzielący zasadniczy pokład ładunkowy naczepy semi na dwa wózki osiowe np. w konfiguracji 2+6. Ostatnią rodziną naczep są trzy-, cztero- lub pięcioosiowe pojazdy samosterowane z obrotnicą, podobne do tych używanych do transportu dłużycy. Naczepy samosterowane służą do transportu ładunków o masie do 100 t i długości do 80 m. Elementem nośnym jest w ich przypadku sam ładunek. Generalnym importerem pojazdów Doll zarówno w kraju, jak i na Litwie, Łotwie i w Estonii jest firma Timex S.A..

 

Faymonville

 Belgijski producent naczep specjalistycznych oferuje naczepy do transportu ładunków nienormatywnych, glass-transportery, naczepy do przewozu prefabrykatów budowlanych i dłużycy. Wśród pojazdów do transportu ładunków nienormatywnych jest Multimax - to rodzina naczep semi, od dwu- do 10-osiowej, rozciągane teleskopowo do 48 m. Naczepy Euromax to również rozciągane semi, jednak dostępne w konfiguracjach od dwóch do czterech osi. Megamax to rodzina naczep tiefbett, od jednej do pięciu osi z odpinaną łabędzią szyją i możliwością podpięcia 1-3-osiowego wózka dolly. Gigamax to również trzy- lub czteroosiowe naczepy tiefbett z  dodatkową osią podporową przy łabędziej szyi. Kolejną linią naczep tiefbett są wysokiej ładowności pojazdy Variomax 2+4, 3+5, 3+4+2, ze zintegrowanym wózkiem podporowym. Konstrukcja poszczególnych członów przypomina typowe moduły, tzn. mają one po dwie osie w linii, jednak w odróżnieniu od modułów na każdej z osi jest pojedyncze ogumienie. „Prawdziwe” moduły naszą nazwę Modulmax. Nowością jest rodzina CombiMAX, czyli pojazdy o możliwościach porównywalnych z modułami, jednak lżejsze, bardziej uniwersalne i tańsze w zakupie oraz eksploatacji. Rzadko udaje się nowej koncepcji od razu odnieść sukces tak, jak miało to miejsce w przypadku tej serii naczep. Jedną z ich zalet jest możliwość zmiany liczby osi w drodze bez użycia dźwigu, także w stanie załadowanym. Firma produkuje też naczepy kilku innych linii, m.in. Telemax, Cargomax czy Flexmax. Od niedawna w naczepach semi Faymonville dostępne jest niezależne zawieszenie i hydraulicznie rozszerzany pokład ładunkowy, natomiast pojazdy Variomax oferowane są w wersji „light”, z kołami R17.5.

 

Fliegl

Fliegl, którego dystrybutorem w Polsce jest firma Lux-Truck w ofercie ma zarówno naczepy jak i przyczepy niskopodwoziowe. Przykładem jest nowa, lekka (odpowiedni dobór stali i konstrukcji), prezentowana na targach Bauma, przyczepa trzyosiowa DTS 300 Green light. Produkowana jest z wysokiej jakości stali konstrukcyjnej. To pojazd o masie 5.500 kg i ładowności 24.500 kg (parametry techniczne). Zawieszony jest na   10-tonowych osiach. Pokład wypełniany jest twardą deską 70 mm, obniżona jest wysokość załadunku dolnego pokładu – 850 mm.. Przyczepa wyposażana jest w najazdy o długości 2.800 mm i szerokości 750 mm, zapewniające komfort przy załadunku. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy wynosi 30 ton. Długość górnego pokładu – 2.300 mm, dolnego – 5.900 mm, całkowita długość – 10.300 mm, całkowita szerokość – 2.550 mm.

 

Goldhofer

Ta niemiecka firma ma pełną ofertę naczep zarówno dla budowniczych dróg jak i przewoźników ładunków nienormatywnych. Są więc rozmaite naczepy semi z teleskopowym rozciąganiem (do 10 osi), naczepy tiefbett oraz modułowe. Goldhofer oferuje pojazdy z osiami skrętnymi wymuszeniowo oraz hydraulicznie i hydrauliką łabędziej szyi. Największą renomą cieszą się naczepy modułowe, przeznaczone do transportu ładunków o masie od 80 t. Osie klasy Pendelachse, montowane na czopach lub obrotnicach, sterowane hydraulicznie, są skrętne pod kątem 60 stopni. Hydrauliczna kompensacja osi pozwala na użycie modułów także na nierównej nawierzchni. Najnowsze rozwiązania transportowe Goldhofer do przewozu elektrowni wiatrowych FTV 300 to zestaw do transportu śmigieł elektrowni wiatrowych w trudnych warunkach terenowych, zwłaszcza w górach, tam gdzie normalna naczepa nie będzie mogła przejechać. Takie urządzenia mogą być zamontowane m.in. na samojezdnych wózkach 6- lub 8-osiowych typu PST/SL-E. Mogą też być ustawione na przyczepie modułowej klasy THP. Pojazdy mają balast równoważący masę śmigła. Adaptery z wstępnie nawierconymi otworami pozwalają na przyśrubowanie różnych typów łopat. Śmigło można unieść maksymalnie pod katem 60 st. Może ono obracać się wokół własnej osi bez ograniczeń, żeby jak najkorzystniej ustawić się do wiatru. Zabudowa i zdjęcie śmigła z adaptera jest możliwe bez używania dźwigu. Zestaw może przewozić śmigła o długości ponad 60 m. Masa własna zestawu wynosi 13,5 t, moment obciążający to maksymalnie 300 mt (np. śmigło mające środek ciężkości na 15 m i ważące 20 t to: 15 m x 20 t = 300 mt), wysokość 3.295 mm. Balastowa płyta waży 4 t, a dodatkowe obciążniki to 4 x 2,5 t. Na śmigle montuje się wiatromierz, którego wskazania można odczytać na wyświetlaczu zdalnego sterowania.

Inne najnowsze projekty Goldhofera w dziedzinie pojazdów do przewozu elementów elektrowni wiatrowych to: adaptery do przewozu elementów rurowych wież RA 2-80 t, RA 3-100 t i RA 4-180 t, wózki samojezdne z oprzyrządowaniem do przewozu elementów rurowych wież elektrowni wiatrowych, gondoli, specjalnego wyposażenia oraz trzyosiowe platformy z hydrauliczną łabędzią szyją o skoku 550 mm, na osiach klasy Pendelachse, czterokrotnie rozsuwane do 57,8 m, mogące przewozić śmigła o długości do 75 m.

W nowej rodzinie naczep MPA-K połączono sprawdzoną technologię osi MPA (12 t nacisku na oś oraz promień skrętu koła 60°) z wielozadaniowym system modułowym. Wszystkie moduły z tej rodziny są po połączeniu od razu gotowe do drogi. Przykładem może być model MPA-K9 (3+6). Zależnie od wymagań danego transportu, można szybko stworzyć pojazd typu SEMI (platforma) jak i pojazd z obniżonym pokładem. Dzięki małej wysokości ładunkowej, MPA-K 9 jest polecany do transportu ładunków o dużej wysokości. Nadwozie tylne posiada duże zagłębienie na ramię koparki oraz zapewnia możliwość montażu ramp najazdowych, a nadwozie przednie przystosowane jest do łączenia z platformą ładunkową jak i obniżonym pokładem ładunkowym. Przewidziano możliwość używania różnych łabędzich szyj. Nowa, kompaktowa naczepa STZ-VP/MPA 4 (1+3), z pokładem typu tieffbett, to pojazd uniwersalny. Wytrzymała konstrukcja, optymalne położenie środka ciężkości ładunku oraz łabędzia szyja dają dużą elastyczność przy transporcie różnego rodzaju ładunków w klasie 45-50 t. Od niedawna firma oferuje też wielozadaniową naczepę STZ-L 4 RM. To pojazd z zagłębionymi polami bocznymi oraz zagłębieniami na koła do transportu maszyn budowlanych. Dzięki zagłębieniom, wariacyjnej platformie ładunkowej, niskiej i regulowanej wysokości ładunkowej, model ten  przystosowany jest do transportu różnego rodzaju ładunków – na przykład do transportu ciężkich oraz wysokich maszyn budowlanych.

 

Kässbohrer

Podczas targów BAUMA 2016 w Monachium firma Kässbohrer zaprezentowała zarówno wiele spośród swoich innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie transportu ciężkich ładunków na długich trasach, jak również swoje naczepy typu platforma.

Do rozwiązań firmy Kässbohrer w dziedzinie transportu ciężkich ładunków należą naczepy niskopodwoziowe, w tym pojazdy typu low-bed do bezpiecznego i wydajnego przewożenia ciężkich ładunków o masie do 130 ton i długości do 18 m.

Przykładem nowoczesnych rozwiązań zapewniających najwyższy stopień bezpieczeństwa transportowanych towarów jest naczepa niskopodwoziowa Kässbohrer K.SLL 2, która umożliwia transport ciężkich ładunków o wysokości ponad 3.700 mm dzięki zastosowaniu specjalnej platformy o wysokości zaledwie 300 mm.  Wypinana łabędzia szyja  skraca proces ładowania towarów wielkogabarytowych i poprawia bezpieczeństwo załadunku poprzez możliwość przeprowadzenia procesu ładowania i rozładunku z przodu naczepy. Możliwość przedłużenia o 5.500 mm oraz zainstalowanie osi skrętnych hydraulicznie umożliwia manewrowanie naczepą K.SSL 2 w najtrudniejszych warunkach drogowych i w najbardziej wymagających miejscach. Naczepa jest wyposażana w możliwą do zdemontowania podłogę z twardego drewna, która umożliwia transport owalnych ładunków. Bezpieczeństwo gwarantują ponadto oferowane w wyposażeniu standardowym gniazda pod  kłonice /6 x 2/ oraz 34 pierścienie mocujące o wytrzymałości do 13 ton.

 

Mega

Praktycznie każdy pojazd niskopodwoziowy MEGA jest wykonany zgodnie z potrzebami konkretnego klienta – począwszy od szczegółów konstrukcyjnych a skończywszy na kolorystyce i oznakowaniu reklamowym. Podwozie - począwszy od liczby osi – od 2 do 5 osi marki SAF, BPW lub Gigant, poprzez nośność osi - od 5,5 do 12 ton, a skończywszy na opcjach skrętu i podnoszenia. We wszystkich przypadkach układ hamulcowy z systemem Haldex, Knorr lub Wabco. Konstrukcja naczepy lub przyczepy wykonana jest z wysokogatunkowych stali o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych. W przypadku naczepy standardem jest 2” sworzeń królewski i łapy podporowe JOST, natomiast w przypadku przyczep – wózek na wieńcu lub wersja tandem, z odpowiednio dobranym zaczepem. Również w przypadku powierzchni ładunkowej istnieje spory wybór. Powierzchnia może być płaska, z zagłębieniem, z zagłębieniem i konstrukcją wyrównującą oraz z zagłębieniami na koła. Powierzchnia wykańczana jest twardym drewnem, antypoślizgową wodoodporną sklejką lub blachą ryflowaną. Na życzenie może być dodatkowo wykonana konstrukcja do ochrony przewożonego ładunku przed wpływami warunków atmosferycznych. Najazdy również występują w wielu odmianach – od krótkich aluminiowych (nakładanych ręcznie), poprzez rozkładane ręcznie (o napędzie sprężynowym) aż do łamanych rozkładanych i przesuwanych na boki hydraulicznie (długość 5 m – kąt najazdu 9 stopni). W ofercie jest również wysuwany hydraulicznie tył naczepy uzupełniony o najazdy ręczne. Wyposażenie, oświetlenie i oznakowanie pojazdów zgodne jest z przepisami europejskimi. W wyposażeniu dodatkowym można znaleźć agregat elektro-hydrauliczny do napędu najazdów, elektryczną wciągarkę, poszerzenia boczne, rozciąganie naczepy, zamki do kontenerów morskich itp.

 

Nooteboom

Jeden z najbardziej renomowanych producentów niskopodwoziówek ma w programie rozciągane naczepy semi OSDS trzy lub czteroosiowe ze skręcanymi wymuszeniowo osiami oraz rozciągane naczepy semi OSD w wersjach dwu-, trzy-, cztero- i pięcioosiowej. Naczepy OSD, w porównaniu do OSDS, mają bogatsze wyposażenie i są dostępne w większej liczbie wersji. Na życzenie pokład może mieć np. zagłębienie na ramię przewożonej maszyny, a w odmianach wieloosiowych właściwy pokład ładunkowy może mieć zwiększoną do 2.740 mm szerokość. W ofercie Nooteboom poza naczepami semi są naczepy tiefbett, platformy tele oraz moduły. Popularna seria tej holenderskiej firmy, niskopodwoziowa Pendel-X, może być dostarczona z dwiema, trzema, czterema lub pięcioma osiami. Szerokość pokładu, do wyboru: 2.540, 2.740, 2.840, 2.990 mm. Jeżeli potrzeba większej ładowności pomocą służy jedno- lub dwuosiowy wózek jeepdolly, względnie jedno-, dwu- lub trzyosiowy wózek interdolly. Najnowszą generacją naczep semi-niskopodwoziowych Nooteboom jest MANOOVR MULTI-PL. Jej unikatowe cechy to ultra-niski pokład ładunkowy oraz wysoki, maksymalnie dozwolony nacisk na linię osiową. Połączenie wysokości pokładu na poziomie 780 mm z co najmniej 12 tonami nacisku na linię osiową w niemal wszystkich krajach europejskich – także w Holandii - czyni MANOOVR projektem wyjątkowym. Wysoką nośność na oś uzyskano dzięki zastosowaniu osi Pendel. Jest to wartość znacznie wyższa niż w innych naczepach semi-niskopodwoziowych z zawieszeniem niezależnym, która wynosi zazwyczaj 9 ton na oś. Przy platformie ładunkowej o wysokości 780 mm uzyskano o 70 mm niższy pokład w porównaniu do naczepy Multi-PX (naczepy semi-niskopodwoziowe z obecnie dostępnym na rynku zawieszeniem Pendel). W branży transportu specjalnego, gdzie liczy się każdy centymetr, jest to ogromny postęp. Unikatowy w naczepach semi-niskopodwoziowych kąt skrętu kół 70 stopni i pionowy skok zawieszenia 500 mm czyni z Noteboom wiodącego producenta na tym rynku.

 

Schwarzmuller

Bogata oferta pojazdów niskopodwoziowych tej marki jest kierowana przede wszystkim do budowniczych dróg. Schwarzmuller proponuje wiele rodzajów niskopodwoziowych przyczep i naczep posiadających od dwóch do sześciu osi. Przykładowo trzyosiowa przyczepa z platformą załamaną waży od ok. 6 t, użyteczne obciążenie wynosi ok. 24 t, a 30 t całkowita masa pojazdu, technicznie dopuszczalna. Wysokość załadunku (w stanie załadowanym) to ok. 870 mm. Schwarzmuller spełnia wiele indywidualnych zamówień klientów, tak więc ta trzyosiowa przyczepa może mieć ścianki burtowe albo dwie pary muld na koła. Natomiast wśród naczep ukoronowanie oferty stanowi konstrukcja 6-osiowa, specjalnie wzmocniona, przeznaczona do transportu prefabrykatów budowlanych.

 

TSR Special Trailers

TSR Special Trailers to holenderska firma, z produkcją rozlokowaną w Europie w tym w Polsce (w Stargardzie Szczecińskim). Specjalizuje się w projektowaniu i produkcji naczep „na miarę”. Jak na niewielkiego producenta TSR oferuje szeroką gamę produktów, w wielu różnych modelach i  niekończących się możliwościach. Naczepy TSR są wielofunkcyjne i posiadają rozbudowane opcje/akcesoria. Dlatego przedstawiciele firmy deklarują, że  może ona zaoferować rozwiązania dla każdego zadania transportowego - od  prostej 3-osiowej naczepy do 10- lub nawet 12-osiowej. Naczepy mogą zostać dostarczone jako rozciągane nawet do 58 metrów. TSR  posiada pełną gamę produktów standardowych, ale każda naczepa może zostać zaprojektowana specjalnie dla konkretnego klienta.

Jedną z najnowszych innowacji TSR są niezależne układy skrętne i zawieszenia, zapewniające nowy wymiar komfortu jazdy i stabilności, dzięki podwójnym ramionom mostkowym i zawieszeniu hydraulicznemu. Osie są bardzo lekkie i redukują przestrzeń konstrukcyjną. Dzięki tym rozwiązaniom można uzyskać dodatkową ładowność i mniejszą wysokość, a w połączeniu z hydraulicznie sterowaną szyją możliwe staje się uzyskanie lepszych ustawień dla każdego rodzaju ładunku.

 

Wielton

Oferta Wieltonu skupia się na pojazdach niskopodwoziowych o DMC powyżej 24 t, dedykowanych w głównej mierze transportowi maszyn budowlanych. Szeroka gama rozwiązań konstrukcyjnych pozwala na dopasowanie pojazdów do potrzeb nabywcy. W ofercie można znaleźć zarówno pojazdy z pokładem stałym, jak i rozsuwanym. Producent z Wielunia stawia na nowe rozwiązania konstrukcyjne, zapewniające sztywność i wytrzymałość konstrukcji w długoterminowej eksploatacji, nie zapominając jednocześnie o takich aspektach jak niska masa własna czy nowoczesna stylizacja.

Naczepy konstruowane są przede wszystkim z myślą o firmach pracujących przy remontach i budowie dróg, dlatego m.in. wyposażane są wyłącznie w koła R17.5 z mocnym i trwałym ogumieniem o szerokości 235 mm. Mają zapewniać m.in. łatwy i szybki transport dużych, wolnobieżnych maszyn i pojazdów. Pojazdy o masie własnej 10.350-12.500 kg dostępne są w wersji trzy- lub czteroosiowej, w odmianie stałej lub rozciąganej o 5 m. Naczepy mają konstrukcję jednobelkową i standardowo wyposażane są w najazdy o szerokości 800 mm z regulowanym rozstawem.

Rama wykonywana jest jako konstrukcja stalowa skrzynkowa z wysokowytrzymałej stali S700. Nośność wynosi 10 t na każdą oś + 18 t na siodło, czyli dla 3-osiowej naczepy 48 t, a dla 4-osiowej 58 t. Platformę można rozsunąć o 500 mm. Położenie nowej platformy przesuwnej o długości 1.000 mm można regulować w odstępach po 500 mm

Dolny pokład w najnowszej wersji ma poszerzenia 2x250 mm, a podłoga właściwego pokładu ładunkowego wykonywana jest z drewna dębowego. Standardowo w każdej z naczep ostatnia oś jest skrętna, a w naczepach czteroosiowych można zamówić dwie osie skrętne, jednak w takiej konfiguracji pierwsza oś nie może być podnoszona.

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 5/2016

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE