Wybór należy do Ciebie

Wybór opon do ciężarówek mamy szeroki, nawet bardzo.

Jedną z najbardziej widocznych tendencji jest fakt, że tanie gumy z Azji nadal umacniają swoją pozycję na polskim rynku. Dlaczego tak się dzieje?

Specjaliści z firmy Latex stawiają sprawę prosto – dzieje się tak, ponieważ dostępność opon nieustannie rośnie. Wynika to z usprawnionej logistyki, która dziś pozwala sprowadzać do Polski wiele kontenerów miesięcznie. Sprawnie działający łańcuch dostaw przekłada się bezpośrednio na atrakcyjne ceny oraz szeroką dostępność towaru. Obecność wielu marek, takich jak Sailun czy RoadX, sprawia, że właściciele firm transportowych coraz częściej decydują się testować ich produkty. Przekonują się przy tym, że opony z Azji reprezentują wysoki poziom, potrafią pokonać dziesiątki tysięcy kilometrów w zróżnicowanych warunkach drogowych, zachowując dobre właściwości jezdne. Można znaleźć liczne testy i opinie na temat modeli RoadX RDR2 czy Sailun Transport Pro D, które uchodzą za flagowe produkty tych marek. Łączą one solidne parametry techniczne z rozsądną ceną, dzięki czemu zyskują coraz większe uznanie przewoźników.

Na korzyść marek z Azji, przynajmniej niektórych, przemawia fakt, że posiadają w Polsce wyłącznych dystrybutorów, co oznacza profesjonalne doradztwo, pełną opiekę reklamacyjną oraz szeroką dostępność modeli.

Arkadiusz Świątek, dyrektor ds. sprzedaży Kumho Tire Polska uważa, że wzmożone zainteresowanie najtańszymi oponami azjatyckimi jest zjawiskiem cyklicznym, uzależnionym od kilku czynników: sytuacji ekonomiczno-gospodarczej kraju, sytuacji na rynku transportowym, kondycji flot transportowych, relacji ceny pomiędzy najtańszymi produktami z Azji, a produktami rozpoznawalnymi segmentu budżetowego lub oponami bieżnikowanymi itp.

– Kumho Tire jest południowokoreańskim producentem opon ciężarowych, który dostarcza produkty wysokiej jakości o rozsądnej wartości – zaznacza Arkadiusz Świątek. – Będąc alternatywą dla marek premium, my również obserwujemy i analizujemy rynek najtańszych opony ciężarowych z Azji, które są z kolei tanią alternatywą dla najniższego segmentu opon europejskich lub opon bieżnikowanych, lub nawet używanych.

 

Różne perspektywy

Zdaniem Przemysława Trzaskowskiego, mobility solutions managera z Bridgestone East Europe budżetowe opony przyciągają klientów niską ceną zakupu, jednak jest to perspektywa krótkoterminowa. Profesjonalne floty i świadomi operatorzy rozumieją, że należy zwracać uwagę na całkowity koszt posiadania (TCO) opony. Składają się na niego nie tylko cena zakupu, ale również wpływ na zużycie paliwa, trwałość oraz, co kluczowe, możliwość odnowienia karkasu poprzez bieżnikowanie. Opony premium są projektowane z myślą o wielokrotnym użyciu. Ich wytrzymały karkas można bezpiecznie bieżnikować, co znacząco obniża koszt na kilometr i zmniejsza ślad węglowy.

– Wybierając pomiędzy oponami budżetowymi, a premium nie można zapominać o fakcie, że to czołowi producenci, tacy jak Bridgestone, kreują trendy i rozwijają nowe technologie – wskazuje Przemysław Trzaskowski. – Produkt o niższej, jednostkowej cenie może nie posiadać cech czy rozwiązań, które znajdują się w wyżej pozycjonowanych oponach. Użytkownicy segmentu premium rzadziej zmieniają dostawców, ceniąc długoterminowe korzyści i bezpieczeństwo.

 

Sieć zależności

Jakie najważniejsze zależności występują podczas konstruowania markowego, ciężarowego ogumienia, opowiedział Tomasz Smolec, technical customer services & CVT product specialist Continental Opony Polska. Przy projektowaniu opon Continental skupia się przede wszystkim na zrównoważonym rozwoju oraz na dbałości o środowisko naturalne. Parametry, które doskonale wpisują się w ten trend, to w głównej mierze niskie opory toczenia, ale również przebieg oraz hałas.

– Niskie opory toczenia pozwalają obniżyć koszty prowadzenia działalności flotowej, dzięki niższemu spalaniu paliw konwencjonalnych jaki i mniejszemu zapotrzebowaniu na energię w przypadku pojazdów elektrycznych, co też doskonale wpisuje się w nasz projekt LODC (Lowest Overall Driving Costs). Niższe spalanie znacząco wpływa na redukcje emisji CO2 do atmosfery, a tym samym wpływa pozytywnie na środowisko naturalne. Stosowanie materiałów do produkcji opon z materiałów odnawialnych oraz z recyklingu, a także z produktów mających identyfikowalność pochodzenia to kolejny krok w celu zrównoważonego rozwoju i produkcji. Wszystkie europejskie fabryki posiadają certyfikat ISCC Plus, który potwierdza pochodzenie materiałów użytych do produkcji. Zachowanie lub poprawienie przebiegów opon nowych generacji przyczynia się do rzadszej wymiany ogumienia, a tym samym obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów.

Obecnie produkowane opony powinny być również przystosowane do nowego trendu, do elektryfikacji. Konstrukcja oraz materiały użyte do wytworzenia opon muszą być dostosowane do większej masy ciągników z powodu akumulatorów trakcyjnych.

 

Część pakietu korzyści

Zatrzymajmy się jeszcze przy oporach toczenia. Przez pewien czas można było odnieść wrażenie, że opory toczenia – w domyśle niskie – stanowią najważniejszy parametr opony, również ciężarowej. Bo dążenie do obniżenia spalania oleju napędowego, bo ekologia i związana z nią elektryfikacja transportu. Obecnie producenci opon zdają się patrzeć z większą dozą realizmu. Jak podkreślają eksperci z firmy Latex, oczywiście niskie opory toczenia nadal mają znaczenie, ponieważ wpływają na zużycie paliwa, ale dziś są traktowane jako część całego pakietu korzyści, a nie jedyny parametr. Coraz częściej liczy się np. powtarzalna jakość karkasu – możliwość jego pogłębiania czy bieżnikowania, co bezpośrednio obniża koszt na kilometr.

– Efektywność paliwowa i niskie opory toczenia pozostają niezwykle ważne – komentuje Przemysław Trzaskowski (Bridgestone). – Są one jednak jednym z wielu elementów, które składają się na wartość opony. Klienci oczekują kompleksowego rozwiązania, które gwarantuje im przewidywalność, bezpieczeństwo i optymalizację kosztów. Kluczowe są także niezawodność i trwałość, które minimalizują ryzyko kosztownych przestojów. Oczywiście, niezmiennie ważne pozostaje bezpieczeństwo, czyli przewidywalne zachowanie opony i skuteczne hamowanie w każdych warunkach.

Na koniec podsumujmy za Arkadiuszem Świątkiem z Kumho Tire Polska, że Kumho wraz z innymi największymi, światowymi producentami opon ciężarowych kontynuuje rozwój opony pod względem: bezpieczeństwa – przyczepności, skrócenia drogi hamowania, wytrzymałości; ekologii – zmniejszania oporów toczenia, zmniejszenia hałasu, zminimalizowania wpływu na środowisko, recyklingu surowców oraz ekonomii – zmniejszenia zużycia paliwa/energii poprzez redukcję oporów toczenia, wydłużenie przebiegów, zwiększenie nośności.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH OPON

Apollo

EnduRace RD 60 Series, 295/60 R22.5, jest bardzo dobrą oponą do osi napędowych, którą docenią operatorzy wymagający doskonałej przyczepności i trwałości w transporcie regionalnym oraz spedycji. Zoptymalizowany kontakt z nawierzchnią zapewnia równomierny rozkład nacisku, co przekłada się na znakomitą przyczepność przez cały rok, a wolno zużywająca się mieszanka zwiększa trwałość opony. Wzmocniona osnowa warstwowa, obecna również w innych produktach z rodziny EnduRace, polepsza stabilność i ułatwia bieżnikowanie. Opona RD 60 Series sprawdza się szczególnie w trudnych warunkach pogodowych. Uzyskała klasę C w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni oraz klasę B poziomu hałasu.

EnduRace RH HD – opona na oś napędową, dostępna w trzech, 22,5-calowych rozmiarach, 295/80, 315/70, 315/80, o długiej żywotności i imponującej przyczepności przez cały rok, którą opracowano specjalnie do transportu regionalnego i spedycji. Opona z klasą B w zakresie zachowania na mokrej nawierzchni, w czym ma udział wzór bieżnika typu open-block, który bardzo skutecznie wypiera wodę. Z kolei powierzchnię styku opony zoptymalizowano pod kątem równomiernego rozkładu naprężeń. Pozwala to zachować przyczepność nawet w wymagających warunkach. EnduRace RD HD to opona o długiej żywotności. Wykonano ją z wykorzystaniem wolno zużywającej się mieszanki i wzmocnionej osnowy, co wydłuża okres eksploatacji i ułatwia bieżnikowanie. Uzyskała klasę B w zakresie hałasu.

 

Bridgestone

M-Steer 002 i M-Drive 002 to opony drogowo-terenowe do lekkich zastosowań, na oś sterującą i oś napędową, dostępne od początku br. Zostały zaprojektowane dla flot poruszających się zarówno po drogach utwardzonych jak i w terenie. Wykorzystują nową mieszankę, która zapewnia im zwiększoną wytrzymałość i lepsze osiągi. Jedną z najważniejszych korzyści jest wydłużona żywotność. M-Steer 002 i M-Drive 002 oferują o ponad 20 proc. większą wytrzymałość w porównaniu z poprzednią generacją, oznaczoną cyframi 001. Lepsza jest przyczepność. Model M-Drive 002, na oś napędową, ma zoptymalizowany wzór bieżnika i pogłębiony rowek centralny. Daje to lepszą przyczepność w terenie i wysoką wydajność przez całą eksploatację. Obie opony charakteryzują się wytrzymałym bieżnikiem i wzmocnioną osnową, a to zapewnia ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi, takimi jak odpryski, czy przecięcia. Kolejna sprawa - zwiększona efektywność paliwowa. Opony charakteryzują się o ponad 10 proc. niższymi oporami toczenia względem poprzedników, co bezpośrednio wpływa na mniejsze zużycie paliwa i pozwala flotom obniżyć koszty eksploatacji. Warto też podkreślić, iż obie opony zaprojektowano z myślą o wielokrotnym bieżnikowaniu. Pozwala to zwiększyć żywotność ogumienia, zmniejszyć ilość odpadów, obniżyć ogólne koszty operacyjne, a także przyczynia się do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko.

 

Continental

Conti Eco HD5, nowa, 22,5-calowa opona na oś napędową, może mieć rozmiar 295/80, 315/60, 315/70, albo 315/80. Przyczynia się do oszczędzania paliwa w transporcie regionalnym i autostradowym. Dzięki całkowicie nowej mieszance oraz karkasowi zoptymalizowanemu pod kątem oporów toczenia Conti Eco HD 5 obniża zużycie paliwa i osiąga wysokie przebiegi. Trwały bieżnik z sześcioma żebrami, z pełnozakresowymi lamelami 3D typu matrix zapewnia bardzo dobrą przyczepność i dobre właściwości jezdne przez całą eksploatację. Dzięki ContiConnect możesz monitorować stan opon w czasie rzeczywistym i w ten sposób unikać kosztownych awarii, obniżać koszty utrzymania oraz zwiększać bezpieczeństwo i oszczędność paliwa.

 

Goodyear

Kmax Gen-3 to właśnie wprowadzana, nowa generacja opon zorientowanych na przebieg, na wszystkie osie. Dzięki ciągłym udoskonaleniom mieszanki bieżnika i nowej konstrukcji opony te stanowią istotny krok naprzód w zakresie redukcji oporów toczenia, oferując jednocześnie najdłuższe przebiegi i najwyższe osiągi w całej gamie Kmax. Umożliwia to większej liczbie flot korzystanie z opon oszczędzających paliwo, bez kompromisu w zakresie przyczepności oraz trwałości. Nowa seria Goodyearów zapewnia nawet o 13 proc. niższe opory toczenia. Więcej o Gen-3 piszemy w osobnym artykule.

 

Kumho

K Line LA31 to opony przede wszystkim na długie dystanse, oferowane w czterech, 22,5-calowych rozmiarach, o szerokości 315-385, profilu 55-70, z indeksami prędkości K i L. Dzięki lamelom blokującym 3D została poprawiona przyczepność, hamowanie i prowadzenie przy jednoczesnej minimalizacji ruchów żeber, aby zapobiec nierównomiernemu zużyciu opon i polepszyć stabilność. Rowki RevealiX poprawiają odprowadzanie wody i stabilność jazdy w późniejszych fazach zużycia. Zastosowanie optymalnego, kierunkowego wzoru bieżnika przyczynia się do lepszej trakcji. Technologia Tread Wear Balanced Bridge (TWB2) zapobiega nadmiernemu zużyciu w środkowej i późniejszej fazie zużycia, dzięki zastosowaniu małych bloków w kształcie schodków, które zapobiegają gromadzeniu się kamieni i wydłużają żywotność opony.

K Regional XD31, jak wskazuje nazwa, są przeznaczone głównie na trasy regionalne. Tuzin rozmiarów 17,5, 19,5 i 22,5 cala, szerokość 205-315, profil 60-80, indeksy prędkości J-M. Tak samo jak K Line LA 31, posiadają lamele blokujące 3D, rowki RevealiX, również optymalny, kierunkowy wzór bieżnika. Konstrukcja bieżnika z pięcioma blokami zmniejsza opory toczenia dzięki optymalnemu rozmieszczeniu klocków, co przekłada się na oszczędność paliwa. Podwójne drążki Tie Bar (kawałki formowanej gumy) pomiędzy klockami bieżnika na zewnętrznej i wewnętrznej krawędzi poprawiają przyczepność w każdych warunkach.

 

RoadX

RDR2, opona na oś napędową. Opór toczenia D niezły, choć nie topowy, przyczepność na mokrym A (bardzo dobra) i hałas zewnętrzny 72 dB (typowy w segmencie budżetowym i średnim). Bardzo dobra trakcja i bezpieczne prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni dzięki wzorowi bieżnika, szerokim rowkom i licznym nacięciom. Wielosezonowość – oznaczenia 3PMSF i M+S, przydatne ogumienie w zmiennych warunkach pogodowych, oszczędność jednego kompletu dla niektórych zastosowań. Atrakcyjny stosunek jakości do ceny. RoadX jest dobrym wyborem dla transportu regionalnego, mieszanych tras i dla tych firm, które potrzebują solidnej, wielosezonowej opony, z dobrą przyczepnością, ale chcą zachować koszty na rozsądnym poziomie.

 

Sailun

Transport Pro D. Opona na oś napędową. Opór toczenia C (lepsza efektywność paliwowa), przyczepność na mokrym A (bardzo dobra) i hałas zewnętrzny 72 dB przeciętna wartość w segmencie. Dobra równowaga między parametrami: trwałość (przebieg), bezpieczeństwo, koszt eksploatacji. Transport Pro D stanowi atrakcyjną opcję dla firm transportowych, które mają mieszane trasy - część autostrad, część dróg regionalnych, zmienne warunki pogodowe. Które szukają lepszej efektywności paliwowej niż w przypadku najtańszego, budżetowego ogumienia, ale nie muszą bądź nie chcą inwestować w pełne rozwiązania premium.

 

Yokohama

BluEarth 721D – nowy model na oś napędową, do transportu autostradowego i regionalnego, pierwszy rozmiar to 315/70 R22.5. Charakteryzuje się efektywnością paliwową B, przyczepnością na mokrej nawierzchni B, zewnętrznym hałasem 72 dB. Dla porównania model 707L uzyskał B, B i 72 dB. Rozwiązanie Cooperative Block Technology polega na tym, że każdy blok bieżnika wspiera pozostałe, zachowując idealny kształt bloków bieżnika podczas jazdy. Centralny rowek w kształcie zygzaka wpływa pozytywnie na efektywność wspomnianego rozwiązania, zwiększając powierzchnię styku poszczególnych bloków. Mieszanka, również na bocznych ściankach, generuje stosunkowo mało ciepła w czasie jazdy.

 

T&M nr 9/2025

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh