Ich domena to kontenery

Popularne „podkontenerówki” występują w wersji stałej oraz z rozsuwanym tyłem i/lub przodem, dzięki czemu można nimi przewozić kontenery każdego rozmiaru, to znaczy 20-, 30- i 40-stopowe, a w niektórych wersjach również 45-stopowe.

Najbardziej popularne w transporcie lądowym są kontenery o długości 20 stóp (ok. 6 m) oraz 40 stóp (ok. 12 m). Podwozia i naczepy przeznaczone do przewozu kontenerów stanowią releatywnie niewielki, jednak bardzo istotny sektor rynku. Rocznie nabywców znajduje w Polsce zaledwie kilkaset nowych pojazdów tego rodzaju. Pojazdy podkontenerowe muszą odpowiadać ściśle określonym przepisom.

 

Kassbohrer

Firma Kässbohrer ma w swej ofercie m.in. dwa opatentowane modele podwozi kontenerowych z centralną belką o przekroju ośmiokątnym: lekkie, stałe podwozie kontenerowe K.SHG L oraz rozsuwane z przodu i z tyłu podwozie K.SHG AVH. Oba pojazdy wyposażono właśnie w innowację Kässbohrera – ośmiokątną centralną ramę, spełniającą potrzeby transportu intermodalnego. To rozwiązało trwający od ponad trzech dekad problem skręcania konstrukcji, powodujący trwałe uszkodzenia rozsuwanych podwozi kontenerowych. Ramę nagrodzono w kategorii podwozi w konkursie „Trailer Innovation Award”.

naczepy5Rama umożliwia płynne i wielokrotne rozsuwanie, bez ryzyka zacinania się konstrukcji, praktycznie eliminując możliwość uszkodzeń spowodowanych przez warunki drogowe lub przewożone ładunki. Dodatkowo umożliwia równomierny rozkład masy, co poprawia bezpieczeństwo transportu i zmniejsza całkowite koszty eksploatacji. Rozsuwane z przodu i z tyłu, podwozie kontenerowe Kässbohrer K.SHG AVH, przeznaczono do transportu kontenerów od 20 do 45 stóp. Wykonano je ze stali S700 MC. Zintegrowane systemy wspierają trakcję przy przewozie 20-stopowych kontenerów umieszczonych z tyłu. Dzięki konstrukcji centralnej ramy możliwa jest szybka, lekka i sprawna obsługa, a pneumatyczne zamki tylne ułatwiają codzienną pracę (K.SHG AVH posiada zamki w układzie 5x2, 6x2, 7x2 lub 8x2). Masa własna wynosi 4,8 t, co przekłada się na relatywnie niskie zużycie paliwa podczas tzw. pustych przejazdów i zwiększa ładowność.

Jeszcze mniej, bo niewiele ponad 4 t waży, wykonane ze stali S700 MC, zgodne z normami ISO 1726-2 i ISO 1726, z powłoką KTL w standardzie, podwozie K.SHG L. Producent podkreśla, że jego konstrukcja umożliwia łatwy i bezpieczny załadunek kontenerów za pomocą zaledwie czterech zamków oraz intuicyjną obsługę przy zmianie między kontenerami o rozmiarze 40 i 45 stóp. Przednie zamki kontenera można łatwo odłączyć i przemieścić. Zdaniem producenta, to obecnie najlżejsze podwozia tych typów w Europie.

 

Krone

Krone oferuje kolejną generację naczep podkontenerowych Box Liner. Producent podkreśla, że są bardziej wszechstronne, lżejsze i solidniejsze niż wcześniej. naczepy4Każda wersja naczep ma swoje szczególne cechy. TU40 jest przeznaczona do kontenerów 20- i 40-stopowych, wyróżnia się masą własną poniżej 4,5 t i sprawdza się szczególnie na krótkich i średnich dystansach. Wersja TU45 posiada dodatkowo wysuwany przód – do kontenerów 45-stopowych z długim tunelem. Jednocześnie pozostaje na tyle kompaktowa, że nadaje się do dwuosiowych ciągników siodłowych, co jest walorem z racji zwrotności i obciążenia osi napędowej. Producent podkreśla, że tę naczepę stworzono do codziennego użytku, od dostaw miejskich po międzynarodowe zastosowania terminalowe. Modele TU50 i TU55 przewyższają ją pod względem długości i pojemności. Są w stanie przewozić nawet kontenery 45-stopowe o specjalnych wymiarach B. Wybierają je użytkownicy potrzebujący maksymalnej elastyczności, do dyspozycji mają nawet cztery regulowane rozstawy osi i opcjonalny wysuw przedni.

Dostawca podkreśla, że nowa generacja naczep stanowi połączenie praktyczności, bezpieczeństwa i wytrzymałości. Na przykład zintegrowano tylny układ jezdny, aby zapewnić jak największe obciążenie siodła podczas transportu kontenerów 20-stopowych. W połączeniu z wysuwem środkowym (w TU70 i TU75), zapewnia to szczególnie efektywne zarządzanie ładunkiem. Producent podkreśla też np. rolę pneumatycznie sterowanego wysuwu tylnego, którego cylinder jest chroniony w profilu rurowym. Ma to zapewniać trwałość, ale także większe bezpieczeństwo pracy (wspierane przez dobrze widoczny wskaźnik blokady). Pomyślano również o takich szczegółach, jak np. odporne na uderzenia światła w ramie tylnej.

 

D-TEC

Hubert Rutkowski, dyrektor operacyjny Trailertec Polska, wśród kluczowych cech, za które nabywcy cenią markę D-TEC wymienia m.in. wysoką wartość rezydualną (weryfikacja ogłoszeń w popularnych portalach aukcyjnych potwierdza, że nawet 15-letnie naczepy D-TEC zachowują świetny stan techniczny i estetykę), niską masę własną (przekłada się na większą ładowność i niższe zużycie paliwa), funkcjonalność, trwałość i niezawodność.

naczepy1– Choć cena zakupu D-TEC nie jest najniższa na rynku, po uwzględnieniu wartości odsprzedaży i niskich kosztów eksploatacji naczepy D-TEC oferują najkorzystniejszy całkowity koszt użytkowania – zapewnia H. Rutkowski.

Naczepa Flexitrailer FT-LS-S pozwala legalnie transportować wszystkie typy kontenerów 45’, 40’, 30’, a także 20’ + 20’, 20’ centralnie lub 20’ z tyłu naczepy.

Do dyspozycji są trzy mechanizmy rozsuwania: z przodu, z tyłu i w środku, co umożliwia szybkie dopasowanie długości naczepy do przewożonego ładunku. Producent zwraca uwagę na bezpieczeństwo przy ciężkim kontenerze 20’ umieszczonym z tyłu naczepy, można go rozładować przy rampie, a środkowy mechanizm zapewnia właściwe rozłożenie nacisków na osie, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
– Nieprawidłowe rozłożenie nacisków grozi wysokimi karami, a przede wszystkim – niebezpieczeństwem na drodze, a dzięki precyzyjnej regulacji, Flexitrailer eliminuje te zagrożenia – tłumaczy dostawca. Element wyposażenia stanowi D-TEC Flexilock, przedłużenie do transportu kontenerów o wymiarach 13,6 m i 45 stóp o długim tunelu. Naczepa waży ok 4,8 t.

Interesująco wygląda też model Combitrailer CT-521-S, naczepa składającą się z dwóch niezależnych modułów (przedniego i tylnego), każdy z własnym kingpinem i tablicą rejestracyjną, co pozwala na jazdę w zestawie dwumodułowym lub osobno jako dwa niezależne od siebie pojazdy. W zachodniej Europie jest to bardzo popularna naczepa do transportu dwóch kontenerów 20-stopowych równocześnie, o masie sięgającej nawet 28 t (dla każdego z obu kontenerów). Obie naczepy załadowane kontenerami 20-stopowymi można rozpiąć i podstawić pod różne rampy w celu rozładunku w tym samym czasie. W przypadku kontroli celnej naczepy można rozsunąć na potrzeby otwarcia obu kontenerów. Masa własna (zestaw) nieco przekracza 8 t. Całość bazuje na pięciu osiach SAF o ładowności 9 t każda (konfiguracja wspólna).

 

Schmitz Cargobull

Schmitz Cargobull zmienił niedawno oznaczenia podwozi kontenerowych, aby podkreślić indywidualne przeznaczenie modeli S.CF. Dla klientów specjalizujących się w transporcie intermodalnym Schmitz Cargobull oferuje cztery podwozia kontenerowe z naczepą S.CF: S.CF Allround 20-45 zaprojektowano do uniwersalnego zastosowania i może pomieścić wszystkie kontenery od 20' do 45' (poprzednio S.CF Euro).

naczepy2Podwozie kontenerowe S.CF Allround 20-45 można teraz opcjonalnie wyposażyć fabrycznie w agregat prądotwórczy (współpraca z Genmark B.V. – producentem agregatów prądotwórczych). Dzięki temu elektrycznie zasilana transportowa maszyna chłodnicza na kontenerze ma samowystarczalne źródło energii przez kilka dni (zapewnienie, że ładunek w kontrolowanej temperaturze bezpiecznie dotrze do klienta, niezależnie od zewnętrznych źródeł energii). Agregat prądotwórczy UM5 jest specjalnie dostosowany do S.CF Allround 20-45 i maksymalizuje prześwit pod pojazdem. Chroniona pozycja montażowa minimalizuje ryzyko uszkodzenia.

Podwozie S.CF Light 40/45 zostało specjalnie zaprojektowane do transportu kontenerów 40' i 45' ze względu na niską masę własną (poprzednio S.CF Euro Light). Do pracy w porcie przeznaczone są dwie naczepy kontenerowe S.CF Dock 20/40 (poprzednio SCF LX) i S.CF Dock+ 20-40 (poprzednio SCF MX). Plus oznacza dodatkowe 20' położenie środkowe.
– Wszystkie podwozia charakteryzują się prostą obsługą, niskimi kosztami konserwacji i wysoką jakością – podkreślają dostawcy.

Pojazdy przeszły także lifting. Wybrano nową osłonę boczną i nową osłonę przeciwnajazdową opracowane w celu zoptymalizowania obsługi i bardziej nowoczesnego wyglądu. Tylne przedłużenie, które jest teraz amortyzowane przez przepustnice, przyczynia się do wygodniejszej obsługi i funkcjonalności, a także zmniejsza ryzyko obrażeń. Kody QR dołączone do podwozia zawierają linki do filmów, w których jasno wyjaśniono obsługę (np. wysuwanie tylne, zabezpieczenie przeciwnajazdowe, blokowanie kontenera, wysuwanie przodu itp.). Plan załadunku pozwala użytkownikom szybko sprawdzić prawidłowe położenie kontenera na S.CF, pomagając uniknąć opóźnień podczas załadunku.Wszystkie podwozia do przewozu kontenerów są fabrycznie wyposażone w system telematyczny przyczepy TrailerConnect i system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), co ma gwarantować ich pełną zgodność przed nadchodzącym obowiązkiem TPMS.

 

Wielton

– Wybór naczepy podkontenerowej przede wszystkim zależy od rodzaju kontenerów, które będą transportowane, dlatego kluczowy jest rodzaj ramy – stała, która będzie tańsza, ale mniej uniwersalna, lub rozsuwana dająca większą elastyczność. Bardzo istotna jest również finalna waga naczepy.

naczepy3Wielton posiada szeroki wachlarz rozwiązań: od najbardziej wytrzymałych konstrukcji - linia Standard, przez produkty SL (Super Light), aż po najlżejsze modele UL (Ultra Light). Poza materiałem z której została wykonana rama należy zwrócić uwagę na zastosowane rozwiązania oraz jakość komponentów. Oczywiście szczególnie ważna jest dostępność serwisu jak i oferta wyposażenia dodatkowego. Efektywna naczepa to nie tylko cena, ale trwałość, funkcjonalność i dopasowanie do konkretnego profilu działalności. To wszystko wraz z indywidualnym podejściem do każdego klienta znaleźć można w Wieltonie – podkreśla Paweł Madziara, product development manager w Wielton.

Najnowszym rozwiązaniem wśród naczep podkontenerowych wieluńskiego producenta jest rozsuwana naczepa Container Master R3 SL (Super Light). Modułowa i wysokowytrzymała konstrukcja wykonana została z wysokogatunkowej stali S700 i składa się z rozsuwanych modułów: przedniego, tylnego oraz środkowego z systemem preselekcji rozmiaru przewożonego kontenera. Pojazd przystosowany jest do przewozu różnorodnych kontenerów: od 20’ ISO, 30’ ISO, ISO, 40’ ISO, 40’ HC, 45’ ISO, 45’ HC po 13,6 m oraz 2 x 20’. Produkt został zaprojektowany w taki sposób, aby całkowita długość naczepy oraz ciągnika siodłowego przy transporcie kontenera 45’ nie przekraczała 16,5 m, a odległość od sworznia do końca naczepy z kontenerem wynosiła 12 m. Większy rozstaw osi 2 x 1.410 mm pozwala na zwiększenie dopuszczalnego nacisku na poszczególne osie do 9 t. – To co wyróżnia nowy model naczepy podkontenerowej marki Wielton, to niezwykle łatwy w obsłudze wysuw przedniego modułu czy zintegrowany mechanizm wysuwu i zabezpieczenia tylnego modułu – zapewnia dostawca naczep.

 

T&M nr 7-8/2025

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh