Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Rynkowa stabilizacja

Co dziesiąta z kupionych w ubiegłym roku w Polsce nowych naczep i przyczep to wywrotka.

Zarejestrowano w sumie 2.769 sztuk tego rodzaju pojazdów, co oznacza spadek o ok. 16 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Naczepy i przyczepy typu wywrotka nie należą wprawdzie do liderów polskiego rynku jednak popyt na nie jest od lat dosyć stabilny. W ubiegłym roku najwięcej nabywców znalazły pojazdy marki Bodex, Kempf, Wielton, Inter-Cars Feber i Mega. Tylko produktów marek Kempf i Mega sprzedano więcej niż rok wcześniej. Nieźle rozpoczął się rok bieżący. W dwóch pierwszych miesiącach nabywców znalazły 554 wywrotki, stanowiły one w tym czasie ok. 14 proc. całego rynku i praktycznie wszyscy dostawcy notują progresję wyników. W przypadku miektórych, liczących się marek przyrost w stosunku do ubr. był wręcz olbrzymi (np. Mega, +164 proc. Wielton, +46 proc.).

Zainteresowani wywrotkami szczególnie doceniają ich trwałość i solidność wykonania. Coraz częściej pojazdy konstruowane są przy użyciu nowych materiałów. Przykładem stali dla ciężko pracujących zabudów wywrotek jest Hardox 500 Tuf. Dostawca podkreśla korzyści dla masy pojazdu, wynikające z redukcji grubości blachy. Zmiana z 6 mm na 5 mm oszczędza 17 proc. masy, co oznacza nie tylko, iż zabudowa jest o 17 proc. lżejsza, ale też to, że skraca się czas spawania i zmniejsza zapotrzebowanie na materiały spawalnicze. Jako przykład podaje włoskiego producenta Mantella. Zastosowanie o 1 mm cieńszej blachy Hardox 500 Tuf obniżyło masę zabudowy o 365 kg. Gdy niemiecki producent zabudów wywrotek, firma Kempf, chciał skonstruować wywrotkę, która będzie trwalsza, zmienił stal na wyższy gatunek Hardox, tj. Hardox 500 Tuf. – Zawsze upewniamy się, że wymagania jakościowe i techniczne klientów są spełnione, gdy konstruujemy zabudowy i pozostałe komponenty wywrotek. Stal, którą stosujemy, pochodzi z SSAB, od naszego wieloletniego partnera. Zmiana stali na nowe gatunki o wyższej jakości nie prowadziła do żadnych problemów produkcyjnych. Praktycznie niczego nie musieliśmy zmieniać czy przystosowywać – mówi Daniel Dressler, dyrektor zarządzający, Kempf. Kempf był pierwszą niemiecką firmą, która zastosowała Hardox 500 Tuf.

 

„Klęska” urodzaju

Nową generację nadwozi i ram naczep ma Schmitz Cargobull. Dostępne są w naczepie S.KI, jak również dla zabudowy wywrotki M.KI. Do dyspozycji są cztery długości ramy (7,2, 8,2, 9,6, 10,5 m), w zależności od zastosowania, poziomu obciążenia i pożądanej objętości nadwozia. Oprócz wersji Standard dostępna jest również wersja Light, do szczególnie dużej ładowności lub wersja Heavy-Duty do wyjątkowo ciężkich zastosowań. Do 4-osiowych podwozi Schmitz Cargobull oferuje specjalnie dopasowaną zabudowę M.KI o poj. od 16 do 23 m sześc. Podobnie jak w przypadku naczepy wywrotki, podstawą zabudów ciężarówki jest zaokrąglona stalowa karoseria wykonana ze stali odpornej na ścieranie i wgniecenia. Dzięki elastycznemu systemowi modułowemu powiększono paletę wariantów, np. oprócz istniejących długości konstrukcyjnych 5,5 m i 5,8 m, dostępny jest teraz pojazd o długości konstrukcyjnej 5,2 m, który może być używany z pojazdami o krótszym rozstawie osi lub dłuższej kabinie kierowcy.

W najnowszych wywrotach trójstronnych Trigenius konstruktorzy firmy Meiller dużo uwagi poświęcili zmianom konstrukcyjnym, poprawie funkcjonalności oraz dopracowaniu rozwiązań już istniejących.
Meiller na szerszą skalę wprowadził stal Hardox 450, dzięki czemu, zachowując dotychczasową sztywność i wytrzymałość, uzyskał obniżenie masy własnej, w zależności od modelu, od kilkudziesięciu do 370 kg (D421). Zastosowanie laserowych automatów spawalniczych sprawia, że spaw jest cieńszy i mniejsze są odkształcenia stali przy zachowaniu wysokiej jakości łączenia. Modułowa konstrukcja i wykorzystanie połączeń śrubowych pozwala na budowę wielu wersji, indywidualnie dopasowanych do wymagań użytkownika, a dzięki zabezpieczeniu antykorozyjnemu metodą KTL, wywrotki Trigenius są obecnie jednymi z najskuteczniej zabezpieczonych zabudowów na rynku. Uwagę zwraca osprzęt i hydraulika dokręcana do lakierowanej skrzyni ładunkowej. Warto wspomnieć, że przy okazji wprowadzenia nowej generacji wywrotek Trigenius, z myślą o transporcie palet, poszerzono szerokość wewnętrzną skrzyni ładunkowej do 242 cm.

megaNależąca do Grupy Benalu Legras firma Mega, produkuje m.in. pojazdy przeznaczone do przewozu budowlanych materiałów sypkich, kruszyw oraz lekkich i ciężkich materiałów kopalnych. Na aluminium bazuje Mega Light o poj. 26 i 33 m sześc. W segmencie pojazdów stalowych firma oferuje wywrotkę Fort o poj: 27, 28 i 32 ms ześc. Mega coraz bardziej rozwija segment zabudów, firma produkuje też przyczepy typu tandem, tridem, z rozsuwanymi osiami oraz przyczepy wywrotki na obrotnicy przeznaczone do ciężkich prac drogowo-budowlanych, wywrotki z ruchomymi osiami – głównie do robót ciężkich (budowa tuneli, wożenie skał, ostrych odłamków skalnych, dużych kamieni i cięższego odpadu drogowego).

W ofercie Elbo są m.in. wywrotki tylnozsypowe typu 1W tzw. rynna – flagowy produkt firmy. Wywrotki tego typu są przeznaczone na pojazdy 3 i 4-osiowe o dopuszczalnej masie 26-32 t. Wywrotki, w zależności długości, mogą posiadać ładowność administracyjną 14-18 t. Elementami wyposażenia są m.in. siłownik czołowy, pompa i oprzyrządowanie hydrauliczne ze sterowaniem wywrotem z kabiny kierowcy Hyva lub Binotto. Tylna rynna zsypowa pomaga współpracować z rozściełaczem asfaltu.

Od ubiegłego roku PTM Polska jest generalnym dystrybutorem hiszpańskiej firmy Granalu produkującej aluminiowe naczepy, m.in. wywrotki budowlane, wywrotki objętościowe agro, paletowe i do złomu. Oferta obejmuje m.in. serię G-Aero. Innowacyjna skrzynia składa się z poziomych paneli tworząc zaokrągloną powierzchnię przy podłodze.

granaluMniejsza liczba połączeń spawowych zwiększa sztywność i wytrzymałość skrzyni. Na podłodze zastosowano aluminium typu H34 o bardzo wysokiej odporności na ścieranie. Całość dopełnia aluminiowa rama o wysokiej elastyczności.

Bardziej znane są na rynku naczepy Fliegl. Stalowa wywrotka o poj. 25 m sześc. bazuje na osiach SAF i waży 5,3 t. Muldę zbudowano ze stali Hardox/Domex. Producent zwraca uwagę m.in. na specjalnę technologię przetłoczeń w ramie, jak również na patent „Curved” (zaokrąglony przód ramy zwiększający jej wytrzymałość i elastyczność), a także na oś typu Offroad (zwiększona nośność 9 t). Podłogę i ściany wykonane są ze stali 450 HB o grubości 4/5 mm.

Schwarzmüller ma gamę wywrotek: naczepy ze skrzynią segmentową, ze skrzynią z profili, ze skrzynią termoizolacyjną, przyczepy i zabudowy podwozi. Oferta obejmuje też wywrotki przestrzenne, używane zarówno w ruchu dalekobieżnym (przewóz produktów rolnych, piasku, żużla, nawozów, węgla), jak i w gospodarce odpadami (stłuczka szklana, złom aluminiowy i stalowy, śmieci, stare opony itp.) czy gospodarce drzewnej (zrębki, kora, pelety, trociny). Konfigurację można dostosowywać indywidualnie do potrzeb klienta albo specyfiki branżowej. Wśród rozwiązań stosowanych w naczepach tej marki są m.in: skrzynia skrętna, a także rura skrętna (specjalne połączenia poprzeczne, podobnie jak skrzynka skrętna odpowiadają za dodatkową stabilność naczepy podczas wywrotu). Siłownik wywrotu jest łożyskowany w czterech pozycjach (po dwa razy na górze i na dole). W porównaniu z łożyskowaniem trzypunktowym zapewnia to lepszą stabilność wywrotu.

Sieradzki producent pojazdów, Feber (grupa Inter Cars) posiada w ofercie, m.in. naczepy wywrotki o kubaturze 24-76 m sześc. Wśród pojazdów dedykowanych do transportu sypkich materiałów budowlanych, największym zainteresowaniem cieszą się naczepy z aluminiową skrzynią typu box i tylnym zamknięciem (klapa wewnętrzna). Klienci często wybierają „zsypówki” o kubaturze 24-33 m sześc. Często decydują się na dodatkowe wzmocnienie skrzyni aluminiową wykładką na ścianach bocznych oraz grubszą podłogą (10 mm) w tylnej części muldy. Feber ma ponadto w ofercie naczepy typu half-pipe oraz gamę wyposażenia dodatkowego i szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych (np. hydraulicznie otwierana tylna klapa czy zderzak składany pneumatycznie).

1280x720Wśród produktów Kässbohrer jest seria wywrotek z aluminiową konstrukcją górną, K.SKA A, dostępnych w wersjach o poj. 40, 45 i 50 m sześc. Oferują relatywnie niski środek ciężkości. Żywnotności produktu sprzyjać ma zastosowanie lekkiej stali S700MC, hybrydowej podłogi i aluminiowej, modułowej konstrukcji górnej o wysokiej odporności na zużycie i uderzenia. Specjalnie dla budownictwa stworzono serię wywrotek aluminiowych K.SKA B. – Dzięki wysoce wytrzymałemu podwoziu i unikalnej konstrukcji w kształcie litery U z 14-krotnie wygiętą górną strukturą zbudowaną ze ścian bocznych Hardox 450 i podłogi TUF500 zapewnia szybki i łatwy rozładunek, niezawodność, solidność i wydajność – podkreśla dostawca.

Wielu amatorów mają też produkty marki Kögel. W ostatnim czasie producent z Burtenbach wprowadził szereg nowości, do których należą m.in: dodatkowe opcjonalne stopnie do platformy sterującej, niżej osadzona skrzynka narzędziowa dla lepszej ergonomii czy pneumatycznie sterowane zabezpieczenie przeciwnajazdowe. To ostatnie ułatwia obsługę zestawu, a co ważne – można nim sterować za pomocą przełącznika dźwigniowego.

khNaczepa budowlana N3O W1U to produkt KH-Kipper. Tylnozsypowy pojazd przeznaczono głównie do transportu materiałów sypkich i masy bitumicznej. Zabudowy produkowane są z reguły na 3-osiowych podwoziach własnej konstrukcji. Charakterystyczny półokrągły kształt skrzyń zapobiega przyleganiu lepkiego materiału podczas wyładunku. Skrzynia wyróżnia się także mniejszą masą w porównaniu do klasycznej prostokątnej zabudowy z płaską podłogą i niezbędnym użebrowaniem wzmacniającym. Tylna szufla zsypowa przystosowana jest do pracy z rozściełaczem asfaltu. Zamek blokujący skrzynię na ramie zapobiega wibracjom w czasie jazdy z pustą skrzynią, co wydłuża żywotność pojazdu.

Wielton ma w swym portfolio wywrotki Strong Master. Naczepa przeznaczona jest do transportu materiałów sypkich, ale też kruszyw, asfaltu, gruzu czy kamieni. Poj. ładunkowa skrzyni wynosić może od 22 do 38 m sześc. Rozszerzaną ku tyłowi skrzynię typu half-pipe wykonano ze stali Hardox 450. Stożkowy kształt nadwozia, szerszego w tylnej części ułatwia zsypywanie materiałów, zwiększa bezpieczeństwo użytkowania, a także poprawia stabilność pojazdu w trakcie rozładunku. Zaletą tego typu rozwiązania jest również zmniejszenie oporu powietrza podczas jazdy, co przekłada się na niższe spalanie. Rama modelu Strong Master jest dostępna w trzech długościach, ze sprzęgiem o wysokościach od 1.200 do 1.450 mm (głównie dla ciągników trzyosiowych i do pracy w trudnych warunkach kopalnianych). Klienci mają do wyboru wiele opcji m.in. symetryczne klapo-drzwi, klapę do czoła czy klapę hydrauliczną jedno- lub dwuobwodową, a także dach przesuwny tył-przód w wersji automatycznej lub manualnej. Strong Master spełnia wymagania normy Institute of Road Transport Engineers (IRTE) w najwyższej kategorii A – dla kąta przechyłu bocznego pojazdu wynoszącego 7 stopni.

Reisch posiada ogromną wiedzę i doświadczenie wynikające m.in. z ponad 70-letniej historii produkcji wywrotek.
– Doświadczenie produkcyjne zapewnia niezwykłą wytrzymałość konstrukcyjną przy zachowaniu niskiej masy własnej, która jest najniższa z dostępnych na rynku naczep. Do każdego typu wywrotki oferujemy szeroką gamę wyposażenia dodatkowego. Dzięki temu możemy uzyskać naczepę o bardzo mocnej i lekkiej konstrukcji – niejednokrotnie słyszeliśmy od naszych klientów że naczepy podczas kiprowania są niezwykle stabilne. Słuchając oczekiwań klientów wobec przedstawianych im ofert, wychodzimy im naprzeciw ze spersonalizowanymi ofertami naczep w zależności od ich przeznaczenia, a także profilu działalności przedsiębiorstwa – podkreślają dostawcy. Oprócz standardowych wywrotek w ofercie znajdują się również wywrotki termoizolowane oraz przyczepy rolnicze. Dostępna jest również szeroka gama kubatury, od 24 do 70 m sześc. Warto wyróżnić kilka pozycji z gamy wyposażenia dodatkowego, a są to: elektrycznie przesuwany dach, różne rodzaje grubości wykonania podłogi, a także ścian bocznych. Dodatkowo producent oferuje aluminiowe zamienniki części stalowych w celu zredukowania wagi naczepy.

 

Coraz lżejsze, ale bardzo mocne

Przeprojektowanie ramy wywrotki Schmitz Cargobull S.KI umożliwiło osiągnięcie oszczędności masy od 45 do 110 kg (w zależności od długości i konstrukcji ramy). Ramę Light w wariantach S.KI opracowano specjalnie pod kątem zoptymalizowanej ładowności na drogach, placach budowy i lekkich trasach terenowych. Osiągnięto oszczędność masy do 180 kg. Szeroka, płaska podłoga obniża środek ciężkości, co pomaga w prowadzeniu pojazdu i równomiernym zużyciu. Górne wargi mają zwiększony przekrój (lepsza sztywność pionowa i pozioma), co sprawia, że ​​zaokrąglony stalowy korpus jest jeszcze bardziej stabilny. Boczna deformacja górnych warg w wyniku nacisku obciążenia została zmniejszona, co oznacza, że ​​poruszają się one lepiej, a osłony nadwozia typu przesuwanej plandeki są teraz jeszcze bezpieczniejsze.

Dzięki standaryzacji konstrukcji, obsługa wywrotek Meiller jest praktycznie identyczna dla pełnej gamy modeli, od lekkiej wywrotki D202 o ładowności 2 t, aż po najcięższe zabudowy D528 zdolne przewozić 28 t ładunku. Będąc jednym z liderów w produkcji wywrotek, Meiller uważnie wsłuchuje się w głosy użytkowników. W efekcie, do produkcji trafiają rozwiązania, które są odpowiedzią na realne potrzeby przewoźników.
Kierowcy docenią na pewno oświetlenie paskami led krawędzi bocznych burt – to pierwsze takie rozwiązanie na świecie wynikające z analizy wypadków z udziałem pracujących wywrotek. Kolejnym, niespotykanym nigdzie indziej rozwiązaniem są punkty mocowania ładunku na górnej krawędzi burt, każdy o wytrzymałości 2 ton. Do tego dochodzą, tzw. „jednorękie” bolce z ryglami. Nowe bolce przebiegają teraz centralnie przez kulę, mają nowe zabezpieczenia przeciwko wypinaniu się i mogą być obsługiwanie jedną ręką.

Mega w „segmencie aluminiowym” ma pojazd Mega Light o poj. 26 i 33 m sześc. Natomiast w segmencie pojazdów stalowych firma oferuje wywrotkę Fort o poj. 27, 28, 32 m sześc. W zależności od przeznaczenia pojazdy wykonywane są w pełni ze stali Hardox 450, Tuf 500, lub miksu Hardox 450 z MC 700. W produkcji zabudów używana jest głównie stal Hardox 450 lub Tuf 500. Aby zredukować masę własną pojazdów przy
zachowaniu parametrów wytrzymałościowych, klienci coraz częściej wybierają Tuf 500. 

Schwarzmüller podkreśla, że wywrotki trójstronne tej marki charakteryzuje odporna na skręcanie konstrukcja podwozia z dodatkowymi rurami skrętnymi do wywrotu trójstronnego. Zastosowano podłużnice stożkowe o profilu trapezowym lekkiej konstrukcji i dużej wytrzymałości z małymi polami podłogi (odpowiadają za odporność na wyboczenie i wysokie sprężynowanie uderzeń). Ściany boczne zbudowano z profili zamkniętych z ręcznym zamkiem centralnym (włączany dla każdej ściany). Konstrukcja jest spawana w całości ze stali z blachą denną z drobnoziarnistej stali specjalnej o grubości 5 mm.

Kögel chwali się, że połączenie stali i aluminium, które jest możliwe dzięki technologii śrubowania, pozwala zaoszczędzić ok. 400 kg masy własnej pojazdu. Ponadto, dzięki przemodelowaniu ramy i innych komponentów, osiągnięto redukcję masy o dodatkowych 100 kg. Trzyosiówka z zaokrąglonym korytem o poj. 24 m sześc. jest również dostępna w wariancie z czteromilimetrową podłogą wykonaną z wytrzymałej, hartowanej stali 450. – Zaletą rynny stalowej z lekkimi aluminiowymi ścianami bocznymi i ścianą tylną w porównaniu do rynny z litego aluminium jest to, że nie jest już konieczna kosztowna naprawa posadzki ścieralnej, którą trzeba było wykonywać co dwa do trzech lat. Wysokogatunkową stal stosujemy w miejscach o dużym zużyciu, a lekkie aluminium tam, gdzie obciążenia są stosunkowo niewielkie – mówią dostawcy naczep. Wywrotkę można opcjonalnie przekształcić w całkowicie zaizolowaną pod względem termicznym, dzięki czemu może być używana do przewozu asfaltu.

Wywrotka tylnozsypowa typu 1W tzw. „rynna” jest flagowym produktem Elbo. Wywrotki w zależności długości mogą posiadać ładowność administracyjną od 14 do 18 t. Produkowane zabudowy bazują na stali o podwyższonej udarności i ścieralności Hardox, Domex. Konstrukcja wywrotki, klasyczny half-pipe z giętą podłogą w formie rynny, ma zwiększyć wytrzymałość, odporność na uszkodzenia oraz skrócić czas rozładunku. Najczęstszymi odbiorcami tego typu zabudów są firmy handlujące kruszywem, przygotowujące place budowy, zajmujące się budową dróg oraz pracujące w kamieniołomach i kopalniach. Zabudowy sprawdzają się podczas transportu dużej ilości materiałów w krótkim przedziale czasowym po ciężkim terenie. Rama pośrednia wykonana z wysokogatunkowej stali S355, piaskowana i malowana podkładowo dwukrotnie oraz nawierzchniowo wielokrotnie wyposażona w podporę skrzyni do celów serwisowych i naprawczych.

W naczepach Granalu ściana wewnętrzna ma zmienną grubość (6 mm przy podłodze, 3 mm w górnych poziomach) co zwiększa jej odporność podczas załadunku. Mniejsza liczba połączeń spawowych zwiększa sztywność i wytrzymałość skrzyni. Na podłodze zastosowano aluminium typu H34 o bardzo wysokiej odporności na ścieranie. Całość dopełnia aluminiowa rama o wysokiej elastyczności. Szeroka paleta wymiarów (od 35 do 61 m sześc.) wraz z opcjami wyposażenia pozwala dostosować naczepę do indywidualnych potrzeb.

Feber szczyci się m.in. stosowaniem w swych wywrotkach cześci najlepszych producentów. Dopełnieniem specyfikacji technicznej pojazdów do tzw. budowlanki, są podzespoły dobrze znane licznej grupie użytkowników marki Inter Cars takie jak: osie Jost lub Saf, układ pneumatyczny Knorr Bremse, układ elektryczny Hella lub Aspock, opony Continental oraz siłownik Hyva.

Zmodernizowana naczepa wywrotka Kässbohrer K.SKS jest oferowana z 2 lub 3 osiami w wariantach o pojemności 22, 24, 27 i 32 m sześc. Ściany boczne budowane są ze stali Hardox 450, a podłoga Strenx Tuf 500. K.SKS jest wyjątkowo lekka (od 5.350 kg), co zwiększa ładowność. Producent zapewnia, że dzięki unikatowej konstrukcji górnej części nadwozia, solidnej budowie i nośności sworznia królewskiego (rzędu 12 t), seria K.SKS oferuje również odpowiednią wydajność i należyte rozłożenie obciążeń.

Stosowane w naczepach KH-Kipper N3O W1U wysokojakościowe stale Hardox i Strenx, mają z jednej strony ją „odchudzić”, a z drugiej zachować dużą wytrzymałość. Energia kinetyczna uderzenia, nawet przy załadunku materiału o wysokiej frakcji, jest odpowiednio rozpraszana. Skrzynia może być wykonana również z aluminium. Zabudowy aluminiowe mogą być nawet o 2 t. lżejsze od stalowych. Zamek blokujący skrzynię na ramie zapobiega niepotrzebnym wibracjom w czasie jazdy z pustą skrzynią, co znacząco wydłuża żywotność pojazdu.

Reisch posiada w ofercie naczepy stalowe rynnowe o kubaturze z przedziału 20-36 m sześc. oraz wywrotki aluminiowe o kubaturze 24-70 ms ześc. Wartymi uwagi są również mniej popularne naczepy z warstwą izolacji termicznej, świetnie sprawdzające się przy przewozie masy bitumicznej. W tej gamie produktów naczepy Reisch wyróżniają się wykorzystywanym materiałem izolacyjnym, który jest niehigroskopijny. Największym powodzeniem cieszą się naczepy ze stalową i aluminiową muldą rynnową o wielkości między 24 a 30 m sześc. Swoją solidność zawdzięczają użyciu stali Hardox 450 do budowy całej muldy – ścian bocznych oraz przedniej, podłogi i klapy. Aluminiowe muldy są wykonane w całości z utwardzonego aluminium HB110.

wieltonW Strong Master (Wielton) istnieje możliwość wyboru jednej z dwóch opcji ram naczepy wykonanych z wysokojakościowej stali S700. W standardowym wykonaniu dostępna jest wersja Super Light (SL) oraz wzmocniona (SL HD) dedykowana do zastosowania w wymagających warunkach (żwirownie czy kopalnie). Trwałą konstrukcję skrzyni uzyskano stosując stal Hardox 450 oraz antykorozyjną powłokę lakierniczą. Podłoga może mieć grubość od 4 do 6 mm, ściany od 3 do 4,5mm. W ofercie dostępnych jest również wiele konfiguracji zawieszenia m.in. off-roadowe osie 9 t, zawieszenie wzmocnione z półresorem czy zawieszenie z osiami 11 t.

 

Obiecują oszczędności i łatwą obsługę

Schmitz Cargobull S.KI ma przekonywać nie tylko dużą ładownością, ale zbiera też plusy za łatwość obsługi. Osłona przeciwnajazdowa spełnia kryteria określone w normie ECE-R58.03, mechanizm składania pozwala na łatwą obsługę z jednej strony, a po złożeniu zapewnia prześwit 728 mm. Umożliwia to łatwe manewrowanie aż do rozściełacza. Elektropneumatyczna osłonę (z czujnikami dla diodowego wskaźnika położenia, rejestrujące pozycję podczas jazdy i rozładunku) można bezpiecznie obsługiwać z kabiny kierowcy. Standardowa pozycja świateł tylnych została zmodyfikowana do transportu towarów masowych i asfaltu.463A0341– Wykorzystywane w procesie produkcyjnym technologie są sprawdzonymi w tej branży rozwiązaniami uznanych marek zagranicznych oraz krajowych i stawiają nasze produkty na czele najbardziej niezawodnych wśród użytkowych pojazdów ciężarowych, a mobilny serwis zapewnia naszym klientom stałą opiekę nad produktem – zapewniają w Elbo.
Wywrotki standardowo posiadają odsypy boczne na całej długości burt chroniące oprzyrządowanie podwozia samochodu ciężarowego, burtę tylną otwieraną automatycznie, mechanicznie podczas wywrotu do tyłu (tzw. system młotkowy), ścianę przednią z krótkim daszkiem chroniącym układ hydrauliki siłowej, drabinkę na ścianie przedniej umożliwiającą wejście na wywrot (montowana od strony kierowcy), windę koła zapasowego umieszczoną na ścianie przedniej zabudowy od strony pasażera, jak również kliny pod koła umieszczone na ścianie przedniej zabudowy (wg specyfikacji podwozia). Plandeka okrywająca przestrzeń ładunkową może być zwijana na ścianie przedniej lub bocznej (opcja – elektryczny, zdalnie sterowany system zwijania).

W czasach coraz częściej kupowanych systemów dachów przesuwnych, powstał problem z linkami prowadzącymi. Bowiem wywrotki trójstronne, przewożą także, ładowane z boku materiały paletyzowane. Dlatego inżynierowie Meillera, wymyślili, bardzo prosty w obsłudze, demontaż linek bocznych dachu przesuwanego, na czas załadunku. Wisienką na torcie, zgodną z duchem czasu jest możliwość takiego zgrania zabudowy z podwoziem, aby komunikaty o pracy wywrotki pojawiały się na desce rozdzielczej samochodu.

meillerwwwProdukty Meillera, są nieustannie rozwijane i unowocześniane. Począwszy od nowego ryglowania bocznej burty hydraulicznej, która zamyka się ciszej i delikatniej, poprzez blokadę jednoczesnego otwarcia rygli górnych i dolnych burty uchylno-opuszczanej, aż po układy elektroniczne zabezpieczające wzajemną pracę elementów wywrotki, np. plandeka-Bordmatic, tylna belka-wywrot. Od połowy roku, do oferty wchodzą dodatkowe rozwiązania, które wzbogacą funkcjonalność całej gamy wywrotek Trigenius. Należą do nich m.in. specjalny zaczep na przedniej burcie do mocowania przyczep czy agregatów na kołach, modele wywrotek przystosowanych fabrycznie do montażu żurawi zakabinowych czy nowe funkcjonalności zdalnego sterowania i.s.a.r.-control.

Konstruktorzy Kässbohrera akcentują walory modułowej struktury podłogi. Ułatwia naprawę, bo wystarczy zdemontować jedynie uszkodzony fragment, a nie od razu całą podłogę. Rozwiązanie zmniejsza zatem koszty konserwacji i napraw. Podłoga może być też opcjonalnie wyposażona w płyty ścieralne, co jeszcze bardziej zwiększy jej żywotność. Zaokrąglone, dolne narożniki podłogi zapewniają szybszy rozładunek i zapobiegają zaleganiu pozostałości materiału.

– Wywrotki Kögel to nie tylko zaawansowana konstrukcja ramy, ale także ponadprzeciętna łatwość obsługi. Aby ułatwić codzienną pracę kierowcom, projektanci marki nie tylko opracowali nową pneumatyczną osłonę przeciwnajazdową zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, ale także wprowadzili jej dalsze modyfikacje – podkreślają dostawcy naczep. Do tego kierowca reguluje hamulec pkoegelostojowy i zawieszenie pneumatyczne naczepy za pomocą łatwo dostępnych sterowników, a dzięki platformie operacyjnej z przodu wywrotki zawsze ma wgląd w procesy załadunku. Do samej platformy lub ramy można łatwo przymocować opcjonalne wyposażenie, takie jak kanistry na wodę, skrzynki do przechowywania, gaśnicę, narzędzia czy drabinę. Dodatkowo zintegrowane haki blokujące na tylnej klapie są dobrze chronione podczas operacji przechylania.Plandeka zwijana na bok, w wywrotkach KH-Kipper charakteryzuje się podwyższoną wytrzymałością na wysoką temperaturę. W zastępstwie takiej plandeki na skrzyni naczepy może być zamontowany, sterowny ręcznie lub za pomocą pilota, system plandekowy Cramaro. Zwijany jest na daszku nad siłownikiem, nie wchodząc w światło skrzyni wywrotki, co umożliwia bezproblemowy załadunek.

Zastosowanie stożkowego kształtu nadwozia, szerszego w tylnej części (w naczepie Wielton Strong Master) ułatwia zsypywanie materiałów, zwiększa bezpieczeństwo użytkowania, a także poprawia stabilność pojazdu w trakcie rozładunku. Zaletą tego typu rozwiązania jest również zmniejszenie oporu powietrza podczas jazdy, co przekłada się na niższe spalanie, a w konsekwencji na obniżenie kosztów eksploatacji oraz redukcję śladu węglowego.

 

T&M nr 3/2023

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE