Ich podłogi się ruszają

Rynek naczep w Polsce w ostatnich latach był dość stabilny, a wśród tych których sprzedaż rosła były naczepy z ruchomymi podłogami.

W stosunku  do sytuacji z połowy dekady, w ubiegłym roku nabywców znalazło o jedną czwartą tego rodzaju naczep więcej. Naczepy z ruchomymi podłogami zyskują głównie z racji swej uniwersalności. Są elastyczne, wszechstronne, ułatwiają za- i wyładunek towarów sypkich i drobnicowych, są przydatne w transporcie ładunków kombinowanych. Mogą być stosowane nie tylko w sektorze budowlanym, ale też w rolnictwie czy recyklingu. Poza objętościowymi towarami, takimi jak żwir, piasek czy np. ściółka z kory, naczepami tego rodzaju można też wozić ładunki spaletyzowane. Naczepy typu Walking Floor mają zazwyczaj poj. 90-100 m.sześc. i ważą zazwyczaj 7-8 t. Materiałem, który pozwala uzyskać możliwie najniższą masę własną naczepy, a tym samym zwiększyć ładowność jest aluminium.   

 

Lekkie, a wytrzymałe

Feber - Legras proponuje mierzącą 13,5 m naczepę, ważącą nieco ponad 7,5 t, której podwozie bazuje na tradycyjnym rozwiązaniu: ramie pełnej - konstrukcji spawanej ze stali wysokogatunkowej (zwiększona elastyczność oraz żywotność). Zawieszenie jest pneumatyczne, pierwsza oś podnoszona automatycznie. Z aluminium wykonano skrzynię ładunkową (ścianka wewnątrz oraz ścianka zewnętrzna mają po 2 mm grubości). W odległości 300 mm od końca pojazdu, na podłodze pod panelami aluminiowymi znajduje się blacha hardox, po której poruszają się panele (także podbite tego rodzaju blachą). Zastosowano pneumatyczny zamek zwalniający drzwi podczas wyładunku, aby nie zasypać kierowcy podczas otwierania drzwi, umieszczony po lewej stronie pojazdu, przed pierwszą osią.

Naczepy Knapen Trailers oferowane są w szerokiej gamie produktów dostosowanych do potrzeb klienta oraz przewożonego towaru. Oprócz standardowych naczep z ramą stalową lub aluminiową NEXT, produkuje też pojazdy wzmocnione HDX (głównie na rynek krajów nadbałtyckich) oraz EXTREME do przewozu złomu, sprasowanych karoserii samochodowych i ciężkich gruzów budowlanych, a także naczepy z drzwiami bocznymi. Holenderski producent, którego jedynym autoryzowanym dealerem w Polsce jest firma MA TRAIL, zaznacza, że naczepa z ruchomą podłogą i otwieranym bokiem powinna oferować taki sam poziom dostępności, jak „kurtynówka”. Dlatego konstruktorzy podjęli się opracowania naczepy z drzwiami bocznymi, bez słupka środkowego. We wrześniu 2020 r. zaprezentowano naczepę o nazwie EXSIDE, która otrzymała nagrodę IAA Hannover  Trailer Innovation 2021 w kategorii Body - Zabudowa. Konstrukcję testowano w Skandynawii. Postawiono na prostotę, świadomie unikając mechanizmów, których stosowanie wiąże się z wysokim ryzykiem awarii. Przesunięcie środkowego słupka na jedną stronę zmniejsza ryzyko uszkodzeń spowodowanych np. uderzeniem wózkiem widłowym oraz co bardzo istotne zapewnia pełny dostęp do przestrzeni bocznej naczepy. Stałe słupki środkowe są bardziej narażone na uszkodzenia, ich naprawa lub wymiana wymaga spawania i lakierowania, co powoduje przestoje taboru i generuje koszty.

W budowie swych naczep z ruchomymi podłogami Fliegl bazuje na wytrzymałej, solidnej ramie stalowej, masa własna naczepy wraz z kołem zapasowym wynosi 7,3 t. Skrzynia jest produkowana z aluminium (twardość 110 w skali Brinella). Ściana wewnątrz zabudowy jest ruchoma. Liczba osi podnoszonych zależy od potrzeb klienta. Marki osi do wyboru spośród: SAF lub BPW z hamulcami tarczowymi o dużej średnicy.

Od ponad trzydziestu lat, na rozwoju i produkcji naczep z ruchomą podłogą koncentruje się holenderski Kraker Trailers (jedynym przedstawicielem fabrycznym Kraker w Polsce jest TrailerTec Kuśnie – Sieradz). Najmocniejszą i najbardziej niezawodną z dostępnych jest K-Force, model częściowo zmontowany za pomocą połączeń śrubowych . Modułowa konstrukcja i rozbudowana sieć serwisowa mają zapewniać minimalny czas przestoju. Uszkodzoną część można szybko wymienić, sprawiając, że naczepa jest ponownie jak nowa. Od 2019 r. część z naczep dostarczanych na rynek Polski montowanych jest w Polsce, dzięki czemu czas od zamówienia do przekazania klientowi gotowego produktu uległ istotnemu skróceniu. Naczepy występują w dwóch podstawowych konfiguracjach. K-Force HD bazuje na konwencjonalnej ramie spawanej (tzw. stary typ, rama cynkowana), a wyposażana jest w zawieszenie zintegrowane SAF, drugi model to wspomniana już naczepa K-Force z ramą modułową łączoną nitośrubami. Oba pojazdy mają poj. 92,9 m.sześć. a ważą 7450 kg (K-Force HD) i 7250 kg (K-Force). Budowa hali montażowej w Polsce umożliwia firmie TrailerTec rozpoczęcie montażu kolejnego typu naczepy, K-Force SD. To pojazd typu ruchoma podłoga z otwieranym bokiem. Masa własna tej naczepy wynosi do 8450 kg . Dostawca podkreśla, że wszystkie pojazdy produkowane (włączając malowanie) są nadal w fabryce Kraker w Holandii (Axel), a w Polsce są tylko montowane (gwarancja producenta w każdym przypadku wynosi 5 lat, na cały pojazd). Trailertec oferuje klientom nie tylko możliwość zakupu nowej naczepy, ale również skorzystanie z wynajmu jednej z 75 naczep dostępnych w ramach programu TTP renting.

Generalny Dystrybutor naczep marki REISCH Poltrailers Centrum Naczep z Bykowa oferuje z kolei najnowszy model Move-R, trzyosiową naczepę tej marki ze wzmocnioną konstrukcją ramy można zamówić w różnych konfiguracjach wymiarów (długość od 9,5 do 13,6m oraz o kubatura od 65 do 97m3). Konstruktorom z Hollenbach udało się pogodzić dużą wytrzymałość naczep wraz z odpowiednią wagą pojazdów REISCH. W ofercie znajdziemy również naczepy z drzwiami bocznymi oraz dużo opcji, które są bardzo przydatne dla wymagających klientów. Marka jest dobrze znana wśród polskich przewoźników i na naszych drogach można zobaczyć wiele pojazdów tego producenta. W przyszłym roku fabryka będzie obchodzić 70-ątą rocznicę swojej działalności i z tej okazji przygotowane są specjalne rabaty na zakup naczep z ruchomą podłogą oraz naczep samowyładowczych.

Wśród wiodących producentów naczep z ruchomą podłogą jest STAS. Fabryka w Tournai posiada moce pozwalające na wyprodukowanie ok. 1- 1,2 tys. naczep rocznie. Wyłącznym dystrybutorem produktów STAS na naszym rynku jest PTM Polska. Naczepy są dostępne w ponad stu wersjach, kubaturach od 55 do 104 m.sześc. Naczepy są relatywnie lekkie (nawet 6,5t), do ich wykonania użyto stopu aluminium, magnezu i krzemu – H34, wyprodukowanego w hucie aluminium ALCOA. Aluminium to charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie (110 w skali Brinella), a zarazem jest sprężyste i nie pęka przez co naczepa sprawdza się w wymagających warunkach drogowych. STAS stosuje dwa typy ram pośrednich opartych na profilach dwuteowych: aluminiowej ze stopu H34, która może być zespawana z nadwoziem lub stalowej z wysokogatunkowej stali.

Floor Master (90/92/94 m.sześc.) to naczepy z ruchomymi podłogami marki Wielton z wysokością wewnętrzną od 2,68 do 2,8 m. W pierwszej z nich zastosowano zawieszenie standardowe, w pozostałych tzw. zawieszenie niskie. Pierwsza oś podnoszona w cyklu automatycznym z możliwością ręcznego sterowania (w standardzie). Podwozie naczepy bazuje na konstrukcji stalowej, spawanej wykonanej z wysokowytrzymałej stali S700.

 

Typowe rozwiązania

         Rozwiązania stosowane w naczepach poszczególnych dostawców są niemal takie same. Typowy napęd stanowi układ hydrauliczny Cargo Floor z aluminiowymi rowkowanymi listwami grubości 6 mm. Podłogi wzmacniane to przede wszystkim listwy aluminiowe, rowkowane lub gładkie 8- i 10- milimetrowe lub całkowicie stalowe listwy dla najbardziej trudnych ładunków, tzw. Heavy Duty o grubości 18 i 20 mm. Szerokość takich listew to zazwyczaj 97 i 112 mm.

W Feber-Legras zastosowano panel podłogowy TYP 10 o grubości 7 mm- górny, 3 mm -dolny (możliwość poruszania się widlakiem o masie do 9 t). Relatywnie grube panele z pionowymi wzmocnieniami wewnętrznymi mają wydłużyć żywotność podłogi, jednocześnie umożliwiają większe naciski (o 2 t). Podłoga z nachodzącymi panelami daje możliwość transportu m.in. rzepaku. Dodatkowa, aluminiowa przesuwna ściana przednia pomaga w oczyszczaniu skrzyni podczas rozładunku. Naczepa NPR ma skrzynię o poj. 91 m sześc. a waży nieco ponad 7,5 t. System za- i rozładunku bazuje na profilach aluminiowych marki Legras, poruszanych za pomocą systemu hydraulicznego Cargo Floor - 21 paneli (3x7). Rozładunek trwa 8-12 minut.

Fliegl stosuje panele podłogi Cargo Floor, standardowo o grubości 6 mm  (opcjonalnie 8 i 10 mm), stosowane są różnorodne rozwiązania technologiczne pozwalające na szczelne przewożenie materiałów płynnych. Standardem są kompletnie zespawane panele boczne o szerokości 600 mm.

Naczepy STAS MF (Moving Floor) są stosowane przede wszystkim w przewozach produktów sypkich, luzem takich jak trociny, zboża, zrębki, płody rolne, złom, odpady itd. I w tym przypadku, ze względu na tak dużą różnorodność przewożonych ładunków dostępne są różne grubości podłogi : 6, 8, 10 mm oraz inne profile specjalne. Skrzynia naczepy stanowi monolityczną, zwartą konstrukcję. Nadwozie wykonano ze specjalnych, opatentowanych profili dolnych, górnych i narożnych, podłogę stanowi spawana kratownica wykonana z gęsto rozmieszczonych aluminiowych belek poprzecznych oraz 21 rurek (kwadratowe profile zamknięte) z teflonowymi ślizgami, po których poruszają się deski aluminiowe. Rama budowana jest ze stali lub aluminium. Boki naczepy wykonane są z szerokich na 600 mm o grubości 30 mm paneli bocznych, spawanych automatycznie na całej wysokości wewnątrz.

W naczepach Wieltonu system ruchomej podłogi stanowią 6, 8 lub 10 milimetrowe profile aluminiowe. Istnieje możliwość rozładunku ruchomej podłogi manualnie, poprzez zawór umieszczony w ramie pojazdu (w przypadku awarii zasilania elektrycznego). Skrzynia zbudowana jest z paneli aluminiowych o grubości 30 mm i szerokości 600mm, tylne drzwi 50/50 posiadają poczwórne ryglowanie.

Włoska firma TMT oferuje wachlarz ruchomych podłóg: z otwieraniem bocznym, z opcją wodoszczelności, z podłogą typu „V” oraz nowość, ruchomą podłogę z chłodnią (2 w 1). Dzięki specjalnemu systemowi załadunku i rozładunku można rozładować materiał sypki bez podnoszenia.  

W przypadku naczepy Reisch Move-R montowane są przesuwne profile podłogowe o grubości 6, 7, 8 i 10 mm z gładką powierzchnią. Dla lepszego rozkładu nacisku profili podłogowych stosowanych jest ponad tysiąc plastikowych łożysk. Profile podłogowe są spawane (końcówki ALU). Do zdalnego sterowanie systemem stosuje się pilota Panther. Plandeka jest zwijana, wykonana z materiału o wysokiej jakości (ok. 900 gr/m.kw) w wielu opcjach.

 

Praktyczna obsługa

W naczepach Floor Master marki Wielton elementem wyposażenia dodatkowego może być: zdalne sterowanie systemu podłogi na pilota czy okładzina ochronna podłogi zapobiegająca przedostawaniu się materiału sypkiego podczas rozładunku między profile aluminiowe. To ułatwia obsługę pojazdu.

Wiele praktycznych rozwiązań wprowadzono też w debiutującej jesienią ubr. zmodyfikowanej naczepie z ruchomą podłogą marki Schwarzmüller. Nowum stanowi podest obsługowy z bezpiecznym zamknięciem. Oprócz dotychczasowego, hydraulicznie sterowanego dachu, istnieje również rozwiązanie elektryczne. Do tego dochodzą adaptacje konstrukcyjne i jakościowe, które upraszczają obsługę i ewentualne naprawy. Elektrycznie sterowany zwijany dach jest otwierany i zamykany za pomocą pilota zdalnego sterowania (z kabiny kierowcy). Załadunek i rozładunek odbywa się przez naciśnięcie przycisku. Wśród innowacji, jest też np. zoptymalizowana górna belka poprzeczna (dzięki profilowej konstrukcji, umożliwia na zawieszeniu prostą regulację trudno zamykających się drzwi, co sprawia, że czasochłonne interwencje w warsztacie stają się zbędne). - Schwarzmüller jest jedynym producentem, który oferuje podest obsługowy z drzwiami zabezpieczającymi kierowcę. Nowe rozwiązanie oparte jest na mechanizmie samozamykania - wyjaśnia dostawca naczepy. Wystarczy lekkie naciśnięcie, aby otworzyć drzwi. Drzwi zamykają się automatycznie, zapobiegając wypadnięciu. Podest obsługowy jest przykręcany śrubami, jego naprawa jest prostsza i łatwiejsza do czyszczenia.

W naczepach Knapen, jeśli potrzebna jest większa wysokość podczas załadunku można zastosować podnoszoną górną belkę (dodatkowe 30 cm). Górna belka hydrauliczna jest obsługiwana ręcznie (za pomocą ręcznej pompy) lub całkowicie automatycznie. Gdy naczepa przewozi ładunek masowy, zamknięte drzwi boczne muszą wytrzymać taki sam nacisk jak stała ściana boczna. Połączenie drzwi bocznych z ruchomą podłogą holenderski producent stosuje od lat. To użytkownik  decyduje czy chce mieć drzwi boczne po lewej czy po prawej stronie (opcjonalnie  EXSIDE może mieć drzwi po obu stronach). Ruchoma podłoga pomaga w obsłudze ładunków masowych. Teraz także długie i niepodzielne ładunki (belki, deski dźwigary, szyny, profile, itp.) mogą być ładowane od góry (żurawiem lub suwnicą), przez tylne drzwi lub za pomocą wózków widłowych przez boczne drzwi. Obrotowa belka górna może być obsługiwana z ziemi, co eliminuje konieczność wspinania się na naczepę.

Feber - Legras oferuje m.in. sterowanie elektroniczne rozładunkiem Start/Stop, umieszczone na 10-metrowym kablu po lewej stronie pojazdu (zamykane w wodoodpornej skrzynce). W przypadku awarii zasilania elektrycznego istnieje możliwość rozładunku przy pomocy ruchomej podłogi manualnie, poprzez zawór umieszczony w ramie pojazdu.

Seria K-Force (Kraker Trailers) składa się z linii naczep z opcjonalnym pakietem, który może być dopasowany do tego, co klient chce transportować. Standardowa naczepa K-Force używana jest do najbardziej powszechnych przepływów transportowych. Przygotowano też np. wersję K-Force Agri do typowego transportu rolniczego, w którym zapotrzebowanie na krótsze i bardziej zwrotne naczepy jest często większe. Do ciężkich ładunków, takich jak metal i złom czy odpady jest K-Force Waste standardowo wyposażona w dwustronny dach ekologiczny i hydrauliczną klapę tylną.

Również STAS w swoich naczepach nieustannie wprowadza opcje dodatkowe dostosowując pojazdy do potrzeb klientów i przewożonych przez nich ładunków, m.in. plandeka boczna do ochrony ściany naczepy podczas załadunku, plandeka podłogowa (izolacyjna lub podgrzewana), system podnoszenia osi, wzmocnienia ścian bocznych, wzmocnienia szyn górnych i ściany grodziowej, plandeka fast-click system lub bardziej specjalistyczne, np. dach hydrauliczny całościowy lub połówkowy czy system joloda. 

 

Benalu prosto… z Polski

         Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla producentów i dostawców naczep. Niektóre powstają zresztą w naszym kraju, np. Benalu group wprowadza na rynek naczepy Jumboliner - ruchome podłogi produkowane w Polsce. - Stały trend wzrostowy, rosnące oczekiwania klientów w zakresie m.in. obsługi posprzedażowej oraz większej dostępności pojazdów na rynku, skłoniły Grupę Benalu do uruchomienia produkcji pojazdów Jumboliner w nyskiej Medze, które będą oferowane głównie na polski rynek. Warto wspomnieć, że produkowany we Francji Jumboliner oferowany jest już od 1987 r., znajdując zastosowanie w przewozach: płodów rolnych, zbóż, biomas, zrębków tartacznych, czy też towarów paletowych lub pakowanych w big-bagi – tłumaczą dostawcy naczep.

Uruchomienie produkcji Jumbolinera w Polsce pozwoli m.in. na zaoferowanie konkurencyjnych cen m.in. poprzez redukcję kosztów transportu. Elementem tej strategii jest oferowanie części zamiennych bezpośrednio z Nysy. Poprzez transfer technologii oraz przekazanie nyskiemu producentowi wieloletnich doświadczeń francuskiego zespołu, naczepy Jumboliner zachowają swój kształt i charakter. Firma zaplanowała również kilka istotnych nowości konstrukcyjnych. Uniwersalny Jumboliner przy kubaturze 92 m.sześc. waży 7,6 t. W najnowszej wersji posiada podwójne profile aluminiowe ścian bocznych skrzyni ładunkowej o grubości 3 mm oraz wielofunkcyjny system Cargo Floor z panelami o grubości 8 mm. W standardowym wyposażeniu są: gładkie drzwi z blokadą pneumatyczną, system plandekowy odporny na trudne warunki atmosferyczne, czy też aluminiowe felgi.

- Głównym celem rozwoju produkcji ruchomych podłóg w Polsce, jest dostarczenia naszym polskim klientom jeszcze lepszych usług, poprzez uproszczenie procesu zakupowego, uproszczenie komunikacji i umożliwienie bezpośredniego kontaktu z krajowym producentem – podsumowuje Jean-Michel Leroy, Export sales director, Benalu.

 

T&M nr 11/2020

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE