Pierwszy raz

Do pięciogwiazdkowego hotelu w Iławie, w województwie warmińsko-mazurskim ZF Aftermarket zaprosił właścicieli i kadrę zarządzającą współpracujących serwisów z Polski, Litwy, Łotwy, Estonii.

11-13 marca została zorganizowana I Konferencja konceptu warsztatowego ZF [pro]Service. Było to pierwsze takie spotkanie, dlatego że sam koncept [pro]Service jest stosunkowo nową inicjatywą. Istnieje półtora roku, od września 2023, zrzesza obecnie ponad 220 serwisów zajmujących się pojazdami użytkowymi w Polsce, państwach nordyckich i bałtyckich. W naszym kraju takich serwisów jest 109. Główny cel ZF [pro]Service to wsparcie rozwojowe, edukacyjne, biznesowe warsztatów obsługujących pojazdy ciężarowe, naczepy, przyczepy i autobusy, wykorzystujących w codziennej pracy produkty marek ZF Aftermarket: ZF, Lemförder, Sachs, TRW i Wabco. Porfolio przebogate, obejmuje łącznie ponad 400.000 numerów katalogowych produktów. Niemiecki koncern oferuje m.in. w pełni wyposażone centra szkoleniowe (m.in. ostatnio otwarte w Rydze na Łotwie), fachową wiedzę techniczną, dedykowanych opiekunów. ZF Aftermarket wyznacza standardy w branży, podkreślając znaczenie stosowania części o jakości oryginalnego wyposażenia (OE).

W Iławie menedżerowie na czele z Peterem Rothenhöferem, dyrektorem ZF Aftermarket Polska, Skandynawia, Kraje Bałtyckie podkreślali, że ZF Aftermarket przygotowuje się na wyzwania przyszłości. Obecna sytuacja geopolityczna jest złożona, gospodarcza także, decyzje biznesowe czasami trzeba podejmować na wyczucie – zaznaczył Michał Głażewski, dyrektor ds. zarządzania siecią warsztatową i zespołem technicznym ZF Aftermarket. Wyzwania dotyczą również samej obsługi w warsztatach, wyposażenie musi iść w parze z kwalifikacjami, więc coraz większego znaczenia nabiera konieczność kształcenia kadr. Rozwój technologiczny następuje bardzo szybko, czego wymownym przykładem zmiany w układach wsparcia kierowcy ADAS, Advanced Driving Assist System. Trzeba podołać oczekiwaniom dnia dzisiejszego i przygotować się na to, co przyniesie jutro, żeby to przejście następowało płynnie. ZF Aftermarket widzi trzy najważniejsze sfery: rozwój oferty produktowej, kompleksowe rozwiązania systemowe, wzmacnianie zaufania w relacjach z partnerami. W ogóle jest to globalna kampania „Uptime: maksymalizujemy mobilność”.

 

Czas „8”

W module ZF Driveline jest obecnie oferowany dostęp do zaawansowanego poziomu 3 obejmującego budowę i działanie, diagnostykę oraz naprawę skrzyń biegów.
8 AP PowerLine to ośmiobiegowy automat ZF do pojazdów użytkowych, w tym autobusów, do 26 ton DMC. Powstał na bazie i z wykorzystaniem doświadczeń z przekładni 8 HP, doskonale znanej z aut osobowych wielu marek. PowerLine wytrzymuje moment obrotowy 620-1.400 Nm. Warto podkreślić masę tylko 150-158 kg. Po obu stronach tej przekładni można zamontować PTO, przystawki odbioru mocy, działające w każdym trybie pracy pojazdu ciężarowego. PTO pochodzą od zewnętrznego dostawcy.

ZF jest oczywiście przygotowany na e-mobilność, stąd rozwiązania CeTrax, czyli centralny, elektryczny napęd oraz elektryczne osie AxTrax. Dużą wagę ZF przykłada do fabrycznej regeneracji, w czym ma dziesięciolecia doświadczeń. Program regeneracji obejmuje szeroką gamę produktów np. zasilanie powietrzem, układ hamulcowy, układ kierowniczy, sprzęgła. Po takim odnowieniu części nabierają pełnej funkcjonalności nowego produktu.

 

Integracja postępuje

Modułowa platforma hamulcowa mBSP (modular Brake System Platform) stanowi piątą generację hamulców, znalazła już zastosowanie w Mercedesie Actrosie. Charakteryzuje się mniejszą liczbą komponentów, elektronikę systemu zintegrowano z modulatorem. EPH, Electro Pneumatic Handbrake, nie ma sterowania pneumatycznego, jest kontrolowany i sterowany za pomocą wiązki elektrycznej.

Nowe, elektroniczne rozwiązania hamulcowe dotyczą również naczep i przyczep. iEBS występuje w trzech wersjach, różniących się kolorem obudowy modulatora: basic (czarna obudowa), standard (niebieska) i premium (zielona). Nowy zawór PRV (Park Release Valve) wyróżnia sterowanie wszystkimi funkcjami za pomocą jednego przycisku. Z iEBS można zintegrować funkcję OptiTire, monitorującą ciśnienie w ogumieniu. Tendencja do integracji dotyczy także np. ECAS, elektronicznego regulatora zawieszenia pneumatycznego. OptiRide, czyli ECAS piątej generacji, ma elektronikę połączoną z elektrozaworem.

 

Diagnostyka i autobusy

Diagnostyka ZF Scan bazuje na nowym, wszechstronnym urządzeniu ZF DCI, dostępnym samodzielnie albo w ramach różnych pakietów ze złączami do konkretnych zastosowań. To dedykowane rozwiązanie dla części i systemów Grupy ZF, w tym także Wabco, w pojazdach ciężarowych i off highway (budowlane, czy agro). To przyszłość diagnostyki, docelowo jedyna oferta z dostępem do narzędzi diagnostycznych. Będzie wygaszane wsparcie dla licencji diagnostycznych starszych generacji: Wabco SD1.0, Toolbox+, ZF Testman. ZF zmigruje wszystkie aktywne licencje do ZF Scan, w pierwszym etapie Wabco SD1.0.

zf1Z kolei ZF MultiScan bazuje na nowym urządzenie ZF DCI MultiScan. Chodzi o typowy skaner do szybkiej diagnozy i podstawowej konfiguracji, umożliwianej przez producentów ciężarówek, pojazdów off highway, także aut osobowych, łącznie ponad 60 marek.

I nie zapominajmy o autobusach. Usługa ZF Bus Connect zawiera gamę rozwiązań cyfrowych do zarządzania flotą autobusową, pozwalających na optymalizację kosztów eksploatacji. Dzięki zdalnej diagnostyce i analizie danych można przykładowo uniknąć awarii skrzyni biegów, która oznaczałaby wydatek do 12 tys. euro.

 

Czarodziejskie tancerki

Spotkanie zostało przeprowadzone z rozmachem, sprawnie, punktualnie. Poza wymienionymi już osobami wiedzą dzielili się specjaliści i menedżerowie: Grzegorz Arbajter, Jarosław Olszewski, Wojciech Gałczyński, Łukasz Trzciński, Daniel Cieśliński. Prelekcje w środę, 12 marca skompresowano przed lunchem, ale tym bardziej był czas na swobodne rozmowy w kuluarach, na lepsze poznanie technicznych zagadnień. Podczas kolacji tego samego dnia panowała elegancka atmosfera, acz nie wszyscy wzięli sobie do serca dopisek w programie „stroje wieczorowe”. Były tańczące dziewczyny, występował iluzjonista zachwycający zawodową biegłością.

 

T&m nr 3/2025

Tekst: Jacek Dobkowski