Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

tomtom

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Dobór najważniejszy

Wybór odpowiedniego ogumienia do maszyny budowlanej to niełatwe zadanie.

Trzeba wiedzieć, czym charakteryzują się dobre opony oraz w jakich warunkach mogą być użytkowane.

Maszyny budowlane pracują na różnorodnych nawierzchniach. Podłoże betonowe, asfaltowe, szutrowe, bądź też błoto, śnieg, kamienie czy kałuże. Eksperci z Magna Tyres Poland podkreślają, iż porządna opona musi posiadać mnóstwo cech, takich jak: bardzo dobra przyczepność, zarówno podczas jazdy, hamowania i przyspieszania; samooczyszczanie bieżnika; odporność bieżnika na ścieranie; duża wytrzymałość na uderzenia, pęknięcia i przecięcia; odporność na wysoką temperaturę pracy; mały opór toczenia; możliwość przeniesienia ogromnej masy maszyny i zapewnienie jej stabilności; zapewnienie maszynie zdolności jazdy po różnym podłożu (asfaltowym, betonowym, w błocie, na skałach); brak wywoływania wibracji; łatwość naprawy usterki; możliwość bieżnikowania. Jest tego naprawdę sporo.

Przed zakupem, po pierwsze, należy zastanowić się, w jakich warunkach urządzenie będzie pracowało. Czy to będzie teren, wysypisko śmieci, plac budowy – ma to ogromne znaczenie. Następnie trzeba wiedzieć, jak bardzo maszyna będzie obciążona, a także na jakich dystansach będzie poruszać się w czasie jednego cyklu.

Na rynku istnieje wiele rodzajów ogumienia do maszyn budowlanych, które różnią się od siebie rozmiarem, obwodem toczenia, konstrukcją, przyczepnością, mieszanką gumową, typem bieżnika. Niewłaściwy dobór opon skróci ich żywotność, zmniejszy komfort pracy operatora, może także stanowić niebezpieczeństwo dla pracowników. Dodatkowo może przyczynić się do uszkodzenia zawieszenia oraz ślizgania się opon na różnych typach nawierzchni.

 

Różne aspekty

Jak podkreślają specjaliści z Magny, ogumienie przemysłowe od wiodących producentów jest co prawda droższe, ale koszt ten z pewnością zostanie zrekompensowany ich długim i wydajnym użytkowaniem. Nie warto nabywać najtańszych opon, gdyż wraz z ich niską ceną w parze idzie znacznie gorsza jakość wykonania oraz niższa trwałość. W efekcie uda nam się, co prawda, oszczędzić przy zakupie, ale takie opony zużyją się znacznie prędzej niż markowe odpowiedniki. W efekcie zakup tanich opon przemysłowych będzie znacznie bardziej kosztowny w czasie niż kupno markowych produktów wysokiej jakości.

Decydując się na wymianę opon przemysłowych na nowe, należy zapoznać się z zaleceniami producenta danej maszyny lub pojazdu. Często bowiem producenci sprzętu zalecają, jakie opony i marki są najlepiej dostosowane do ich wymagań. Dzięki temu kupimy pewne ogumienie, które będzie dobrze współgrało z pozostałymi elementami maszyny.

– Bardzo ważny jest odpowiedni dobór oraz właściwe ciśnienie, aby zmaksymalizować żywotność takich opon, to absolutna podstawa – dodaje Karol Podszus, business development manager Central & Eastern Europe Maxam Tire, Sailun Group
– Wiele do powiedzenia mają doświadczeni operatorzy, których wiedza oraz ekspertyza jest bardzo przydatna. Doświadczony operator potrafi zaoszczędzić sporo paliwa a poprzez rozważną jazdę nie powoduje przestojów związanych z naprawami ogumienia.

Na ciśnienie w ogumieniu i zarazem na rolę operatora kładzie nacisk również Paweł Gontarz, key account manager OHT Apollo Tyres (Polska). Bardzo często zdarza się, że po zamontowaniu nowej opony operator nie sprawdza ciśnienia aż do awarii czy wymiany ogumienia.

– Czynnikiem decydującym o żywotności opony, po ciśnieniu, jest właśnie operator, który potrafi właściwie użytkować opony, to znaczy podejmuje właściwe decyzje co do pokonywania danej przeszkody a następnie umiejętnie ją pokonuje, na przykład zwalnia, czy ustawia koła pod odpowiednim kątem w stosunku do przeszkody. Dbanie o zmniejszenie ryzyka uszkodzenia opon przekłada się również na trwałość układu jezdnego i całej maszyny – komentuje Paweł Gontarz.

 

Wokół łańcuchów

Łańcuchy to bardzo przydatna rzecz, zwłaszcza w trudnych warunkach dla ładowarek kołowych pracujących przy tzw. „ścianie”, na twardym urobku. Stanowią dość duży koszt, aczkolwiek w niektórych warunkach niezbędny.

– Ostatecznie pozytywnie przekłada się to na żywotność opony oraz nie powoduje niepotrzebnych przestojów – argumentuje Karol Podszus z Maxama. – Niestety, z reguły łańcuchy zwiększają zużycie paliwa. Muszą być regularnie wymieniane, zdarzają się też naprawy.

Paweł Gontarz (Apollo) zwraca uwagę, że często mamy do czynienia z samoróbkami, które spełniają swoje zadanie, jednak mogą powodować powierzchowne uszkodzenie mechaniczne samej opony, szczególnie, gdy maszyna musi przejechać przez powierzchnię utwardzoną, na której stosowanie łańcuchów nie jest zalecane. Droższym rozwiązaniem są profesjonalne łańcuchy, które w zdecydowanie mniejszym stopniu mogą być przyczyną uszkodzenia bieżnika. Łańcuchy przydają się, gdy maszyny są użytkowane w środowisku, w którym sama opona nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej trakcji. Mogą to być wysypiska śmieci, tereny błotniste czy w okresie zimowym pokryte lodem, śniegiem.

 

Jedne opony

Goodyear stosuje „filozofię” Electric Drive Ready, zgodnie z którą najnowsze opony mogą być stosowane w maszynach elektrycznych, hybrydowych, ale też z tradycyjnymi dieslami. To przyszłościowe podejście – wystarczy zaopatrzyć się w jeden rodzaj ogumienia, który pasuje do różnych układów napędowych.

 

Przykładowe modele

Goodyear Powerload dla kompaktowych ładowarek kołowych i równiarek. W tych oponach Goodyear wykorzystał technologię Smooth Guard, obejmującą wyjątkowo grubą i gładką gumową warstwę ochronną w obszarze barku i ściany bocznej. To zaawansowane rozwiązanie zapewnia większą wytrzymałość, zwiększając odporność na przecięcia i wzmacniając ochronę karkasu. Zastosowano także wzmocnioną konstrukcję ścian bocznych, która zapewnia większą stabilność i łatwiejsze manewrowanie. Montaż tego produktu w maszynie pozwala ograniczyć kołysanie łyżki podczas załadunku, a także zapewnia operatorom precyzję, pewność, komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Nacisk na wzmocnienie i ochronę jest widoczny również w obszarze osłony kołnierza. Jest to szczególnie ważne na placach budowy, gdzie ziemia, skały, kamienie i inne odłamki mogą uszkodzić tradycyjne opony. Nowa konstrukcja wycięcia na łopatki pomaga przyspieszyć montaż i demontaż opon, minimalizując czas przestojów maszyn. Niekierunkowy wzór bieżnika jest kolejnym dowodem na to, że Goodyear koncentruje się na efektywności. Ułatwia on logistykę opon, pozwalając na rotację pozycji i upraszczając magazynowanie.

Maxam MS501 MineXtra - L5 nadają się do najtrudniejszych warunków, gdzie wymagana jest odporność i długa żywotność bieżnika. Cechy i korzyści: specjalistyczna mieszanka górnicza zwiększająca odporność na przecięcia i uderzenia, wyjątkowo głęboki wzór L5 o wysokiej odporności na zużycie w każdych warunkach terenowych, głęboki bieżnik dla lepszej odporności na przebicie, wzmocniona stopka, bark i ściana boczna zwiększają odporność na przecięcia.

Maxam MS503 L5T została skonstruowana przede wszystkim do zastosowań load and carry. Bardzo głęboki, otwarty wzór trakcyjny L5 łączy w sobie bardzo dobrą trakcję oraz wysoką odporność na zużycie i przecięcia. Opony zostały specjalnie zaprojektowane, aby zmaksymalizować żywotność w najtrudniejszych zastosowaniach. Poza trakcją w każdych warunkach terenowych odznaczają się tym, że naprzemienne bloki bieżnika zapewniają stały kontakt z podłożem, zwiększając komfort jazdy. Kwadratowa konstrukcja barku opony i szeroki ślad maksymalizują stabilność oraz polepszają trakcję.

Maxam MS405 DumpXtra E4/L4 – głęboki wzór bieżnika E4/L4 łączy w sobie bardzo dobrą trakcję z wysoką odpornością na zużycie i przecięcia. Ogumienie zaprojektowane, żeby zminimalizować wibracje przy prędkościach transportowych i zapewnić najniższy koszt na godzinę. Głęboki bieżnik daje wysoką odporność na przebicie, natomiast karkas wysokiej jakości zapewnia doskonałą możliwość bieżnikowania. Mieszanka bieżnika charakteryzuje się odpornością na zużycie i przecięcia. Szeroki, płaski profil bieżnika zapewnia stabilność i niskie zużycie.

      201211 Maxam Tires MS503 scaled 2     210324 Maxam Tires MS405 scaled 2     210324 Maxam Tires MS501 scaled 2

 

T&M nr 5/2024

Tekst: Leon Bilski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE