Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

tomtom

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

LG 1800-1.0 czyli legenda rośnie

Nowy LG 1800-1.0 łączy w sobie mobilność żurawia samojezdnego z udźwigiem żurawia gąsienicowego.

Przy zaledwie 10-tonowym nacisku na oś, nowym żurawiem można poruszać się po drogach publicznych.

Legendarny żuraw kratowy Liebherr LG 1750 ma następcę. To LG 1800-1.0.
LG 1750 był wcześniej jednym z najpotężniejszych żurawi tego typu na rynku – nowy LG 1800-1.0, który zostanie wprowadzony do oferty handlowej Liebherr w pierwszej połowie 2024 r. pod wieloma względami go przewyższa.

 

Długa lista walorów

Opracowując nowy żuraw konstruktorzy połączyli wysoki udźwig żurawia kratowego z zaletami mobilnego podwozia. Jako jeden z najpotężniejszych na świecie żurawi kratowych na kołach, nowa maszyna może unieść do 800 t. To więcej niż jego poprzednik, LG 1750 i tyle samo, co odpowiednik w postaci żurawia gąsienicowego (LR 1800-1.0). Żuraw LG 1800-1.0 wyposażono w najnowocześniejszą technologię, m.in. V-Frame, VarioTray, czy przekładnię ZF Traxon Torque z wykresami obciążenia ECOdrive i WindSpeed.

Kluczową cechą 9-osiowego pojazdu jest jego unikatowe podwozie: dzięki specjalnemu rozmieszczeniu osi żuraw kratowy sprawdzi się na każdym rynku. 90-tonowy pojazd może poruszać się po drogach publicznych ze wszystkimi czterema podporami. Alternatywnie możliwy jest transport tylko z dwoma podporami (masa całkowita 70 t), a także całkowicie bez podpór (masa ok. 50 t).

W przeciwieństwie do swojego poprzednika, 8-osiowego LG 1750, składane belki żurawia nie są teleskopowe. Wymagana podstawa nośna o wymiarach 13 x 13 m wystarcza, aby LG 1800-1.0 mógł osiągnąć ogromne udźwigi z systemem wiertniczym i odpowiednie długości rozstawiania bez systemu wiertniczego. Korzyścią jest to, iż stałe podpory zapewniają większą stabilność przy ograniczonej wadze. Można je także łatwiej zakładać i zdejmować, ponieważ zainstalowano system szybkozłączy. Nowy żuraw ma o jedną oś więcej niż jego poprzednik, a Liebherr wykorzystuje w nim standardowe osie z portfolio produktów żurawi LTM.

 

Dla branży wiatrowej i nie tylko

Dzięki zaledwie 3-metrowej szerokości podwozia, mocny żuraw kratowy może się ekonomicznie przemieszczać zarówno po drogach, jak i na placach budowy, pokonując pochyłości o nachyleniu sięgającym 25 proc. Właściwości te są szczególnie przydatne podczas pracy w farmach wiatrowych. LG 1800-1.0 może obsługiwać znane systemy wysięgników z LR 1800-1.0. Dostępny jest zarówno wysięgnik główny o długości do 180 m, jak i kombinacja wysięgnika wychylnego/ wysięgnika głównego o długości do 108 m i wysięgnika wychylnego o długości do 108 m, dzięki którym można osiągnąć maksymalną wysokość haka przekraczającą 200 m. „Wykresy obciążenia wiatrem” z różnymi dopuszczalnymi prędkościami wiatru (do 13,4 m/s) pozwalają zapewnić odpowiednio dużą elastyczność i bezpieczeństwo w porywistych warunkach pracy.

 

Zmodyfikowana platforma

Również większość elementów wyposażenia LG 1800-1.0 jest kompatybilna z LR 1800-1.0. Wszystkie akcesoria, od sekcji czołowej po stałe wysięgniki typu kratowego i linkę biczową są praktycznie takie same. Także systemy belek mają identyczne oznaczenie jak w przypadku LR 1800-1.0. Dziesięciotonowe płyty przeciwwagi można również stosować w innych żurawiach gąsienicowych marki Liebherr, co wpływa z jednej strony na ograniczenie kosztów, a z drugiej może potencjalnie skrócić odległości transportowe. Jedyną istotną różnicą, w porównaniu z LR 1800-1.0 jest zmodyfikowana platforma obrotowa, która umożliwia montaż dłuższych systemów wysięgników bez żurawia.

 

T&M nr 1/2024

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE