uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Czyli sterowanie zoptymalizowane

Enginecopower jest częścią grupy Xtuning, w skład której wchodzi również Agroecopower oraz Truckecopower.

Powstała w 1999 r. firma specjalizuje się w optymalizowaniu jednostek sterujących. Programiści są w stanie sprawić, że jednostka napędowa auta staje się znacznie mocniejsza, a przy tym ekonomiczniejsza niż nominalnie. Firma ma na koncie już ok. 30 tys. wykonanych modyfikacji, dla klientów z sześciu europejskich krajów.

Międzynarodowy zespół programistów oraz centrum rozwoju Enginecopower mieszczą się w centralnej części Czech, a dokładniej w Jihlavie. To tam specjalny zespół czuwa nad tym, aby każda wykonana modyfikacja przynosiła pożądany efekt. A modyfikacji poddawane są jednostki sterujące w silnikach aut osobowych, ciężarowych, jak również maszyn budowlanych. W grę wchodzą m.in. jednostki sterujące pojazdów takich marek jak: Case IH, Caterpillar,  Cummins, JCB, Kobelco, Komatsu, New Holland, Schaffer, Volvo. Uzupełnienie grupy stanowi dywizja ATX-Dyno zajmująca się produkcją hamowni, czyli maszyn do opomiarowywania  modyfikacji, dzięki której można kontrolować przyrosty mocy wszędzie tam, gdzie tylko jest taka możliwość.

 

Jak to się robi?

W jednostce sterującej zmianie podlega charakterystyka wtrysku, stosunek powietrza do paliwa, czas wtrysku, ilość samego paliwa i ograniczenia momentu obrotowego. Wszystkie te parametry są optymalizowane, dzięki czemu można zwiększyć wydajność motoru do 20 proc. i momentu obrotowego do 30 proc. Wyższy moment obrotowy i moc na niższych obrotach pozwalają na bardziej wydajną pracę. Dzięki tym krokom zużycie paliwa może zmniejszyć się nawet o 20 proc.

Głównymi informacjami niezbędnymi do tego, by móc przystąpić do modyfikacji oprogramowania, są rzeczywiste osiągi jednostki, czyli moc i moment obrotowy. Pomiar ich wielkość i zakres przebiegu wykonywany jest za pomocą hamowni obciążeniowej podłączanej, do maszyny poprzez WOM. Ważnymi informacjami są również: stan serwisowy maszyny, ilość motogodzin, a nawet warunki, w jakich pracuje konkretny pojazd czy maszyna.

Adaptacja mocy przebiega w kilku etapach. W pierwszym z nich określić należy wymagania klienta. Technicy Enginecopower przyjeżdżają do klienta, uzgadniają z nim jego wymagania i oczekiwania, biorąc jednocześnie pod uwagę  możliwości konkretnej maszyny. Następnie konieczna jest diagnostyka, tzn. przed modyfikacją zostaje wykonana diagnostyka i kopia zapasowa pierwotnego oprogramowania (na potrzeby ewentualnej adaptacji jednostki do oryginalnych ustawień). Kolejnym krokiem jest zapisanie nowego oprogramowania (nowy program zostaje przygotowany w sposób indywidualny do danej maszyny na podstawie oryginalnego i ponownie zapisany w jednostce sterującej). Ostatni etap to weryfikacja i przekazanie. Po modyfikacji, jednostka ponownie podlega diagnozie po czym następuje jazda próbna i wystawienie karty gwarancyjnej z parametrami maszyny.
<śt> Dlaczego warto?

Wśród głównych zalet modyfikacji jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny czyli zmniejszenie spalania przy rzeczywistym zwiększeniu mocy i momentu obrotowego. Zmiana oprogramowania pozwala na nadanie indywidualnego charakteru pracy silnika, a zastosowanie takiego oprogramowania ma pozytywny wpływ na jego eksploatację. Inżynierowie z Enginecopower podkreślają, że  profesjonalna modyfikacja to zmiany, które nie przekraczają konstrukcyjnych możliwości poszczególnych jednostek napędowych i układów przeniesienia napędu, co przekłada się na ich wydłużony czas pracy i bezpieczeństwo ich żywotności.

Wzrost mocy oraz momentu obrotowego poprawa dynamikę pracy silnika. Dzięki dodatkowej mocy maszyna pracuje efektywniej, a zapas momentu obrotowego pozwala na mniejszą liczbę redukcji biegów i wyraźnie poprawia elastyczność jednostki. Maszyna po modyfikacji zyskuje zapas momentu i dzięki temu ma możliwość pracy na wyższym biegu na znacznie niższych obrotach, co przekłada się na wydłużenie żywotności jednostki i ograniczenie „apetytu” na paliwo.

Gwarancja jakości

Klienci dokonujący modyfikacji w Enginecopower otrzymują bezpłatny, miesięczny okres próbny. W tym czasie mają możliwość dokładnego przetestowania maszyny pod względem dodatkowej mocy jak i zysków płynących z ekonomicznej pracy jednostki charakteryzującej się mniejszym spalaniem paliwa. Praktyka pokazuje, że ograniczenie zużycia paliwa napędowego osiąga zazwyczaj poziom w zakresie od 10 do 18 proc. Dopiero po upływie okresu próbnego klient decyduje czy płaci za w/w usługę. W przypadku jego niezadowolenia z modyfikacji maszyna zostaje przeprogramowana do ustawień fabrycznych – bez jakichkolwiek kosztów dla klienta. Na oprogramowanie jak i na jednostkę ECU, której jednostka podlega modyfikacjom udzielana jest 24- miesięczna gwarancja.

Modyfikacji można poddać również silniki innych marek. Wystarczy podać specjalistom Enginecopower podstawowe dane tzn. nazwę producenta, typ silnika itp. a to pozwoli inżynierom określić korzyści jakie można uzyskać modyfikując daną jednostkę. Z punktu widzenie użytkownika chodzi o to, że w każdym przypadku mamy do czynienia wyłącznie z oryginalnym oprogramowaniem, a modyfikacje nie ingerują w konstrukcję samej maszyny.

 

T&M nr 4/2023

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE