Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Budowanie bez emisji

Webasto wraz ze start-upem E.C.E elektryfikują maszyny budowlane.

Bateryjny napęd i zarządzanie termiczne mają sprawić, że najpierw koparki, a później także inne maszyny będą pracować prawie bezemisyjnie.

Webasto, globalny partner niemal wszystkich producentów samochodów ma już w swym „portfolio” systemy bateryjne przeznaczone dla pojazdów lotniskowej obsługi naziemnej, pojazdów komunalnych i lokalnego transportu publicznego. Firma od lat wytwarza m.in. systemy baterii i rozwiązania do ładowania pojazdów hybrydowych i elektrycznych, oferuje również dodatkowe usługi związane z zarządzaniem komfortem termicznym i elektromobilnością. Od pewnego czasu Webasto współpracuje z E.C.E (Electric Construction Equipment) przy przebudowie dwóch modeli koparek.

 

Dwa na dobry początek

E.C.E dostarcza wymienny PowerBox dla dwóch modeli maszyn marki Doosan:  DX165W Electric i DX300LC Electric. Każda koparka posiada cztery standardowe pakiety baterii w oddzielnej i wymiennej obudowie. W sumie taki pakiet baterii ma pojemność 140 kWh. Każdy z modułów stanowi samodzielny system i został opracowany przez E.C.E przy użyciu komponentów pochodzących od Webasto, wszystkie pakiety posiadają też niezależny system zarządzania termicznego. PowerBox w systemie zapewnia łączne napięcie 800 woltów, straty mocy podczas przesyłu są redukowane, a ubytki w transmisji minimalizowane.

 

Konwersja z jednego źródła

Vehicle Interface Box (VIB), produkt Webasto działa jako wydajny interfejs między wieloma bateriami a pojazdem, łącząc funkcje rozdzielacza energii, systemu zarządzania bateriami (BMS) i bezpieczników. Wszystko znajduje się w jednej, wytrzymałej obudowie. BMS odpowiada za monitorowanie i sterowanie systemem baterii, ale również za komunikację z innymi podzespołami pojazdu. Projektanci Webasto pomogli również stworzyć system zarządzania termicznego. Zapewnia, że bateria nie przegrzewa się podczas procesu ładowania i zawsze utrzymuje optymalną temperaturę. W ten sposób powstał kompleksowy, modułowy system baterii do  pojazdów użytkowych.

 

Wymagające maszyny

Koparki są maszynami bardzo wymagającymi. Nie tylko muszą być bardzo mocne, ale też potrafić pracować długo i efektywnie. - Zelektryfikowane maszyny są dostępne przez cały dzień roboczy, tak jak dotychczas, łącznie przez osiem godzin. Jednocześnie upewniliśmy się, że mogą one wykowywać te same zadania, i to doskonale - w temperaturze od -10 do 35 st. C. Wymienne moduły PowerBox można również dostarczyć do punktu ładowania i tam naładować. Ma to znaczenie w przypadku, gdy na placu budowy lub w terenie naturalnym nie ma stacji ładowania - wyjaśnia Sebastian Fuchs, Product Manager Batteries, Webasto. Elementy pojazdu spełniają wymagania normy UN/ECE-R100. Ta europejska dyrektywa określa wymogi bezpieczeństwa dla pojazdów elektrycznych, takie jak minimalna rezystancja izolacji komponentów i kabli wysokiego napięcia. Dotyczy też niezbędnych testów termicznych, mechanicznych i elektrycznych baterii.

 

To nie koniec

Współpraca E.C.E i Webasto układa się bardzo dobrze i nie zakończy się na dwóch typach koparek. Obaj partnerzy mają również wspólne plany na przyszłość, w dłuższej perspektywie E.C.E zamierza zelektryfikować inne pojazdy, które są używane na placu budowy. PowerBoxy mogą wówczas służyć również jako substytut generatorów i zasilać narzędzia.

 

T&M nr 4/2022

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE