loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Budowanie bez emisji

Webasto wraz ze start-upem E.C.E elektryfikują maszyny budowlane.

Bateryjny napęd i zarządzanie termiczne mają sprawić, że najpierw koparki, a później także inne maszyny będą pracować prawie bezemisyjnie.

Webasto, globalny partner niemal wszystkich producentów samochodów ma już w swym „portfolio” systemy bateryjne przeznaczone dla pojazdów lotniskowej obsługi naziemnej, pojazdów komunalnych i lokalnego transportu publicznego. Firma od lat wytwarza m.in. systemy baterii i rozwiązania do ładowania pojazdów hybrydowych i elektrycznych, oferuje również dodatkowe usługi związane z zarządzaniem komfortem termicznym i elektromobilnością. Od pewnego czasu Webasto współpracuje z E.C.E (Electric Construction Equipment) przy przebudowie dwóch modeli koparek.

 

Dwa na dobry początek

E.C.E dostarcza wymienny PowerBox dla dwóch modeli maszyn marki Doosan:  DX165W Electric i DX300LC Electric. Każda koparka posiada cztery standardowe pakiety baterii w oddzielnej i wymiennej obudowie. W sumie taki pakiet baterii ma pojemność 140 kWh. Każdy z modułów stanowi samodzielny system i został opracowany przez E.C.E przy użyciu komponentów pochodzących od Webasto, wszystkie pakiety posiadają też niezależny system zarządzania termicznego. PowerBox w systemie zapewnia łączne napięcie 800 woltów, straty mocy podczas przesyłu są redukowane, a ubytki w transmisji minimalizowane.

 

Konwersja z jednego źródła

Vehicle Interface Box (VIB), produkt Webasto działa jako wydajny interfejs między wieloma bateriami a pojazdem, łącząc funkcje rozdzielacza energii, systemu zarządzania bateriami (BMS) i bezpieczników. Wszystko znajduje się w jednej, wytrzymałej obudowie. BMS odpowiada za monitorowanie i sterowanie systemem baterii, ale również za komunikację z innymi podzespołami pojazdu. Projektanci Webasto pomogli również stworzyć system zarządzania termicznego. Zapewnia, że bateria nie przegrzewa się podczas procesu ładowania i zawsze utrzymuje optymalną temperaturę. W ten sposób powstał kompleksowy, modułowy system baterii do  pojazdów użytkowych.

 

Wymagające maszyny

Koparki są maszynami bardzo wymagającymi. Nie tylko muszą być bardzo mocne, ale też potrafić pracować długo i efektywnie. - Zelektryfikowane maszyny są dostępne przez cały dzień roboczy, tak jak dotychczas, łącznie przez osiem godzin. Jednocześnie upewniliśmy się, że mogą one wykowywać te same zadania, i to doskonale - w temperaturze od -10 do 35 st. C. Wymienne moduły PowerBox można również dostarczyć do punktu ładowania i tam naładować. Ma to znaczenie w przypadku, gdy na placu budowy lub w terenie naturalnym nie ma stacji ładowania - wyjaśnia Sebastian Fuchs, Product Manager Batteries, Webasto. Elementy pojazdu spełniają wymagania normy UN/ECE-R100. Ta europejska dyrektywa określa wymogi bezpieczeństwa dla pojazdów elektrycznych, takie jak minimalna rezystancja izolacji komponentów i kabli wysokiego napięcia. Dotyczy też niezbędnych testów termicznych, mechanicznych i elektrycznych baterii.

 

To nie koniec

Współpraca E.C.E i Webasto układa się bardzo dobrze i nie zakończy się na dwóch typach koparek. Obaj partnerzy mają również wspólne plany na przyszłość, w dłuższej perspektywie E.C.E zamierza zelektryfikować inne pojazdy, które są używane na placu budowy. PowerBoxy mogą wówczas służyć również jako substytut generatorów i zasilać narzędzia.

 

T&M nr 4/2022

Tekst: Michał Jurczak