Postawili na TA230 Litronic

Duńska firma budowlana M.J. Eriksson A/S zdecydowała się na kolejne wozidło przegubowe Liebherr.

TA 230 Litronic to trzysetna maszyna marki Liebherr znajdująca się w jej posiadaniu. Wykorzystywana jest do realizacji projektów infrastrukturalnych w Danii i południowej Szwecji.

         M.J. Eriksson A/S to jedna z największych duńskich firm budowlanych. Założone w 1945 r, rodzinne przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 700 pracowników w ośmiu  lokalizacjach w Danii i Szwecji. Firma generuje rocznie przychodzy ponad 2 mld koron duńskich, specjalizując się w pracach z zakresu inżynierii lądowej oraz robót torowych. Jej atutem jest m.in. najnowocześniejszy i największy park maszynowy w kraju. Ponad połowa maszyn pochodzi od Liebherra. Współpraca z tym dostawcą maszyn budowlanych trwa już od ponad 40 lat (partner handlowy i serwisowy Johs. Møllers Maskiner A/S).

          Nowe wozidło przegubowe TA 230 odpowiada za przemieszczanie materiałów (przenosi do 28 t materiału na jeden załadunek). Mocny układ napędowy w połączeniu z automatyczną kontrolą trakcji odpowiadają za osiągi jezdne i przyczepność. To ważne, firma korzysta z TA 230 w różnych lokalizacjach, w promieniu do 500 km (dzięki szerokości transportowej poniżej 3 m wozidło można transportować szybko i bez specjalnego zezwolenia).

         Maszyna sprawdza się m.in. w trudnych warunkach. - W Danii i południowej Szwecji warunki glebowe są często piaszczyste i gliniaste. Nawet w najtrudniejszych warunkach glebowych i na pochyłościach maszyna wykazuje ogromną przyczepność, nawet przy pełnym załadowaniu - mówi Jørgen Eriksson, dyrektor zarządzający i właściciel firmy.

         Pod maską TA230 Litronic pracuje 6-cylindrowy diesel o poj.12 l i mocy 265 kW/360 KM. Przy pełnej prędkości maszyna osiąga prędkość maksymalną do 57 km/h (16 km/h na biegu wstecznym). Układ napędowy obejmuje automatyczną 8-stopniową skrzynię biegów Powershift. Dostępny jest stały napęd na wszystkie koła (6 x 6) oraz blokada mechanizmu różnicowego. Ze względu na panujące warunki glebowe Eriksson zdecydował się na szerokie opony, zwiększające kontakt z podłożem.

         - Nasi operatorzy maszyn są pod wrażeniem przestronnej kabiny z nowoczesnym designem przestrzeni – dodaje Martin Eriksson, kierownik projektu w MJ Eriksson A/S. Dostęp do kabiny jest bezpieczny i łatwy dzięki przesuniętym stopniom i dużym drzwiom. Przejrzyście rozmieszczone elementy obsługi ułatwiają pracę operatorom. Amortyzatory na przedniej osi oraz wiskoelastyczne łożysko w kabinie tłumią powstające podczas użytkowania wibracje. Dźwiękoszczelna kabina zmniejsza również poziom hałasu w kabinie (72 dB(A).

         Efektywną pracę ułatwiają panoramiczne okna (bez podpór). Krótka, nachylona maska ​​zapewnia operatorowi należyty widok na obszar napędowy, roboczy i przegubowy maszyny. Kamerę cofania zintegrowano z wyświetlaczem dotykowym, a reflektory świateł mijania LED ze zintegrowanymi światłami drogowymi i wyjątkowo mocne reflektory LED z przodu kabiny oświetlają trasę i obszar roboczy. - Innowacyjna koncepcja oświetlenia stwarza optymalne warunki do pracy w ciemności. Jednocześnie zapewnia, że ​​maszyna jest zawsze widoczna dla wszystkich osób na miejscu – podkreśla użytkownik maszyny.

 

T&M nr 3/2022

Tekst: Michał Jurczak

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE