96 na dwóch

Mimo kryzysu w branży autokarowej, wywołanego przez pandemię, firma Volvo Buses pokazała na początku lutego nowy, dwupokładowy model 9700 DD, czyli Double Decker.

Trzyosiowy pojazd 6x2 klasy premium do przewozów liniowych, ekspresowych i turystycznych, o wysokości 4 m i maksymalnej długość 14,8 m pomieści na dwóch pokładach do 96 pasażerów. Może być dokładnie dopasowany do zróżnicowanych wymagań klienta i potrzeb operacyjnych, poprzez wybór długości, układu wnętrza, wyposażenia. 9700 DD dołącza do gamy autobusów turystycznych, 9700 i wielokrotnie nagradzanego 9900. Modele te, jak również 9700 DD o wysokości 4,25 m, powstały na tej samej platformie.

– Dwupokładowe autokary cieszą się coraz większą popularnością wśród przewoźników w Europie – mówi Ulf Magnusson, wiceprezes Volvo Buses. – Dlatego z wielką satysfakcją wprowadzamy tę wersję, aby spełnić wysokie wymagania naszych klientów w zakresie jakości, wydajności i produktywności. Otrzymaliśmy już kilka zamówień na autobusy dwupokładowe z rynku skandynawskiego i bardzo cieszy nas fakt, że teraz będziemy mogli zaoferować ten pojazd klasy premium także innym europejskim klientom.

 

Składniki komfortu

Nadwozie zapewnia fińska firma Carrus Delta Oy. Jak podkreślano w czwartek, 4 lutego, podczas wirtualnej prezentacji, pasażerowie będą podróżowali komfortowo i bezpiecznie. Komfort i przyjemną podróż, niezależnie od warunków panujących na zewnątrz, gwarantują takie cechy jak przestronność wnętrza, niski poziom hałasu, ergonomicznie zaprojektowane fotele, wydajna klimatyzacja z oddzielnymi strefami dla pasażerów i kierowcy. Systemy nagłośnienia, systemy multimedialne i informacji pasażerskiej są dostępne w różnych wersjach. Wymiary drzwi, środkowego korytarza, wewnętrznych schodów i wysokość dachu zostały tak pomyślane, aby ułatwić wchodzenie i wychodzenie z pojazdu. Na szeroko rozumiany komfort składa się również przestrzeń bagażowa o objętości do 8 m sześc. Toaleta i aneks kuchenny są oferowane opcjonalnie.

 

Oblicza bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo to m.in. trzypunktowe pasy na wszystkich miejscach, a zwłaszcza wszystko co wiąże się z pracą kierowcy. Miejsce kierowcy jest przestronne i podwyższone, dla zwiększenia bezpieczeństwa i doskonałej widoczności na drogę. Autokar jest wyposażony w szereg „pomocników”, takich jak układ monitorowania reakcji kierowcy (Driver Alert Support), układ monitorowania pasa ruchu (Lane Keeping Support), układ ostrzegania o ryzyku kolizji z funkcją awaryjnego hamowania (Collision Warning with Emergency Braking), a także w elektronicznie sterowane hamulce i elektroniczny system stabilizacji i kontroli poślizgu. Dopracowane zawieszenie w połączeniu z niewielką masą karoserii skutkuje nisko położonym środkiem ciężkości i bardzo dobrą stabilnością podczas jazdy.

 

Zarządzanie strefą

Nowy model ma zaawansowane funkcje łączności, co pozwala przewoźnikom lepiej monitorować w czasie rzeczywistym sposób, w jaki autobus jest prowadzony i umożliwia planowanie obsługi serwisowej w celu uzyskania optymalnej wydajności. Jak podkreśla wiceprezes Ulf Magnusson, dzięki funkcji zarządzania strefą (Zone Management) przewoźnik określa, z jaką prędkością autobus może poruszać się w poszczególnych, wcześniej zdefiniowanych strefach. Wpływa to pozytywnie zarówno na bezpieczeństwo, jak i na spalanie.

 

Na różne paliwa

11-litrowa, rzędowa, sześciocylindrowa jednostka Volvo D11K, o mocy 460 koni może pracować nie tylko na zwykłym oleju napędowym, również na biodieslu B100, na HVO i RME. Hydratyzowany olej roślinny HVO (Hydrogenated Vegetable Oil) jest uzyskiwany ze źródeł odnawialnych, przykładowo z odpadów pochodzenia roślinnego. Innego rodzaju biopaliwo stanowią RME (Rapeseed Methyl Esters), estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego. Z silnikiem D11K współpracuje skrzynia biegów I-Shift.

T&M nr 2/2021

Tekst: Leon Bilski

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE