Entuzjaści mile widziani
Pomorska Miss Scania odbyła się tym razem pod stadionem Polsat Plus Arena Gdańsk.
W upalną sobotę po wakacjach, 7 września nie zabrakło pięknie tunigowanych ciężarówek i zestawów, widzów oraz firm związanych z transportem. Najpierw wyniki. Główny tytuł, Pomorskiej Miss, jednogłośnie, co jest wyjątkowe w historii tych zlotów, przypadł firmie Repiński Transport z Kościerzyny za ciągnik 560S pomalowany w motywy z gry komputerowej „Grand Theft Auto V”. Publiczność wybrała swoją Miss w otwartym głosowaniu, przy pomocy kodów QR - firma Ginter i Scania R540. Z okazji 55-lecia silników V8 (zatęsknimy za nimi w erze elektro) przyznano tytuł Scania V8 Królowa Szos, Daan Trans za 530S. Nagroda w kategorii Pojazd Specjalny / Weteran Szos była jedna, dla Ochotniczej Straży Pożarnej Niestępowo za Scanię serii 2. Nagroda dyrektora gdańskiego oddziału Scanii, Łukasz Pokropka trafiła do firmy Ol-Trans za R520.
Odcienie elektryczności
Scania, rzecz jasna jako marka zaangażowana w elektryczną transformację, musiała zaprezentować BEV-y (Battery Electric Vehicle). Był też BEV w postaci autobusu, małego, miejskiego, niskopodłogowego Fencera. Przy układzie drzwi 2+2+2 Fencer weźmie na pokład 37 pasażerów. Akumulator typu LFP, litowo-żelazowo-fosforanowy, legitymuje się pojemnością 350 kWh, natomiast silnik maksymalną mocą 260 kW, czyli 353 koni. Fencer po angielsku znaczy szermierz. Inspiracją dla tego autobusu była szermierka, która łączy elegancję ruchów z elastyczną taktyką.
– Agregat chłodniczy Schmitz S.CUe, inaczej zwany ep85, jest zasilany przez zestaw baterii umieszczonych między podporami postojowymi, o łącznej pojemności 32 kWh – mówi Jakub Sołtysik z EWT Truck & Trailer. – Akumulator można doładować na postoju z sieci o napięciu 400 woltów przy użyciu dwóch gniazd CEE wyprowadzonych na ścianie czołowej oraz w skrzyni narzędziowej. Środkowa oś naczepy S.KOe Cool została doposażona w generator prąduzasilający pojazd w trakcie jazdy. Wykorzystując wyłącznie zasilanie z baterii, agregat może pracować w przedziale od 5 do 18 godzin. Czas pracy zależy od charakterystyki transportowanego ładunku i warunków pogodowych.
Ekoenergetyka to polska, dynamicznie rozwijająca się firma, zatrudniająca już ponad tysiąc ludzi. Pokazała ładowarkę Axon Easy o mocy do 400 kW, z dwoma złączami CCS (Combined Charging System). Jak zaznacza Daniel Węgliński, key account manager e-truck & dealers, ten model ma dynamiczny podział mocy, co 80 kW. Jest więc możliwe ładowanie, przykładowo, jednego auta prądem 80 kW, drugiego 320 kW. Skraca to pobyt pod ładowarką pojazdu z większymi możliwościami przyjmowania energii elektrycznej.
Wokół Scanii
Poza samochodami wysokiej jakości Scania proponuje m.in. kontrakty serwisowe, również do używanych pojazdów. Podstawowe propozycje są trzy: pakiet przeglądowy, kontrakt obsługowy z ochroną układu napędowego i kontrakt obsługowo-naprawczy. Scania podchodzi elastycznie, każdą z trzech umów można rozszerzyć o opcje, również indywidualnie negocjowane. Użytkownik auta z kontraktem serwisowym zyskuje przewidywalność kosztów, spokój, nie musi martwić się o bieżącą obsługę.
Skoro Pomorska Miss uchodzi za największy zlot tuningowanych pojazdów Scania w naszej części kontynentu, nie mogło zabraknąć firmy Ena Truck. Spośród nowości warto wymienić okrągły reflektor Skyled, reflektor ze stroboskopem, prostokątny reflektor ze światłem do jazdy dziennej. Ena Truck sprzedaje również systemy fotowoltaiczne do samochodów ciężarowych, które wydłużają pracę klimatyzacji postojowej i innych odbiorników.
Dobre ciężarówki potrzebują dobrego ogumienia, np. Michelin. Na stoisku tej francuskiej marki była m.in. nowość, XLine Z3, o rozmiarze 315/60 R22.5 154/148L. Model na przednią oś, stworzony z myślą o transporcie długodystansowym. Sprawdziłem na wystawionej oponie kraj produkcji, Hiszpania, bo Polska na pewno nie, w Olsztynie „ciężarówki” już nie robią.
Przeładunki
Wesob przywiózł kontener w systemie wymiennym BDF, do transportu intermodalnego. Kontener o trzymetrowej, wewnętrznej wysokości pomieści 19 europalet, ma możliwość ustawienia podwójnej podłogi, doppelstock. Artur Langer, specjalista ds. sprzedaży podkreśla, że intermodal w Polsce rozwija się, ale potrzebna jest do niego przede wszystkim infrastruktura kolejowa.
Na stoisku PTM Polska można było obejrzeć naczepę Granalu z ruchomą podłogą i otwieranym bokiem. Objętość 91 m sześc., podłogę tworzy system Cargo Floor CF500, 8 mm. Otwierany bok to 6 + 6, czyli drzwi 6.000 mm plus 6.000 mm po lewej stronie. Pełna rama aluminiowa, a boczne ściany zostały wykonane z paneli aluminiowych. Zastosowanie lekkich materiałów przekłada się na niską masę własną 7.850 kg.
– Urządzenie przeładunkowe Liebherr LH22 o masie 22 ton, z chwytakiem pięciopalczastym 0,6 do złomu – opowiada Nadia Grunau, doradcza techniczno-handlowy z gdańskiego oddziału Liebherr-Polska. – Równie dobrze ten chwytak spisuje się przy śmieciach, w komunalce. Idealny sprzęt do załadunku wysokich naczep, czterometrowych, walking floorów szczególnie, bądź wagonów. Możemy założyć na przykład chwytak dwułupinowy do sypkiego, typu węgiel, zboże, czy chwytak do drewna. Kabina jest hydraulicznie przestawna, ustawia się jej wysokość do naczep czy wagonów.
T&M nr 9/2024
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment