Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

tomtom

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

XXXII MSPO w Kielcach

Z oferty przedstawionej na ostatnich, wrześniowych targach militarnych w Kielcach wybraliśmy propozycje dwóch znanych firm, szwedzkiej Scanii, liderującej na naszym rynku ciężarówek i Wieltonu, największego polskiego wytwórcy naczep.

Scania proponuje wojsku kompleksowe rozwiązania transportowe opierające się na znanych z jakości produktach cywilnych. Jej współpraca z siłami zbrojnymi różnych państw zaczęła się po I wojnie światowej. W Kielcach zaprezentowała podwozie z wymienną kabiną Gryphus R500 B8x8HZ, która może być opancerzona lub nieopancerzona, cysternę paliwową CD-10 P460 B6x6HZ, podwozie CD-10 P460 B6x6HZ do zabudowy i ciężki wóz gaśniczy-lotniskowy P450 B6x6HZ.

– Wytrzymałe, wysokiej klasy cywilne ciężarówki i silniki Scania mogą zostać idealnie dopasowane do konkretnych potrzeb naszych klientów z branży obronnej – komentuje Piotr Korus, kierownik ds. rozwoju sprzedaży Scania Polska. – Nasz modułowy i zrównoważony system pozwala na wiele konfiguracji, przy jednoczesnym zapewnieniu ograniczenia liczby części zamiennych, wyposażenia warsztatu, dokumentacji, szkoleń i konserwacji do minimum.

 

Na dwa sposoby

We współpracy z polską firmą Celtech Scania dostarczy 288 cystern paliwowych dla Wojska Polskiego. W grę wchodzą wspomniane już cysterny CD-10 na podwoziu 6x6 oraz zestawy CD-27 Kayman składające się z ciągnika siodłowego 6x4 z dystrybutorem paliwa i naczepy cysterny 27.000 l. Możliwości przewozowe Kaymana są prawie trzykrotnie większe niż solówki CD-10, która weźmie 10.000 l. Ciągniki z naczepami są generalnie przeznaczone do dostaw paliwa na duże odległości i tankowania sprzętu bojowego. Mają udogodnienia umożliwiające poruszanie się w większości po drogach asfaltowych i utwardzonych oraz odpoczynek w kabinie.

Natomiast Scania CD-10 to samochód przystosowany do terenu. Posiada osłony chroniące elementy konstrukcyjne narażone na uszkodzenia podczas off-roadu. Dlatego filtry mostów umieszczono w górnej części podwozia, co zapobiega ich urwaniu podczas najechania na kamień. W pojeździe znalazły się stalowe osłony silnika czy skrzyni biegów. Scania została wyposażona w układ hamowania z kontrolą zjazdu i EBS Offroad. 13-litrowy turbodiesel Euro III rozwija 460 koni, współpracuje z 14-biegową skrzynią automatyczną, skrzynią rozdzielczą i dyframi na każdej osi.

 

Teraz Defence

Sześcioosiowa, niskopodwoziowa naczepa LB6 to produkt Wielton Defence, nowej spółki w Grupie Wielton. Najpierw kilka zadań o LB6, która służy do przewożenia pojazdów, maszyn oraz kontenerów morskich (1 x 20’’ lub 1 x 30’’). Może transportować pojazdy wojskowe, sprzęt budowlany czy ciężkie konstrukcje techniczne. Wysoką zwrotnoś

zapewniają cztery osie hydraulicznie skrętne z tyłu. Masa własna wynosi 18.500 kg przy 85 t administracyjnej dopuszczalnej masy całkowitej (techniczna DMC to 97 t). Długość LB6 równa się 14.770 mm, z czego na platformę ładunkową przypada 11.000 mm. Jak zapewnia Wielton Defence, wytrzymałość pojazdu gwarantuje konstrukcja z wysokowytrzymałej stali oraz zabezpieczenie antykorozyjne w postaci dodatkowej powłoki cynkowej nałożonej metodą metalizacji. Pokryty antypoślizgową blachą pokład załadunkowy ma 10 par uchwytów mocowania ładunku 10.000 daN i trzy pary mocowań 16.000 daN każdy, także stopery regulujące pozycjonowanie najcięższych pojazdów dla optymalnego rozkładu mas. Dzięki temu wszystkiemu naczepa może transportować zarówno pojazdy kołowe jak i gąsienicowe.

– Uruchomienie spółki Wielton Defence jest jednym z elementów rozwoju organicznego Grupy – podkreśla Paweł Szataniak, prezes Grupy Wielton. – Jesteśmy przygotowani do produkcji naczep ciężarowych o DMC powyżej 50 ton dzięki dysponowaniu nowoczesnym zapleczem badawczo-rozwojowym i parkiem maszynowym. Pozwala nam to projektować i produkować pojazdy, które spełnią najwyższe standardy bezpieczeństwa i efektywności.

 

Parkingi!

Zainteresowanie Międzynarodowym Salonem Przemysłu Obronnego (MSPO) okazało się tak duże, że brakowało miejsc do zaparkowania, również w promieniu paru kilometrów od targów. Owszem, jedną z bocznych uliczek przeznaczono dla dziennikarzy, ale nikt nie prosił na wjeździe o okazanie legitymacji prasowej. Nic przeto dziwnego, że na tejże uliczce dostrzegłem kilka zastawów z naczepami, które na testowe nie wyglądały. Problem parkingów przy kieleckich targach ujawnia się właśnie podczas tak popularnych wystaw.

 

T&M nr 9/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE