uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

vdo

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Nie tylko dla rolnictwa

W dniach 19-21 stycznia na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyła się dziesiąta edycja targów Polagra – Premiery.

W dorocznej imprezie uczestniczą największe i uznane marki oferujące sprzęt i wyposażenia dla rolnictwa. Ale nie tylko.

Bobcat, Deutz-Fahr, Fendt, Iseki, John Deere, Kubota, Manitou to tylko niektóre ze znanych marek prezentujących pojazdy i maszyny. Pokazywane na targach ładowarki, różnego rodzaju podnośniki, przyczepy, jak również ogumienie czy zbiorniki to propozycje dla rolnictwa, ale także np. dla budownictwa, sektora komunalnego czy szeroko pojmowanej branży transportowej.

 

Specjalistki od ładowania

Jednym z targowych medalistów została ładowarka przegubowa Manitou MLA 3-25 H. To maszyna o wadze roboczej ok 2,5 t. Zastosowane w niej inteligentne i innowacyjne rozwiązania wpływają na wydajność, komfort i bezpieczeństwo pracy operatora oraz znacząco obniżają całkowity koszt eksploatacji (TCO – Total Cost of Ownership). Maszyna ma konstrukcję przegubową (kąt przegubu 45 st.). Przy nieco ponad 4-metrowej długości, szerokość nieznacznie przekracza metr. To pozwala pracować ładowarce na relatywnie niewielkiej przestrzeni. Napęd stanowi Diesel Perkinsa, generujący moc maksymalną 18 kW.

Nowością jest też ładowarka kołowa JCB 403. Na stoisku zwracano m.in. na komfortowe miejsce pracy operatora. Odchylana, teleskopowa kolumna kierownicy jest łatwa w regulacji i zapewnia ergonomiczną pozycję. Przełączanie między wysoką i niską prędkością jazdy następuje poprzez jedno naciśnięcie przycisku znajdującego się na dżojstiku (standardowe wyposażenie JCB 403 stanowi ergonomiczny system sterowania dżojstikiem zapewniający wygodną i intuicyjną obsługę). Mierząca poniżej 2,2 m wysokości i 1,1 m szerokości, kompaktowa ładowarka może pracować na bardzo ograniczonej powierzchni. Pomaga w tym kąt skrętu wynoszący 40 st. Za pomocą dodatkowej dźwigni sterującej można łatwo zablokować przepływ hydrauliczny do przodu. Zapewnia to stały przepływ do 40,5 l/min dla takich narzędzi funkcjonalnych jak szczotki do zamiatania czy łyżki.

TL 43.80 HF to natomiast jedna z prezentowanych na targach ładowarek teleskopowych marki Bobcat. Udźwig wynosi 4,3 t, maksymalna wysokość podnoszenia to prawie 8 m. Maszyna posiada układ High speed (40 km/h). Wymiana osprzętu następuje hydraulicznie. Wysięgnik jest amortyzowany. Silnik (fabryczny, Bobcat D34) zaprojektowo tak, był miał wysokie osiągi przy jednoczesnym zachowaniu relatywnie niskiego zużycia paliwa. Należy do serii silników posiadających system recyrkulacji spalin (EGR), katalizator utleniania oleju napędowego (DOC) i selektywną redukcję katalityczną (SCR). Bobcat D34 jest dostępny w wersjach o mocy 75, 100 i 130 KM. Przekładnia hydrostatyczna odpowiada za płynną moc i wysoki moment obrotowy. Istotnymi elementami są ponadto: funkcja automatycznej zmiany biegów w warunkach dużego obciążenia, system zarządzania prędkością (SMS), dynamiczny pedał hamowania i pedał przyspieszenia.

 

Na olej i AdBlue

Swimer Agro Tank 22000 z systemem Lipremos Sonic Pro oraz aplikacją WEB to kolejny z targowych medalistów. Wprawdzie rozwiązanie adresowane jest dla sektora rolniczego (magazynowanie i dystrybucja nawozów płynnych z systemem monitoringu parametrów cieczy), jednak na stoisku informowano też o szeregu podobnych rozwiązań dla innych sektorów. Zbiorniki paliwowe z Torunia służą np. do magazynowania, przechowywania oraz dystrybucji oleju napędowego. Swimer ma zbiorniki dwupłaszczowe i jednopłaszczowe z dystrybutorami. – Zbiorniki na olej napędowy Swimer Eco-Line są praktycznie już koniecznością. Posiadając zbiornik dwupłaszczowy do paliwa stajemy się niezależni od stacji benzynowych oraz oszczędni w czas i pieniądze, ponieważ zakupując paliwo hurtowo otrzymujemy dużo lepszą cenę niż na stacji paliw. Nasza oferta to zbiorniki dwupłaszczowe na paliwo czyli zbiornik właściwy wewnętrzny oraz zewnętrzny który jest w stanie pomieścić 110 proc. pojemności zbiornika wewnętrznego – przekonuje dostawca dodając, że taki zbiornik sprawdza się zarówno w firmach spedycyjnych czy budowlanych, jak i w gospodarstwach rolnych albo u osób prywatnych. Zbiorniki dwupłaszczowe na paliwo wprodukowano z polietylenu o dużej wytrzymałości mechanicznej i odporności na korozję. Elementy dodatkowe to: skrzynia dystrybucyjna, cyfrowy przepływomierz, wąż dystrybucyjny o długości 6 m oraz pistolet automatyczny. Firma oferuje też zbiorniki jedno- i dwupłaszczowe do AdBlue, wodnego roztworu mocznika stosowanego w układach wydechowych.

Podobne rozwiązania pokazała na targach firma Kingspan. Ma w ofercie m.in. FuelMaster – zbiorniki do magazynowania i dystrybucji oleju napędowego (poj. 9 tys. l). Dwupłaszczowa konstrukcja ma gwarantować pełną ochronę magazynowanego oleju bez ryzyka jego zanieczyszczenia bądź wycieku. Z kolei wysokiej jakości polietylen ma być gwarantem wytrzymałości i trwałości produktu. Smart Monitoring pozwala kontrolować poziom cieczy w zbiornikach przez całą dobę (także zdalnie).

 

Siła koszenia i mulczowania

Spora była targowa oferta maszyn do utrzymania zieleni. Kubota ma kosiarki samojezdne serii GR, wyposażone w silniki wysokoprężne o mocy 13,5 lub 21 KM i agregaty koszące 107 i 122 cm. Wygoda eksploatacji wynika m.in. z zastosowania płaskiego agregata koszącego i fotela o pełnej amortyzacji z regulacją położenia i stopnia amortyzacji w zależności od wagi operatora. Ergonomicznie zaprojektowana przekładnia hydrostatyczna sterowana nogą i dźwignią odpowiadają za wygodę w pracy. Silnik Diesla, w połączeniu z przekładnią i napędem agregatu koszącego z wałami Kardana ma gwarantować niezawodność. Kosiarki są dostępne w różnych wersjach, z wysypem bocznym lub tylnym oraz opcjonalnym zestawem do ściółkowania. Możliwa jest również praca z koszami do zbierania skoszonej trawy (poj. 370 l).

Z kolei na stoisku Energreen można było zobaczyć m.in. sterowane radiowo mulczery do zboczy. Oferta obejmuje m.in. urządzenia RoboEVO. To zdalnie sterowana maszyna z nośnikiem narzędzi, zdolna do pracy w najwęższych przestrzeniach, na zboczach o nachyleniu do 55 st. lub tam, gdzie dostęp jest bardzo utrudniony. RoboEVO może przenosić różne narzędzia, a wyposażony jest w 40-konny silnik wysokoprężny i dwie funkcje hydrauliczne o podwójnym działaniu. RoboEVO to maszyna sterowana radiowo co ułatwia obsługę. Mulczer sprawdza się w utrzymaniu drożności rzek, w pracach związanych z utrzymaniem terenów zielonych i leśnictwem, obsługą rolnictwa i przemysłu, jak również zimową obsługą dróg.

 

Moc do zwiększenia

AgroEcoPower to firma obecna na rynku od dwudziestu lat. Specjalizuje się w modyfikacjach oprogramowania wykorzystywanego w samojezdnych maszynach rolniczych. To zarówno ciągniki, jak i sieczkarnie, opryskiwacze, kombajny i urządzenia używane do prac leśnych. – Modyfikujemy oprogramowanie w sprzętach różnych marek – tych popularnych i nieco mniej znanych. Jako jedyna firma na rynku mamy certyfikat czeskiego Ministerstwa Transportu – Departamentu Pojazdów Drogowych. Obejmuje on modyfikację oprogramowania w silnikach spalinowych Euro 3, Euro 4, Euro 5 i Euro 6. Wprowadzamy zmiany w systemach komputerowych, które pozwalają na zwiększenie mocy urządzeń rolniczych i leśnych o nawet 20 proc. – zachęca dostawca tego rozwiązania. Zmiany parametrów pracy silników pojazdów rolniczych i leśnych można dokonać bez konieczności wprowadzania mechanicznych modyfikacji. Usługi opierają się na systemach informatycznych i elektronicznych, które odpowiadają za działanie ważnych podzespołów ciężkich maszyn. Inżynierowie korzystają z pozostawionej rezerwy mocy, dzięki czemu można podnieść osiągi maszyny bez jej nadmiernego obciążania. Jak nas poinformowano, obecnie firma działa w Australii, Austrii, Republice Czeskiej, Kanadzie, Niemczech, Polsce, Rumunii, Słowacji, na Węgrzech, a także „rozwija skrzydła” w Brazylii. Od niemal dekady z jej usług można skorzystać również w Stanach Zjednoczonych.

 

Same nie pojadą

Przyczepy skorupowe są coraz częściej wybieranym środkiem transportu w gospodarstwach. W przeszłości wykorzystywano je praktycznie tylko do przewozu roślin okopowych oraz zielonki. Obecnie stosuje się je również do przewozu wszelkich materiałów sypkich.

Na targach Polagra – Premiery można było zobaczyć np. przyczepę skorupową PRC-2HP/W18R marki Wielton. Wnętrze skrzyni ładunkowej jest gładkie, co ogranicza do minimum ryzyko uszkodzenia produktów podczas załadunku i rozładunku. Ściany boczne o zmiennej geometrii ułatwiają rozładunek produktów. Masa wasna wynosi 7 t, ładowność techniczna 18 t, kubatura skrzyni 25 m sześc. Dostawca zwraca uwagę na oleopneumatyczną amortyzację dyszla, a także klapę sterowaną hydraulicznie.
Długość całkowita skrzyni to 8.875 mm, a jej wewnętrzna szerokość 2.330 mm.

Podobna gabartowo jest nowa przyczepa skorupowa Metaltech TS 18. I w tym przypadku wnętrze skrzyni ładunkowej jest gładkie. Hydraulicznie unoszona ściana tylna pozwala na wygodne, sprawne i bezpieczne rozładowanie przewożonych produktów. Wysoka szczelność umożliwia transport materiałów sypkich. W tylnej klapie umieszczono dodatkowe okno wysypowe, które pozwala na rozładunek strumieniowy. Atutem tych przyczep jest mocna i zwarta konstrukcja, co sprzyja pracom w trudnych warunkach polowych. W porównaniu z przyczepami burtowymi zapewniają lepszą szczelność, gdyż jednym elementem ruchomym jest klapa tylna, a także w przypadku dodatkowej opcji – wywrót boczny. Do wyboru jest kilka rodzajów zawieszeń: tandem lub tridem z resorami parabolicznymi (mocna konstrukcja, niski koszt oraz stosunkowo niewielkie ugięcie); zawieszenie hydrauliczne (duży komfort układu jezdnego, praca jest stabilna i bezpieczna, ciecz znajdująca się w siłownikach reguluje cały układ jezdny, zawieszenie można ustawić poprzez regulację ciśnienia na sztywne lub bardziej miękkie) lub zawieszenie boogie (mocne i bardzo sztywne, przeznaczone do pracy w trudnym terenie).

 

Gumy nowe i bieżnikowane

Ogumienie przemysłowe jest domeną firmy Kabat Tyre. To polski wytwórca opon rolniczych oraz opon pełnych do wózków widłowych, dętek,ochraniaczy, profili gumowych, mieszanek gumowych oraz szeroko pojętych technicznych wyrobów z gumy. Firma została założona w 1983 r. a obecnie eksportuje swe produkty do osiemdziesięciu krajów na całym świecie, od Europy, po Amerykę, Azję aż po Afrykę. Posiada własne Biuro Konstrukcyjne i Dział Technologiczny, co umożliwia szybkie i ekonomiczne przygotowanie form nowych wyrobów. W nowoczesnym Dziale Badań i Rozwoju produkowane sa mieszanki gumowe (firma jest liczącym się dostawcą tego półproduktu do innych zakładów produkcyjnych w kraju i nie tylko). Na stoisku rekomendowano też szeroką paletę opon bieżnikowanych, w tym do środków transportu: naczep, ciągników siodłowych, a także urządzeń stosowanych w transporcie wewnętrznym np. wózków widłowych.

 

T&M nr 1/2024

Tekst: Michał Jurczak

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE