Duże targi
Szósta edycja Targów Rozwiązań Transportowych 4Poland, zorganizowana przez Volvo Trucks Poland, miała miejsce na Autodromie Jastrząb koło Szydłowca w woj. mazowieckim, w chłodny piątek, 2 czerwca.
Edycja największa z dotychczasowych, przeprowadzona z rozmachem.
Ponieważ od początku targi są nastawione na podwozia i zabudowy, pojazdy były zróżnicowane, choć nie brakowało i naczep. Te stały na przykład u Schwarzmullera. Piotr Iwański, nowy-stary szef Schwarzmuller Polska zachwala, że produkty tej marki są najtrwalsze, najlżejsze, jakościowo najlepsze, procentują lata doświadczeń konstrukcyjnych i technologicznych. Generalnie Schwarzmuller wytwarza to, co klient sobie życzy, pod zamówienie. W naszym kraju oferta jest kierowana do różnych branż – transportu międzynarodowego, recyklingu, transportu paliw itd. Andrzej Pieczyk, przedstawiciel handlowy, zwraca uwagę na typową dla Schwarzmullera dwuklinową konstrukcję zbiorników cystern. Dzięki temu rozładunek jest szybki i całkowity.
Firma EWT Truck & Trailer Polska wystawiła naczepę chłodniczą SKO z agregatem Schmitz S.CU d80. Sprawdzony silnik wysokoprężny agregatu zużywa mało paliwa, dzięki zmiennej regulacji obrotów. Standardem jest Silent-Kit, znacznie obniżający poziom hałasu. Nie zabrakło naczepy samowyładowczej Schmitz SKI z najnowszą muldą stalową. Na torze można było przetestować Volvo FL Electric z zabudową izotermiczną MKO FP45. Z taką samą zabudową było Volvo FH, przekazane przez EWT wraz z Nijhof-Wassink, dealerem Volvo, dla firmy Bigfresh.
Przy zabudowach
– Na targach prezentujemy dwa pojazdy z linii Volume Master – mówi Maciej Łyskawa, specjalista ds. marketingu z Wieltonu. – Są to zestawy przestrzenne, kubaturowe, które klienci sobie chwalą. Jeden zestaw ma przyczepę jednoosiową lekką, a drugi przyczepę dwuosiową i system dokowania wózka widłowego. W poprzednich latach na Volvo 4Poland mieliśmy na przykład furgon czy wywrotkę, w tym roku postawiliśmy na zestawy.
Meiller pokazał dwa ciekawe pojazdy przygotowane według bardzo jasno sprecyzowanych potrzeb klientów. Od lat proces zakupu i wieloletniej eksploatacji produktów Meillera zaczyna się od bardzo dokładnego zbadania potrzeb klienta i zaproponowaniu pojazdu „szytego na miarę”. Tak też było i w tym przypadku. Na autodromie zaprezentowano urządzenie bramowe Tectris AK12-MT oraz tylnozsypową wywrotkę Halfpipe P430. W pierwszym przypadku 12 oznacza nominalne obciążenie w tonach, liczone od poziomu jezdni, M średniodługi pomost zabudowy, T ramiona z teleskopowym wysuwem. Natomiast liczba 430 w wywrotce: 4 osie podwozia (w tym przypadku 8x4), 30 t maksymalnego obciążenia technicznego.
Rozczepiony, ciężki zestaw do przestrzennych ładunków, z trzyosiową przyczepą był na stoisku Redos Trailers. Dach jest podnoszony i zwijany, wysokość przekracza cztery metry. Jak informuje Filip Groszczyk, marketing manager, tego typu ciężkimi zestawami podróżują raczej spore gabarytowo i wagowo transporty. Poza tym partnerzy firmy Redos wybierają zestawy lekkie do przewożenia stolarki okiennej czy styropianu. Rzecz jasna, w każdym przypadku podwozia mogą być różnych marek, nie tylko Volvo.
Pogoda akurat 2 czerwca panowała raczej jesienna, przeto bez specjalnego zdziwienia patrzyło się na dwa pojazdy do zimowego utrzymania dróg przygotowane we współpracy KH-Kippera i Aebi Schmidt Polska. Piotr Barnak, special project manager z Aebi Schmidt Polska:
– Jesteśmy głównym dostawcą sprzętu do utrzymania dróg, letniego i zimowego. Tutaj prezentujemy pługi autostradowy do odśnieżania. Volvo z pługiem ML 51,z segmentem otwieranym, ma kontener hakowy. Drugi pojazd to wywrotka trójstronna, z aluminiowymi burtami, na której jest zamontowana siedmiometrowa posypywarka Stratos do usuwania gołoledzi i śliskości na drodze. Materiałem może być sól, kalcium, mieszanka piaskowo-solna czy piasek. Oba pojazdy będą pracowały na autostradzie A4, na odcinku Kraków-Katowice. Dwa kolejne dostarczymy w październiku.
Portfolio firmy Wesob jest zróżnicowane i coraz bogatsze. Na targach Wesob prezentował ciężki zestaw kurtynowy złożony z zabudowy trzyosiowego podwozia i dwuosiowej przyczepy. Łączna DMC takiego połączenia wynosi 40 ton, kubatura do 120 kubików, ilość europalet 38. Podwozie przyczepy wykonano ze stali o podwyższonej wytrzymałości, ocynkowane ogniowo. Jak dowiedzieliśmy się od Artura Langera, specjalisty ds. sprzedaży, wśród systemów BDF nowością jest kontener wymienny 45-stopowy typu kurtyna (typ WPR 45 SG).
Oponiarskie klimaty
Spośród oponiarskich koncernów najbardziej atrakcyjnie wypadł Continental, z pokazową naczepą (oczywiście z ciągnikiem siodłowym Volvo). Sugestywnie przedstawiał ofertę Krzysztof Otrząsek, head of fleet solutions w Continental Opony Polska. Duży, przesuwany ekran we wnętrzu naczepy pozwalał na jeszcze lepsze poznanie produktów, m.in. nowej linii Conti Hybrid, która zapoczątkowuje rozwój opon piątej generacji. Producent obiecuje przebieg dłuższy aż o 20 proc. w porównaniu z poprzednią generacją. Modele Conti Hybrid HS5 i HD5 będą dostępne we wszystkich popularnych rozmiarach do końca br.
– Prezentujemy przede wszystkim opony z serii Ecopia, które cechują się paliwooszczędnością – podkreśla Patryk Twardowski, manager Bridgestone’a zajmujący się dużymi flotami w północno-wschodniej części kraju. – Są to opony dedykowane dla ruchu autostradowego, dalekobieżnego, w czym polscy przewoźnicy są bardzo mocni. Efektywność paliwowa ogumienia jest bardzo istotna. Ecopia na całym zestawie, w porównaniu z oponami o niższej klasie efektywności tylko o jeden stopień, może dać oszczędność 1,5 litra na 100 kilometrów.
Michelin proponuje trzy gamy. „Obniżone zużycie paliwa we wszechstronnym zastosowaniu” – taki slogan dotyczy nowej linii X Multi Energy. Inne zalety tej linii to wysokie przebiegi i bardzo dobra trakcja. Z kolei X Line Energy to ogumienie obniżające zużycie paliwa na długich dystansach. Efektem może być zaoszczędzenie 1.560 euro na zestaw w skali roku. X Multi gwarantuje wysoki przebieg podczas wszechstronnej eksploatacji, we wszystkich warunkach pogodowych.
To też jest ważne
Q8 Oils, oprócz olejow, sprzedaje również smary. Podkreśla to Jarosław Dębski, prezes Syntaco, autoryzowanego, generalnego dystrybutora Q8 Oils. Zadaniem smaru jest zmniejszenie tarcia między poruszającymi się elementami, chronienie przed korozją, także redukcja ciepła i zanieczyszczeń. Smar plastyczny składa się z trzech, głównych elementów: oleju bazowego, zagęszczacza, dodatków. Q8 ma smary do różnych zastosowań, o nazwach, kojarzących się z malarzami: Rembrandt, Rubens, Ruysdael oraz Multi.
410 stacji liczyła na początku bm. sieć Moya, do końca przyszłego roku ma być pół tysiąca. Średnie tempo wynosi 50 nowych obiektów w sieci rocznie. Ważna, ekologiczna nowość w najbliższym czasie to ładowarki pojazdów elektrycznych i zelektryfikowanych. W najbliższych latach Anwim, właściciel sieci, planuje zainwestować ponad 1,5 mld zł, z czego 1 mld zł w zieloną transformację. Przypomnijmy, że karta Moya TFC daje możliwość skorzystania z ponad 8.000 stacji paliw w 18 państwach Europy, oczywiście również w Polsce.
CB radio President Harrison II wyróżnia się cyfrową redukcją szumów. Dzięki temu w eter idzie mniej zakłóceń, czysty sygnał, bez akustycznego tła z kabiny. CB Presidenta mają funkcję vox, czyli obsługę głosową, bez użycia rąk. Działa ona jak przycisk PTT na mikrofonie. Do mniejszych aut, dostawczych i osobowych, przeznaczony jest model Bill II, z blokadą szumów, który można dosłownie wziąć ze sobą do kieszeni.
Nie te opaski
Każdy, kto cokolwiek organizował, wie że przeprowadzenie takiego przedsięwzięcia jak Volvo 4Poland, z atrakcjami typu pokaz grupy akrobacyjnej Żelazny, czy koncert Agnieszki Chylińskiej stanowi poważne wyzwanie. Jeśli mogę wytknąć, na pewno zmiany wymaga system opasek dla gości, powodujący chwilami niepotrzebny tłok.
T&M nr 6/2023
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment