Trzy dni w Nadarzynie
Podczas IV Międzynarodowych Targów Transportu, Spedycji i Logistyki w podwarszawskim Nadarzynie, w Ptak Warszaw Expo, 4-6 kwietnia, można było przekonać się, jak zróżnicowany i rozwinięty jest biznes związany z transportem drogowym.
Firma Autobagi Polska, importer BMC, wystawiła autobusy i ciężarówki. Autobusy Neocity były miejskie, krótkie, 8,5-metrowe. Jeden z nich zasilany starym, dobrym dieslem (silnik Cumminsa), bez elektrycznych komponentów, drugi – wprost przeciwnie – wyłącznie prądem. Elektryk kosztuje ponad dwa razy więcej, ale jest zeroemisyjny.
– W Polsce już kilka firm próbowało swoich sił z marką BMC, podejrzewam, że wszyscy „polegli” ze względu na problemy z serwisem, jakie się u nich pojawiały – zastanawia się Wojciech Traczuk, dyrektor Autobagi ds. rozwoju.
– Z racji tego, że wywodzimy się z samochodów ciężarowych, mamy swoje serwisy w całej Polsce, które będą obsługiwały BMC. Marka BMC to nie tylko autobusy, ale również samochody ciężarowe, sprzedajemy jedne i drugie.Na innymi stoisku zwracał uwagę ciągnik siodłowy BMC TGR 1846 diesel z LPG. Gaz jest paliwem wspomagającym, w praktyce zastępuje 20-30 proc. oleju napędowego. Roczne oszczędności na paliwie mogą sięgnąć 35 tys. zł. Jedyny taki ciągnik na rynku można przetestować, w realnych, transportowych warunkach przez pięć dni.
Radosław Cebula, office manger Arcese Polska: – Arcese zajmuje się transportem drogowym, również intermodalnym, morskim, lotniczym. Jest to bardzo duża korporacja, oddziały mamy na całym świecie, łącznie z Brazylią, Stanami czy Chinami. Poszukujemy zarówno klientów, jak i przewoźników. Również obecnie zapotrzebowanie na usługi transportowe wzrasta, to jest pozytywne. Jakie warunki musi spełnić przewoźnik, na przykład wiek pojazdu, wysokość naczepy zależy od linii, na której by jeździł. Naczepy to głównie firanki, rzadko wymagamy specjalistycznych. A linia intermodalna prowadzi z Włoch do Ostrawy w Czechach, skąd mamy połączenia na Polskę.
Regeneracja na medal
Firma Kaliński prezentowała Złoty Medal z niedawnych targów Ekotech w Kielcach, zdobyty za usługę regeneracji katalizatorów SCR za pomocą wymiany wkładów. Na stoisku rozmawialiśmy z Pawłem Żylińskim i Adamem Czuprysem. Na stoisku firmy mogliśmy zobaczyć różnego rodzaju filtry cząstek stałych, katalizatory, zarówno już zregenerowane jak i ich przekroje.
Kaliński sprzedaje swoje produkty w Polsce, ale również na terenie całej Europy, często więc działa wysyłkowo. Regeneracja odbywa się szybko, z reguły dwa-trzy dni, w branży transportowej czas ma wszak kolosalne znaczenie. Istnieje również możliwość wysyłki bezpośrednio po złożeniu zamówienia, jeśli taka sama część jest w firmowym magazynie, co przyśpiesza cały proces naprawy.
Nie tylko dętki
Kabat Tyre to polski producent dętek, opon, opon bieżnikowanych, profili gumowych i w ogóle szeroko pojętych technicznych wyrobów z gumy. Zatrudnia ponad 1.000 osób, ma dwa zakłady, w Budzyniu i w Bolechowie, oba w woj. wielkopolskim. Korzysta z własnych mieszanek, dętki eksportuje do ponad 80 państw świata. Regularnie wystawia się na wielu targach, ostatnio np. w Singapurze i Dubaju. W Nadarzynie pokazał m.in. nowe, diagonalne opony do koparkoładowarek, bieżnikowane na osie napędowe ciągnika siodłowego, do przyczep agro, do koparkoładowarek.
– Firma powstała 40 lat temu, od tego czasu zajmujemy się dętkami – mówi Jacek Górski, dyrektor sprzedaży krajowej. – Natomiast od 10 lat produkujemy opony.
Wszystko dla flot
Shell jest znany nie tylko z sieci stacji paliw, również z kart flotowych, zwrotu VAT-u i akcyzy, z urządzeń do europejskich opłat drogowych EETS4U. Posiadacze kart Shella otrzymują jedną, zbiorczą fakturę za paliwa i wszystkie transakcje widoczne w portalu Shell Fleet Hub. Karty są akceptowane w ponad 38 tys. stacji w Europie. Faktury za paliwo uregulowane przy pomocy Shell Card są automatycznie uwzględniane przy zwrocie zagranicznego VAT-u. Istnieją dwie procedury – zwrot w trybie przyśpieszonym w dwa tygodnie od daty wystawienia faktury i w trybie standardowym. Z kolei urządzenie EETS4U umożliwia bezproblemowe płacenie za przejazdy drogami, tunelami i mostami. I jest dostarczane szybko, w przeciągu tygodnia od zamówienia.
Trimble to elektroniczne rozwiązania przydatne w każdej flocie, dzięki którym łatwiejsze staje się zarządzanie zadaniami transportowymi. Przykładowo, przy pomocy narzędzia planowania Fleet Cockpit dyspozytor posiada wszystkie informacje pod ręką i może w pełni dostosować wyświetlane dane do swoich potrzeb. Natomiast Fleet Works spełnia wszelkie wymogi związane z raportowaniem (np. czas jazdy, zużycie paliwa, pokonana trasa).
VAT Polska, należący do Negometal Company, proponuje zwrot VAT-u z 30 europejskich państw (Unia plus Wielka Brytania, Norwegia, Szwajcaria), odzyskiwanie akcyzy od paliwa, urządzenia do opłat drogowych, karty C2A, które są zarazem bankowymi i paliwowymi.
Varta od czterech już lat sprzedaje akumulatory AGM (Absorbed Glass Mat) do pojazdów użytkowych. Baterie tego typu charakteryzują się bardzo dużą odpornością na głębokie rozładowanie, brakiem rozwarstwienia elektrolitu (stratyfikacji), wysokim prądem rozruchowym, szybkością ładowania. Owszem, są droższe od tradycyjnych, ale lepiej wypadają pod względem TCO, całkowitych kosztów eksploatacji.
Czas na mLeasing
mLeasing oferuje finansowanie samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych i naczep w formie leasingu i pożyczki. Klienci korzystają z uproszczonych procedur. Wnioski składają online a decyzja finansowa jest ekspresowa. Przewoźnicy spotkani na stoisku potwierdzali, że borykają się ze wzrostem kosztów prowadzenia firm oraz wolniejszym spływem należności. To zachęca firmy transportowe do szukania (środków obrotowych zewnętrznych) - rozwiązań finansowych pozagotówkowych.
Obowiązywanie Pakietu Mobilności i Polskiego Ładu zmusiło niektórych przewoźników do zmiany formy zatrudnienia kierowców. Część kierowców zarejestrowała jednoosobowe firmy.
Pożyczka to produkt najczęściej wykorzystywany przez małych i średnich przewoźników. Firmy transportowe często korzystają z możliwości karencji w spłacie podatku VAT w pożyczce. Środki pozyskane wykorzystują w pierwszych miesiącach uruchomienia pojazdu.
T&M nr 4/2023
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment