Na dobry początek
Dwa dni, 10-11 maja, trwały w Kielcach Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura.
Zastąpiły one targi Autostrada Polska. Nowej Infrastrukturze do rozmachu Autostrady jeszcze nieco brakuje, ale w trudnych czasach pandemii i wojny na Ukrainie warto kibicować każdej takiej inicjatywie. Naszą uwagę zwróciło stoisko firmy Bevola. Kamil Redlich, area sales manager, opowiedział o zakabinowych skrzyniach narzędziowych do ciągników siodłowych. Elegancko wykonane skrzynie instaluje się pionowo, za kabiną, przy osłonie aerodynamicznej.
– Obserwujemy rosnący trend, że pojazdy ciężarowe są wyposażane w instalacje CNG, LNG, w napędy elektryczne, co z kolei powoduje, że wszystko wokół osi i wokół ramy jest zajęte przez zbiorniki czy akumulatory – wyjaśnia Kamil Redlich. – Jest bardzo ciasno, nie ma wolnej przestrzeni na skrzynie narzędziowe. Oczywiście, takie skrzynie można montować również w ciągnikach z konwencjonalnym napędem.
Zakabinowe skrzynie przyjęły się w Skandynawii. Tamten rynek wymusza nieco inne doposażenie pojazdu. Kierowcy wyruszają na dalekie trasy, w których są zdani sami na siebie. W ofercie Bevoli są również skrzynie z elementami grzewczymi. Kierowca, jak zmoknie podczas pracy na zewnątrz, może w nich wysuszyć robocze ubranie.
System Bevoplan umożliwia „inteligentną” aranżację przestrzeni ładunkowej. Nie trzeba wcześniej planować tego, co się będzie wozić i w jaki sposób. Za pomocą gniazd, szyn, uchwytów, insertów można rozplanować przestrzeń w naczepie. Przykładowo, są inserty pozwalające na transport kontenerów, czy wsporniki do łodzi (popularne w Skandynawii).
Horpol pokazał wiele swoich produktów, nowością była LED-owa lampa zespolona do naczep Mavic (LZD 2650 lewa, LZD 2651 prawa), zbierająca szereg pozytywnych opinii. Zwraca uwagę kształt (nie zawsze musi być prostopadłościan) i staranny dobór wielkości punktów świetlnych. Światła cofania mają dużą moc, kierunkowskaz przybrał tradycyjną postać, przede wszystkim jest bardzo dobrze widoczny, co podkreśla Piotr Pawełczak, kierownik sprzedaży regionu Horpolu.
Teraz BMC
BMC, czyli British Motor Company to nowa na polskim rynku marka ciężarówek od 18 ton do 43 ton DMC i autobusów. Marka należąca obecnie do udziałowców z Turcji (tam odbywa się produkcja) i Kataru, działająca od lat 70., obecna m.in. w południowej Europie. Jej dystrybucją zajęła się firma Autobagi Polska z Krakowa, znana do tej pory jako przedstawiciel Kamaza. Po napaści Rosji na Ukrainę handlowanie rosyjskimi pojazdami (aczkolwiek produkowanymi na Litwie) stanęło pod znakiem zapytania. Współpraca z rosyjskim Kamazem będzie wstrzymana az do odwołania. Do sprzedaży pozostało ostatnich 50 Kamazów na stocku. Natomiast serwis pojazdów i sprzedaż części zamiennych powinien się odbywać bez większych problemów.
– BMC ma układy napędowe 4x2, 6x4, 6x2, 8x4, 8x2 – wylicza Wojciech Traczuk, dyrektor ds. rozwoju Autobagi Polska. – Sprzedajemy zarówno gotowe pojazdy konstrukcyjne jak i przygotowane do zabudowy, zależnie od tego, co będzie potrzebował klient. W Turcji – jeśli chodzi o gotowe nadwozia - najlepsze możliwości mamy, z wywrotki i betonomieszarkami oraz pojazdami komunalnymi (śmieciarki). Zaczynamy od budowlanych samochodów ciężarowych, oraz przede wszystkim od ciągników siodłowych, potem będą autobusy….
Serwis na żywo
Na wspólnym stoisku firmy Lewor i „Przeglądu Oponiarskiego” odbywał się serwis na żywo. Sposoby naprawy ciężarowych opon, na przykładzie naczepowej 385/65 R22.5 GT Radial pokazywał Ryszard Marcinkowski, znany ekspert z dziedziny ogumienia. Warto było popatrzeć i posłuchać, aby przekonać się, że reperacja takiego ogumienia wymaga wiedzy, rozwagi, odpowiednich wkładów i narzędzi.
Wśród przyczep
Blyss zaprezentował w Kielcach m.in. przyczepę wywrotkę o DMC 3,5 tony, z możliwością wjechania pojazdu czy maszyny budowlanej. Wywrót trójstronny, za pomocą manualnej pompy olejowej lub elektrycznej, wewnątrz 3 m na 1,8 m. To sprzęt uniwersalny, przystosowany do montażu nadstawek burtowych z plandeką płaską, nadstawek siatkowych, plandeki.
– Oferujemy bardzo dużo wersji przyczep, do 3,5 tony właściwie jesteśmy w stanie zapewnić wszystko – mówi Sławomir Rybiński, specjalista ds. sprzedaży. – Naszymi odbiorcami mogą być rozmaite branże, również osoby prywatne. Przewozy bębna kablowego, koparek, sprzętu budowlanego, autolawety, przyczepy lekkie, przyczepy ciężarowe i tak dalej.
Zabudowy KH-Kipper
Na zewnątrz hali, poza Blyssem, zabudowy na podwoziach różnych marek prezentował KH-Kipper. Naszym przewodnikiem po tej części targów była Ewelina Ptak-Krzemień, kierownik działu marketingu KH-Kipper.
– Pokazujemy szeroką ofertę wywrotek budowlanych, wywrotkę kopalnianą, ciekawostką jest tak zwany system wymienny, czyli możliwość wykorzystania jednego podwozia z dwoma, wymiennymi zabudowami. Obok MAN-a z zabudową tylnozsypową stoi gruszka na nogach podporowych. System jest przydatny w dzisiejszych czasach, kiedy mamy więcej wyzwań, kiedy liczymy się z kosztami. Jest to rozwiązanie dedykowane dla niedużych firm budowlanych. Właściciel dzisiaj ma zlecenie na przewóz piasku czy żwiru na wywrotce, a następnego dnia na przewóz betonu w betonomieszarce. System jest łatwy w obsłudze, wymaga zaangażowania jedynie dwóch osób w ciągu kilkunastu minut.
Na podwoziu Scanii była zabudowa z lewą burtą hydrauliczną. Nowe rozwiązanie, opracowane przez konstruktorów KH-Kipper, umożliwia jednoczesne podnoszenie skrzyni i otwieranie burty. Burta dzięki tym zmianom znajduje się bliżej kół. Wyładunek przebiega sprawniej, materiał typu żwir, piasek trafia pod same koła pojazdu. Przydaje się to podczas pracy w ograniczonych przestrzeniach.
KH-Kipper eksportuje do ponad 60 krajów, np. na targach pokazano pojazdy przygotowane dla Armenii i Norwegii. Znaczącym odbiorcą była Rosja, obecnie dostawy są wstrzymanie, trzeba tę lukę wypełnić zleceniami z innych rynków, np. afrykańskich.
T&M nr 5/2022
Tekst: Leon Bilski
Add comment