loga na www miedzy banery

Advertisement

Renault 1170x300

loga na www miedzy banery

VDO

loga na www miedzy banery

Hengst maj

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

Onturtle kwiecien

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Pieniądze wydane na paliwo wracają

W dobie rosnących kosztów paliwa i funkcjonowania firm transportowych zwrot akcyzy od paliwa staje się istotnym elementem optymalizacji wydatków dla przewoźników realizujących transport międzynarodowy.

Wiele krajów Unii Europejskiej umożliwia firmom transportowym ubieganie się o zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa zakupionego na ich terenie.

Zwrot akcyzy przysługuje firmom transportowym, które spełniają określone warunki. Przede wszystkim muszą one być zarejestrowane w kraju Unii Europejskiej oraz posiadać pojazdy spełniające odpowiednie wymagania.

Aby odzyskać część poniesionych kosztów, przewoźnicy muszą spełnić szereg formalności. Konieczne jest m.in. zbieranie i archiwizowanie faktur za zakupione paliwo, które zawierają wszystkie wymagane dane, takie jak numer rejestracyjny pojazdu. Następnie należy złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie danego kraju lub skorzystać z usług firm specjalizujących się w odzyskiwaniu akcyzy.

akcyza2Jak wskazują przedstawiciele firmy Edenred Finance, przewoźnicy chcą skupić się na swojej podstawowej działalności biznesowej, a nie na wymogach biurokratycznych lub nadążaniu za zmianami regulacyjnymi. Ponadto odzyskiwanie podatku akcyzowego to długi proces dla firmy transportowej. Różne kraje mają różne wymagania dotyczące dokumentacji, procesy i terminy, a firmy transportowe mogą nie mieć wystarczającej wiedzy na ten temat, co może prowadzić do odrzucenia wniosków o zwrot. Mówiąc prościej, z różnych powodów przewoźnicy mogą nie być w stanie odzyskać środków, co może prowadzić do nieoczekiwanych strat, które negatywnie wpłyną na wyniki finansowe firmy. Wymagania księgowe są również rygorystyczne, więc firmy z mniejszym doświadczeniem mogą popełniać błędy. Współpraca z firmami wyspecjalizowanymi w tej dziedzinie pomaga uniknąć takich błędów, oszczędza czas na analizie informacji, przyspiesza proces zwrotu i maksymalizuje kwoty do zwrotu.

 

Kto może ubiegać się o zwrot akcyzy?

O zwrot akcyzy mogą ubiegać się firmy prowadzące działalność transportu drogowego towarów.

– Warunkiem jest posiadanie faktur (rachunki nie są uznawane) oraz przypisanie kart paliwowych do konkretnego pojazdu – przypomina Justyna Krysiak, kierownik operacyjny Działu VAT w E100.

Karolina Styrcz, TAX refund team leader, Grupa Eurowag precyzuje: o zwrot akcyzy mogą ubiegać się firmy transportowe, które posiadają kod działalności gospodarczej 4939 (transport lądowy pasażerski) lub 4941 (transport drogowy towarów).

– Aby móc ubiegać się o zwrot akcyzy, przedsiębiorstwo musi posiadać status czynnego podatnika VAT w kraju swojej siedziby, nie prowadzić działalności gospodarczej ani nie mieć oficjalnych przedstawicielstw w kraju, z którego ubiega się o zwrot – podkreśla przedstawicielka Grupy Eurowag i dodaje, że zwrot środków dotyczy wyłącznie oleju napędowego. Konieczne jest również spełnienie określonych wymogów formalnych, ustalanych indywidualnie przez każdy kraj, takich jak przedstawienie dokumentacji pojazdów (stałe dowody rejestracyjne, umowy najmu lub leasingu oraz dostarczenie przysięgłych tłumaczeń odpowiednich dokumentów).

 

Jakie pojazdy?

Jakie pojazdy używane przez firmę transportową kwalifikują się do zwrotu akcyzy? Sprecyzowała to firma Transtax:

akcyza7Możemy je zasadniczo podzielić na dwie grupy:

  • Do pierwszej grupy należą pojazdy przeznaczone do drogowego transportu towarów o maksymalnej masie równej, bądź większej niż 7,5 tony.
  • Druga grupę stanowią pojazdy do regularnego lub sporadycznego przewozu pasażerów w kategoriach M2 lub M3 (wyjątek stanowią Włochy, tam tylko autobusy liniowe typu Polski Bus mogą odzyskiwać akcyzę, inne autokary wycieczkowe nie mogą ubiegać się o zwrot akcyzy).

Pojazdy te mogą być: • własnością firmy • wzięte w leasing • użyczone.

Warunkiem jest posiadanie floty pojazdów spełniających odpowiednie normy emisji (zwykle Euro VI), zarejestrowanych na firmę, prowadzącą działalność transportową na terenie UE – uzupełniają informację w Diesel24.

 

Jakie dokumenty?

Na fakturze zakupowej oleju napędowego musi być podany nr rejestracyjny tankującego pojazdu – informuje Transtax. – W niektórych krajach zwrot akcyzy możliwy jest nawet do kilku lat wstecz. Procedury, stawki oraz dokumentacja są inne dla każdego kraju. Na przykład w Belgii firma transportowa musi być w pierwszej kolejności zarejestrowana w Urzędzie Celnym. Natomiast w Hiszpanii, żeby firma mogła odzyskiwać podatek akcyzowy, najpierw musi przejść rejestrację podatkową i uzyskać hiszpański numer NIF.

 

Co kraj to obyczaj

Jak wskazują firmy pośredniczące w procedurze zwrotu akcyzy, jej zwrot przysługuje przewoźnikom, którzy dokonują zakupu paliwa w krajach takich jak: Włochy, Francja, Belgia, Hiszpania, Słowenia, Węgry czy Chorwacja.

– Każde z państw ma nieco inne wymogi dotyczące dokumentacji – dlatego kluczowa jest znajomość lokalnych przepisów, którą zapewniają nasi specjaliści – dodaje Justyna Krysiak (E100). – Warto pamiętać, że akcyza dotyczy stricte paliwa i można ubiegać się o jej zwrot nawet kilka lat wstecz.

akcyza4Przedstawiciele firmy Edenred Finance podkreślają, że olej napędowy musi zostać zakupiony w jednym z wymienionych krajów i ważne jest, aby za paliwo zapłacić kartą paliwową lub płatniczą, a nie gotówką. Muszą być dostępne wszystkie dokumenty zakupu paliwa – paragony, faktury. Ponadto pojazd musi być używany do transportu towarów lub pasażerów.

 

Karolina Styrcz (Grupa Eurowag):

– Procedura odzyskiwania środków polega na złożeniu wniosku do odpowiedniego organu podatkowego danego kraju UE o zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego na podstawie stawki oficjalnie ogłoszonej przez urząd celny danego kraju. W niektórych krajach stawka może się różnić w zależności od regionu. Dokumentacja oraz warunki zwrotu są określane indywidualnie przez każde państwo członkowskie, dlatego różnią się w zależności od kraju. Wyjątkiem tutaj jest Hiszpania, gdzie zwroty odbywają się na podstawie transakcji automatycznie zgłaszanych przez każdego z wystawców kart paliwowych.

Czas procedury i częstotliwość składania wniosków również różni się w zależności od kraju. Na przykład we Francji procedura trwa około czterech miesięcy, a zwroty realizowane są kwartalnie. W Belgii czas oczekiwania wynosi około roku z możliwością rozliczeń miesięcznych, kwartalnych, półrocznych lub rocznych. Z kolei we Włoszech na zwrot można czekać nawet dwa lata lub dłużej i są one realizowane kwartalnie. Natomiast w Hiszpanii procedura trwa około kwartału i zakłada zwroty miesięczne. Dalej w Słowenii oczekiwanie wynosi około sześciu miesięcy z możliwością zwrotów kwartalnych lub rocznych. W Chorwacji czas oczekiwania na zwrot wynosi również około pół roku, a rozliczenie może być w okresie miesięcznym, kwartalnym lub rocznym. Z kolei na Węgrzech proces trwa około ośmiu miesięcy i obejmuje zwroty kwartalne lub roczne.

akcyza5Marcin Starosielec, manager ds. sprzedaży międzynarodowych kart flotowych, Anwim: – Wymagania formalne różnią się w zależności od państwa i mogą obejmować m.in. obowiązek wcześniejszej rejestracji podmiotu (np. w Belgii, Hiszpanii czy na Węgrzech) oraz konieczność przedłożenia określonych dokumentów potwierdzających zakup paliwa i jego zużycie na potrzeby działalności transportowej.

Przedstawiciele OnTurtle informują, że w Hiszpanii rozliczenie jest miesięczne i automatyczne. We Francji rozliczenie następuje po przedstawieniu faktur, dokumentacji pojazdu i listy kilometrów. W Belgii, Słowenii i we Włoszech rozliczenie jest roczne i odbywa się na warunkach podobnych do tych we Francji.

Transtax zwraca uwagę, że wnioski składamy elektronicznie lub papierowo, w zależności od kraju. Okres zwrotu jest inny w każdym z nich. Zazwyczaj wygląda to następująco:

  • Francja – ok. 2-4 m-ce,
  • Belgia – ok. 8 m-cy – 1 rok,
  • Hiszpania – ok. 3-4 m-ce,
  • Słowenia – ok. 4-6 m-cy,
  • Węgry – ok. 2-4 m-ce,
  • Włochy – ok. 1,5-3 lat.

Warto wiedzieć, na co wskazuje Nadi Kanaan, prezes VAT Polska i CEO grupy Negometal (VAT Polska stanowi polską część grupy Negometal), że firma zajmująca się profesjonalnie transportem międzynarodowym, może wnioskować o zwroty za zakupy dokonane w przeszłości (oprócz Hiszpanii). Najkrótszy okres wsteczny wynosi 12 miesięcy (w Słowenii). Najdłuższy natomiast wynosi 60 miesięcy (na Węgrzech i w Chorwacji).

– Chcielibyśmy skorzystać z okazji i zwrócić uwagę na zmianę w podatku akcyzowym we Francji od 1 stycznia 2025 r. – dodaje Nadi Kanaan. – Wnioski o zwrot tego podatku od paliwa zakupionego we Francji w 2025 r. będą rozpatrywane przez DINR (Non-Residents' Tax Department), a nie przez DGDDI (Urząd Celny). Jednak DGDDI będzie nadal zajmować się zwrotami za paliwo zakupione do 31 grudnia 2024 r. Wnioski o zwrot będą składane kwartalnie lub rocznie.

Wyjątkowo w 2025 r. wnioski za pierwszy kwartał 2025 r. (od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2025 r.) będą składane od 1 lipca 2025 r.

Ze względu na tę zmianę, należy spodziewać się opóźnienia w zwrocie podatku akcyzowego w trybie normalnym, zwłaszcza w pierwszym kwartale 2025 r. W związku z tym firmy transportowe (niemające siedziby we Francji) mogą otrzymać zwroty później niż zwykle, co może mieć istotne konsekwencje dla ich sytuacji finansowej. Aby uniknąć tych opóźnień i wynikających z nich problemów, VAT Polska oferuje swoim klientom płatności oparte na prefinansowaniu, umożliwiając im utrzymanie stabilności finansowej pomimo opóźnień w zwrotach.

 

Ile można zaoszczędzić?

W zależności od kraju oraz ilości zużytego paliwa, oszczędności mogą sięgać nawet kilku tysięcy euro rocznie na pojazd. Jak informuje Diesel24, w 2025 roku zwrot akcyzy może wynosić od 0,049€ do nawet 0,21 € za każdy litr zakupionego paliwa – co oznacza konkretne, wymierne oszczędności, zwłaszcza przy dużych wolumenach tankowania.

– Kwota potencjalnych zwrotów jest zależna od kraju, stawek akcyzy oraz wolumenu zakupionego paliwa – zwraca uwagę Justyna Krysiak (E100). – Zasadniczo, przy minimalnym zaangażowaniu klienta, może on oczekiwać zwrotów sięgających nawet 27% poniesionych kosztów. Na naszej stronie internetowej udostępniliśmy nowy kalkulator zwrotów VAT i akcyzy, który pozwoli klientom oszacować wartość potencjalnych zwrotów na podstawie własnych danych.

Edenred Finance wskazuje, że kwoty zwrotu podatku akcyzowego różnią się w zależności od kraju i są zatwierdzane przez odpowiednie organy w każdym kraju na określone okresy. Firma stale monitoruje te informacje, a zaktualizowane stawki zwrotu podatku akcyzowego są zawsze dostępne na stronie internetowej Edenred Finance. Dla przykładu, przewoźnik może otrzymać 15 centów za litr zakupionego paliwa we Włoszech, podczas gdy w Belgii – 19 centów za litr.

 

akcyza9Grupa Eurowag podaje stawki możliwe do odzyskania w poszczególnych krajach:

  • 0,1924 € z Belgii
  • 0,1575 € z Francji (kod 4941) lub 0,2175€ (kod 4939)
  • 0,21418 € z Włoch
  • 0,049 € z Hiszpanii
  • 0,12878€ ze Słowenii
  • 0,0761€ z Chorwacji
  • 0,042€ z Węgier

Nadi Kanaan (VAT Polska): – Nasi klienci mogą odzyskać do 9% kosztów paliwa poprzez zwrot podatku akcyzowego. To znaczna część ich zasobów finansowych! Weźmy przykład polskiej firmy transportowej, która wyjeżdża za granicę. W drugim kwartale 2024 r. zakupiła ona we Francji 126.731 litrów paliwa po średniej cenie 1,77 euro/l, co łącznie dało kwotę 224.313,87 euro. W miesiącu następującym po zakończeniu kwartału (w którym złożono wniosek) zwrócone firmie podatki akcyzowe wyniosą 19.909 euro, czyli 8,8% całkowitej kwoty wydanej na paliwo.

 

Problemy przewoźników

Z jakimi problemami stykają się przewoźnicy przy odzyskiwaniu akcyzy? Wielu przewoźników napotyka trudności takie jak: brak wiedzy o dostępnych możliwościach zwrotu, błędy formalne w dokumentacji, długi czas oczekiwania czy brak wsparcia w kontaktach z zagranicznymi urzędami – oceniają przedstawiciele Diesel24. – Firma rozwiązuje te problemy, oferując opiekę dedykowanego opiekuna klienta i przejrzystą komunikację.

 

Według Justyny Krysiak (E100) główne problemy to:

  • nieprawidłowa dokumentacja (np. brak załączników, błędna forma faktury)
  • brak wiedzy o różnicach między krajami – co w jednym państwie jest wystarczające, w innym może skutkować odmową
  • długi czas oczekiwania bez możliwości monitorowania postępu

– Dzięki współpracy z E100 przewoźnik unika błędów proceduralnych i może skupić się na swoim biznesie – podsumowuje J. Krysiak. – My monitorujemy przepisy, pilnujemy terminów i komunikujemy się z urzędami skarbowymi w danym języku. Na koniec dodam tylko, bo klientom się to dość często myli: podatek VAT dotyczy prawie wszystkiego, akcyza – tylko wybranych produktów (np. paliw); VAT jest procentem od wartości brutto, akcyza – kwotą za jednostkę (np. 100 EUR/1.000 litrów); VAT można odzyskać z większej liczby krajów, akcyzę – tylko w niektórych i pod specjalnymi warunkami.

Karolina Styrcz (Grupa Eurowag): – Przewoźnicy mają wiele trudności przy odzyskiwaniu akcyzy, co czyni cały proces skomplikowanym i czasochłonnym. Jednym z kluczowych wyzwań są złożone procedury administracyjne obowiązujące w urzędach celnych. Proces zwrotu akcyzy wiąże się z koniecznością spełnienia różnych wymogów, nałożonych przez poszczególne państwa. Wymagają one spełnienia różnych formalności, takich jak dostarczanie tłumaczeń przysięgłych, uzyskiwanie zaświadczeń z różnych instytucji, wypełnianie złożonych formularzy i raportów, a także przedstawianie szczegółowych informacji o pojazdach. Dodatkowo, sam czas realizacji zwrotu akcyzy jest długi i może wynosić od kilku miesięcy do nawet dwóch lat. Co więcej, procedura ta obarczona jest również ryzykiem błędów w dokumentacji – nawet niewielkie niedociągnięcia mogą skutkować odrzuceniem wniosku, co wymaga dużej precyzji oraz doświadczenia w przygotowywaniu niezbędnych dokumentów. Dodatkowo, przepisy dotyczące akcyzy często ulegają zmianom, co wiąże się z koniecznością nieustannego monitorowania zmian prawnych i dostosowywania się do nich.

akcyza6Marcin Starosielec (Anwim): – Z naszych doświadczeń wynika, że jedną z najczęstszych barier w korzystaniu z możliwości odzyskiwania akcyzy jest obawa przedsiębiorców przed skomplikowanym procesem rejestracji oraz dużą liczbą wymaganych dokumentów. Dlatego oferujemy klientom kompleksowe wsparcie na każdym etapie – od momentu przygotowania wniosku, przez kontakt z odpowiednimi instytucjami, aż po finalne rozliczenie.

Według przedstawicieli OnTurtle, jednym z najczęstszych problemów jest zakup paliwa przy użyciu karty, która nie jest powiązana z autoryzowanym pojazdem. Błędy, takie jak źle wpisany numer rejestracyjny pojazdu, nieprawidłowy identyfikator podatkowy lub karty niezarejestrowane w hiszpańskiej agencji podatkowej (AEAT), mogą unieważnić całe roszczenie.

O zwrot podatku należy wystąpić w określonych ramach czasowych. Jeśli wniosek zostanie złożony z opóźnieniem lub dokumentacja nie zostanie dostarczona na czas, firma może utracić prawo do odzyskania tych podatków.

Proces obejmuje miesięczne lub kwartalne raporty, certyfikaty, listy kart i pojazdów oraz zgodność ze standardami AEAT. Ręczne zarządzanie tą materią jest czasochłonne i może być podatne na błędy.

Dlaczego często firmom transportowym nie udaje się samodzielnie odzyskać akcyzy?

Z doświadczenia firmy Transtax wynika, że największe problemy i błędy popełniane są przy składaniu wniosków:

  • wnioskowanie o zwrot akcyzy dla nieuprawnionego pojazdu,
  • nieprawidłowe obliczanie należnych kwot akcyzy,
  • wysłanie wniosku bez wcześniejszego zarejestrowania firmy w tym kraju docelowym,
  • tłumaczenie zbyt dużej ilości dokumentów, lub niewłaściwa ich selekcja narażająca przewoźnika na niepotrzebne koszty tłumaczeń przysięgłych,
  • brak wymaganych dokumentów,
  • nieprzestrzeganie urzędowych terminów.

Nadi Kanaan (VAT Polska): – Pierwszą trudnością, na jaką napotyka się przy składaniu wniosku o zwrot pieniędzy, jest brak czasu. Oprócz próśb o dodatkowe informacje, organy celne lub krajowe mogą wymagać wielu wyjaśnień i dokumentów. Obciąża to personel firmy, który często jest bardzo zajęty swoją działalnością zawodową. Kolejnym ograniczeniem jest język. Komunikacja może być trudna, jeśli nie znasz lokalnego języka w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się w sposób uwzględniający zawiłości specyficznego języka prawniczo-urzędowego. Dokumenty, formularze i kakcyza1omunikaty są zazwyczaj pisane w języku danego kraju, co może prowadzić do nieporozumień i pomyłek. W konsekwencji, nawet do utraty pieniędzy.

 

Diesel24: z możliwością prefinansowania

Firma Diesel24, obecna od 30 lat na rynku paliwowym, wspiera przewoźników w odzyskiwaniu podatku akcyzowego od paliwa zakupionego w wybranych krajach Unii Europejskiej. W ramach kompleksowej usługi firma oferuje zarówno standardowy zwrot akcyzy, jak i korzystne prefinansowanie, które pozwala odzyskać środki znacznie szybciej niż w klasycznych procedurach.

Największą zaletą oferty Diesel24 jest prefinansowany zwrot akcyzy z Włoch, gdzie – zamiast standardowego oczekiwania sięgającego nawet 18 miesięcy – klienci mogą otrzymać środki już w ciągu 1,5 miesiąca po zakończeniu kwartału rozliczeniowego. Firma zapewnia także prefinansowanie dla innych krajów objętych zwrotem akcyzy, oferując elastyczne warunki finansowania i profesjonalne wsparcie na każdym etapie procesu.

Jak wygląda procedura? Proces odzyskiwania akcyzy rozpoczyna się od zebrania i weryfikacji dokumentów potwierdzających zakup paliwa. Diesel24 przejmuje całość formalności – od złożenia wniosku aż po finalizację zwrotu. Czas realizacji zależy od kraju i rodzaju procedury (standardowa/prefinansowana), ale dzięki doświadczeniu i sieci partnerów, Diesel24 maksymalnie go skraca. Rozliczenia są prowadzone cyklicznie – najczęściej kwartalnie lub półrocznie. Z godnie z procedurami zwrotu podatku akcyzowego w danym kraju.

– Nasza oferta wyróżnia się na rynku przede wszystkim czasem realizacji zwrotów oraz elastycznym podejściem do klientów – zapewnia Marcin Dylewski, sales & account manager w Diesel24. – Dla przykładu: we Włoszech standardowy czas oczekiwania na zwrot akcyzy to nawet 18 miesięcy. My jesteśmy w stanie zaoferować środki już po 1,5 miesiąca od zakończeniu kwartału rozliczeniowego), co daje realne wsparcie płynności finansowej firm transportowych.

Dodatkowo zapewniamy prefinansowany zwrot akcyzy z innych krajów, takich jak Francja, Belgia a wszystko na atrakcyjnych warunkach. Naszym celem jest nie tylko odzyskanie należnych środków, ale również minimalizacja formalności po stronie klienta. Dzięki temu przewoźnicy mogą skupić się na prowadzeniu swojej działalności, a nie na walce z biurokracją.

akcyza8

 

Edenred Finance/UTA Edenred: pieniądze nawet w dwa dni

Firma Edenred Finance ma 11 lat doświadczenia i – jak zapewniają jej przedstawiciele – dogłębną wiedzę na temat środowiska podatkowego i procedur zwrotu w krajach UE. Za pośrednictwem firmy Edenred Finance możliwość zwrotu należnej części akcyzy oferuje także UTA Edenred, operator karty paliwowo-serwisowej UTA Card.

– Jesteśmy jednym z wiodących dostawców usług zwrotu podatku VAT i podatku akcyzowego w Europie, z zespołem ekspertów liczącym ponad 180 osób – słyszymy w firmie Edenred Finace.

– Jako część Grupy Edenred wyznaczamy nowe standardy w zakresie rozwiązań finansowych dla przedsiębiorstw zajmujących się transportem transgranicznym, wspierani przez rozległe wpływy branżowe i globalną wiedzę specjalistyczną. Jako niezależny wyspecjalizowany dostawca usług współpracujemy ze wszystkimi dostawcami paliwa lub kart, pozwalając naszym klientom zaoszczędzić czas, zasoby i wysiłki, podczas gdy nasi eksperci zajmują się zwrotami podatku.

Dla tych klientów, którzy nie mogą pozwolić sobie na długie standardowe procedury, które mogą trwać nawet kilka lat, usługa szybkiego zwrotu zapewnia odzyskanie środków w ciągu kilku dni. Oznacza to, że po dostarczeniu faktur i wymaganych dokumentów kwota zwrotu trafia na konto klienta w ciągu dwóch dni roboczych. Usługa szybkiego zwrotu podatku pomaga firmom transportowym utrzymać lepszą płynność finansową i zaspokoić ich natychmiastowe potrzeby gotówkowe, co jest obecnie kluczowe dla niezakłóconej ciągłości operacyjnej.

akcyza3Jak podkreślają przedstawiciele firmy, procedura jest stosunkowo prosta:

„klient wysyła faktury i dokumenty, my składamy wniosek do władz o częściowy zwrot podatku akcyzowego, a następnie przekazujemy środki w najkrótszym możliwym czasie. Tak więc, chociaż proces jest zazwyczaj skomplikowany i długotrwały, nasze doświadczenie pozwala nam zaoferować szybszy i prostszy zwrot dla klienta.”

 

Eurowag: zwrot natychmiast po złożeniu wniosku

Eurowag oferuje kompleksową usługę zwrotu akcyzy dla firm transportowych, obejmującą zwroty w siedmiu krajach UE.

– Nasza oferta wyróżnia się przede wszystkim szybkością i efektywnością, ponieważ dzięki usłudze prefinansowania (APED - Advanced Payment Excise Duty) firmy mogą uzyskać zwrot akcyzy natychmiast po złożeniu wniosku - bez konieczności oczekiwania na przesłanie pieniędzy przez odpowiedni urząd celny – zapewnia Karolina Styrcz. – Dodatkowym atutem jest profesjonalne wsparcie – Eurowag zapewnia osobiste podejście oraz pomoc ekspertów w danym języku, co znacząco ułatwia klientowi cały proces. Nasi klienci mogą również liczyć na pełną transparentność i przejrzystość procesu zwrotu akcyzy, co oznacza, że status wniosków można monitorować za pośrednictwem portalu klienta na bieżąco. Co więcej, korzystamy z nowoczesnych technologii, które automatyzują i usprawniają składanie wniosków oraz monitorowanie zwrotów. Ponadto oferujemy elastyczne rozwiązania, które można dostosować do specyficznych potrzeb i wymagań każdej firmy transportowej.

 

Anwim: jeden partner, kompleksowa obsługa

Marcin Starosielec: – Zwrot akcyzy za paliwo zakupione za granicą to realna szansa na obniżenie kosztów działalności firm transportowych – zwłaszcza w dobie tak dynamicznych zmian cen i presji kosztowej, z którą dziś mierzy się branża. Ale aby z tej szansy skorzystać, potrzebna jest nie tylko wiedza i znajomość przepisów w poszczególnych krajach, ale przede wszystkim dobrze zorganizowany system wsparcia – i to właśnie oferujemy w ramach kart flotowych TFC.

Jak zapewnia nasz rozmówca, oferta Anwim w zakresie zwrotu akcyzy wyróżnia się kompleksowym podejściem.

– Współpracujemy z dwoma renomowanymi partnerami, specjalizującymi się w rozliczaniu podatków w sektorze transportu drogowego – informuje Marcin Starosielec. – Co istotne, w odróżnieniu od typowego modelu outsourcingowego, to Anwim pełni rolę głównego partnera kontaktowego dla klienta na każdym etapie procesu. Całość komunikacji i obsługi formalności odbywa się za naszym pośrednictwem – bez konieczności nawiązywania bezpośrednich relacji z zagranicznymi kancelariami czy instytucjami. Dzięki temu zapewniamy przejrzystość, komfort i bezpieczeństwo, a klienci mogą liczyć na stałe wsparcie dedykowanego zespołu oraz dostęp do aktualnych informacji bez konieczności samodzielnego poruszania się po złożonych regulacjach prawnych poszczególnych państw. Klientom korzystającym z naszych usług zapewniamy bieżący dostęp do aktualnych stawek akcyzy obowiązujących w poszczególnych krajach. Informacje te, w zestawieniu z aktualnymi cenami paliw, stanowią istotne narzędzie umożliwiające racjonalne planowanie tankowania w lokalizacjach, gdzie całkowity koszt – uwzględniający zarówno cenę paliwa, jak i możliwy zwrot akcyzy – jest najniższy. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferujemy również możliwość skorzystania z przedpłat w krajach takich jak Belgia, Hiszpania czy Francja. Rozwiązanie to pozwala znacząco skrócić czas dostępu do środków, co z punktu widzenia płynności finansowej firm transportowych stanowi istotne wsparcie.

 

OnTurtle: pięć krajów

Usługa OnTurtle odzyskiwania opłat jest dostępna dla właścicieli dużych pojazdów, które spełniają szereg ustalonych wymagań: pojazdy silnikowe lub zespoły pojazdów sprzężonych przeznaczone wyłącznie do przewozu towarów drogą lądową, w celach zarobkowych lub na własny rachunek, o maksymalnej dopuszczalnej masie równej lub przekraczającej 7,5 tony.

Jak zwracają uwagę przedstawiciele firmy, każdy kraj ma swoje własne szczególne warunki, ale zespół OnTurtle jest na bieżąco z wymaganymi warunkami i szybko przekazuje te informacje klientom. Obecnie firma oferuje tę usługę w Hiszpanii, Francji, Belgii, we Włoszech i w Słowenii.

 

Transtax: klient nie musi czekać na decyzję urzędu

– Czy firma transportowa ma szansę na zwiększenie dochodu odzyskując pieniądze, które zapłaciła niepotrzebnie? – pytają przedstawiciele firmy Transtax. – My znajdujemy na nie bardzo jasną odpowiedź: tak. Mamy dobre i tanie rozwiązania, które wypracowaliśmy podczas naszej blisko 30-letniej działalności jako firma wspomagająca transport międzynarodowy.

Przeszliśmy wszystkie ścieżki w gąszczu przepisów blokujących sprawne i szybkie pozyskiwanie kapitału zamrożonego w podatkach akcyzowym i VAT zapłaconych przez naszych klientów za granicą. W skali roku, a nawet kwartału są to często ogromne sumy, które transportowcy muszą koniecznie odzyskać. Właśnie w tym się specjalizujemy.

Transtax specjalizuje się m.in. w szybkim odzyskiwaniu podatku akcyzowego za paliwo, zapłaconego za granicą i w prefinansowaniu kwot, które wpłyną od urzędów dopiero po kilku miesiącach a nawet latach od chwili otrzymania faktur od klienta. Firma współpracuje z zagranicznymi urzędami podatkowymi i celnymi i na bieżąco śledzi zmiany przepisów obowiązujące w innych krajach.

Żeby skrócić klientom okres oczekiwania na zwroty akcyzy w krajach takich jak Belgia, Francja i Słowenia Transtax oferuje usługę zwrotu w trybie terminowym, inaczej kwartalnym. Polega to na tym, że po dostarczeniu przez klienta wszystkich niezbędnych dokumentów otrzymuje on przelew kwot podatku naliczonych z faktur w ciągu kilku dni, czyli jeszcze przed całą procedurą złożenia wniosku do urzędu. Czyli klient nie musi czekać na decyzję urzędu celnego czy podatkowego.

 

VAT Polska: pieniądze w ciągu 15 dni

Jak wskazuje Nadi Kanaan, prezes VAT Polska, usługę zwrotu podatku akcyzowego od paliw oferowaną przez tę firmę wyróżnia kilka kluczowych zalet:

– Główną zaletą jest szybkość zwrotu, umożliwiającą firmom transportowym otrzymanie środków w ciągu 15 dni dzięki naszej ofercie szybkich płatności. Można też wybrać normalne płatności, gdzie zwroty są dokonywane po otrzymaniu środków z odpowiednich organów. Przewoźnicy muszą po prostu dostarczyć faktury za olej napędowy (lub paragony jeśli są dozwolone) od dowolnego dostawcy, a my zajmiemy się resztą. Ponadto, nasz zespół obsługi klienta, mówiący 15 językami, wspiera klientów w całym procesie, ułatwiając mu przebrnięcie całej procedury. W przypadku odrzucenia wniosku, VAT Polska pomaga klientom w procesie odwoławczym bez dodatkowych kosztów. Zajmujemy się kontaktem z właściwym urzędem i przygotowaniem odpowiedzi na jego uwagi bez pobierania dodatkowych opłat.

Odzyskiwanie podatku akcyzowego z VAT Polska wymaga przesłania firmie niezbędnych dokumentów, takich jak faktury za zakup paliwa i dokumenty pojazdów. Firma weryfikuje je i przygotowuje w celu złożenia kompletnych wniosków do odpowiednich organów. Czas oczekiwania na zwrot może się znacznie różnić i wynosi od jednego miesiąca do blisko roku, w zależności od kraju i konkretnych warunków. Ponadto, zgodnie z umowami, ilościami zakupionego paliwa i organami krajowymi, okresy rozliczeniowe mogą być miesięczne, kwartalne, półroczne lub roczne. Firmom chcącym przyspieszyć proces zalecamy wybór szybkiej płatności. W ten sposób mogą otrzymać swoje pieniądze w ciągu 15 dni.

 

T&M nr 4/2025

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh