Ruch na ostatniej mili

Wraz z dynamicznym rozwojem e-commerce i zmianą nawyków zakupowych konsumentów, logistyka miejska staje się jednym z kluczowych elementów funkcjonowania nowoczesnych aglomeracji.
Rosnące zapotrzebowanie na szybkie i efektywne dostawy ostatniej mili wymusza zmiany zarówno w infrastrukturze miejskiej, jak i w ofercie pojazdów dostawczych.
Miasta stają przed wyzwaniami: zatłoczenie ulic, ograniczona przestrzeń parkingowa, zanieczyszczenie powietrza i rosnące oczekiwania mieszkańców co do jakości życia. W odpowiedzi na te problemy, logistyka miejska musi ewoluować w kierunku bardziej zrównoważonego i inteligentnego systemu transportowego. Wzrost znaczenia zrównoważonego transportu przekłada się na rosnącą rolę elektromobilności, zwłaszcza w segmencie dostaw ostatniej mili.
Rozwój logistyki miejskiej nie zwolni tempa. W najbliższych latach możemy spodziewać się dalszej automatyzacji dostaw – m.in. poprzez wykorzystanie autonomicznych pojazdów. Coraz większy nacisk kładziony będzie również na integrację systemów informatycznych, optymalizację tras i współdzielenie przestrzeni logistycznej pomiędzy różnymi operatorami.
Według niedawno opublikowanego raportu EFL, pomimo rozwoju różnych środków transportu, pozycja samochodów dostawczych w procesie logistycznym wydaje się jeszcze przez długi czas niezagrożona. Intensywny rozwój branży e-commerce oraz usług kurierskich, który obserwujemy od kilku lat, nie byłby możliwy między innymi bez potężnej floty samochodów dostawczych. Chociaż dziś usługa kurierska może zostać zrealizowana przy użyciu skutera, roweru czy nawet drona, niezbędnym elementem procesu logistycznego wciąż są samochody dostawcze.
Popyt na tego rodzaju pojazdy systematyczne rośnie. Tej dynamiki nie można jednak przypisywać wyłącznie większemu zapotrzebowaniu na usługi kurierskie. Auta dostawcze, ze względu na swoją wszechstronność, różnorodność wariantów i możliwości modyfikacji mogą być wsparciem w wielu branżach, zwłaszcza w sektorze MŚP.
e-commerce i nie tylko
– Dynamiczny rozwój branży e-commerce oraz usług kurierskich, który trawa od kilku lat, przekłada się na zapotrzebowanie na dostawcze duże vany – komentuje Jerzy Koziński, dyrektor sprzedaży samochodów dostawczych grupy Stellantis w Polsce. – W tym segmencie nasza pozycja jest mocno widoczna, a Fiat Ducato jest jednym z liderów rynku.
Jak wskazuje Tomasz Żyśko, menedżer ds. produktu VAN MAN Truck & Bus Polska, rozwój logistyki miejskiej w Polsce w ostatnich latach, szczególnie od czasu pandemii, mocno przyspieszył.
– Znacząco zwiększyła się liczba realizowanych dostaw zarówno do sklepów i firm, jak i do klientów indywidualnych – mówi przedstawiciel MAN. – e-commerce jest jednym z kluczowych czynników tego wzrostu. Wzrost liczby zakupów online znacząco zwiększył liczbę przesyłek, które muszą zostać dostarczone do klientów w obrębie miast. Konsumenci oczekują jak najefektywniejszej realizacji dostaw, czego efektem jest konieczność stałego i systematycznego rozwoju całego systemu.
Patryk Grzeczka, dyrektor marketingu, Volkswagen Samochody Dostawcze: – Rozwój logistyki miejskiej w Polsce jest nierozerwalnie związany ze wzrostem sprzedaży e-commerce. To trend, który obserwujemy już od kilku lat i który bezpośrednio wpływa na potrzeby naszych klientów. Kluczowe staje się dostarczanie kompaktowych, zwrotnych i ekonomicznych pojazdów dostawczych, które sprawdzają się w zatłoczonych centrach miast, a jednocześnie zapewniają odpowiednią przestrzeń ładunkową. Coraz większą rolę odgrywają także samochody bezemisyjne – jak elektryczny ID. Buzz Cargo – które pozwalają na realizację dostaw w strefach niskiej emisji. Spodziewamy się, że udział tego typu pojazdów będzie systematycznie rósł, zwłaszcza w dużych aglomeracjach.
W stronę elektromobilności
Według raportu EFL, auta dostawcze z napędem elektrycznym przestały być czymś niezwykłym na polskich drogach. Na popularność elektrycznych „dostawczaków” w ostatnich latach mogą mieć wpływ takie czynniki, jak większa dostępność modeli, niskie koszty użytkowania i korzyści dla środowiska. Ale istnieją także bariery – wciąż wysoki koszt inwestycji, a także stan infrastruktury do ładowania, która mimo nieustannej rozbudowy, oferuje niewystarczającą liczbę stacji, szczególnie poza dużymi miastami.
Producenci samochodów dostawczych nie pozostają obojętni na potrzeby rynku. W ostatnich latach obserwujemy prawdziwy boom na elektryczne vany i lekkie auta użytkowe dostosowane do poruszania się w strefach czystego transportu (LEZ – Low Emission Zones), które coraz częściej wprowadzane są w dużych miastach.
Elektryfikacja floty to jeden z kluczowych trendów. Elektryczne auta dostawcze łączą funkcjonalność klasycznych dostawczaków z nowoczesną technologią i niską emisją. Oferują wystarczający zasięg do codziennych operacji miejskich.
Wszystko to wskazuje, że przyszłość logistyki miejskiej będzie nie tylko bardziej zrównoważona, ale też znacznie bardziej zaawansowana technologicznie.
– Do 2023 roku obserwowaliśmy coroczny wzrost tego rynku w Polsce, gdzie w 2022 roku zarejestrowano ponad 700, a w 2023 ponad 1.200 zeroemisyjnych samochodów dostawczych – dodaje Maciej Wątor, menedżer ds. elektromobilności MAN Truck & Bus Polska. – W 2024 roku odnotowano pierwszy spadek liczby rejestracji, chociaż pierwsza połowa roku zapowiadała kolejny rekord, to do końca grudnia zarejestrowano mniej niż 900 pojazdów. Głównym powodem spadku w drugiej połowie roku były zamiany w programie „Mój Elektryk”. Zakres nowego programu „NaszEauto” w pierwszej odsłonie również nie obejmuje pojazdów kategorii N1, jednak przedstawiciele administracja publicznej zapowiadają dostosowanie programu do obsługi pojazdów dostawczych, które będzie miało miejsce w najbliższych miesiącach. Systematyczny wzrost rynku w pierwszej połowie dekady oraz planowane zmiany programu wsparcia znajdują odzwierciedlenie w prognozach, które wskazują na wzrost rynku zeroemisyjnych pojazdów dostawczych w Polsce w najbliższych latach.
Yaroslav Gural, country manager Maxus Polska zwraca uwagę na rosnący udział pojazdów bezemisyjnych w zmieniającej się logistyce miejskiej.
– Samochody elektryczne w miejskiej logistyce mają niezaprzeczalne zalety, tak w wymiarze odpowiedzialności społecznej i poprawy jakości powietrza w najgęściej zaludnionych obszarach, jak i w twardych danych dotyczących całkowitych kosztów eksploatacji floty – komentuje przedstawiciel Maxus Polska.
– Trzeba jednak obiektywnie przyznać, że o ile co do kierunku tych zmian i docelowego efektu, czyli całkowicie zrównoważonego transportu, zgadzamy się wszyscy, to pojawia się coraz więcej głosów – w tym wyrażanych już przez samych ustawodawców w Unii Europejskiej – że narzucone w ostatnim czasie tempo transformacji jest za szybkie. Prowadzi ono do realnego ryzyka, że może ono zahamować rozwój i obniżyć konkurencyjność wielu sektorów europejskiej gospodarki – tak po stronie przemysłu samochodowego, jak i logistyki.
IVECO: Daily w bezpieczniejszej i skomunikowanej odsłonie
W nowym wydaniu Iveco Daily szczególną uwagę poświęcono poprawie ergonomii wnętrza kabiny i technologii pokładowej, a także nowym usługom łączności rozszerzonym na całą gamę.
Nowy Daily to również wersje elektryczne i zasilane CNG oraz dedykowane usługi wsparcia klientów, pomagające w przechodzeniu na alternatywne źródła energii.
Wprowadzono szereg funkcji zaprojektowanych tak, aby życie kierowcy było bardziej komfortowe. Nowa deska rozdzielcza z dużą liczbą otwartych schowków ułatwia organizację i trzymanie w zasięgu ręki wszystkiego, co niezbędne. Dzięki specjalnym miejscom na urządzenia mobilne, nowym gniazdom USB typu A, oraz C oraz nowej, bezprzewodowej ładowarce nie trzeba już się martwić poziomem naładowania telefonu.
Na szczególną uwagę zasługuje nowy 10,25-calowy, konfigurowalny, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników i zegarów, dostępny w wyposażeniu standardowym całej gamy. Zapewnia on pożądaną czytelność kluczowych informacji o pojeździe, wyświetlanych na szerokim ekranie dużą czcionką. Dostępne są trzy układy ekranu, przełączane przyciskiem na manetce przy kierownicy.
Nowy system multimedialny Infotainment z 10-calowym, kolorowym wyświetlaczem jest zintegrowany z centralną częścią deski rozdzielczej i oferuje nowe funkcje podnoszące doświadczenie kierowcy. Funkcja bezprzewodowego mirroringu smartfona daje możliwość korzystania z aplikacji w telefonie na ekranie w pojeździe, a zdalne sterowanie funkcjami w kabinie: włączaniem i wyłączaniem światła, operowanie oknami, zarządzanie klimatyzacją, które zostało zintegrowane z łatwą w konfiguracji usługą IVECO Driver Pal. Kierowca ma również możliwość korzystania z zaawansowanych usług nawigacyjnych Tom Tom Live i planowania najlepszych tras w oparciu o warunki drogowe w czasie rzeczywistym.
Skrzynia biegów Hi-Matic została wzbogacona o nowy, bardziej komfortowy selektor biegów, połączony z wyborem trybów jazdy Power i Eco. Kamera cofania z dynamicznymi liniami, dostępna w wyposażeniu opcjonalnym podwozia i furgonu jako uzupełnienie standardowych czujników parkowania, zapewnia wyraźny widok tylnego otoczenia, dzięki czemu manewry cofania są bezpieczniejsze i łatwiejsze. Dostępna jest również z nowym 7-calowym radiem z ekranem dotykowym, które uzupełnia ofertę o zestaw kluczowych funkcji, w tym elementy sterujące na kierownicy, mirroring urządzeń mobilnych oraz IVECO Driver Pal.
Standardowa łączność Daily zapewnia szereg nowych funkcji i usług zaprojektowanych z myślą o zwiększeniu efektywności kierowcy. Floty mogą teraz pracować jeszcze wydajniej dzięki zdalnemu sterowaniu pojazdem z poziomu aplikacji Easy Daily lub portalu IVECO ON. Menedżer floty może zdalnie sprawdzić stan funkcji pojazdu (np. ustawienia Hi-Matic czy trybu Eco) oraz zablokować je w celu oszczędności paliwa w pojeździe. Funkcja ta umożliwia też zdalne sterowanie ustawieniami systemów wsparcia kierowcy (ADAS) pojazdu. Dzięki temu wszystkie pojazdy floty można skonfigurować tak, aby wspierać bezpieczeństwo kierowców i przyczyniać się do większego bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Funkcja Ustawienia profilu umożliwia kierowcom współdzielącym pojazdy floty zapisywanie preferowanej konfiguracji ustawień systemów wspierających bezpieczeństwo ADAS, zestawu wskaźników oraz systemu Infotainment z poziomu aplikacji Easy Daily. Dzięki temu rozwiązaniu można automatycznie przenosić swoje ustawienia do innego sparowanego pojazdu IVECO.
Dostawy door-to-door są sprawniejsze dzięki bezkluczykowemu systemowi Keyless Entry & Go.
Użytkownicy pojazdów zyskują dzięki usługom IVECO zaprojektowanym w celu maksymalizacji czasu dyspozycyjności pojazdu. Obejmują one oszczędzające czas zdalne aktualizacje over-the-air, które eliminują potrzebę odwiedzania warsztatu dealera w celu wyłącznie aktualizacji oprogramowania. Proaktywne zarządzanie serwisem i utrzymaniem pojazdu w oparciu o codzienne dane o stanie Daily umożliwia użytkownikowi bardziej efektywne planowanie wizyt w warsztacie. Usługa IVECO Uptime Monitoring & Management zamienia potencjalne postoje nieplanowane w postoje planowane.
Nowe funkcje ADAS i jazdy autonomicznej poziomu 2 zapewniają bezstresową jazdę i zwiększają bezpieczeństwo w pojeździe i wokół niego. Zmęczenie podczas długich dni za kierownicą ulega redukcji dzięki nowemu asystentowi jazdy w korkach Traffic Jam Assist, który automatycznie podąża za przepływem ruchu drogowego. Zaawansowany system utrzymywania pasa ruchu (ALC) kieruje pojazdem i utrzymuje go na środku pasa ruchu, a tempomat adaptacyjny z funkcją zatrzymywania i ruszania (ACC+Stop&Go) dotrzymuje tempa i momentów zatrzymań pojazdowi jadącemu z przodu. Dzięki inteligentnemu asystentowi prędkości (ISA) oraz ostrzeżeniom systemu rozpoznawania znaków drogowych (TSR) kierowca może zaakceptować i ustawić ograniczenie prędkości, bezpiecznie i bezstresowo prowadząc pojazd.
Bezpieczeństwo kierowcy poprawia zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS) z funkcją City Break chroniący również szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego, a także nowa funkcja asystenta skrętu Turn Assist, automatycznie aktywująca hamulec na zakręcie, gdy jest to konieczne, aby uniknąć zdarzenia.
Funkcja asystenta martwego pola (Blind Spot Warning) ostrzega o zbliżaniu się pojazdu w martwym polu podczas zmiany pasa ruchu. Manewry w warunkach miejskich stają się bezpieczniejsze i bezstresowe dzięki systemowi informowania o obecności obiektów w martwym polu (BSW), który ostrzega o zbliżaniu się rowerzysty od strony krawężnika, oraz systemowi hamowania po wykryciu ruchu poprzecznego za pojazdem (Rear Cross Traffic Braking), który wspiera kierowcę w manewrze cofania, dostarczając informacji o pojazdach i przeszkodach wokół pojazdu oraz automatycznie hamując w razie potrzeby.
Kiedy kierowca lub pasażer przygotowuje się do opuszczenia pojazdu, system ostrzegania przy otwieraniu drzwi (Door Opening Warning) ostrzega o zbliżającym się pojeździe lub rowerzyście, zwiększając tym samym bezpieczeństwo w środowisku miejskim.
IVECO poczyniło dalsze kroki na drodze serwicyzacji, wprowadzając nowy model biznesowy, wykorzystujący wszystkie możliwości technologii cyfrowych. Model Daily jest objęty kompleksowym portfolio usług opracowanych z myślą o maksymalizacji czasu dyspozycyjności i wydajności pojazdu, bezpieczeństwa kierowcy oraz ochrony środowiska.
Usługi z zakresu dyspozycyjności Uptime mają na celu zminimalizowanie braku dyspozycyjności pojazdu, dzięki monitorowaniu w czasie rzeczywistym, diagnostyce zdalnej i harmonogramom serwisowania, celem uniknięcia nieplanowanych przestojów. Usługi z zakresu produktywności i wydajności Productivity & Efficiency pomagają klientom zmniejszać zużycie paliwa, optymalizować trasy i poprawiać styl jazdy kierowców. Usługi z zakresu opieki nad kierowcą Driver Care oraz bezpieczeństwa i ochrony Safety & Security mają na celu promowanie bezpiecznej jazdy i tym samym zwiększanie bezpieczeństwa kierowców.
Cała gama Daily jest teraz dostępna również w wersji z zerową emisją spalin. eDaily oferuje pojemność ładunkową do 20 m3, ładowność do 4,6 t i zdolność holowania do 3,5 t.
Zeroemisyjny pojazd eDaily został zaprojektowany jako elektryczny odpowiednik spalinowego Daily. eDaily nadaje się do wszystkich zastosowań pojazdów dostawczych – w tym do przewozu ciężkich ładunków i zabudów o dużej ładowności.
Jest to unikatowa propozycja przede wszystkim na rynku dostaw miejskich. Jego zasięg w cyklu miejskim szacuje się na 400 km. Średni czas ładowania baterii, zwiększający zasięg o 100 km w odpowiedniej konfiguracji trwa tylko 20 minut.
Producent zwraca uwagę na taką samą pojemność przestrzeni ładunkowej, dopuszczalną masę całkowitą, zwrotność oraz możliwość adaptacji i zabudowy, jak w przypadku wersji z silnikami wysokoprężnymi.
IVECO i Stellantis wspólnymi siłami
W połowie marca 2025 roku, Stellantis Pro One, jednostka biznesowa Stellantis N.V. działająca w segmencie pojazdów użytkowych, oraz IVECO, marka spółki Iveco Group N.V. (EXM: IVG), projektująca, produkująca i sprzedająca lekkie, średnie i ciężkie pojazdy użytkowe, ogłosiły podpisanie umów na dostarczanie do IVECO dwóch całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych (LCV) przeznaczonych na rynek europejski. Będą one oparte na w pełni elektrycznych platformach Stellantis Pro One dla średnich i dużych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,8 do 4,25 tony.
Stellantis Pro One będzie produkować samochody dostawcze w swoich fabrykach w Atessie (Włochy), Gliwicach (Polska) i Hordain (Francja) oraz dostarczać je Iveco Group. Grupa będzie je dystrybuować na rynku europejskim, w tym w Wielkiej Brytanii, za pośrednictwem swoich ustalonych kanałów sprzedaży i usług.
Przy dopuszczalnej masie całkowitej na poziomie odpowiednio od 2,8 do 3,1 tony oraz od 3,5 do 4,25 tony dwa przyszłe vany IVECO uzupełnią ofertę pojazdów akumulatorowych (BEV) marki na rynku europejskim i rozszerzą ją o lżejszy segment, dzięki czemu klienci będą mogli skorzystać z szerszej gamy pojazdów do szerokich zastosowań. Pojazdy te poszerzą i wzbogacą ofertę lekkich samochodów dostawczych IVECO i będą sprzedawane obok modelu eDaily.
Obie firmy przewidują wprowadzenie nowych modeli na rynek do połowy 2026 roku, z założeniem dostaw przez dziesięć lat. W ten sposób nawiązane zostaje ważne partnerstwo w sektorze pojazdów użytkowych, które stanowi jednocześnie zobowiązanie do przejścia na zrównoważoną mobilność w perspektywie długoterminowej.
Fundamentalne znaczenie w kwestii wyboru partnera przez IVECO miała specjalistyczna wiedza Stellantis Pro One i duże zaangażowanie tej jednostki biznesowej w redukcję emisji dwutlenku węgla.
Luca Sra, President, Truck Business Unit, Iveco Group, powiedział:
– Cieszymy się, że możemy dodać dwa innowacyjne i uniwersalne samochody dostawcze z napędem elektrycznym do naszego asortymentu lekkich pojazdów użytkowych. Podniesie to naszą konkurencyjność w segmencie samochodów dostawczych. Zdecydowaliśmy się podjąć współpracę ze Stellantis Pro One, ponieważ pragniemy skorzystać z ich fachowej wiedzy oraz silnej pozycji we Włoszech i całej Europie: zwłaszcza że elementy te historycznie łączą nasze firmy. Jestem przekonany, że ta zwycięska współpraca przyniesie korzyści naszym europejskim klientom, a przede wszystkim pomoże im odnieść sukces w zakresie usług logistyki ostatniej mili.
– Jesteśmy dumni z nawiązania współpracy z IVECO, włoską firmą o wiodącej pozycji na światowym rynku – powiedział Jean Philippe Imparato, CEO w Stellantis na region Europy Rozszerzonej. – Jest to wszystko możliwe, ponieważ jesteśmy liderami na rynku pojazdów LCV w Europie, a także dzięki naszej sprawności operacyjnej, jakości naszych produktów i zdolności do opracowywania technologii napędów akumulatorowych, które pomagają zmniejszać emisje i chronić środowisko.
MAN stawia na elektryczne
Według Tomasza Żyśko, oferta pojazdów dostawczych TGE firmy MAN Truck & Bus jest w stanie sprostać nawet największym wymaganiom stawianym przez klientów.
– Różnorodność dostępnych nadwozi, silników oraz rodzajów napędu pozwala dopasować się do potrzeb – mówi T. Żyśko. – Najlepszym dowodem na to jest fakt, że w wielu polskich miastach samochody MAN TGE, zarówno z napędem konwencjonalnym, jak i elektrycznym, są istotnym elementem realizacji dostaw do klientów.
MAN Truck & Bus w segmencie pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi koncentruje się na pojazdach elektrycznych.
– Od 2020 roku intensywnie pracujemy na rozwojem obecnej generacji pojazdów MAN eTGE – informuje Maciej Wątor. – W ciągu ubiegłych lat rozszerzyliśmy portfolio o kolejne warianty nadwozi, a kluczową inwestycją jest możliwość zamówienia dodatkowego akumulatora, który zwiększa dostępną pojemność akumulatorów w pojeździe do 60 kWh. Obecnie trwają prace nad drugą generacją elektrycznych samochodów dostawczych MAN, które, podobnie jak w przypadku pierwszej odsłony eTGE, są realizowane wspólnie z Volkswagen Group.
MAXUS – elektryczne i spalinowe
Obecna od 2022 r. na polskim rynku marka Maxus jest jednym z wiodących specjalistów w zakresie elektrycznych samochodów dostawczych i użytkowych. W swojej gamie dysponuje czterema takimi modelami: od najmniejszego e-Deliver 3, poprzez nastawionego na wyróżniający się na ulicy styl e-Deliver 5, średniej wielkości e-Deliver 7, po dysponującego 13 m3 przestrzeni i 1.200 kg ładowności e-Deliver 9. Już w najbliższych tygodniach dołączy do nich unikatowa oferta: pierwszy na rynku Unii Europejskiej elektryczny pick-up z napędem na cztery koła – eTerron 9.
Yaroslav Gural, country manager Maxus Polska:
– Połączenie tak rozbudowanej gamy modelowej z ultra-nowoczesnymi układami napędowymi, które gwarantują zasięg i ładowność porównywalną ze spalinowymi odpowiednikami, stawia markę Maxus w wyjątkowo uprzywilejowanej pozycji w obliczu trendów zmieniających obecnie również polską logistykę i krajobraz naszych ulic.
Marka Maxus pracuje obecnie nad poszerzeniem oferty modeli spalinowych w Polsce.
– Na rozwój w tym zakresie stawiamy główny nacisk w tym roku – dodaje Yaroslav Gural. – Strategia ta przynosi już pierwsze efekty: nasze wyniki sprzedaży w Polsce do nowych, rekordowych poziomów wzniósł nasz największy model Deliver 9, który łączy 13 m3 przestrzeni i trwały, a przy tym spełniający najnowsze normy emisji spalin silnik wysokoprężny o pojemności dwóch litrów i mocy 150 KM, z promocyjnym finansowaniem rozpoczynającym się już od 1.200 zł miesięcznie. Już w najbliższych tygodniach będziemy szli za ciosem: do Polski docierają właśnie pierwsze egzemplarze mniejszego modelu Deliver 7 z analogicznym układem napędowym. Oczekujemy, że w jeszcze większym stopniu zwiększy on udział marki Maxus w polskim rynku samochodów użytkowych i jej ekspozycję na polskich ulicach.
RENAULT – lider rynku
W roku 2024 Renault utrzymał pozycję lidera w Polsce już piąty rok z rzędu, z udziałem rynkowym na poziomie 19,4 proc.. Siódmy rok z rzędu Master pozostawał numerem 1 w segmencie H VAN. Trafic znalazł się na drugim miejscu w segmencie M Van, a Express i Kangoo dały marce drugą pozycję na rynku w segmencie S Van.
Jako wieloletni lider rynku samochodów dostawczych w Polsce, Renault posiada kompletną gamę w głównych segmentach rynku.
– Trzon naszej oferty stanowią modele Kangoo, Trafic i Nowy Master, dostępne zarówno w wersjach ze spalinowym napędem (także z automatyczną skrzynią biegów), jak i jako warianty elektryczne E-Tech – informuje Janusz Chodyła, attache prasowy z dyrekcji komunikacji Renault Polska. – Szczególnie istotne elementy naszej oferty to duże możliwości personalizacji (szeroki zakres konfiguracji fabrycznej pojazdów), jak i możliwości zabudowy lokalnej pojazdów przy wsparciu certyfikowanych zabudowców Renault Pro+. Sprawia to, że dostępne w naszej gamie produkty spełniają oczekiwania każdego klienta.
Wśród aktualnie dostępnych w ofercie modeli jest Renault Kangoo.
Kangoo Van to innowacyjna furgonetka o dynamicznej stylistyce przeznaczona przede wszystkim dla klientów flotowych, małych firm usługowych i sklepów. Samochód wyposażony jest w najnowsze technologie i innowacyjne rozwiązania, takie jak Open Sesame by Renault. To jedyny system na rynku, który zapewnia wyjątkowo łatwy dostęp z boku. Model zachowuje atuty poprzednich generacji i oferuje różnorodność wersji nadwozia i napędów. Kangoo Van jest przeznaczone dla klientów poszukujących przydatnych innowacji, najnowszych systemów wspomagania prowadzenia, komfortu, a także w 100 proc. elektrycznego napędu.
Janusz Chodyła wskazuje na główne cechy modelu:
– Wyjątkowo łatwy załadunek w wersji Open Sesame by Renault – najszerszy dostęp z boku na rynku (1.446 mm) dzięki wyeliminowaniu słupka B, a także opcjonalny Easy Inside Rack – wewnętrzny stelaż podsufitowy umożliwiający przewóz długich przedmiotów pod dachem.
– Wersja standardowa ma jedną z największych w segmencie pojemności przestrzeni ładunkowej do 3,9 m³.
– Szeroka gama silnikowa (wersje spalinowe w trzech wariantach mocy oraz elektryczne E-Tech) i nadwoziowa (dwie długości nadwozia, wersja furgon i furgon brygadowy)
– Atletyczna stylistyka nadwozia z mocno zaznaczonymi nadkolami oraz wnętrze z praktycznymi i łatwo dostępnymi schowkami o pojemności 50 litrów, rozmieszczonymi w dwóch lub trzech miejscach z przodu.
– 11 systemów wspomagania prowadzenia, dzięki którym każda podróż będzie bezpieczna: m.in. system aktywnego wspomagania hamowania, system monitorowania martwego pola, kamera Rear View Assist.
Renault Trafic to pojazd o dużej ładowności, modułowości i rozbudowanej gamie dostępnych wersji (długości L1 i L2, warianty wysokości H1 i H2 oraz furgony i furgony brygadowe). W obecnym wydaniu samochód dysponuje szeregiem systemów bezpieczeństwa, nowoczesnym systemem multimedialnym oraz bogatą gamą silników (w tym warianty elektryczne E-Tech). Trafic polecany jest m.in. małym firmom usługowym i handlowym oraz klientom flotowym.
Przemyślany design wnętrza i zastosowane rozwiązania pozwalają zmaksymalizować możliwości przewozowe pojazdu. Przegroda z klapą pod fotelem pasażera zapewnia długość ładunkową aż 4,15 m, natomiast prostokątny kształt przestrzeni ładunkowej zwiększa jej pojemność nawet do 8,9 m³. 10 systemów wspomagania jazdy, które dostępne są w modelu Trafic, istotnie podwyższa poziom bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i przewożonego ładunku – to m.in. monitorowanie martwego pola, aktywny regulator prędkości, system kontroli pasa ruchu czy aktywny system wspomagania nagłego hamowania.
Nowy Master jest oferowany w szerokiej gamie wersji, aby zaspokoić różne potrzeby transportowe użytkowników biznesowych w strefach miejskich i na długich dystansach.
Nowy model dostępny jest z czterema wersjami wysokoprężnego silnika Blue dCi o mocy 105, 130, 150 i 170 KM, współpracującego z mechaniczną skrzynią biegów i nową, 9-biegową automatyczną przekładnią AT9. Cechują się one znacznie obniżonym zużyciem paliwa (średnio o 1,5 l/100 km) i niższym (o 39 g/km) poziomem emisji CO2.
Master dostępny jest także w wersji E-Tech 100 proc. electric z dwoma typami baterii trakcyjnych, o pojemności 40 kWh (z zasięgiem do jazdy miejskiej) bądź 87 kWh (na dłuższe trasy), z rekordowym zasięgiem nawet do 460 km. Szybkie ładowanie prądem stałym z terminali o mocy 130 kW pozwala odzyskać 229 km zasięgu w 30 minut. Ładowanie od 10 proc. do 100 proc. z domowych źródeł zasilania zajmuje mniej niż cztery godziny w przypadku terminala AC typu Wallbox 22 kW.
Udoskonalone zużycie paliwa i energii nowego modelu to zasługa opływowych kształtów zaprojektowanych w tunelu aerodynamicznym. Praca nad aerodynamiką karoserii umożliwiła zmniejszenie aż o 20 proc. współczynnika SCx.
Jedną z głównych zmian w Nowym Renault Master jest komfort jazdy i użytkowania pojazdu. Projektanci położyli duży nacisk na stworzenie przestrzeni pasażerskiej zapewniającej poczucie komfortu i ergonomii jak w samochodzie osobowym. Przyczynia się do tego deska rozdzielcza zwrócona w stronę kierowcy, która zapewnia łatwy dostęp do elementów sterujących, a także liczne schowki o sumarycznej pojemności aż do 135 litrów. Pozytywne wrażenia dopełnia bogate wyposażenie w zakresie multimediów: 10-calowy system multimedialny openR link z przewodową i bezprzewodową łącznością ze smartfonem, ładowarką indukcyjną, a także opcjonalnymi wbudowanymi usługami Google i nawigacją.
Pojazd dysponuje do 1.625 kg ładowności i 2.500 kg zdolnością holowania. Praktyczny tylny próg i optymalnie ukształtowana pionowa przegroda oraz uchwyt ułatwiający wsiadanie upraszczają załadunek. Z boku najszersze drzwi przesuwne w swoim segmencie umożliwiają szybki i komfortowy załadunek.
Nowy Master jest dostępny w 40 różnych wersjach nadwozia, dostosowanych do potrzeb różnych sektorów. Oferta obejmuje między innymi furgony (także z kabiną brygadową), kontenery, skrzynie otwarte i wywrotki dla branży budowlanej oraz podwozia i platformy z kabiną pod zabudowę. Dostępne są także lokalne zabudowy przygotowywane przez certyfikowanych zabudowców Renault Pro+ z możliwością ich personalizacji pod potrzeby najbardziej wymagających klientów.
Według Janusza Chodyły segment dostawczych elektryków rozwija się wolniej niż tych osobowych, a swój wpływ na to będzie mieć na pewno brak dotacji rządowych dla aut dostawczych.
– Co istotne z naszej perspektywy, dopiero w tym roku mamy pełną ofertę EV w każdym segmencie (w tym podwozia i dostępne już wkrótce platformy oparte na Nowym Masterze) – dodaje nasz rozmówca. – Zamierzamy szerzej promować nasze modele.
Jeśli chodzi o przyszłość samochodów dostawczych Renault, w szczególności do dostaw miejskich, w lutym firma ujawniła nazwy i sylwetki przyszłej gamy tych aut: Estafette, Goelette i Trafic. Marka będzie oferować klientom biznesowym kompletną gamę modeli, zbudowaną w oparciu o architekturę SDV (Software Defined Vehicle) opracowaną przez Ampere. Wszystkie trzy modele samochodów będą produkowane w zakładzie w Sandouville we Francji i pojawią się na rynku w 2026 roku.
FIAT: Ducato, Doblò i Scudo w nowej odsłonie
Jak informuje Jerzy Koziński (Stellantis), FIAT Professional w ubiegłym roku wprowadził na rynek nowe wersje modeli Ducato, Doblò i Scudo, oferujących zróżnicowane układy napędowe, nowy design, nowe systemy łączności oraz bezpieczeństwa. Modele dostawcze marki Fiat wspierają przedsiębiorców innowacyjnymi oraz zrównoważonymi rozwiązaniami w zakresie mobilności.
– Największy z lekkich samochodów dostawczych marki to Fiat Ducato – mówi J. Koziński. – Ten produkowany w Polsce samochód dostawczy zawsze jest gotowy na czekające go wyzwania i wsparcie swoich użytkowników w codziennej pracy. Zróżnicowana gama nadwozi i możliwości zabudowy, przestrzeń ładunkowa do aż 17 m3 i ładowność do 1,5 tony sprawiają, że duży van rewelacyjnie sprawdza się w każdym zadaniu. Nawet pod dużym obciążeniem Ducato zapewnia wysoki komfort jazdy, precyzję prowadzenia i pewne właściwości jezdne w każdej sytuacji na drodze.
Kierujemy specjalne oferty do firm kurierskich, ofertując atrakcyjne warunki zakupu oraz dedykowane kontrakty serwisowe. Od kwietnia dodatkowo dla Fiata Ducato dostępny jest leasing 102,9 proc. z rocznym pakietem ubezpieczeń OC i AC za 1 proc. wartości samochodu.
Coraz więcej firm, których działalność zaspokaja potrzeby logistyczne w miastach czy też w dużych aglomeracjach, stawia na samochody elektryczne. Nowe, czyste źródła energii na pewno będą się sukcesywnie rozwijały. W gamie Stellantis mamy bardzo dobrą ofertę napędów elektrycznych, niedawno w Europie zadebiutowały także nasze największe lekkie samochody dostawcze elektryczne z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Dzięki połączeniu napędu na wodorowe ogniwa paliwowe i akumulatora typu plug-in, nasze duże vany mogą przejechać do około 500 kilometrów mierzonych w cyklu WLTP i można je zatankować wodorem w mniej niż 5 minut.
Nie odbieramy jednak klientowi możliwości wyboru. Stellantis może się poszczycić bogatą gamą napędów Diesla z najnowszą generacją silników MultiJet, będącą cały czas w czołówce pod względem wydajności i niezawodności. Gama ta obejmuje 6-stopniową manualną skrzynię biegów oferowaną w trzech poziomach mocy (120, 140, 180 KM) oraz nową 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów zestawioną z silnikami o mocy 140 i 180 KM.
VOLKSWAGEN: od Caddy do Craftera
Volkswagen Samochody Dostawcze oferuje kompaktowego Caddy, wszechstronnego Transportera i dużego Craftera – polecane m.in. dla firm kurierskich, logistycznych i e-commerce.
W ofercie marki znajdują się także pojazdy niskoemisyjne jak Caddy PHEV czy Multivan PHEV, o zasięgu na baterii wynoszącym ponad 90 kilometrów w przypadku Multivana i 120 km w przypadku Caddy.
Coraz większe znaczenie odgrywają także modele z napędem elektrycznym – ID. Buzz Cargo – który umożliwia realizację dostaw w centrach miast objętych strefami czystego transportu.
Każdy pojazd marki Volkswagen Samochody Dostawcze objęty jest 5-letnią gwarancja producenta z limitem do 250 tysięcy kilometrów.
Nowa generacja Volkswagena Transportera wyróżnia się nowoczesnym designem, jeszcze większą funkcjonalnością i rozwiązaniami wspierającymi kierowcę w codziennej pracy – zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach.
Dzięki różnym wersjom nadwozia, rozstawom osi i ładowności, Transporter pozostaje wszechstronnym narzędziem pracy dla firm z branży logistycznej i kurierskiej. Według producenta, nowoczesne systemy asystujące oraz możliwość wyboru napędu – także hybrydowego lub elektrycznego w nadchodzących latach – sprawiają, że ten model jest gotowy na wyzwania logistyki miejskiej przyszłości.
Patryk Grzeczka: – Nasza strategia rozwoju koncentruje się na dalszym poszerzaniu oferty pojazdów dostawczych – także niskoemisyjnych i elektrycznych – oraz dostarczaniu rozwiązań wspierających efektywne zarządzanie flotą w miejskiej logistyce przyszłości. Samochód dla naszych klientów to narzędzie pracy, dlatego musi być niezawodny i dawać bezpieczeństwo. To jest właśnie powód dla którego każdy pojazd marki Volkswagen Samochody Dostawcze objęty jest 5-letnią gwarancją producenta z limitem aż do 250 tys. kilometrów. Dzięki temu klient nawet w przypadku awarii wie, że nie nadwyręży to jego kieszeni.
T&M nr 4/2025
Tekst: Antoni Gostyński
Add comment