Floty ciężarowe w Polsce

Rosnący poziom modernizacji, wysoka świadomość kosztowa i pierwsze kroki w stronę alternatywnych napędów – to wnioski płynące z raportu DKV Mobility „Wyzwania biznesowe flot ciężarowych i osobowych w Polsce”.
Przebadano ponad 500 firm zarządzających flotami – zarówno ciężarowymi, jak i dostawczymi oraz osobowymi. Efekt? Wyraźny obraz rynku w fazie transformacji.
Polskie firmy transportowe konsekwentnie inwestują w nowoczesne pojazdy – aż 73,2% flot ciężarowych nie przekracza pięciu lat, co stawia nasz rynek w czołówce europejskiej, jeśli chodzi o „wiek” pojazdów. To efekt m.in. korzystnych warunków leasingowych, korzyści podatkowych i rosnących oczekiwań kontrahentów co do efektywności i ekologii przewozów.
–Nasze badanie pokazuje, że firmy transportowe w Polsce coraz lepiej rozumieją znaczenie zarządzania kosztami, planowania inwestycji flotowych i dostosowywania się do zmieniających się realiów gospodarczych. Widoczna jest duża otwartość na cyfryzację oraz gotowość do rozwoju w kierunku zrównoważonej mobilności – komentuje Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility w Polsce.
Choć olej napędowy pozostaje podstawą, pojawiają się pierwsze sygnały zainteresowania alternatywami – jak wodór czy elektromobilność. Szczególnie obiecująco wypada segment lekkich pojazdów, który jest bardziej elastyczny operacyjnie. W przypadku transportu ciężkiego kluczowe będzie dalsze rozwijanie infrastruktury tankowania i ładowania oraz wprowadzenie systemowych zachęt inwestycyjnych.
Równie istotne są kwestie kosztów operacyjnych, szczególnie paliwa i serwisu oraz kadry. Raport wskazuje, że braki kierowców oraz rosnące koszty eksploatacji stają się istotnym obszarem zarządzania flotą. Odpowiedzią może być m.in. wykorzystanie nowoczesnych narzędzi telematycznych oraz optymalizacja tras.
Zdecydowana większość firm zauważa również, że infrastruktura drogowa w Polsce uległa znaczącej poprawie w ostatnich pięciu latach, co ułatwia prowadzenie operacji. Wciąż jednak warto wspierać rozwój sieci stacji alternatywnych paliw i punktów ładowania – szczególnie na wschodzie kraju i w mniejszych miejscowościach.
Raport DKV Mobility to także głos w sprawie przyszłości transportu w Polsce. Wśród zaleceń pojawiają się propozycje wsparcia legislacyjnego i inwestycyjnego, skierowane zarówno do administracji, jak i do branży infrastrukturalnej. Wszystko po to, by wspólnie wspierać dalszy rozwój polskiej mobilności drogowej – nowoczesnej, bezpiecznej i coraz bardziej zrównoważonej.
T&M nr 4/2025
Add comment