loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Powody optymizmu

Jak było do przewidzenia, w minionym roku polski rynek aut dostawczych do 3,5 tony DMC zanotował wzrost w porównaniu z 2023, dokładnie o 3,6 proc.

Lider nie zmienił się - Renault. Po 11 miesiącach wzrost względem roku 2023 wynosił 2,7 proc. Grudzień okazał się na tyle dobry, z dwucyfrowym rezultatem + 12,3 proc. rok do roku, że w całym 2024 odnotowano zwiększenie pierwszych rejestracji o 3,6 proc. W liczbach przedstawia się to następująco: 66.853 do 64.522, więcej o 2.331 egzemplarzy. Dokładne dane o markach i modelach z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pokazujemy w tabelach.

Zdecydowanie rok na swoją korzyść rozstrzygnęło Renault, jedyna marka, która przekroczyła i to znacznie 10 tysięcy, 13.061. Wprawdzie obniżyło nieco loty, o 2,4 proc., ale jego dominacja nie była ani przez chwilę zagrożona. Ford był drugi, trzeci Fiat (a niedawno bił się z Renault o pierwszą lokatę) z niewielką przewagą nad czwartą Toyotą, poniżej 200 sztuk. Nie tylko lider pozostał ten sam, generalnie nie doszło do poważnych zmian pozycji. Pierwsza czwórka – Renault, Ford, Fiat, Toyota – prezentuje się identycznie jak w 2023. Mercedes (+ 16 proc.) wyprzedził Volkswagena (+ 5,4 proc.) i zamienił się z nim miejscami pięć-sześć, a potem znowu pięć marek na tych samych lokatach co tuzin miesięcy wcześniej.

Suzuki znalazło się w rankingu dostawczaków dzięki małej, trzydrzwiowej terenówce Jimny. Auto nie spełniało norm emisji spalin dla aut osobowych, zostało więc fabrycznie przerobione na dwumiejscowe, dostawcze. W przypadku Isuzu na wynik zapracował również pikap D-Max, w przypadku SsangYonga pikap Musso. Skoda to dwa modele, Fabia i Scala.

Roczny ranking modeli kolejny raz potwierdza dominację Renault Mastera. 9.084 zarejestrowane egzemplarze, mimo prawie 10-procentowej obniżki rok do roku, to i tak lepszy wynik niż Fiata, trzeciej siły na rynku i każdy kolejnego brandu. Renault Masterem stoi, bo drugi model francuskiej marki, Trafic, zamyka czołową „10”. Zwraca uwagę druga pozycja Daily (5.503), która dała Iveco dopiero siódmą lokatę w markach. Jak informuje Aleksandra Zielińska, marketing manager Poland, Ukraine & Baltics Iveco Poland, sprzedaż Daily w segmencie 3,49-7,2 t przekroczyła 7.300, była więc o ponad 1.800 większa niż w rozpatrywanych tu trzyipółtonówkach. W ogóle Iveco we wszelkich pojazdach użytkowych to trzecia siła w Polsce. Z kolei najlepszym, pod względem handlowym, pikapem okazał się Ford Ranger, z prawie dwa razy lepszymi rezultatami niż w roku 2023.

 

Z pozycji lidera

Blisko połowę świeżo zarejestrowanych Renówek, ok. 6.300, stanowiły pojazdy zabudowane, również na bazie furgonów, zabudowane przede wszystkim w Polsce. Tak znacząca liczba modyfikowanych aut to jeden z czynników sukcesu. Na wynik Mastera zapracowała jeszcze stara, trzecia generacja, udział nowej wyniósł ok. 900 sztuk, czyli w granicach 10 proc. całego modelu (9.084). Janusza Chodyłę, attache prasowego Renault Polska, zapytaliśmy, co Renault będzie robić w 2025 r., żeby pozostać liderem.

– Nieustannie planujemy oferować konkurencyjnie wycenioną, szeroką gamę samochodów dostawczych, dopasowaną do potrzeb każdego klienta – odpowiada Janusz Chodyła.
– Mam na myśli nie tylko szerokie możliwości fabrycznej konfiguracji naszych modeli dostępnych w każdym z głównych segmentów rynku LCV, ale także ich szerokie możliwości zabudowy przy pomocy certyfikowanych firm. Cały czas działamy także nad poszerzaniem naszej oferty produktowej i chcemy docierać do nowych klientów, więc w tym roku czekają nas nowości. To miedzy innymi nowa, 9-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów dostępna w modelach Trafic i nowy Master. Do tego elektryczne warianty nowego Mastera – podwozie i platforma. Będą też pozostałe wersje nowego Mastera, na przykład furgon brygadowy, podwozie z podwójną kabiną, wersje podwyższone (H3) i przedłużone (L4), a także z napędem na tylną oś. Tak jak do tej pory stawiamy sobie jako priorytet również to, aby nasi klienci otrzymywali od nas nie tylko najlepszy produkt, ale wysoką jakość obsługi w naszej sieci dealerskiej, dostawcze1która pokrywa całą Polskę.

 

Cztery razy Stellantis

Fiat, Opel, Peugeot, Citroen – takimi, dostawczymi markami handluje u nas Stellantis, kolejność wg zeszłorocznych rezultatów. Jak zliczy się te wyniki, wychodzi ponad 14 tysięcy, co czyni ten koncern numerem 1 na polskim rynku. Można i tak, ale faktycznie Renault od paru lat nie ofertuje już dostawczaków Dacia, zaś łączne dokonania grupy Volkswagena, czyli Volkswagena, MAN-a i Skody wypadają wyraźnie słabiej od Stellantisa. Fiat nadal trzeci, ale w grudniu, dobrym dla całego rynku, był dopiero szósty. Uda się utrzymać pozycję Fiata w 2025 r.?

– Jesteśmy dobrej myśli – mówi Jerzy Koziński, dyrektor sprzedaży samochodów dostawczych grupy Stellantis w Polsce. – Z początkiem roku dodatkowo wzmocniliśmy ofertę promocyjną, proponując małe i średnie vany w jeszcze bardziej atrakcyjnych cenach. Przykładowo, Fiat Doblo Van z silnikiem benzynowym o pojemności 1.2 i mocy 110 koni jest teraz dostępny już od 69.900 złotych netto.

dostawcze4Ducato, główny, dostawczy model Fiata, wkroczyło już w dorosły wiek, tzn. skończyło 18 lat. Jak argumentuje Jerzy Koziński, Fiat Ducato został odświeżony w ub.r., zyskując nowe elektryczne układy napędowe, nowy design, nowe systemy łączności i systemy bezpieczeństwa nowej generacji. Ten produkowany m.in. w Polsce samochód to synonim solidnego i wszechstronnego auta dostawczego. Oferuje imponującą pojemność oraz ładowność do ponad 2 ton dla odmian z silnikiem diesla i do 1.500 kg w wersji elektrycznej. W porównaniu do konkurencji zapewnia także lepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej.

Opel, Peugeot, Citroen wylądowały obok siebie, pozycje 8-10. Na czym polega wewnętrzna (w koncernie) konkurencja między nimi? Jerzy Koziński wskazuje, iż każda z marek ofertowanych przez Stellantisa ma swoje pochodzenie, swoją specyfikę oraz cechy wyróżniające. Przykładowo, Fiat zawsze będzie chętniej wybierany we Włoszech, a Citroen we Francji. W Polsce marka Fiat również ma bogatą historię i zawsze zajmowała mocną pozycję na rynku samochodów dostawczych.

– Nasze marki nie rywalizują ze sobą w ramach grupy, gramy wspólnie do jednej bramki – zapewnia dyrektor Koziński.

 

dostawcze3Volkswagen czyli zmiany

Sytuacja Volkswagena jest taka, że zwiększył rejestracje o 5,4 proc., ale zarazem spadł z piątej pozycji, jak wspomnieliśmy prześcignął go Mercedes. 2024 był dla marki Volkswagen Samochody Dostawcze rokiem, w którym zaszło dużo zmian. Przede wszystkim miejsce miały premiery, np. nowej Californii czy poszerzenie oferty ID. Buzza o wersje z długim rozstawem osi oraz GTX. W obrębie modelu Transporter zakończyła się produkcja wersji T6.1, która po krótkim okresie przejściowym została zastąpiona nowym Transporterem.

– W związku z zakończeniem produkcji T6.1 i wspomnianym okresem przejściowym jako marka nie mogliśmy dostarczyć takiej ilości tych pojazdów, jakiej oczekiwał rynek i jaką chcielibyśmy dostarczyć – wyjaśnia Patryk Grzeczka, dyrektor marketingu marki Volkswagen Samochody Dostawcze. – Fakt wzrostu sprzedaży pomimo wystąpienia tych czynników cieszy tym bardziej. Ważne z punktu widzenia klientów było również pojawienie się dla Craftera silnika heavy duty o mocy 163 KM w kombinacji z napędem na przednią oś – doskonałego rozwiązania dla ciężkich, wielkogabarytowych zabudów. Wzrost w porównaniu do roku 2023 cieszy, zwłaszcza biorąc pod uwagę polskie wyniki sprzedaży modeli produkowanych w naszym kraju, to jest Caddy (wzrost o 29 procent) oraz Crafter (o prawie 10 procent). Marka ma ambicję, by dalej rosnąć, a będzie to możliwe dzięki szerokiemudostawcze2 portfolio, docenianej przez klientów pięcioletniej, fabrycznej gwarancji w standardzie dla wszystkich naszych modeli i ofercie dopasowanej do potrzeb różnych klientów.

 

Plusy Mercedesa

Zajmujemy się w tym artykule autami dostawczymi do 3,5 tony DMC, tym niemniej warto pamiętać, że Mercedes-Benz Vans to również samochody ważące z ładunkiem więcej niż 3,5 t oraz osobowe skonstruowane na bazie dostawczych. Dlatego Magdalena Słoniewska, head of marketing van w Mercedes-Benz Polska podaje łączną liczbę rejestracji 10.082, o 1.384 większą w porównaniu z 2023 r. Największą liczbę sprzedanych aut firma odnotowała w segmencie dużych dostawczych. Do klientów trafiły 6.502 Sprintery oraz eSprintery, co daje mocną, trzecią pozycję na rynku.

– Powodem do satysfakcji jest też wysoki wskaźnik wyposażenia pojazdów dostawczych Mercedes-Benz w usługi łącznościowe – kontynuuje Magdalena Słoniewska. – Ponad 89 procent samochodów opuszcza salony dealerskie z w pełni aktywowanymi usługami Mercedes me Connect, co oznacza, że klienci docenili wygodę sterowania różnymi funkcjami pojazdów z poziomu smartfona. Jednocześnie począwszy od 2024 roku wszystkie modele Mercedes-Benz Vans wyposażone są w standardzie w najnowszą wersję systemu multimedialnego MBUX oraz liczne systemy bezpieczeństwa, takie jak: aktywny asystent utrzymania pasa, Attention Assit, aktywny asystent układu hamulcowego i kamera cofania.

 

Co w elektrykach?

My tu gadu, gadu, a przecież trzeba rozwijać elektromobilność i walczyć o planetę, bo spłonie. No nie jest dobrze, w zasadzie fatalnie. Jak podaje PZPM, w grupie dostawczych do 3,5 t w 2024 roku przybyło 2.185 nowo zarejestrowanych pojazdów na rozmaite paliwa alternatywne, co stanowiło niespełna 3,3 proc. rynku. Popyt na auta bateryjne (BEV, Battery Electric Vehicles) zmniejszył się w porównaniu z 2023 r. aż o 24 proc. Zarejestrowaliśmy w Polsce 1.867 sztuk, ich udział spadł z 3,8 proc. do marnych 2,8 proc. Do tego tematu wrócimy w następnym numerze.

 

Ranking marek, dostawcze do 3,5 t DMC

Pozycja

Marka

2024

2023

Zmiana

1.

Renault

13.061

13.380

-2,4 proc.

2.

Ford

9.538

9.155

4,2 proc.

3.

Fiat

7.501

7.418

1,1 proc.

4.

Toyota

7.331

6.826

7,4 proc.

5.

Mercedes

6.618

5.703

16,0 proc.

6.

Volkswagen

6.102

5.788

5,4 proc.

7.

Iveco

5.505

5.682

-3,1 proc.

8.

Opel

2.935

3.054

-3,9 proc.

9.

Peugeot

2.016

2.034

-0,9 proc.

10.

Citroen

1.761

1.777

-0,9 proc.

11.

MAN

991

775

27,9 proc.

12.

Suzuki

630

466

35,2 proc.

13.

Isuzu

608

531

14,5 proc.

14.

Skoda

378

329

14,9 proc.

15.

SsangYong

209

313

-33,2 proc.

Inne

 

1.669

1.291

29,3 proc.

Razem

 

66.853

64.522

3,6 proc.

 

Ranking modeli, dostawcze do 3,5 t DMC

Pozycja

Marka, model

2024

2023

Zmiana

1.

Renault Master

9.084

10.050

-9,6 proc.

2.

Iveco Daily

5.503

5.682

-3,2 proc.

3.

Mercedes Sprinter

5.333

4.662

14,4 proc.

4.

Fiat Ducato

5.260

4.971

5,8 proc.

5.

Toyota Proace City

3.752

3.635

3,2 proc.

6.

Ford Transt

3.713

4.221

-12,0 proc.

7.

Volkswagen Crafter

2.740

2.639

3,8 proc.

8.

Ford Transit Custom

2.024

1.661

21,9 proc.

9.

Ford Ranger

1.962

1.021

92,2 proc.

10.

Renault Trafic

1.952

1.433

36,2 proc.

Inne

 

25.530

24.547

4.0 proc.

Razem

 

66.853

64.522

3,6 proc.

Źródło: PZPM na podstawie CEP (Centralnej Ewidencji Pojazdów)

 

T&M nr 1/2025

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh