Nowa linia EQMax
Jeżeli firma pamięta o dziennikarzach na targach i organizuje konferencję prasową, przygotowujemy o niej osobny artykuł.
Tak było z Solarisem po Transexpo w Kielcach, teraz tak samo z Goodyearem wystawiającym się na warszawskiej Trans Logistice Poland. Krótkie, ale rzeczowe spotkanie z dziennikarzami poświęcono głównie nowej linii opon EQMax i EQMax Ultra, na osie prowadzące (S) i napędowe (D). Ogumienie odznacza się czterema, najważniejszymi zaletami. Pozwala więc zwiększyć przebieg nawet o 20 proc., dzięki ulepszonemu bieżnikowi i ulepszonej mieszance bieżnika. Opór toczenia może być do 6 proc. niższy, co wprost przekłada się na zwiększoną efektywność paliwową i zasięg. Procentowe dane pochodzą od Goodyeara, w porównaniu z poprzednimi modelami, czyli Fuelmax Endurance w przypadku EQMax oraz Fuelmax Performance dla EQMax Ultra. Po trzecie, opony „Ekumaks” zawierają do 55 proc. zrównoważonych materiałów. To znaczny postęp, gdyż jeszcze w zeszłorocznych oponach udział ten wynosił 37 proc. W przyszłości, tzn. za sześć lat ma być 63 proc., z czym wiąże się alternatywny skład chemiczny kauczuku. Jako przykład zrównoważonego materiału, czyli pochodzenia biologicznego, podano krzemionki z popiołu z łusek ryżowych. I po czwarte, wisienka na torcie – gumy są przygotowane na elektryczną przyszłość transportu drogowego.
Po prostu nowoczesne
Nowe mieszanki osnowy zostały oparte na krzemionce, to należy podkreślić. Dzięki temu podczas jazdy, w osnowie wydziela się mniej energii, opona mniej się grzeje, co zmniejsza opór toczenia i jednocześnie zwiększa trwałość ogumienia w dłuższej perspektywie. Więcej krzemionki może być również w mieszance bieżnika, która w ten sposób staje się bardziej odporna na ścieranie. Przebiegi są wyższe, poprawie ulega również przyczepność na mokrej nawierzchni.
– Wszystkie nowe opony mają zwiększoną nośność – zapewnia Janusz Krupa, manager zajmujący się w Goodyearze od lat ogumieniem ciężarowym. – Dlatego mogą być użytkowne w samochodach z każdym rodzajem napędu, również w elektrycznych.
Znacznik RFID (Radio Frequency Identification) umieszczony wewnątrz opony pozwala na komunikację poprzez informatyczną chmurę z systemami zarządzania oponami na poziomie ich indywidualnych numerów seryjnych. Pozwala to m.in. na znacznie skuteczniejszy przepływ opon.
Dla flot
Poza nowymi oponami pojawił się temat rozwiązań Goodyeara dla flot, wspierających realizację ich celów biznesowych, o czym opowiedział Krzysztof Kozerski. Jednym z takich rozwiązań, przede wszystkim dla transportu międzynarodowego jest TPMS, monitorowanie ciśnienia i temperatury również w ogumieniu naczepy. Inny pomysł to Checkpoint, zyskujący popularność również w naszym kraju, czyli płyta do automatycznej diagnostyki, opisywana już na naszych łamach. Wystarczy, że pojazd przejedzie przez czujniki i pojawiają się informacje o ciśnieniu, o wysokości bieżnika, o obciążeniu poszczególnych osi. Checkpoint nie wymaga instalacji żadnych elementów w oponach, kołach, w ogóle w pojeździe. Poza tym klienci Goodyeara, zarówno menagerowie flot jak i kierowcy, mogą korzystać z aplikacji mobilnych.
Spełnia oczekiwania
Dla „Trucks & Machines” Janusz Krupa podsumował rynek opon ciężarowych w Polsce za okres styczeń-wrzesień: – Jest minimalny spadek, około dwóch punktów procentowych. Rynek usług transportowych generalnie odczuwa skutki wysokich cen energii, paliwa. Firmy transportowe notują nieco mniej przewozów. Jest to również związane z tym, że największy rynek w Europie, niemiecki, który jest mocno skorelowany z Polską, też ma spadki. Opony premium w Polsce stanowi prawie 50 procent całego wolumenu, Goodyear jako grupa jest liderem. W chwili obecnej sprzedaż opon jest wyzwaniem. Oprócz jakości, którą Goodyear gwarantuje, oprócz rozwiązań skierowanych do firm transportowych, oprócz doradztwa liczy się odpowiednia cena za to wszystko. Polski przewoźnik jest dobrze wyedukowany, patrzy na jakość opon, na ilość przejechanych kilometrów, a te parametry zdecydowanie stawiają Goodyeara jako markę, która spełnia oczekiwania.
T&M nr 11/2024
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment