Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

1. Truck machines 1170x150 px v1

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

BP październik

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Szeroki wybór

W obecnej, trudnej sytuacji branży transportowej coraz więcej firm decyduje się na zakup tańszych opon, często nie biorąc pod uwagę długoterminowych konsekwencji.

Tym razem informacje do oponiarskiego tematu otrzymaliśmy od przedstawicieli uznanych marek ogumienia wywodzących się z Azji: Apollo z Indii, Hankook z Korei, Sailun z Chin. Jak przekonuje Krzysztof Schaffer, district manager Apollo Tyres, o ile niższa cena zakupu może wydawać się atrakcyjna, to w rzeczywistości generuje wyższe koszty na koniec cyklu użytkowania. Tanie opony, często od mało znanych producentów, nie oferują osiągów porównywalnych z produktami renomowanych firm. Decyzja o zakupie tanich gum może zatem przynieść krótkoterminowe oszczędności, ale w dłuższej perspektywie znacznie podnosi koszty eksploatacji i prowadzenia działalności.

– Przede wszystkim opony te zużywają się znacznie szybciej, co skraca ich żywotność – argumentuje Krzysztof Schaffer. – Ponadto generują wyższe zużycie paliwa, co bezpośrednio wpływa na podniesienie kosztów operacyjnych flot. Problemem może być również brak oficjalnego przedstawicielstwa tych marek w Polsce, co utrudnia uzyskanie wsparcia posprzedażowego, takiego jak gwarancja producenta.

Jacek Kuśmierkowski, product manager TBR w Hankook Tire Polska potwierdza, iż niestety głównym kryterium wyboru opon ciężarowych w Polsce w chwili obecnej jest cena. Związane jest to głownie z zapaścią transportu w Polsce od rozpoczęcia wojny na Ukrainie. Natomiast kolejne czynniki wyboru to jakość i opory toczenia. Jakość połączona z wydajnością, czyli ile kilometrów można przejechać na danej oponie. Im większa ilość kilometrów bezproblemowo, tym opona jest bardziej atrakcyjna. Ze względu na ogólnoświatową politykę ekologiczną widoczne jest również zainteresowanie oponami z uwzględnieniem ich efektywności. Im niższe opory toczenia, tym pojazdy będą zużywały mniej paliwa. – Opony marki Hankook wyróżniają się na rynku, ponieważ łączą te trzy aspekty – zapewnia Jacek Kuśmierkowski.

 

Dwa podejścia

Hurtownia Latex jest polską, renomowaną firmą, z tradycjami sięgającymi roku 1958, więc bez mała 70-letnimi. Handluje m.in. marką Sailun. Przemysław Skrivanek, dyrektor sprzedaży opon ciężarowych, również zwraca uwagę na znaczenie ceny. Jego zdaniem można rozróżnić dwa podejścia klientów posiadających transport do kwestii kosztów.

– Pierwszy typ to firmy, które inwestują w opony marek premium oraz medium europejskich i azjatyckich producentów, w bieżnikowanie, pogłębianie, przekładki oraz kontrolę ciśnienia, a w transporcie międzynarodowym są w stanie kontrolować zużycie paliwa i wpływ opon na jego zużycie. Dla tego typu firm to plan długofalowy na obniżenie kosztu przejechanego kilometra. W tym podejściu zazwyczaj zmniejsza się do minimum ryzyko niespodziewanych awarii, które generują duże, nieprzewidziane koszty, także związane z niedostarczeniem towaru na czas. Drugi typ podejścia to zakup tańszych opon. Taki sposób wpływa bezpośrednio na niższy koszt, w krótkim czasie. Czasem, niestety, takie podejście może wpłynąć w dłuższym okresie na zwiększenie budżetu związanego z oponami, ponieważ wymiany oraz koszt serwisu jest częstszy.

 

Życie razy cztery

Wiadomo, że porządna opona do ciężarówki ma kilka żyć, nawet cztery: nowa, pogłębiona, bieżnikowana, ponownie pogłębiona. Aby osiągnąć taki wynik, niezbędne jest posiadanie solidnego karkasu opony, który będzie w stanie przetrwać wszystkie te cykle. Przemysław Skrivanek (Latex, Sailun) przypomina kilka kwestii dotyczących pogłębiania. To operacja pozwalająca na wykorzystanie potencjału opony poprzez jej nacięcie/pogłębienie wg zaleceń producenta. Dzięki temu wydłużamy przebieg ogumienia oraz poprawiamy właściwości jezdne, czyli zwiększamy bezpieczeństwo. Ważne, aby pogłębić w odpowiednim momencie, przy odpowiedniej wysokości bieżnika, na odpowiednią głębokość i przy użyciu właściwego nożyka. Nie zawsze nacinamy odwzorowując „stary” wzór bieżnika. Warto zlecić wykonanie tej operacji w wyspecjalizowanym serwisie. Należy jednak podkreślić, że nie w każdym przypadku pogłębianie jest zalecane. Generalnie nie zaleca się go w autokarach na osi prowadzącej oraz gdy pojazd porusza się w bardzo agresywnym terenie, a opona posiada liczne uszkodzenia oraz wyrwania.

Krzysztof Schaffer (Apollo) słusznie zaznacza, że nie bieżnikuje się opon prowadzących. Oprócz tego, w niektórych rodzajach transportu, takich jak transport specjalistyczny, szczególnie ADR (przewóz materiałów niebezpiecznych), bieżnikowanie nie jest zalecane. To samo dotyczy intensywnie eksploatowanych opon niskopodwoziowych, gdzie bezpieczeństwo i niezawodność mają kluczowe znaczenie.

 

Apollo

EnduRace RD 60 Series, 295/60 R22.5, jest bardzo dobrą oponą do osi napędowych, którą docenią operatorzy wymagający doskonałej przyczepności i trwałości w transporcie regionalnym oraz spedycji. Zoptymalizowany kontakt z nawierzchnią zapewnia równomierny rozkład nacisku, co przekłada się na znakomitą przyczepność przez cały rok, a wolno zużywająca się mieszanka zwiększa trwałość opony. Wzmocniona osnowa warstwowa, obecna również w innych produktach ze sprawdzonej rodziny EnduRace, polepsza stabilność i ułatwia bieżnikowanie. Opona RD 60 Series sprawdza się szczególnie w trudnych warunkach pogodowych. Uzyskała klasę C w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni oraz klasę B poziomu hałasu.

opony1EnduRace RA, 265/70 R19.5, to propozycja do pojazdów ciężarowych na każdą oś, którą opracowano z myślą o zapewnieniu wysokiej trwałości i doskonałej przyczepności przez cały rok. Niski opór toczenia zwiększa efektywność paliwową. Nowa opona do transportu regionalnego 19,5-cala jest częścią rodziny EnduRace RA cieszącej się popularnością wśród europejskich przewoźników pokonujących średnie i długie dystanse. Model ten charakteryzuje się smukłym, kompaktowym wzorem bieżnika o szerokiej powierzchni styku. Ponadto oponę wyróżniają zygzakowate rowki optymalizujące stateczność kierunkową i zapewniające równomierne zużycie bez względu na oś. Wzmocniona osnowa przekłada się na trwałość o półtora raza większą niż wymogi norm europejskich, a zaawansowana, wolno zużywająca się mieszanka pozwala cieszyć się dużą trwałością i długą eksploatacją. Mieszanka bieżnika maksymalizuje odporność na ścieranie. Trwałość opony dodatkowo zwiększono dzięki zastosowaniu materiałów o niskiej histerezie w tych częściach konstrukcji, które są narażone na duże naprężenia, zapobiegając odkształceniu pod wpływem obciążeń.

 

Hankook

Smart Flex DH51, ogumienie na osie napędowe, na trasy dalekobieżne. Zminimalizowany koszt na kilometr, 10 proc. mniejszy niż dla poprzednika. Szersze klocki bieżnika niż w poprzednim produkcie zwiększają powierzchnię styku i przyczepność opony, zwiększają przebiegi i zmniejszają opory toczenia.Kierunkowe lamele w kształcie litery V poprawiają przyczepność i regenerują się w miarę zużywania się opony. Lamele zapewniają maksymalne osiągi, nawet gdy opona jest zużyta.

Smart Flex AH51, na osie prowadzące, osiągi premium w każdych warunkach, przez cały okres użytkowania. Technologia SCCT (Stiffness Control Contour Technology, ulepszony projekt profilu opony) ma na celu równomierne odkształcanie osnowy. Jeśli osnowa nie jest odkształcana w sposób równomierny, wewnętrzne siły są koncentrowane w specyficznych punktach (koniec opasań lub koniec wywinięcia osnowy nad stopką). Technologia SCCT kontroluje rozpraszanie się sił, zapewopony2niając większą wytrzymałość opony. Umożliwia uzyskiwanie optymalnej sztywności karkasu i odpowiedniego kształtu styku opony z nawierzchnią, co poprawia osiągi, bezpieczeństwo, pokonywanie zakrętów, hamowanie i zapewnia trwałość.

 

Magna

M-Truck C020, dostępna w rozmiarze 315/80 R22.5 oraz 13 R22.5, to ogumienie klasy premium do pojazdów użytkowych, do różnych zastosowań on road i off road, Głęboki, agresywny bieżnik sprawdza się wszędzie tam, gdzie od opony wymaga się doskonałej trakcji i przyczepności w warunkach terenowych, na placach budowy, w kopalniach czy przy budowie dróg. Mocny i żebrowany bark opony wraz z odpowiednią mieszanką gumy zapewnia odporność na poślizgi boczne i uszkodzenia. Model ten posiada mocniejszą konstrukcję wewnętrzną, która nie odkształca się pod obciążeniem. Pozwala to na przenoszenie większych obciążeń w celu optymalizacji osiągów. Opony C020 są oznaczone symbolami 3PMSF i M+S. Gwarancja jest pięcioletnia od daty produkcji.

 latex3

Sailun

Fuel Pro SDL2, na osie napędowe. Otwarta konstrukcja barków oraz boczne rowki zapewniają bardzo dobrą trakcję i dobre odprowadzanie ciepła, gwarantując bezpieczną eksploatację przez całe użytkowanie. Szerszy blok bieżnika w połączeniu z technologią EP3 zmniejsza opory toczenia do poziomu A, co poprawia zużycie paliwa o ponad 10 proc. w porównaniu z modelem SDR1. Zmienna liczba rowków przyczynia się do redukcji hałasu, zapewniając komfortowe warunki dla kierowców. Optymalizacja sztywności bieżnika zapobiega nieregularnemu zużyciu barków, oferując dłuższy przebieg.

Fuel Pro SFL2, propozycja na osie prowadzące. Bioniczne rowki w kształcie liścia drzewa i wycięcia na krawędziach poprawiają przyczepność na mokrej nawierzchni i stabilność prowadzenia na suchym. Zmienna liczba rowków zmniejsza hałas, zapewniając komfortowe warunki dla kierowców. Zoptymalizowany i szerszy nowy blok wzoru bieżnika w połączeniu z nową mieszanką zapewnia zwiększenie przebiegu o 10 proc. Szerszy blok bieżnika w połączeniu z technologią EP3 zmniejsza opory toczenia, osiągając poziom A, co poprawia wydajność o 10 proc. w porównaniu do modelu SFR1.

 

T&M nr 9/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE