1B TrucksMAchines 1170x150 PL 012025

loga na www miedzy banery

Zmiany na lepsze

Inauguracji nowego MAN Financial Services, w ramach Grupy Traton, była poświęcona konferencja prasowa w środę, 5 czerwca, w siedzibie MAN Truck & Bus Polska w podwarszawskiej Wolicy.

W skrócie chodzi o porządkowanie fabrycznego finansowania marki MAN i przygotowania go do zmieniających się potrzeb transportu drogowego. Firmy są, minimalnie, różne. Stara nazywała się MAN Financial Services Poland, nowa to MAN Financial Services Polska. Łatwo rozpoznać i zapamiętać, nowa ma nazwę naszego kraju po polsku. Stara działała w strukturze Volkswagen Financial Services (VWFS), nowa korzysta ze wsparcia Traton Financial Services. Jak wiadomo, Traton w wielgachnej rodzinie Volkswagena grupuje marki ciężarowe, przede wszystkim MAN-a i Scanię.

Około 30 osób przeszło ze struktur Volkswagen Financial Services do MAN Financial Services Polska. Stary portfel będzie obsługiwany do końca, ok. 7 tysięcy umów, wyczerpie się po mniej więcej 40 miesiącach, po trzech latach z okładem. Piotr Borowski, dyrektor zarządzający MAN Financial Services Polska podkreślał, że klient nie powinien wręcz zauważyć tych formalnych zmian. Fabryczne (captive) finansowanie nie jest najtańsze, jego główna zaletę stanowi, zwłaszcza teraz, elastyczność. Usługi są „szyte” pod klienta, można np. szybciej zakończyć spłaty, przed terminem.

 

Wspólny pień

Budowa fundamentów w Polsce zakończyła się w kwietniu. Trzon zespołu (podobnie dzieje się to w różnych krajach) Traton Financial Services został przeniesiony ze Scanii Financial Services. Średnioterminowa transformacja, planowana na dwa lata, obejmuje przesunięcie finansowych spółek MAN-a z Volkswagena do Tratona. W br. Traton Financial Services zacznie działalność, oprócz Polski, w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech. Łącznie, na początek będzie tuzin rynków. Trzeci, kolejny etap, na ponad pięć lat – tworzenie docelowego modelu operacyjnego, tudzież podstaw pod przyszłe modele biznesowe. Niewykluczone, że rynek będzie ewoluował w stronę pay per use, będzie przechodził z posiadania na używanie. Zmiana w tym kierunku powoli staje się widoczna.

 

Razem i osobno

Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Trucks & Bus Polska zaznaczył, iż powstanie MAN Financial Services Polska oznacza nowe możliwości finansowe dla jego marki. Piotr Borowski wyjaśnił, że tzw. back office jest wspólny dla MAN-a i Scanii, czyli to co niewidoczne dla klienta. Natomiast front office, tzn. obsługa klienta pozostanie odmienna dla obu marek. Współpraca, w ramach Traton Financial Services obejmuje wszystkie działania niekomercyjne, natomiast po stronie sprzedażowej konkurencja jak była, tak i będzie. Marki są handlowo niezależne, obie strony to szanują i nie będą przekazywały informacji o klientach, cenach, strategii handlowej, czy apetycie na ryzyko. Kalkulacje, przykładowo raty leasingowej, będą przeprowadzane odmiennie, różnie zostanie oceniana zdolność kredytowa i różne wyjdą miesięczne kwoty. Zresztą, jak dowiedzieliśmy się na konferencji, tylko 12 proc. klientów jest wspólnych dla MAN-a i Scanii. Tylko 12, różnorodność jest więc pielęgnowana przez samych polskich przewoźników. Taka jest w ogóle tendencja na naszym rynku, klienci zdają się być coraz mniej przywiązani do marki. Niektórzy po prostu nie chcą jednej marki w swej flocie. Patrząc z drugiej strony, dla instytucji takiej jak MAN Financial Services Polska, finansowanie całej floty klienta też nie jest najlepszym, najbardziej bezpiecznym rozwiązaniem.

MAN Financial Services Polska musi zarabiać, przeto inne marki ciężarówek niż MAN również może sfinansować. Nie zapominajmy o używanych pojazdach, których sprzedaż idzie co najmniej dobrze. Potencjał polskiego rynku jest szacowany na 5 tysięcy nowych MAN-ów i 2 tys. używanych. Oczywiście nadal finansowanie obejmuje dostawczaki i autobusy. Kolejny, istotny produkt to ubezpieczenie, można wykupić je bez finansowania zakupu pojazdu.

Trzyletni program MAN-a zakłada fabryczne finansowanie nowych ciężarówek na poziomie 40 proc., używanych 50 proc. i 60 proc. ubezpieczenia. Pole do popisu jest, na razie w Polsce np. finansowanie nowych egzemplarzy oscyluje między 30 a 35 proc.

 

T&M nr 6/2024

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE