Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Jedno urządzenie

Opłaty drogowe są nieodłącznym elementem transportu międzynarodowego.

Ze względu na mnogość systemów poboru w poszczególnych krajach warto korzystać z urządzeń obsługujących po kilkanaście państw. Zazwyczaj każdy kraj ma własny system poboru opłat drogowych. Czołowa szyba samochodu ciężarowego może więc zapełnić się kolejnymi czytnikami, które oprócz tego, że utrudniają widoczność i tym samym zagrażają bezpieczeństwu, mogą również powodować wzajemne zakłócenia. To natomiast skutkuje karami pieniężnymi za brak uiszczenia opłaty drogowej, których wysokość jest zależna od przepisów obowiązujących w konkretnym kraju. Dlatego najbardziej logicznym posunięciem wydaje się stosowanie jednego urządzenia pracującego w wielu systemach. Pozwala ono na podróżowanie płatnymi drogami bez konieczności zatrzymywania się, płatność następuje automatycznie. W ogóle europejska usługa opłaty drogowej EETS (European Electronic Toll Service) ułatwia zarządzanie ruchem drogowym, znosząc bariery i minimalizując czas spędzony na formalnościach.

 

Teraz One next

UTA One next to najnowsze rozwiązanie EETS do rozliczania opłat drogowych oferowane przez UTA Edenred. Urządzenie łączy wszystkie zalety poprzednika UTA One z najnowocześniejszą technologią, dodatkowymi funkcjami a przy tym łatwiejszą, intuicyjną obsługą. One next będzie można używać przez wiele kolejnych lat. Nowy box jest najbardziej wszechstronnym rozwiązaniem EETS na rynku. Aktualnie działa w 17 systemach myta w 15 krajach: Belgii (w tym tunel Liefkenshoek), Niemczech, Francji, Włoszech (łącznie z promem Caronte), w Austrii, Polsce (A4 i sieć e-Toll), na Węgrzech, w Bułgarii, Portugalii, Hiszpanii, Norwegii (wliczając promy i mosty na autostradach), Szwecji (mosty), Danii (mosty), w Szwajcarii i Liechtensteinie. Już wkrótce zakres zostanie rozszerzony o kolejne kraje, m.in. Czechy i Słowację.

Oprócz tego UTA One next ma wiele innych zalet. Wśród nich szczególnie przydatna jest możliwość sterowania urządzeniem za pomocą aplikacji na smartfony. Funkcja ta zapewnia wygodne i szybkie zarządzanie boxem, a w razie potrzeby umożliwia wprowadzenie zmiany ustawień (np. liczba osi, kategoria pojazdu). Z poziomu aplikacji można także sprawdzić istotne informacje takie jak aktywowane konteksty czy dane dotyczące pojazdu. Oczywiście kierowcy mogą obsługiwać urządzenie również za pomocą znajdujących się na nim przycisków, zmiany są potwierdzane komunikatem głosowym. W przyszłości będzie można sterować boxem za pomocą komend głosowych.

Na uwagę zasługuje również konieczność stałego podłączenia UTA One next do instalacji elektrycznej w pojeździe. Zdaniem managerów firmy UTA trwały montaż daje gwarancję poprawnego działania i pozwala uniknąć kar często wynikających z błędów spowodowanych instalacją urządzeń do gniazda zapaliczki. Nie bez znaczenia, zwłaszcza z perspektywy kierowcy, jest kompaktowa konstrukcja nowego boxu, który nie ogranicza widoczności do przodu, a to z kolei wpływa na poprawę bezpieczeństwa jazdy.

Oprócz głównego zadania związanego z rozliczaniem myta UTA One next pozwala na uruchomienie dodatkowej usługi telematycznej UTA SmartConnect, umożliwiającej dostęp do szczegółowych informacji na temat pojazdów, ich aktywności i tras. Dzięki UTA SmartConnect menedżerowie flot mają przejrzysty podgląd w czasie rzeczywistym, co pozwala na sprawne planowanie oraz zarządzanie flotą i złożonymi łańcuchami dostaw.

opłaty1

E100 dla każdego

W E100 klienci mogą opłacić przejazdy drogami, mostami oraz tunelami w 26 krajach Europy. Szczegóły na stronie internetowej E100. Spośród oferty E100 najbardziej popularne ze względu na funkcjonalność oraz zasięg akceptacji są dwa urządzenia, E-Box oraz E100 One Toll T, działające w EETS. Automatycznie obsługują opłaty drogowe, parkingi czy przejazd tunelami lub mostami. Są łatwe i szybkie w rejestracji oraz aktywacji, a sama instalacja nie wymaga wizyty w serwisie. Wystarczy podpiąć do gniazda zapalniczki lub na stałe, zgodnie z instrukcją. Poza tym to również wygoda związana z dostępnością transakcji oraz dokumentów rozliczeniowych online. Dzięki urządzeniom (połączonym z odpowiednimi aplikacjami) można np. planować i monitorować trasy przejazdów.

E-Box działa w: Hiszpanii, Francji, Portugalii, Austrii, Belgii, Niemczech, Bułgarii, Węgrzech, we Włoszech, Szwajcarii, Polsce oraz na mostach Oresund (Dania i Szwecja) oraz Storebaelt (Dania). Za jego pomocą zapłacimy również za parkingi we Francji i Hiszpanii, za tunele Warnow i Herrentunel w Niemczech, Liefkenshoek w Belgii. Wkrótce urządzenie będzie działać w Czechach i Słowacji.

E100 One Toll T z kolei obsługuje 11 krajów: Hiszpanię, Francję, Włochy, Norwegię, Belgię, Portugalię, Austrię, Niemcy i Polskę. W Szwecji i Danii zapłacimy za przejazdy mostami. Oprócz tego opłacimy parkingi w pięciu krajach: Francja, Hiszpania, Włochy, Dania, Portugalia. Jeszcze w br. E100 planuje włączenie na tym urządzeniu takich państw jak Bułgaria, Węgry, Szwajcaria, Czechy, Słowacja. Na urządzeniu jest dostępna opcja śledzenia pojazdów w czasie rzeczywistym (nawigacja GPS za dodatkową opłatą). 

– Z urządzeń może korzystać każdy przedsiębiorca, nie ma ograniczeń w dostępie do usługi – podkreśla Katrin Abibok, manager ds. rozwoju usług dodatkowych. – Urządzenia dają także dostęp do specjalnych zniżek na przejazdy. Poza tym nasi klienci mogą skorzystać na przykład z Telepass DM03. To urządzenie różni się zasadniczo w funkcjonalności od rozwiązań EETS, ponieważ działa w technologii mikrofalowej i jest przypisane na stałe do pojazdu. Instalacja przebiega bezprzewodowo, a samo urządzenie mocowane jest na szybie w pojeździe. Umożliwia opłaty drogowe we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii oraz w Austrii. Wersja DM03 Light jest dostępna dla busów poniżej 3 metrów wysokości.

Warto wspomnieć o lokalnych rozwiązaniach do opłat drogowych oferowanych w E100. Firma zachęca do kontaktu z przedstawicielem handlowym lub bezpośrednio za pomocą strony internetowej, żeby wybrać rozwiązanie optymalne dla danego przewoźnika.

 

Propozycja Shella

– W ramach kompleksowych usług Shell oferuje swoje urządzenia pokładowe kompatybilne z wieloma europejskimi systemami do poboru opłat drogowych – informuje Michał Niemiec, senior CRT sales manager w Shell Polska – Dzięki OBU (on-board unit) od Shell możliwe jest proste regulowanie opłat za przejazd autostradami, tunelami i mostami przez wiele europejskich krajów. Obecnie nasze urządzenia umożliwiają przejazd przez Austrię, Belgię, Bułgarię, Danię, Francję, Hiszpanię, Niemcy, Norwegię, Portugalię, Polskę, Szwajcarię, Szwecję, Węgry i Włochy, a lada moment do sieci dołączą również Czechy, Słowacja i Słowenia. Jednak już teraz, w tych trzech krajach, można używać karty Shell Card, aby opłacać przejazdy drogowe u lokalnego operatora. Zwiększanie zasięgu o kolejne kraje jest kluczowe, aby poprawiać komfort pracy kierowców i docierać w kolejne rejony. Najnowsza technologia i ciągła współpraca z dostawcami gwarantują rozwój naszego systemu wraz z rynkiem EETS. Jako jedni z nielicznych oferujemy zdalne aktualizacje urządzeń pokładowych.

Dużą korzyść z użytkowania Shell EETS stanowią: rabaty, gromadzenie wszystkich transakcji za opłaty drogowe na jednej platformie, regularna wysyłka faktur w walucie wybranej przez klienta. To znacznie upraszcza rozliczanie i zarządzanie kosztami w firmie. Dodatkowo, zwroty i zniżki, oferowane przez poszczególnych operatorów opłat drogowych, są wypłacane automatyczne.

opłaty2

Pierwsi w Polsce

Za pomocą urządzenia Vialtis Telepass Sat można uiszczać opłaty za autostrady, tunele i mosty w 14 krajach: Francja, Hiszpania, Portugalia, Włochy, Austria, Belgia, Niemcy, Dania, Szwecja, Norwegia, Węgry, Bułgaria, Szwajcaria, Polska. Warto wspomnieć o maksymalnych zniżkach i rabatach we Francji, Hiszpanii, Portugalii i we Włoszech oraz o tym, że infolinia jest czynna 24/7 również w języku polskim. Obecnie Telepass pracuje nad rozszerzeniem działania o kolejne sieci krajowe w 2023 r. Przygotowuje się do uruchomienia rozwiązania EETS w Czechach, Słowacji i Słowenii, wkrótce także do przyłączenia do tego grona Węgier (aktualnie dostępne w systemie pre-paid). Samo urządzenie jest udoskonalane poprzez regularne aktualizacje oprogramowania, które nie mają negatywnego wpływu na jego użytkowanie. Jest także wzbogacane o dodatkowe funkcje wspomagające zarządzanie flotą.

– Telepass został pierwszym akredytowanym operatorem EETS w Polsce, co umożliwiło uruchomienie płatności odroczonej (post-paid) zamiast dotychczas istniejącej przedpłaty (pre-paid) w systemie e-Toll – przypomina Cezary Ogonowski, dyrektor firmy Vialtis Polska. – W związku z tym opłaty drogowe w Polsce są uiszczane w trybie postpay, podobnie jak w pozostałych krajach europejskich objętych usługą elektronicznego poboru opłat dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Vialtis Telepass Sat to urządzenie wszechstronne, które wspomaga firmy prowadzące działalność transportową w całej Europie. Mimo wysokiego zaawansowania technologicznego jest doceniany przez użytkowników za intuicyjność i łatwość obsługi.

 

T&M nr 5/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE