Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Energetyczna (r)ewolucja

Ponad 3,5 tysiąca produkowanych rocznie pojazdów, blisko tysięczna załoga i ponad 200 milionów euro rocznego obrotu – to krótka „wizytówka” francuskiej firmy Chereau.

Znany producent ma niemal 15-procentowy udział w rynku naczep chłodniczych, a eksport pojazdów sięga niemal połowy łącznej produkcji.

– W czerwcu przedstawiliśmy nasz drugi raport CSR, a jednym z naszych głównych zobowiązań jest ochrona środowiska i przygotowanie się na przyszłość – tłumaczył kilka miesięcy temu Damien Destremau, prezes i dyrektor generalny informując, iż najbliższe działania firmy koncentrować się mają na kilku kluczowych obszarach związanych z upowszechnianiem rozwiązań mających wpływ na energooszczędność pojazdów. Transformacja energetyczna to nie tylko zastąpienie oleju napędowego energią elektryczną, ale także projektowanie zupełnie nowych pojazdów, które – poprzez zastosowane rozwiązania konstrukcyjne będą zużywać mniej energii.

 

Energia pod szczególną opieką

Chereau już dziś proponuje szereg opcji rozwiązań służących oszczędności energii. Związane są m.in. z funkcjonowaniem agregatów chłodniczych. Chodzi np. o automatyczne wyłączenie urządzenia po otwarciu drzwi (podłączenie agregatu chłodniczego do czujnika drzwi). To ważne, bo gdy drzwi są otwarte, ucieka zimne powietrze, które jest wyjątkowo szybko zastępowane powietrzem zewnętrznym. Stosowana jest też tzw. inteligentna kurtyna powietrzna utrzymująca temperaturę (AirShutter-C zapobiega zbyt intensywnej wymianie powietrza). Przydatnym rozwiązaniem jest również Easy-C, wewnętrzna przegroda zmniejszająca komorę chłodzącą. Producent zwraca uwagę na to, że naczepa miejska Chereau City Trailer jest w stanie zastąpić dostawy realizowane przy pomocy sześciu samochodów dostawczych, a wydatek energii jest tylko 2,5 raza większy.

 

Aerodynamika, izolacja i nie tylko

Bardzo istotnym elementem sprzyjającym ograniczeniu zużycia paliwa jest aerodynamika pojazdu. W naczepach Chereau znajduje zastosowanie m.in. AeroTop-C, aluminiowy spojler dachowy o wysokości 50 mm, pozwalający oszczędzić 0,3 l/100 km (w transporcie długodystansowym), a także dodatkowe elementy aero znajdujące się po bokach drzwi tylnych dające oszczędności na poziomie do 0,7 l/100 km.

Odpowiedni poziom efektywności energetycznej przynosi też technologoa izolacyjna VIP (Vacuum Insulated Panel), oparta na próżni (naczepa uzyskuje współczynnik K 0,27). Producent podkreśla, że wśród zalet naczep Chereau Performance jest o 25 proc. bardziej wydajna izolacja, przy redukcji energii agregatu potrzebnej do produkcji zimna i możliwości utrzymania temperatury w przypadku problemów z agregatem chłodniczym. Jeśli agregat wyłącza się, a załadunek odbywał się w temperaturze +2 st.C, to wzrost temperatury do +7 st.C w naczepie Inogam EVO trwałby ok. 3 h 20 min, natomiast w przypadku chłodni Chereau Performance wydłuża się do 11 h i 20 min.

 

Prąd czy wodór?

O ile potrzeba transformacji energetycznej jest obecnie sprawą jasną, o tyle wybór rodzaju rozwiązania, które skutecznie zastąpi olej napędowy tak oczywisty jeszcze nie jest. Specjaliści z Chereau są zdania, że nie istnieje jedno uniwersalne, ale stosować się będzie różne rozwiązania, dla różnych rodzajów użytkowania. Wśród rozwiązań proponowanych przez Chereau jest zatem naczepa z elektrycznym agregatem chłodniczym (zasilanym akumulatorem, z lub bez energii słonecznej), naczepa z agregatem elektrycznym zasilanym akumulatorem i osią odzyskującą energię (z lub bez paneli słonecznych), ale także naczepa Hydrogen Power H2 z agregatem chłodniczym zasilanym akumulatorowo system baterii oraz wodorowych ogniw paliwowych.

Inżynierowie Chereau są przekonani, iż to właśnie wodór jako źródło czystej energii ma przyszłość. Firma aktywnie kontynuuje testy tego rodzaju rozwiązań i wdraża dwie naczepy (12-miesięcy testów terenowych, w rzeczywistych warunkach). Jak to działa? Otóż poprzez proces elektrolizy, który wykorzystuje elektryczność, woda jest przekształcana w H2 i O2. Powstały, gazowy diwodór jest energią, którą można magazynować, a następnie wykorzystać do generowania miksu energii elektrycznej w ogniwie paliwowym. Pojazdy Hydrogen Power H2 są wyposażane w zbiorniki wodoru, umieszczone w podwoziu, między jego szynami. Tankowanie zajmuje zaledwie kilkanaście minut.

 

To jest przyszłość

Chereau Next to pierwsza naczepa chłodnicza nowej generacji wykorzystująca technologię magistrali CAN. Oprócz nowych, połączonych funkcji, które promują osiągi i bezpieczeństwo, Chereau Next umożliwia przesyłanie kluczowych informacji do kierowcy. Nowy sterownik pozwala również na pełną, zdalną diagnostykę pojazdu (naczepa ma wbudowany moduł telematyczny, który umożliwia odczyt danych z pojazdu bez konieczności dodawania czujników lub montażu dodatkowego okablowania). Poprzez oprzyrządowanie niektórych elementów, takich jak tylne drzwi, w taki sposób aby połączyć je z CAN stworzono automatyczne systemy promujące ergonomię (np. gdy winda załadowcza jest podniesiona, otwiera się SmartOpen-C, włącza się oświetlenie wewnętrzne LED pojazdu, chłodzenie zatrzymuje się i aktywacji ulega kurtyna powietrzna AirShutter-C). Multipleksowanie umożliwia sterowanie wszystkimi funkcjami pojazdu z jednego punktu w sieci.

Sprzężenie funkcji pozwala znacząco zwiększyć oferowany poziom bezpieczeństwa kierowców i innych użytkowników dróg. Przed odjazdem, gdy pojazd jest uruchamiany, Chereau Next wykonuje „automatyczną kontrolę” alarmując (migotanie świateł bocznych) w przypadku otwartych drzwi, otwartej tylnej klapy lub nieodpowiedniego ciśnienia w oponach.W istocie zatem centralny sterownik kontroluje wszystkie funkcje chłodni Chereau Next, takie jak nastawy temperatury, otwieranie drzwi roletowych SmartOpen-C, tylny podest załadowczy, zawieszenie pneumatyczne, kurtyna powietrzna AirShutter-C, czy wewnętrzne oświetlenie LED. Połączenie chłodni z ciągnikiem następuje poprzez 15-pinowe lub 9-pinowe gniazdo.

SmartOpen-C Evo to opatentowany, szybki, elektryczny system otwierania tylnej klapy. Zamyka ją w mniej niż dziesięć sekund, chroniąc przewożone towary i umożliwiając dłuższe przejazdy. Korzysta z wysokiego poziomu izolacji. Chereau Next posiada gniazdo diagnostyczne Plug & Connect do identyfikacji ewentualnych kodów usterek,ułatwiając konserwację, tak jak ma to miejsce w przypadku ciągników drogowych lub samochodów. Automatyczne wyłączenie agregatu chłodniczego przy otwartych drzwiach spowalnia wymianę powietrza wewnątrz/na zewnątrz oraz zmniejsza zużycie energii. Inteligentna kurtyna powietrzna AirShutter-C pełni tę samą funkcję, ale aktywuje się tylko wtedy, gdy konieczne je zminimalizowanie obciążenia akumulatorów. Nowe oświetlenie wewnętrzne „Raceway Full LED” odpowiada za należyte rozproszenie światła.

 

T&M nr 1/2023

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE