Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Elektryfikacja już dziś

Elektromobilność to tendencja, której nie unikniemy. Zamiast kupować bardzo drogie, nowe pojazdy na prąd można zelektryfikować używane.

Webasto proponuje systemy bateryjne do pojazdów użytkowych. Zelektryfikuj swój biznes teraz.

Firma Webasto stworzyła najbezpieczniejsze rozwiązania na rynku dla samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów, maszyn roboczych. Produkty tej marki są projektowane z myślą o długotrwałej wydajności, 90 lat doświadczenia w przemyśle motoryzacyjnym odgrywa znaczenie.
Klient otrzymuje systemy bateryjne i systemy zarządzania temperaturą bardzo proste w montażu i eksploatacji, ekonomiczne, zintegrowane ze sobą. Wszystko z jednego, pewnego źródła, wszystko z Webasto.

 

Od 35 kWh po 350 kWh

Pojedynczy moduł, pojedyncza bateria ma pojemność 35 kWh. Moduły można zestawiać w zależności od potrzeb i rodzaju pojazdu, maksymalnie może być ich 10, wtedy mamy 350 kWh. W każdym przypadku obowiązuje zasada plug & play, czyli podłącz i użytkuj. Podłączenie następuje za pomocą kilku, znormalizowanych interfejsów, to wystarczy. Moduł interfejsu pojazdu VIB zapewnia pojedynczy interfejs do komunikacji między systemem baterii a pojazdem, umożliwia też połączenie z dodatkowymi urządzeniami.

Dzięki modułowej, skalowalnej i geometrycznej konstrukcji oraz wysokiej stabilności standardowy system baterii nadaje się do szerokiej gamy pojazdów. Pojemność do 350 kWh, dziesięć modułów, jest rekomendowana do autobusów, ciężarówek i maszyn roboczych. Do wszystkich pojazdów stosuje się napięcie 400 V lub 800 V – w zależności od wymagań klienta. Dla dostawczych Webasto przygotowało zestawy 35-140 kWh, czyli od jednego co czterech modułów, na 400 V.

Bezpieczeństwo zapewniono pod każdym względem, również cyberbezpieczeństwo. Obudowy są bardzo wytrzymałe, odporne nawet na skutki powodzi i huraganów. Konstrukcja jest przeciwwybuchowa, z układem wentylacji. Wewnątrz zostały zainstalowane samogaszące płyty izolacyjne. Układ chłodzenia cieczą jest całkowicie odizolowany od ogniw i modułów.

 

Zawsze odpowiednia temperatura

Same akumulatory trakcyjne, nawet najlepsze, to za mało. Elektryki potrzebują wydajnego systemu zarządzania temperaturą i to z sześciu powodów. Nie mają tyle ciepła resztkowego, co pojazdy spalinowe. Ogrzewanie w zimne dni i noce może skrócić zasięg nawet o połowę. Wydajność baterii w niskich temperaturach słabnie. Z kolei w wysokich temperaturach może dojść do uszkodzenia baterii, optymalny zakres roboczej temperatury to 15-35 st. C. Szkodliwe jest również przegrzanie systemów PEEM, tzn. układów energoelektronicznych i silnika elektrycznego. Wreszcie indywidualne obwody chłodzące dla poszczególnych części samochodu oznaczają dodatkową masę.

Dlatego trzeba zastosować eBTM 2.0. To samodzielna jednostka, elektryczny moduł zarządzania temperaturą baterii, w pojedynczej obudowie, plug & play. Dynamicznie reguluje temperaturę podczas różnych faz jazdy. Kompaktowa konstrukcja i kilka punktów mocowania umożliwiają różne warianty montażu, na przykład na dachu autobusu, albo pod podwoziem ciężarówki czy dostawczaka.

 

Na zimę i mrozy

Warto także zastanowić się nad wersją eBMT 2.0 Plus, przystosowaną do trudnych warunków zimowych, w której system pomp ciepła zapewnia ogrzewanie. Będzie ono jeszcze bardziej wydajne, gdy dołożymy wysokonapięciowe nagrzewnice HVH, o znakomitej sprawności 95 proc. Do wyboru pozostają trzy nagrzewnice HVH: 50 Gen 1.5 o mocy 5 kW, 70 Gen 1.5 o mocy 7 kW oraz 100 o mocy 10 kW. Dwie mniejsze zostały przystosowane do napięcia 100-490 V, natomiast większa do 250-870 V. Moc nagrzewnicy jest niezależna od temperatury płynu w układzie chłodzenia baterii, a masa urządzeń to zaledwie 1,95-2,6 kg.

 

Kompletny system

Inżynierowie Webasto cały czas pracują nad rozwojem komponentów dla e-mobilności. W najbliższym czasie zostanie zaprezentowany kompletny system zarządzania temperaturą w pojeździe. Nowe technologie i komponenty będą zintegrowane, aby zagwarantować stałą i optymalną temperaturę dla pasażerów (autobusu), baterii trakcyjnych, układu napędowego i elektroniki mocy.

 

T&M nr 9/2022

Tekst: jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE