Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Lekka obniżka

Pierwszy kwartał zapisał się niewielkim, niespełna 4-procentowym spadkiem na polskim rynku najcięższych samochodów ponad 16 ton DMC, w porównaniu z analogicznym okresem 2021.

         Jak nie zaraza biologiczna, to inna, jeszcze gorsza zaraza – polityczna, Rosja, która 24 lutego rozpoczęła regularną wojnę z Ukrainą. Wciąż nie możemy żyć w spokojnych czasach, transport drogowy i jego otoczenie musi funkcjonować pod presją pandemii i zbrodniczego, największego państwa na świecie. Liczba pierwszych rejestracji w najcięższej kategorii obniżyła się z 6.930 do 6.679, dokładnie o 3,6 proc. Zdecydowanie większy spadek zanotowano wśród używanych, z 7.641 do 5.922, czyli 22,5 proc.

         W nowych zwraca uwagę niezachwiania pozycja DAF-a, lidera zeszłorocznego, pierwszego kwartału i całego 2021 r., w ciągnikach i w całym rynku. Porównując pierwsze kwartały ogółem widzimy, że z Scania spadła z drugiego miejsca na piąte, z kolei Mercedes awansował z czwartego na drugie. W grupie ośmiu głównych producentów tylko połowa odnotowała wzrost rejestracji (Mercedes, MAN, Renault, Ford). Zespół Renault Trucks zakończył kwartał z 303 rejestracjami, uzyskując udziału rynkowy 4,5 proc. To dziewięcioprocentowy wzrost rejestracji względem stycznia, lutego i marca 2021.

 

Terminy odjeżdżają

– Duży wpływ na branżę automotive miała pandemia, która doprowadziła do przerwania łańcuchów dostaw, co istotnie wpłynęło na możliwości produkcyjne  – komentuje Tomasz Wykrota, product & marketing director Renault Trucks Polska. – Od wybuchu wojny w Ukrainie na już trudną sytuację nałożyły się dodatkowe czynniki związane z sankcjami nałożonymi na Federację Rosyjską, zatrzymaniem produkcji u dostawców na terenie Ukrainy oraz powrotem kierowców na Ukrainę w związku z mobilizacją. Czynniki te będą miały istotny wpływ na poziom produkcji branży w najbliższych miesiącach i będą wpływać na możliwości operacyjne firm transportowych. Terminy dostawy zależą od typu pojazdu oraz tego, czy mówimy o pojazdach gotowych czy wymagających mniej lub bardziej specjalistycznej zabudowy. Ograniczona dostępności materiałów dotyka również polskich zabudowców. Dla wybranych typów pojazdów możemy mówić o dostawach nadal w 2022 roku.

 

Constans w używanych

W odróżnieniu od lat 2020-21 liczba pierwszych rejestracji używanych okazała się mniejsza niż nowych. Czy to trwała tendencji, za wcześnie wyrokować, poczekajmy na rezultaty kolejnych kwartałów, a najlepiej całego roku. W 2021 nowe wszak „wygrały”, zarejestrowaliśmy ich więcej, tak samo jak w latach 2017-19. MAN nadal prowadzi w używanych. DAF znajduje się dopiero na piątej pozycji, ale to nic dziwnego, bo kolejność w siódemce nie zmieniła się w okresie 2020-22. Można stwierdzić, że preferencje w imporcie aut z drugiej ręki mamy ugruntowane i stałe.

Szczegółowe dane, jak zawsze, zestawiliśmy w tabelach. Tym razem korzystamy z informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), opracowanych na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). PZPM dzieli pojazdy na ciągniki samochodowe, samochody ciężarowe i samochody specjalne – stąd obecność w tabelach takich marek jak Liebherr i Albach.

 

 

Pierwsze rejestracje nowych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2022-20

Marka

2022

2021

2020

1. DAF

1.536

1.796

1.040

2. Mercedes-Benz

1.291

  946

  537

3. Volvo

1.281

1.318

  852

4. MAN

1.125

  917

  691

5. Scania

  855

1.366

  768

6. Renault

  303

  278

  220

7. Iveco

  154

  247

  118

8. Ford

  127

    59

   14

8. Pozostałe

      7

      3

   18

Rynek ogółem

6.679

6.930

4.258

Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2022 r.

 

Pierwsze rejestracje używanych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2022-20

Marka

2022

2021

2020

1. MAN

1.345

1.802

1.252

2. Scania

1.142

1.565

1.197

3. Mercedes-Benz

1.046

1.400

  864

4. Volvo

  939

1.069

  703

5. DAF

  694

  975

  567

6. Renault

  451

  546

  409

7. Iveco

  225

  189

  118

8. Liebherr

    19

    30

   24

8. Pozostałe

     61

    65

   58

Rynek ogółem

5.922

7.641

5.192

Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2022 r.

 

Pierwsze rejestracje nowych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2022-20, z podziałem na kategorie

Ciągniki samochodowe

2022

2021

2020

1.DAF

1.347

1.596

917

2. Volvo

1.081

1.122

733

3. Mercedes-Benz

1.077

   731

381

4. MAN

   830

   712

517

5. Scania

   657

1.116

610

6. Renault

   206

   202

178

7. Iveco

   133

   220

103

8. Ford

   126

     59

  14

Pozostałe

       0

      0

     5

Suma

5.457

5.758

3.458

Samochody ciężarowe

2022

2021

2020

1.MAN

    251

180

155

2. Volvo

    198

192

117

3. Mercedes-Benz

    194

195

146

4.Scania

    184

244

150

4. DAF

    181

200

118

5. Renault

     92

  73

  41

6. Iveco

     17

  27

  13

7. Pozostałe

      2

    3

  10

Suma

1.119

1.114

   750

Samochody specjalne

2022

2021

2020

1.MAN

44

25

19

2. Mercedes-Benz

20

20

10

3. Scania

14

6

8

4. DAF

8

0

5

5. Renault

5

3

1

6. Iveco

4

0

2

7. Albach

3

0

0

Pozostałe

5

4

5

Rynek ogółem

103

58

50

Suma

6.679

6.930

4.258

Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2022 r.

 

Pierwsze rejestracje używanych samochodów o DMC ponad 16 t, pierwsze kwartały 2022-20, z podziałem na kategorie

Ciągniki samochodowe

2022

2021

2020

1. MAN

790

1.033

623

2. Scania

760

1.111

824

3. Volvo

622

721

456

4. Mercerdes-Benz

578

756

265

5. DAF

549

775

449

6. Renault

297

372

53

7. Iveco

144

112

103

8. Ford

11

0

0

Pozostałe

2

1

0

Suma

3.753

4.881

2.939

Samochody ciężarowe

2022

2021

2020

1.MAN

482

661

529

2. Mercedes-Benz

405

572

527

3. Scania

324

389

323

4. Volvo

   285

304

229

5. DAF

    136

179

105

6. Renault

     136

  146

  118

7. Iveco

     67

  65

  55

Pozostałe

      20

    23

  19

Suma

1.855

2.339

   1.905

Samochody specjalne

2022

2021

2020

1.MAN

73

108

100

2. Mercedes-Benz

63

72

72

3. Scania

58

65

50

4. Volvo

32

44

18

5. Liebherr

19

30

24

6. Renault

18

28

22

7. Iveco

14

12

10

Pozostałe

37

62

52

Rynek ogółem

314

421

348

Suma

5.922

7.641

5.192

Źródło: PZPM na podstawie CEP, kolejność wg 2022 r.

 

T&M nr 4/2022

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE