Ceny i karty

Głównym argumentem przemawiającym za tankowaniem na stacji konkretnej sieci są ceny oleju napędowego.

Znaczenie mają również inne kwestie, jak karty paliwowe, bezpieczne parkingi, prysznice,  gastronomia. Stała współpraca owocuje rabatami, aczkolwiek trzeba pamiętać, że wielkość floty ma znaczenie. Jak tłumaczy Sebastian Bojemski, wiceprezes spółki Lotos Paliwa ds. handlu detalicznego i marketingu wynika to zarówno ze specyfiki pracy przewozowej wykonywanej przez klienta (inne potrzeby ma firma obsługująca kilkaset zestawów w ruchu międzynarodowym, inne właściciel trzech ciężarówek koncentrujących się na rynku regionalnym), jak i potencjału współpracy w kontekście marż realizowanych w ramach takiej sprzedaży. Co warto podkreślić, Lotos współpracując od wielu lat ze stowarzyszeniami przewoźników posiada także atrakcyjną ofertę dla firm dopiero rozpoczynających, nawet jeżeli jest to działalność z jednym ciągnikiem siodłowym czy kilkoma autami dostawczymi.

         Marcin Puchalski, kierownik regionalny ds. sprzedaży hurtowej i flotowej Anwim SA (sieć Moya), podkreśla znaczenie kart paliwowych, które są istotnym narzędziem dla każdego menedżera floty. Karty Moya Firma zostały dostosowane do wymagań firm – ich wielkości, liczby i rodzajów pojazdów, ilości tankowanego paliwa. Ponieważ rosną oczekiwania przewoźników dotyczące obsługi i oferowanych na stacjach usług jednym z dodatkowych rozwiązań w ramach kart Moya Firma jest aplikacja mobilna.

         – Stworzyliśmy trzy rodzaje kart, różniące się modelami rozliczeń – wyjaśnia Marcin Puchalski. – Karta paliwowa bezgotówkowa przeznaczona jest dla dużych flot. Umożliwia ona bezgotówkowe transakcje na stacjach oraz odroczony termin płatności. Drugi rodzaj to karty prepaid, czyli przedpłacone. Również umożliwiają bezgotówkowe transakcje na stacjach, jednak w tym przypadku zarządzający flotą dokonują przedpłaty na poczet przyszłych transakcji, dzięki czemu możliwe jest otrzymanie znacznych upustów i zbiorcze fakturowanie. Technologia szybkich płatności zapewnia natychmiastową aktualizację salda, nawet w ciągu kilku minut. Ostatnim rodzajem jest karta gotówkowa. Płatność odbywa się tutaj za gotówkę lub kartą bankomatową, a karta paliwowa uprawnia do otrzymania rabatów i zbiorczego fakturowania.

Warto wspomnieć, że oferta MOYA Firma ma zasięg międzynarodowy dzięki akwizycji holenderskiej spółki The Fuel Company, emitenta i operatora kart paliwowych TFC. Karty TFC akceptowane są na ponad 8 tys. stacjach w 18 krajach Europy. W ramach usług TFC, klienci MOYA Firma oprócz zapewnienia cen za paliwo i bezgotówkowych rozliczeń, mają możliwość także rozliczania opłat drogowych oraz szybkiego zwrotu podatku VAT i akcyzy za zakupione zagranicą paliwo. Co więcej, TFC oferuje w ramach swoich usług również stacje tankowania LNG w kluczowych pod względem lokalizacji miejscach w Europie.

         Shell już od ponad 50 lat aktywnie działa na rynku kart paliwowych i jest zaufanym partnerem biznesowym. Nieustannie rozwija swoje produkty, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom menadżerów flot i ułatwić ich codzienną pracę.

– Jesteśmy świadomi, że klienci szukają nowoczesnych rozwiązań oraz kompleksowej oferty, dzięki której oszczędzą czas i pieniądze – uważa Monika Przybysz, cluster manager commercial road transport CEE  – Nasza karta paliwowa Shell Card może być przeznaczona zarówno dla małych jak i dużych flot. Co więcej, ma bezkonkurencyjny zasięg, jest akceptowana w ponad 38 tysiącach stacji Shell i partnerskich w Europie, a w Polsce w ponad 950 punktach: Shell i Lotos. Shell Card to również bogata gama usług dodatkowych. Pozwala ona na sprawne zarządzanie flotą, między innymi dzięki specjalnej usłudze Shell Fleet Assistant oraz Shell Fleet Hub, ułatwiającej planowanie transportu, monitorowanie zleceń czy obliczanie kosztów.

 

Lokalizacje i bezpieczeństwo

         Koszty paliwa są bardzo ważne, ale nie wyczerpują zagadnienia. Przewoźnicy interesują się także lokalizacjami stacji, dostępnością usług dodatkowych i bezpieczeństwem transakcji. Wobec ostatnich zmian w zakresie prawa pracy dla kierowców szczególną uwagę zwracają na stacje MOP, których dogodne lokalizacje przy kluczowych trasach pozwalają na znaczące oszczędności czasowe, jak również na zaplanowanie wypoczynku kierowców w bezpiecznych, komfortowych warunkach.

– W porozumieniu z klientami rozbudowujemy także sieć dostępnych na naszych stacjach dystrybutorów AdBlue – dodaje Sebastian Bojemski z Lotos Paliwa. – W kwestii bezpieczeństwa transakcji marka Lotos cieszy się dużym zaufaniem kontrahentów. Pracownicy naszych stacji biorą udział w programie motywacyjnym w zakresie wychwytywania potencjalnych nadużyć.

Kierowcy ciężarówek spędzają w nich większość swego czasu pracy. Dlatego tak ważną rolę pełnią stacje paliw, na których podróżujący mogą nie tylko uzupełnić zbiorniki swoich samochodów, lecz także odetchnąć, zjeść posiłek, wziąć prysznic.

– W związku z tym wiele stacji paliw Moya wyposażonych jest także w bezpieczne, całodobowo monitorowane miejsca parkingowe – mówi Marcin Puchalski. – Inne, przydatne, często występujące rozwiązania to między innymi kompresory i odkurzacze. Płyn do spryskiwaczy, na stacjach automatycznych i na coraz większej liczbie stacji Moya dostępny jest bezpośrednio z dystrybutora. Przy stacjach obsługowych działają bogato wyposażone sklepy i punkty Caffe Moya. Stacje położone w strategicznych dla przewoźników miejscach posiadają toalety z prysznicami. Na stacji w Słubicach dostępna jest waga dynamiczna, do mierzenia nacisku na osie.

Dzięki partnerstwu Shella z Travis przewoźnicy mogą zarezerwować takie usługi jak parkingi i myjnie dla ciężarówek oraz cystern, za które zapłacą kartą paliwową. Stacje Shell to także zmodernizowane i przyjazne wnętrze zachęcające do chwili odpoczynku podczas podróży. Nowy koncept kawiarniano-gastronomiczny Shell Café oprócz wygodnej przestrzeni oferuje kawę, świeże croissanty, kanapki własnej marki, wegetariańskie i wegańskie przekąski. Dodatkowo na nowopowstałych stacjach LNG kierowcy mają również możliwość skorzystania ze specjalnie dostosowanej przestrzeni, wyposażonej m.in. w przestronny parking czy prysznice.

 

Pomoc bardzo potrzebna

Wyjątkowa sytuacja związana z zaopatrzeniem stacji, niespotykana zmienność cen hurtowych i detalicznych, szeroko pojęte zaangażowanie w rozmaite programy pomocowe – to efekty wojny na Ukrainie. Konflikt zbrojny nie toczy się na naszym terytorium, ale jego skutki odczuwamy wszyscy.

Pierwszym działaniem podjętym przez Shella było zorganizowanie akcji przekazania darmowej kawy dla kierowców flotowych firm transportowych z kartą Shell Card podróżujących przy naszej wschodniej granicy, a także dla służb mundurowych pomagających tam uchodźcom. Na stacji w Chełmie został postawiony pierwszy ogrzewany namiot, w którym można skorzystać z darmowego, ciepłego posiłku i napojów. Shell jako grupa przekazał ponad 38 mln zł na rzecz organizacji charytatywnych, Państwowej Straży Pożarnej czy Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Wraz z Mercy Corps firma przygotowała kampanię „Match Giving”, w ramach której każda darowizna przekazana przez pracownika jest podwajana przez firmę do łącznej kwoty miliarda dolarów. Shell przekazał 50 tys. litrów paliwa dla 20 firm przewożących uchodźców.

Lotos Paliwa udziela szerokiego wsparcia organizacjom niosącym pomoc Ukraińcom. Od darowizn, poprzez preferencyjne warunki cenowe dla firm i organizacji realizujących transporty humanitarne po karty rabatowe dla wolontariuszy zaangażowanych w akcje na terenie całego kraju. Także pracownicy starają się wspierać różne inicjatywy pomocowe, np. niejednokrotnie przy okazji przejazdów służbowych wykonywane są transporty darów czy przewóz uchodźców.

Grupa Kapitałowa Anwim (Moya) na początku marca br. nawiązała współpracę z jedną z polskich organizacji humanitarnych. Spółki Anwim i ESPPOL Trade przekazały darowiznę 200 tys. zł. Środki zostały przeznaczone na pomoc bezpośrednią, włączając w to żywność, pomoc psychologiczną i inne formy wsparcia dla osób, które musiały uciekać ze swoich domów. Dodatkowo Anwim otworzył skarbonkę na portalu Siepomaga.pl. Wybrane stacje Moya, w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej, oferowały pracownikom służb medycznych i mundurowych kawę oraz hot-dogi za symboliczny 1 gr. Anwim SA przekazał artykuły spożywcze oraz 2.000 litrów paliwa służbom pracującym na granicy polsko-ukraińskiej w Krościenku, w pobliżu Ustrzyk Dolnych oraz Budomierzu (woj. podkarpackie). Paliwo, w kanistrach, jest wykorzystywane do karetek pogotowia oraz agregatów służących do ogrzewania.

 

Oferty dużych sieci stacji paliw:

AS24. Największa w Europie sieć samoobsługowych stacji paliw dostosowanych do pojazdów ciężarowych. Za pomocą kart paliwowych AS 24 i AS 24 Eurotrafic można zatankować olej napędowy i AdBlue. Ponadto dostępne są paliwa alternatywne: CNG, LNG, HVO. Kierowcy mają również możliwość dokonywania opłat drogowych zarówno dzięki kartom, jak i dedykowanym urządzeniom PASSango zgodnym ze standardem EETS. Transakcje na stacjach AS 24 są realizowane w środowisku zamkniętym, rejestrowane elektronicznie, dając klientowi pełny przegląd i kontrolę nad wydatkami w czasie rzeczywistym. Karty AS 24 są zabezpieczone chipem, co uniemożliwia ich skopiowanie. Te elementy zapewniają bezpieczeństwo operacji i są odpowiedzią na narastające zjawisko kopiowania kart paliwowych.

Lotos. Polska sieć staje się ważnym graczem w segmencie myjni samochodowych – 94 automatyczne i 33 ręczne. Na stacjach MOP Police i MOP Oleśnica Mała znajdują się Hotele Lotos. W ofercie gastronomicznej Lotos dokonał sporej inwestycji wprowadzając nowy standard ekspresów do parzenia kawy. Do końca kwietnia zostanie wdrożone nowe menu, co zostało poprzedzone profesjonalnym szkoleniem pracowników. Motywem przewodnim oferty jest sznycel, przygotowywany na różne sposoby. Wcześniej, 22 marca został wprowadzony nowy hot dog z mięsa wieprzowego wysokiej jakości. W sklepach na stacjach jest dostępny szeroki asortyment w kategoriach motoryzacyjnych, prasa, niezbędne parafarmaceutyki, artykuły kosmetyczno-higieniczne, zabawki dla najmłodszych oraz doładowania, karty i karty upominkowe.

Moya. Stacje Moya wyróżnia dbałość o bezpieczeństwo oraz szeroki pakiet usług, rozbudowana oferta gastronomiczna i różnego rodzaju udogodnienia wprowadzone z myślą o kierowcach samochodów ciężarowych i autobusów. Motele lub hotele są dostępne przy 22 stacjach franczyzowych. Zdecydowana większość stacji w sieci to obiekty obsługowe, z konceptem kawiarniano-gastronomicznym Caffe Moya i ze sklepem. W portfolio znajdują się również 23 stacje automatyczne, które przeznaczone są wyłącznie do obsługi klientów flotowych, a także samoobsługowe Moya express, które są świetną alternatywą zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Bogata oferta gastronomiczna wychodzi daleko poza standardy stacji paliw – klienci mogą skosztować tu nie tylko popularnego hot-doga, dostępnego w wielu wariantach, ale również zapiekanek, świeżych kanapek, burgerów, dań obiadowych czy pizzy wypiekanej na miejscu. Poza tym są ciastka, rogaliki, muffinki, gofry i kawa w wielu wariantach. Sklepy Moya to szeroka oferta przekąsek, napojów, słodyczy czy artykułów przemysłowych i higienicznych. Oczywiście nie brakuje również artykułów motoryzacyjnych i środków eksploatacyjnych do pojazdów: olejów silnikowych, płynów do spryskiwaczy, płynów do chłodnicy czy pasów do mocowania ładunku.

 

T&M nr 4/2022

Tekst: jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE