Duże możliwości

Ubiegły rok dla MAN-a w Polsce oznaczał powrót do sprzedaży na poziomie 2019.

Wynik mógłby być znacznie lepszy, na przeszkodzie stanęła ograniczona dostępność fabrycznie nowych pojazdów. Podsumowaniu minionego roku i planom na obecny została poświęcona konferencja prasowa online pod hasłem „MAN 2022”. Marc Martinez, prezes MAN Truck & Bus Polska podkreślał trudną sytuację ekonomiczną na świecie w ub.r. i wysoką inflację w Europie. Łączny wynik polskiego MAN-a wyniósł 9.250 sztuk, z czego 5.124 w kategorii ciężarówek ponad 16 ton dmc. Takie liczby, dotyczące dostaw, padły podczas internetowego spotkania z dziennikarzami. W zeszłym numerze, na podstawie danych Samaru o pierwszych rejestracjach podaliśmy w tabeli 4.690. Bernard Wieruszewski, dyrektor ds. produktu i sprzedaży pojazdów ciężarowych MAN Truck & Bus Polska stwierdził, że wynik był poniżej możliwości, że można było sprzedać nawet trzy tysiące więcej ciężarówek. Na przeszkodzie stanął brak pojazdów, czemu winni są przede wszystkim poddostawcy. Klęska urodzaju. Dlatego na Sylwestra stock MAN-a był symboliczny. MAN nie miał aut, nie było czego dostarczać klientom. Mimo tych kłopotów Polska okazała się drugim, europejskim rynkiem dla MAN-a, po Niemczech.

        

Osobowe i na baterie

Jako ciekawostkę należy wspomnieć, że MAN zaistniał także w statystykach aut osobowych, dzięki egzemplarzom TGE z homologacją M1. Znalazł się w czwartej 10. naszego rynku, ale w jakim towarzystwie! Okazał się lepszy od Maserati, Bentleya, Ferrari, Lamborghini. Druga ciekawostka to elektryki. MAN sprzedaje bateryjne eTGE. Pierwsze rejestracje, z różnymi homologacjami, wyniosły 61 egzemplarzy, nieco gorzej niż w 2020 r. (71), nieporównanie lepiej niż w 2019 r. (5).

 

Konsekwentny rozwój

Tylko w górę, tak można streścić plany na obecny rok: zwiększenie udziałów w rynku i parku pojazdów ciężarowych, zwiększenie sprzedaży autobusów miejskich i turystycznych, zwiększenie sprzedaży i umacnianie pozycji rynkowej w segmencie dostawczym, konsekwentne powiększanie obrotów na częściach zamiennych i usługach serwisowych. Wspomagać ta cele ma szeroko pojęta digitalizacja, w zakresie produktu, w usługach, w ogóle dotycząca pracy w MAN Truck & Bus.

Bez wątpienia w osiągnięciu lepszych rezultatów niż w 2021 pomoże trzecia generacja TGX, która zdobyła tytuł International Truck od the Year. Producent obiecuje znaczną redukcję spalania oleju napędowego, aż do 8,2 proc. Silniki z normą Euro 6e mają nowy system dynamicznej adaptacji momentu obrotowego, który sprawia że jednostka pracuje z największą efektywnością. 

Trzeba podkreślić, że poza nowoczesnymi pojazdami MAN proponuje dwa inne sposoby na obniżenie konsumpcji paliwa. Po pierwsze, konkurs Driver Challenge dla kierowców aut demo. Po drugie, usługę MAN Telecouching, bez kosztów przez trzy miesiące do każdego pojazdu. Niekiedy kierowcom trudno się przełamać i poprosić o taką teleporadę, ale efekty bywają bardzo dobre. Statystycznie 2.0 l/100 km dla całej floty jednego klienta, 4,2 l/100 km w przypadku najlepiej doszkolonego kierowcy.

 

Będzie większa sieć

Wspomniane braki materiałów wpływały negatywnie również na pracę autoryzowanych serwisów. Bartłomiej Ciemiński, dyrektor serwisu wspomniał, iż zdarzało się wyciąganie części zamiennych „spod ziemi”. Udział kontraktów serwisowych wynosi 51 proc. w nowych i 10 proc. w używanych. A projekt cenowy 3.0 to oferta dostosowana do oczekiwań lokalnych rynków.

1 kwietnia powinna działać ASO w Zgorzelcu na Dolnym Śląsku, przy granicy z Niemcami, inwestycja będzie kosztowała 30 mln zł. Na początek przyszłego roku zaplanowano otwarcie podobnego obiektu w Koszalinie (woj. zachodniopomorskie), za 15 mln zł. Pod koniec czerwca 2022 ruszy centrum używanych pojazdów w Wolicy pod Warszawą (29,7 mln zł). Łącznie ASO są obecnie w 26 lokalizacjach, prowadzonych przez 22 inwestorów. Siedem lokalizacji to własne punkty MAN-a.

Z kolei zmiany organizacyjne w koncernie sprawiły, że powstał region sprzedaży central east, środkowo-wschodni, z ośmioma krajami: Polską, Czechami, Słowacją, Węgrami, Rumunią, Bułgarią, Ukrainą, Mołdawią. Bardzo ważnym wydarzeniem z ostatnich tygodni, nie tylko dla tego regionu, było wmurowanie 20 stycznia kamienia węgielnego pod rozbudowę fabryki MAN-a w Niepołomicach koło Krakowa.

 

Okładki roku

         Na koniec miło nam poinformować, że MAN Truck & Bus Polska wyróżnił dwie redakcje za najlepsze okładki w minionym roku: „Ciężarówki i Autobusy” oraz „Trucks & Machines”. Nasza okładka roku to numer 4, kwietniowy, z czterema samochodami MAN i tytułem „Sprzedaż w górę”.    

 

T&M nr 2/2022

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE