loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Teraz Wieluń

Langendorf Polska ma zakład produkcyjny w Wieluniu, po sąsiedzku z fabryką Wieltonu.

Przeniesienie części produkcji do naszego kraju to logiczna konsekwencja struktury własnościowej, 80 proc. udziałów Langendorfa należy do Wieltonu.  

         Przypomnijmy – od prawie pięciu lat, od maja 2017 Langendorf, którego tradycję sięgają 1889 r., wchodzi w skład polskiej Grupy Wielton. W lipcu br. kolejną częścią Langendorf Group stała się spółka Langendorf Polska. Oprócz niej do tej niemieckiej grupy należą dwa podmioty: Langendorf GmbH oraz Langendorf Service GmbH. Tak to w tej chwili wygląda.

         Rozwój zakładu Langendorfa w Wieluniu przebiegał stopniowo. Pod koniec 2020 r. ruszyła spawalnia, w marcu i kwietniu br. montaż mógł przenieść się obecnie zajmowanych hal. Całość tego obiektu ruszyła więc w kwietniu, a oficjalne zakończenie rozbudowy nastąpiło w listopadzie. Zatrudnienie wynosi 87 osób, powierzchnia produkcyjna hektar. W bieżącym roku Langendorf powinien wyprodukować 1.500 naczep, z czego 1.100 w macierzystym zakładzie w Walrtop w Niemczech. Z prostego rachunku wynika, że na Langendoerf Polska przypadnie 400 sztuk. W przyszłym roku ta zdolność produkcyjna Wielunia ma zostać podwojona, takie są możliwości, również rynkowe.      

 

Elastyczność popłaca

         – Wystartowaliśmy z jedną linią spawalniczą, od początku przyszłego roku będziemy mieć trzy linie, jedną dedykowaną do low-bedów, drugą do step-frame’ów, trzecią do podwozi wywrotek – informuje Tomasz Wypchło, chief operating officer. –  Jeżeli chodzi o montaż, w sierpniu zostały uruchomione dwie linie, jedna będzie do step-frame’ów, druga do low-bedów. Linie są uniwersalne, na przykład dzisiaj obie są zapełnione low-bedami. Z kolei w ubiegłym miesiącu musieliśmy przez dwa tygodnie musieliśmy produkować tylko i wyłącznie step-frame’y, dla brytyjskiej spółki Lawrence David. Oprzyrządowanie jest w taki sposób przygotowane, aby można było szybko wszystko przezbroić.

         W obecnych czasach, kiedy oczekiwanie na skonfigurowaną ciężarówkę bądź naczepę jest długie, Langendorf Polska wyróżnia się szybkością realizacji zamówień. Standardowa naczepa nawet w cztery tygodnie, bardziej nietypowa w osiem, dziewięć, ewentualnie 12 tygodni.

         – Uruchomienie Langendorf Polska oznacza dla Grupy Langendorf i oczywiście dla naszych klientów bardzo korzystną sytuację, gwarantując krótsze terminy dostaw zamówionych pojazdów – potwierdza dr Klaus P. Strautmann,  dyrektor zarządzający obu zakładów.

 

Azobe z Kamerunu

         Swego rodzaju ciekawostką jest egzotyczne drewno używane do podłóg w niskopodwoziówkach. Azobe rośnie w Afryce równikowej, m.in. w Kamerunie, charakteryzuje się bardzo dużą wytrzymałością i odpornością na warunki atmosferyczne i warunki eksploatacji. Drewno z azobe jest twarde i ciężkie, metr sześcienny waży ponad tonę. Spisuje się w takich specjalistycznych naczepach lepiej niż dąb.

 

Smart-Line po polsku

Podwozia dla brytyjskiej spółki i komponenty dla Langendorf GmbH są ważne, ale główny produkt Langendorf Polska to niskopodwoziowe naczepy z serii Smart-Line. Trzyosiowy model Satu 30 może mieć pokład o długości 8,55 m lub 9,30 m. Niska masa własna umożliwia ładowność do 38,3 t. Wersja z zagłębianiami pod koła maszyn budowlanych charakteryzuje się długością załadunkową 9,30 m i ładownością 37,5 t.. Z kolei Satuv 30 ma rozsuwany pokład, do 13,55 m i ładowność 35,5 t. Wspólne cechy serii 30: dwie pozycje sworznia królewskiego umożliwiające współpracę z ciągnikami siodłowymi dwu- i trzyosiowymi, ostatnia oś samoskrętna, najazdy mechaniczne lub hydrauliczne, oświetlenie full LED.

Seria 40 jest czteroosiowa, z dwiema ostatnimi osiami skrętnymi, najazdami mechanicznymi lub hydraulicznymi, oświetleniem full LED. Satu 40 o ładowności 46,7 t oferuje pokład 8,55 mm albo 9,3 m. Odmiana z teleskopowym rozsuwem może mieć długość pokładu do 13,55 m i zabrać 44.5 t. Do rodziny Smart-Line należy również przyczepa Tu 30 o długości załadunkowej 6,5 m, ładowności 23,5 t. Nabywca otrzymuje LED-owe światła, może wybrać odpowiedni dyszel, zawieszenie mechaniczne względnie pneumatyczne, najazdy mechaniczne albo hydrauliczne. W planach jest przyczepa Tu 40, z czterema osiami.

         Konferencja prasowa w Wieluniu przebiegała w języku… angielskim, pod koniec szczegóły techniczne naczep Smart-Line były prezentowane po polsku. Rozumiemy, że angielski pełni taką rolę jak łacina w wiekach średnich, ale… Naszym zdaniem lepszym rozwiązaniem byłoby prowadzenie spotkania po niemiecku (niemiecka marka) z tłumaczeniem na polski. A najlepszym używanie przede wszystkim polskiego, wszak nie powinniśmy się niczego wstydzić, zwłaszcza naszego języka, tym bardziej że to Polacy kupili firmę z RFN, a nie odwrotnie.

 

T&M nr 12/2021

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh