Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Od modułu do szczegółu

Tylko odpowiednio dobrany filtr gwarantuje sprawne działanie i skuteczne oczyszczanie oleju silnikowego podczas całego, długiego okresu eksploatacji pojazdu między serwisowymi wymianami.

Eksperci z firmy Hengst Filter zwracają uwagę, że oleje syntetyczne, opracowane na długie przebiegi, mają pakiet dodatków wydłużających żywotność, ale jednocześnie bardziej agresywnie oddziałują na medium filtracyjne w porównaniu do olejów półsyntetycznych. Dlatego wraz z wlaniem „syntetyka” warto zamontować filtr z medium o wydłużonej trwałości, syntetycznym czy kompozytowym, które zatrzyma cząstki o wielkości 4 μm i 20 razy lepiej odseparuje cząstki o średnicy 10 μm. Dzięki temu otrzymasz czystszy olej w układzie smarowania i lepszą ochronę elementów silnika. Medium kompozytowe, w stosunku do standardowego, wykazuje dobrą odporność chemiczną i wyróżnia się bardzo dobrą skutecznością separacji i zdolnością do pochłaniania zanieczyszczeń, co ma znaczenie w kontekście wymogów dotyczących czystości oleju silnikowego i wydłużenia okresów między wymianami. Dobór odpowiednich warstw decyduje o właściwościach medium filtracyjnego.

Zatem dobrze dobrany środek smarny musi iść w parze z precyzyjnie dobranym filtrem. Produkty renomowanych marek, takich jak Hengst, dają gwarancję użycia odpowiedniego medium filtracyjnego odpornego na procesy starzenia, na wysoką temperaturę i na przepuklenia (miara mechanicznej wytrzymałości). Hengst, w zależności od konstrukcji silnika, tworzy odpowiednie media filtracyjne o różnym stopniu pochłaniania zanieczyszczeń i okresie eksploatacji.

 

Moduły filtracyjne

Moduły filtracyjne do zarządzania przepływami płynów są coraz powszechniej stosowane wszędzie tam, gdzie jest wymagana niezwykła precyzja filtracji, zarządzanie temperaturą pracy, zmniejszenie masy i powierzchni montażowej przy jednoczesnym zachowaniu dużej mocy silnika. Dodatkowe, opracowane przez Hengsta rozwiązania typu samonaprowadzający trzpień czy zawór spustowy oleju pomagają w montażu i demontażu wkładów podczas obsługi pojazdu. Odpowiednio dobrane medium filtracyjne pomaga utrzymać czystość oleju pomiędzy wymianami.

 

W Actrosach i nie tylko

Warto przyjrzeć się nowemu modułowi filtracji oleju i zarządzania przepływem płynów do 6-cylindrowych, rzędowych turbodiesli 12,8-15,6 litra, które są montowane w Mercedesach Actrosach MP4, MP5, w pojazdach innych marek Daimlera, a także w wielu maszynach rolniczych i budowlanych, np. Claas Jaguar czy Fendt.

Podstawowe komponenty takie jak aluminiowe odlewy, części wykonane techniką wtrysku tworzyw sztucznych, zintegrowane elementy filtra oleju są od początku do końca produkowane we własnych fabrykach Hengsta. Moduł opracowany dla wspomnianych silników jest umieszczony na kołnierzu na skrzyni korbowej i zawiera: filtr oleju, wymiennik ciepła, zawory, czujniki, połączenia, pompę płynu chłodzącego. Tak więc rozwiązanie to opiera się na całkowicie zintegrowanym systemie przekierowania płynów bez węży i rur dla niefiltrowanego oleju, czystego oleju i płynu chłodzącego. Złożony z ponad 50 części system oszczędza przestrzeń montażową i masę, a przy minimalnym oporze przepływu przyczynia się również do oszczędności paliwa i niższej emisyjności. Dzięki temu całkowita waga odlewu uległa zmniejszeniu aż o 44 proc.

Moduł zawiera również zawór obejściowy oleju, tzw. bypass, zawór spustowy oraz termostat olejowy. W standardowych warunkach pracy zawór bypass pozostaje zamknięty. Wtedy cały olej przepływa przez filtr, w którym separowane są zanieczyszczenia. W chwili, kiedy ciśnienie różnicowe filtra nadmiernie wzrasta, dochodzi do spowolnienia przepływu oleju, co grozi przerwaniem smarowania silnika. Aby temu zapobiec, nadmierna różnica ciśnień przed i za filtrem powoduje otwarcie zaworu bypass i utrzymanie przepływu odpowiedniej ilości oleju (w tej sytuacji już niefiltrowanego).

Jak wiadomo, stabilizacja temperatury oleju to wyzwanie, przed którym od lat stoją konstruktorzy silników. Utrzymanie stałej temperatury oleju, niezależnie od obciążenia silnika, gwarantuje odpowiednie smarowanie, a także pozwala utrzymać wysokie właściwości smarne oleju podczas interwału jego wymiany. Ważnym elementem opracowanego przez Hengsta modułu jest regulacja temperatury oleju. Przebiega ona za pomocą zaworu sterującego otwarciem termostatu i skierowania przepływu przez chłodnicę olejową.

 

Dyski pośrednie

W opisywanym module zastosowano wymienny wkład filtra o charakterystycznym kształcie i budowie oraz powierzchni filtracyjnej aż 66 mkw. Dyski pośrednie, umieszczone w elemencie filtrującym, na długości plis, wpływają na zwiększenie stabilności oraz odporności filtra na duże siły nacisku działające podczas pracy. Dyski utrzymują również otwarte na przepływ plisy, co gwarantuje optymalne reagowanie i utrzymanie niskiego ciśnienia różnicowego w filtrze, a tym samym możliwie najlepszą wydajność filtracji.

 

T&M nr 12/2021

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE