Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Było lepiej

Polski rynek nowych autobusów wzrósł z 1.306 egzemplarzy do 1.615 na koniec zeszłego roku. Podium przedstawia się następująco: Solaris, Mercedes-Benz, MAN.

 

         Kolejność pierwszej trójki nie zmieniła się w porównaniu z rokiem 2017, ale musimy podkreślić bardzo duży postęp MAN-a. Liczba pierwszych rejestracji tej marki zwiększyła się ze 110 aż do 242 (wszystkie liczby wg Samaru). Swego czasu, w rozmowie na naszych łamach, Kamil Gromek, dyrektor sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska, zapowiadał 100-procentowy skok względem 2017 r. Jak się okazało, nie rzucał słów na wiatr, wręcz przeciwnie, wzrost wyniósł jeszcze więcej. Przyczynił się do tego przede wszystkim segment autobusów miejskich. W przypadku MAN-a sprzedaż podskoczyła z 73 do 198. Wypada tylko pogratulować. Dodajmy, że czołówka w miejskich była taka sama jak w zbiorczej klasyfikacji. W ogóle miejskie dominowały – 1.155 sztuk, podczas gdy turystyczne 388, zaś międzymiastowe tylko 72. Ba, lider Solaris sprzedawał w kraju wyłącznie miejskie. Inny polski specjalista od miejskich, Autosan, uplasował się na czwartej pozycji, aczkolwiek ze znaczącą stratą do podium. W ogóle, w żadnym, innym segmencie, zarówno w nowych jak i w używanych, nie odnotowano  takiego rezultatu, jak wśród nowych, miejskich, 1.155.

         W segmencie turystycznym najlepiej radził sobie na naszym rynku koncern Daimler, reprezentowany przez Mercedesa (98) i Setrę (57), a poza nim VDL (56). W międzymiastowym ponad połowa sprzedaży, dokładnie 37 egzemplarzy przypadła na Iveco.  

         Statystyki Samaru jednoznacznie wskazują, że w turystyczne, a także w międzymiastowe nasi przewoźnicy zaopatrują się przeważnie za granicą, nabywając pojazdy używane. Struktura była odmienna niż w nowych, przede wszystkim turystyczne (1.005), niewiele mniej międzymiastowych (918), relatywnie mało miejskich (374). Doliczając 6 sztuk szkolnych otrzymamy sumę 2.303 ubiegłorocznych, pierwszych rejestracji używanych autobusów. A więc nadal większość autobusów zasilających polski tabor to pojazdy używane, 2.303 do 1.615, prawie 43 proc. więcej.

         Czołowe marki używanych były inne niż nowych, już choćby z tego względu, że Solaris jest polski i raczej nikt nie wybiera się po niego za granicę. Tym niemniej Mercedes i MAN również znalazły się w najlepszej trójce. W „używkach” prowadził w minionym roku  Mercedes (drugi w nowych), przed siostrzaną Setrą i MAN-em (identyczna lokata jak w nowych). Trzy miejsca, trzy niemieckie brandy.

 

(Tabela 1)

Marki nowych autobusów w 2018 r.

Marka

Liczba (w tym miejskie)

1. Solaris

427 (427)

2. Mercedes-Benz

329 (218)

3. MAN

242 (198)

4. Autosan

104 (101)

5. Scania

95 (49)

6. Setra

58 (0)

7. VDL

56 (0)

8. Ursus

54 (54)

9. Iveco

53 (9)

10. Volvo

43 (29)

Rynek ogółem

1.615 (1.155)

Źródło: Samar

(Tabela 2)

Marki używanych autobusów w 2018 r.

Marka

Liczba (w tym turystyczne)

1. Mercedes-Benz

445 (174)

2. Setra

333 (208)

3. MAN

241 (86)

4. Irisbus

207 (61)

5. Karosa

133 (9)

6. Van Hool

113 (86)

7. Neoplan

106 (82)

8. Bova

103 (75)

9. Renault

86 (28)

10. Scania

72 (47)

Rynek ogółem

2.303 (1.005)

Źródło: Samar

T&M nr 1/2019

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE